مراقبت صورت

خواص شگفت انگیز گلیسیرین برای پوست و مو

شاید از زبان مادربزرگ‌ها یا مادرها شنیده باشید که وقتی پوست دچار خشکی می‌شود می‌گویند از گلیسیرین استفاده کنید و خودشان هم همیشه یک شیشه‌ کوچک از این ماده را در خانه داشتند. گلیسیرین برای پوست خواص زیادی دارد و یکی از پایه‌های ثابت ترکیبات لوازم آرایشی و بهداشتی است. در این مطلب به پرسش گلیسیرین چیست پاسخ می‌دهیم و از خواص گلیسیرین برای پوست و روغن گلیسیرین برای مو آگاه می‌شویم.

فهرست مطالب

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین که گلیسرول هم نامیده می‌شود، مایعی بی‌رنگ، بی‌بو و شربت‌مانند است که طعم شیرینی دارد. از منظر شیمیایی گلیسیرین الکل تیروهیدروکسی قند است. واژه‌ی گلیسرول هم از کلمه‌ی یونانی «Glykys» گرفته شده که به معنای «شیرین» است.

گلیسیرین ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. گلیسیرین طبیعی در نتیجه‌ تجزیه‌ چربی‌های حیوانی یا گیاهی تولید می‌شود. هیدرولیز یا تجزیه زمانی رخ می‌دهد که ماده‌ای به آب واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه پیوندی شیمیایی از بین می‌رود. گلیسیرین مصنوعی از طریق فرآیندهای شیمیایی شامل نفت، پروپلین و کلر تولید می‌شود.

کارل ویلم شیل، شیمیدان سوئدی اولین بار گلیسرین را سال ۱۷۷۸ کشف کرد. البته گلیسیرین مدت‌ها قبل از قرن هجدهم وجود داشت و به کار می‌رفت. مثلا صابون‌سازی با استفاده از چربی‌های حیوانی در لوح‌های گلی سومری که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد بازمی‌گردد، شرح داده شده. امروز گلیسیرین ۱۵۰۰ کاربرد نهایی شناخته شده دارد و در مواد متعددی از آرایشی گرفته تا غذایی به کار می‌رود.

گلیسیرین «موثرترین مرطوب‌کننده» موجود برای افزایش رطوبت لایه بالایی پوست است.

گلیسیرین برای پوست

فواید گلیسیرین برای پوست

فرقی نمی‌کند پوستتان چرب باشد یا حساس یا خشک، به هر حال گلیسیرین منافع زیادی برای پوست دارد. همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی که با گلیسیرین تولید می‌شوند، ضرری برای محیط زیست ندارند. همچنین اگر مدافع حقوق حیوانات هستید، می‌توانید گلیسیرین گیاهی را انتخاب کنید. فواید گلیسیرین برای پوست را بشناسیم:

1.  خواص گلیسیرین برای پوست: جوان‌سازی

استفاده از گلیسیرین روی پوست باعث می‌شود بتواند رطوبت را در پوست نگه دارد و با این رطوبت پوست درخشان، جوان و سالم می‌شود. گلیسیرین با جذب رطوبت به لایه بالایی پوست به کاهش چین و چروک کمک می‌کند و پوست را نرم و صاف می‌کند.

همچنین گلیسیرین عملکرد پوست را بهبود داده و با این روش پیری را کاهش می‌دهد. پژوهشی که روی گلسیرین انجام شد و در مجله‌ «اینوستیگیتیو درماتولوژی» منتشر شد، نشان می‌دهد که احتمالا گلیسیرین به بلوغ مناسب سلول‌های پوست کمک می‌کند. گلیسیرین هدایت سلول‌های جوان از عمیق‌ترین لایه‌ها به سطح را تسهیل می‌کند تا سد محافظت پوست تشکیل شود. در نتیجه گلیسیرین باعث می‌شود پوست ظاهر، احساس و عملکرد بهتری داشته باشد. از طرفی، گلیسیرین ماده‌ای عالی برای تمیز کردن و مرطوب‌سازی ملایم پوست است.

2.  گلیسیرین برای پوست: کاهش آکنه

محصولات مراقبت از پوست ممکن است ترکیباتی داشته باشند که باعث التهاب و تحریک آکنه شود و در عمل وضعیت‌شان را بدتر کند. اما گلیسیرین می‌تواند بدون عوارض جانبی به زیباتر شدن پوست کمک کند. نکته‌ دیگر در مورد گلیسیرین این است که فاقد چربی است و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. بسته شدن منافذ صورت به معنی بروز جوش است و گلیسیرین می‌تواند راهکاری خوب باشد.

3.  خواص گلیسیرین برای پوست صورت: گزینه‌ای امن

وقتی حرف از انتخاب محصولات مراقبت از پوست می‌شود، ایمنی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. پوست با نگه داشتن مایعات در داخل، دور نگه داشتن باکتری‌ها و ویروس‌های مضر و تنظیم دمای بدن، نقش مهمی در محافظت از بدن ایفا می‌کند. بنابراین مهم است از محصولاتی استفاده کنیم که ترکیبات آن ایمن باشد و سلامت پوست را تقویت کند.

برخی عطرها و مواد شیمیایی باعث خشکی پوست می‌شوند، منافذ را مسدود می‌کنند یا باعث تحریک می‌شوند. گلیسیرین منافذ را مسدود نمی‌کند، پوست را خشک نمی‌کند و استفاده از آن خطری ندارد. به گفته‌ سازمان غذا و داروی آمریکا: گلیسیرین به طور کلی به عنوان ماده‌ای بی‌خطر شناخته شده است.

برای اینکه خیالتان از ایمنی گلیسیرین راحت شود باید بدانید این ماده در بیش از ۱۲۰ محصول مرتبط با کودک و بیش از ۱۵۰۰۰ محصول آرایشی استفاده می‌شود.

فواید گلیسیرین

4.  خواص روغن گلیسیرین برای پوست: ملایم بودن

پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های ملایم، کلید داشتن پوستی سالم و نرم هستند؛ به‌خصوص برای افراد مستعد جوش و آکنه. معمولا به افرادی که با جوش دست‌وپنجه نرم می‌کنند گفته می‌شود از اسکراب صورت برای حذف سلول‌های مرده استفاده کنند. اما اگرچه این لایه‌بردارها می‌توانند سلول‌های مرده را از بین ببرند و باعث ایجاد احساس نرمی در پوست شوند اما ممکن است برای پوست مستعد آکنه خشن باشند و باعث تحریک و قرمزی بیشتر شوند.

گلیسیرین روشی ملایم برای لایه‌برداری، تمیز کردن و مرطوب کردن پوست بدون ایجاد سوزش است. برای افرادی که با جوش و آکنه دست‌وپنجه نرم می‌کنند مهم است بتوانند چربی و آلودگی پوست را پاک کنند، اما از طرفی لازم است از ماده‌ای ملایم استفاده کنند. پاک‌کننده‌های ملایم حاوی گلیسرین برای افرادی که پوست خشکی دارند هم گزینه‌ای بسیار خوب است.

آشنایی کامل با طرز استفاده از اسکراب صورت هم کمک می‌کند بدون آسیب به پوست، سلول‌های مرده را از سطح پوست برداریم.

5.  گلیسیرین برای پوست: بهبود سلامت پوست

یکی از فواید روغن گلیسیرین برای پوست، کمک به درمان پوست خشک، آسیب‌دیده و ترک‌خورده است و گلیسیرین می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد. همچنین این ماده برای بیماری‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و کمک به بهبود زخم ناشی از ترک‌خوردگی‌های پوست به کار می‌رود. به طور کلی گلیسیرین با بهبود عملکرد پوست، تسریع روند بهبود زخم و محافظت از پوست در برابر عوامل تحریک‌کننده، سلامت پوست را ارتقا می‌دهد. حتی گلیسیرین اثرات ضد میکروبی هم نشان داده است. کرم ترمیم کننده با ترکیبات گلیسیرین گزینه‌ای عالی برای بهبود پوست است.

6.  خواص گلیسیرین برای پوست: مرطوب‌کنندگی و جوان‌سازی

گلیسیرین مثل اسفنج عمل می‌کند و رطوبت بیشتری به خود جذب می‌کند. همچنین به کند شدن تبخیر آب از پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست در زمستان هم مرطوب بماند.

پژوهش‌های علمی متعددی نشان می‌دهد که گلیسیرین به طرز موثری پوست را مرطوب و آب‌رسانی می‌کند. طی این پژوهش‌ها، پژوهشگران متوجه شدند کرم‌هایی که حاوی گلیسیرین و روغن سیلیکون بودند در مقایسه با کرم‌های فاقد این مواد، بیشترین خاصیت مرطوب‌کنندگی را داشتند و هیدراتاسیون را حفظ می‌کردند. کرم‌های حاوی گلیسیرین در تقویت آبرسانی پوست و کاهش از دست دادن آب پوست عملکرد بسیار خوبی داشتند. همچنین طی پژوهشی دیگر، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که استفاده از گلیسیرین حین حمام کردن و آب گرم رطوبت پوست را حفظ می‌کند و از اختلالات پوستی جلوگیری می‌کند.

از طرفی، از آنجایی که گلیسیرین خواص ضد تحریک و ضد التهابی دارد. کرم ضد چروک صورت که با گلیسیرین فرموله شده تاثیر شگفت‌اانگیزی روی پوست دارد.

گلیسیرین برای پوست

7.  خواص بهترین نوع گلیسیرین برای پوست: محافظت

در طول زمستان، سطح رطوبت کاهش پیدا می‌کند و هوای سرد باعث می‌شود رطوبت پوست به سرعت تبخیر شود. در نتیجه هوای زمستان می‌تواند پوست را خشک، ترک‌خورده و پوسته‌پوسته کند. هنگامی که رطوبت پوست از بین می‌رود، مستعد ابتلا به زخم و عفونت می‌شود. کرم مرطوب کننده حاوی گلیسیرین رطوبت را در پوست نگه می‌دارد و به خصوص برای محافظت از دست‌ها، پاها، آرنج‌ها، زانوها و سایر قسمت‌های بدن که معمولا خشک می‌شوند مفید است. همچنین گلیسیرین می‌تواند پوست را در برابر اثرات باد یا هوای خشک داخل خانه محافظت کند.

برای محافظت از پوست خوب است پس از دوش گرفتن از گلیسیرین مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید. گلیسیرین پس از شستن روغن‌های طبیعی بدن به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به جای صابون‌هایی که ترکیبات خشنی دارند، از صابون گلیسیرین استفاده کنید تا پوست را صاف و نرم کنید و از آن محافظت کنید.

8.  فواید گلیسیرین برای پوست: حفظ مواد دیگر

گلیسیرین علاوه بر فواید فراوانی که دارد به عنوان نگهدارنده هم عمل می‌کند. گلیسیرین خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد؛ بنابراین در محصولات مراقبت از پوست که عصاره‌های گیاهی دارند به عنوان حلال و نگهدارنده عمل می‌کند.

9.  گلیسیرین برای پوست: محافظت دور چشم

یکی از خواص گلیسیرین روشن کردن حلقه‌های تیره‌ زیر چشم است. همچنین گلیسیرین با نرم کردن پوست خشک و پوسته‌پوسته شده، به کاهش چین‌ و چروک و خطوط ریز اطراف چشم کمک می‌کند.

10. خواص گلیسیرین و گلاب برای پوست صورت: چاقی صورت و گونه

از خواص گلیسیرین و گلاب برای صورت این است که ترکیب این دو با هم مثل تونر صورت عمل می‌کند. این تونر به کاهش سرعت پیری پوست کمک می‌کند، آسیب‌های پوست را برطرف می‌کند و به چاقی صورت و گونه‌ها کمک می‌کند.

آیا گلیسیرین برای سفیدی صورت مفید است؟

گلیسیرین به رطوبت‌رسانی پوست و محافظت از آن شناخته می‌شود. کار اصلی گلیسیرین برای سفیدی صورت نیست اما می‌توان گفت تا حدودی خواص سفیدکننده هم دارد. کاربرد گلیسیرین برای سفیدی صورت به این شکل است که می‌تواند آبرسانی در لایه‌ بیرونی پوست را به خوبی انجام دهد، بنابراین لایه‌ بالایی نرم می‌شود و لایه‌برداری آن راحت‌تر انجام می‌شود. با لایه‌برداری موثرتر و از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، رنگ پوست روشن‌تر می‌شود، ظاهر لکه‌های تیره، جای زخم و لکه‌های پیری بهبود پیدا می‌کند. بنابراین در کل گلیسیرین برای سفیدی صورت مفید است.

آیا گلیسیرین برای مو هم مفید است؟

البته! گلیسیرین برای انواع مو به خصوص موهای مجعد، ضخیم، خشک یا وز مفید است. روغن گلیسیرین برای مو برای حالت دادن به موهای آسیب‌دیده، جلوگیری از شکستگی و آب‌رسانی به پوست سر مفید است. گلیسیرین همچنین می‌تواند باعث تقویت مو، درخشندگی بیشتر و شکافت و موخوره‌ کمتر شود.

گلیسیرین برای مو

فواید گلیسیرین برای مو

گلیسیرین یک ماده‌ معمولی مراقبت از مو نیست. بلکه منبعی سرشار از رطوبت است که گره‌های مو را باز می‌کند. در ادامه فواید گلیسیرین برای مو را می‌شناسیم:

1.  رطوبت‌رسانی عمیق و تقویت مو

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ گلیسیرین، قابلیت جذب و حفظ رطوبت فوق‌العاده است. گلیسیرین در کنار عسل یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های مو است. خواص مرطوب‌کننده گلیسیرین باعث می‌شود بتواند مولکول‌های آب را از محیط جذب کند و در مو نگه دارد. این یعنی گلیسیرین در خشک‌ترین شرایط مو، به هیدراته نگه داشتن مو کمک می‌کند و از کدر شدن، شکنندگی و شکستگی مو جلوگیری می‌کنند.

2.  نرم‌کننده و حالت‌دهنده طبیعی مو

گلیسیرین راز داشتن موهایی نرم و ابریشمی است. گلیسیرین به صاف شدن مو کمک می‌کند و باعث نرمی آن می‌شود.

3.  مفید برای پوست خشک کف سر

سلامت مو از ریشه شروع می‌شود و گلیسیرین این عنصر مهم را جا نمی‌اندازد. گلیسیرین با جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن به حفظ فولیکول‌های مو کمک می‌کند. پوست سر که به خوبی مرطوب شده باعث رشد موهایی سالم‌تر می‌شود و خارش و سوزش را کاهش می‌دهد. همچنین گلیسیرین با آب‌رسانی و حفظ رطوبت به تعادل میکروبیوم پوست سر و جلوگیری از تولید بیش از حد چربی کمک می‌کند و چربی پوست سر را تنظیم می‌کند.

4.  کنترل موخوره و ترمیم و بازسازی موهای آسیب‌دیده

موخوره دشمن اصلی بسیاری در بحث زیبایی مو است. گلیسیرین می‌تواند نقش ناجی را بازی کند و سلامت مو را به آن بازگرداند.

5.  سلامت کلی مو با گلیسیرین

گلیسیرین به سلامت کلی مو کمک می‌کند. زمانی که مو به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد در معرض آسیب کمتری قرار می‌گیرد. گلیسیرین نه تنها ظاهر مو را بهبود می‌بخشد، بلکه آن را از درون نیز تقویت می‌کند.

روغن گلیسیرین برای مو

گلیسیرین می‌تواند برای انواع مو مفید باشد. خواص گلیسیرین برای انواع مو را در ادامه باهم بررسی کنیم:

خواص گلیسیرین برای موی صاف

گلیسیرین برای افزایش رطوبت و درخشندگی موهای صاف بدون سنگین کردن مو ایده‌آل است. پس اگر موهای صافی دارید، گلیسیرین می‌تواند گزینه مناسبی برای تقویت موهای شما باشد.

خواص گلیسیرین برای موی معجد

موی مجعد بسیار مستعد خشکی و موخوره است. محصولات حاوی گلیسیرین می‌توانند به بهبود ظاهر موهای مجعد کمک کنند و در عین حال در آب‌رسانی و جلوگیری از مو خوره نقش مهمی ایفا کنند.

خواص گلیسیرین برای موی فر

موی فر با رطوبت بهتر حالت می‌گیرد بنابراین گلیسیرین یکی از بهترین محصولات برای این دسته از مو است. گلیسیرین کمک می‌کند فر مو به زیبایی مشخص شود و در عین حال درخشان و هیدراته باشد.

خواص گلیسیرین برای مو

چطور از گلیسیرین برای پوست استفاده کنیم؟

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو از گلیسیرین در ترکیبات‌شان استفاده می‌کنند. با استفاده از این محصولات می‌توانیم از خواص گلیسیرین برای پوست بهره‌مند شویم. برخی هم ترجیح می‌دهند از گلیسیرین به صورت مستقیم روی پوست یا از ترکیب آن با محصولات دیگر استفاده کنند. گلیسیرین و گلاب برای دور چشم جزو محصولات خانگی پرطرفدار است.

بهترین محصولات حاوی گلیسیرین برای پوست و مو

همان‌طور که اشاره کردیم گلیسیرین در ترکیبات بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی دیده می‌شود. در ادامه چند نمونه از بهترین محصولاتی را که گلیسیرین در آن‌ها به کار رفته است، بشناسیم:

ضد آفتاب بی‌رنگ لافارر مناسب پوست خشک  نرمال

ضد آفتاب بی‌رنگ لافارر مدل SPF50 مناسب پوست خشک  نرمال که از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند با داشتن گلیسیرین در بهبود لک‌های پوستی هم موثر است.

ضد آفتاب بی‌رنگ لافارر مدل SPF50 مناسب پوست خشک  نرمال

آبرسان و مرطوب‌کننده سیمپل مدل Light

این آبرسان بافتی سبک دارد و با داشتن گلیسیرین از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. ماندگاری ۱۲ ساعته از ویژگی‌های مهم این محصول است.

آبرسان و مرطوب‌کننده سیمپل مدل Light

کرم شب ژاک آندرل مناسب انواع پوست

باقی ماندن گلیسیرین تمام شب روی پوست به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند. کرم شب ژاک آندرل با داشتن گلیسیرین، روغن جوجوبا و عصاره جلبک دریایی به عنوان مرطوب‌کننده و نرم‌کننده پوست، روشن‌کننده و ضد چروک عمل می‌کند.

کرم شب ژاک آندرل مناسب انواع پوست

ماسک ضدجوش و پاکسازی‌کننده پوست چرب آردن

این ماسک به رفع آلودگی و چربی‌های پوست کمک می‌کند و موجب پاکسازی عمیق آن می‌شود. وجود گلیسیرین به التیام‌بخش بودن و بسته نشدن منافذ پوست کمک می‌کند.

ماسک ضدجوش و پاکسازی‌کننده پوست چرب آردن

تونیک ضد ریزش مو سریتا

این تونیک که برای استفاده روزانه مناسب است با ترکیبات ریحان و عصاره جو دو سر و گلیسیرین کف سر و ریشه موها را تقویت می‌کند.

تونیک ضد ریزش مو سریتا

ماسک مو تاپ شاپ

این ماسک مو که برای استفاده داخل حمام تولید شده فاقد پارابن و سولفات است و با داشتن گلیسیرین در ترمیم و بازسازی موها موثر است.

ماسک مو تاپ شاپ

صابون گلیسیرین بایو اسکین

صابون گلیسیرین بایو اسکین مناسب پوست خشک و حساس با داشتن گلیسیرین پاک‌کننده‌ای ملایم و ضدحساسیت است و خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی دارد.

صابون گلیسیرین بایو اسکین

خواص معجزه‌آسای گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین برای انواع پوست مناسب است و با فواید متعددی که دارد می‌تواند نقش مهمی در آب‌رسانی و رطوبت آن داشته باشد. بنابراین استفاده از محصولات حاوی گلیسیرین به صورت روزمره می‌تواند نتایج درخشانی برای پوست به ارمغان بیاورد. در این مطلب سعی کردیم به طور مفصل درباره خواص گلیسیرین برای پوست و مو صحبت کنیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این ماده جادویی را داشته‌اید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا