بهداشت و سلامتسبک زندگی

حساسیت به نوار بهداشتی؛ علائم و نحوه درمان

بهداشت قاعدگی با عرضه انواع محصولات اختصاصی این دوره در طی دهه‌های اخیر، پیشرفت قابل توجهی پیدا کرد. کاهش بیماری‌ها و حتی مرگ و میر ناشی از عفونت‌های مختلف، تنها یکی از فواید عرضه انواع محصولات مراقبتی مثل نوار بهداشتی است. در این میان اما، افراد زیادی هستند که به این پدهای بهداشتی و یک بار مصرف، حساسیت دارند. خرید و انتخاب نوار بهداشتی مناسب، درست مثل خرید بهترین و باکیفیت‌ترین لوازم ارایش و بهداشتی، جزئیات مهمی دارد که پیش از هر چیزی باید به آن‌ها توجه کنید. در صورتی که دقیقا نمی‌دانید حساسیت به نوار بهداشتی چیست، چه علائمی دارد و در صورت وقوع حساسیت، باید چه اقداماتی انجام داد، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

علائم حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

حساسیت به نوار بهداشتی، به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد که ممکن است در ابتدا، تشخیص آن نسبت به دیگر بیماری‌های زنان، کمی سخت باشد. با وجود این، موارد زیر همه برخی از مهم‌ترین علائم حساسیت به نوار بهداشتی هستند:

بیشتر بخوانید: نوار بهداشتی چیست؟

التهاب پوستی

اولین و مهم‌ترین نشانه احتمالی که با دیدن آن باید به حساسیت بدن خود نسبت به نوار بهداشتی شک کنید، التهاب پوستی است. ظهور جوش‌های ریز و قرمز مانند کهیر در ناحیه آلت تناسلی، ران‌ها و دیگر بخش‌هایی که با نوار بهداشتی در تماس هستند، یکی از اولین علائم است. گاهی اوقات، افراد تصور می‌کنند که این شرایط به دلیل گرما و عرق‌سوز شدن رخ داده است. در این شرایط، حتما عوامل دیگر را کنترل کنید تا دلیل وقوع التهاب پوستی خود را شناسایی کنید. اگر این شرایط در دوره‌های بعدی و مصرف همان برند نوار بهداشتی تکرار شد، باید بگوییم که احتمالا شما به آن برند یا مدل نوار بهداشتی حساسیت دارید.

حساسیت به نوار بهداشتی

تورم بدن

دیگر نشانه‌ای که با ظهور آن، احتمال وقوع حساسیت بدن به نوار بهداشتی وجود دارد، تورم مناطقی است که با نوار بهداشتی در تماس هستند. در این شرایط، بدن علاوه بر التهاب و کهیر، دچار تورم نیز می‌شود. در برخی شرایط خاص، ایجاد تاول یا کبودی نیز همراه با تورم کشاله ران، رخ می‌دهد.

سوزش و درد

بدون شک سوزش شدید همراه با درد، مهم‌ترین علامتی است که با وجود آن باید به حساسیت بدن خود نسبت به نوار بهداشتی شک کنید. سوزش و درد در حین رابطه جنسی یا ادرار، پس از وقوع حساسیت به پدهای بهداشتی افزایش می‌یابد. این شرایط معمولا تا یک هفته الی ده روز پس از اتمام دوره ماهانه اتفاق می‌افتد و هر ماه پس از یک هفته مصرف نوار بهداشتی، تکرار خواهد شد.

خارش بدن

دیگر نشانه واضح حساسیت واژن به نوار بهداشتی، خارش بدن است. احتمال دارد که خارش در دوران قاعدگی رخ دهد یا پس از آن، خود را آشکار کند. خارش بدون وقفه و آزاردهنده همراه با سوزش، درد و التهاب، یک نشانه قطعی برای حساسیت بدن است.

حساسیت واژن به نوار بهداشتی

ترشحات غیر طبیعی

پس از اتمام دوره قاعدگی، اگر با ترشحات غیر طبیعی مواجه شده‌اید، علاوه بر عفونت باید احتمال حساس‌شدن بدن به نوار بهداشتی را نیز در نظر بگیرید. ترشحات غیر طبیعی با رنگ زرد تیره، سبز و همراه با بوی بد، می‌تواند ناشی از عفونت قارچی با باکتریایی ناشی از حساسیت بدن به نوار بهداشتی باشد.

معمولا همه این نشانه‌ها به‌صورت هم‌زمان رخ نمی‌دهند و معمولا یک یا چند مورد را شاهد خواهید بود. با وجود این نشانه‌ها، معمولا این سوال مهم ایجاد می‌شود که دلیل ایجاد این حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

دلایل ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

برخی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد حساسیت بدن به انواع نوار بهداشتی می‌شود، شامل موارد زیر است:

حساسیت لایه سطحی

نوار بهداشتی‌ها از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده‌اند که برای جذب بهتر بافت رحمی و خون، یک لایه سطحی روی این مواد قرار می‌گیرد. این لایه بیشترین سطح تماس با پوست بدن را دارد و می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات پوستی و حساسیت شود. علاوه بر این، مواد مختلفی همچون دی اکسید کلر برای سفیدکنندگی مواد درون پد و ضد عفونی‌کردن آن و البته انواع اسانس‌ها هم در برخی نوار بهداشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد ممکن است برای افراد دارای پوست حساس، آلرژی‌زا باشند.

درمان حساسیت به نوار بهداشتی

آلرژی به مواد درون لایه جذب داخلی

با وجود این‌که انواع برندها مدعی هستند که لایه جذب مورد استفاده در محصولات آن‌ها کاملا نرم، استاندارد و بدون ایجاد حساسیت است، برخی افراد به این لایه هم حساسیت نشان می‌دهند. معمولا این لایه‌ها از فوم جذب‌کننده و سلولز چوب یا حتی بافت‌های ژلاتینی ساخته می‌شوند. این مواد در اغلب موارد دارای کیفیت استاندارد هستند و باعث ایجاد حساسیت نخواهند شد، اما وقوع حساسیت در این شرایط هم دور از ذهن نیست. در صورتی که این لایه جذب با رویه‌ای از جنس پلاستیکی و به شکل مشبک طراحی شده باشد، احتمال وقوع این حساسیت و بروز علائم آلرژی، بسیار بیشتر خواهد بود.

لایه زیرین و داخلی پدها و حساسیت به مواد آن‌ها

پس از لایه‌ جذب، لایه زیرین دارای بیشترین میزان مواد شیمیایی است که از نشت ترشحات دوره قاعدگی به لباس‌ها جلوگیری می‌کند. این لایه حاوی انواع مواد اختصاصی است که در طولانی‌مدت، اجازه عبور رطوبت را نمی‌دهد. در این شرایط، هر نوع ماده شیمیایی موجود در این لایه، فعال شده و از طریق لایه جذب و سپس لایه سطحی، با بدن تماس پیدا می‌کند. در صورتی که محتویات این لایه، غیر استاندارد یا قوی باشند، بدون شک باعث ایجاد حساسیت خواهند شد. اغلب افرادی که حساسیت به نوار بهداشتی و خارش یا سوزش، عفونت یا ترشحات غیر طبیعی را تجربه می‌کنند، به مجموع مواد موجود در تمام لایه‌های حساسیت نشان می‌دهند.

چسب مورد استفاده در نوار بهداشتی

دیگر قسمتی که می‌تواند به ایجاد حساسیت منجر شود، چسب مورد استفاده در نوار بهداشتی است. اغلب چسب‌ها حاوی مواد شیمیایی گوناگونی هستند که چسبندگی پد تا چند ساعت پس از مصرف و حتی در صورت مرطوب‌شدن را تضمین می‌کنند. متاسفانه گاهی اوقات چسب مورد استفاده در این پدها، احتمال بروز حساسیت و ایجاد سوزش، خارش، درد و التهاب را افزایش می‌دهد.

با وجود این مشکلات و دلایل مختلف وقوع حساسیت، عجیب نیست که افراد زیادی به دنبال استفاده از محصولات غیر حساسیت‌زا هستند که در بخش بعدی، به بررسی این محصولات جایگزین می‌پردازیم.

راه‌ های بهبود و درمان حساسیت به نوار بهداشتی

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود بدن پس از ایجاد حساسیت پوستی یا حتی برای جلوگیری از وقوع آن، استفاده از دیگر محصولات مناسب برای دوران ماهانه است. برخی از این جایگزین‌ها برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی و بهداشتی معرفی شده‌اند و برخی دیگر، دغدغه‌های زیست محیطی دارند. با وجود اهداف مختلف این محصولات عرضه شده، در صورتی که با مشکلات ناشی از آلرژی به نوار بهداشتی رنج می‌برید، موارد زیر گزینه‌های خوبی برای شما هستند:

پدهای کاملا پنیه‌ای، ارگانیک و ضد حساسیت

یکی از جایگزین‌های اصلی برای انواع نوار بهداشتی‌های عادی، استفاده از نوار بهداشتی‌های کاملا ارگانیک و پنبه‌ای است. سازندگان این محصولات مدعی هستند که پنبه مورد استفاده آن‌ها، کاملا بدون سموم یا کودهای شیمیایی بوده و کاملا طبیعی پرورش یافته است. علاوه بر این، در ساخت این پدها از هیچ‌گونه مواد آلرژی‌زا و قوی یا عطرها و اسانس‌ها نیز استفاده نشده است. بنابراین، این پدها کاملا مناسب افراد حساس هستند و به هیچ عنوان باعث بروز علائم حساسیت نمی‌شوند.

وسایل بهداشتی

استفاده از پدهای پارچه‌ای

دیگر روش بسیار مناسب برای از بین‌بردن احتمال بروز حساسیت و آلرژی و پس از آن عفونت، استفاده از پدهای ساده پارچه‌ای است. در حال حاضر، انواع مجموعه‌ها وجود دارند که با ساخت و عرضه انواع پدهای پارچه‌ای، علاوه بر جلوگیری از بروز حساسیت ناشی از مواد پلاستیکی و آلرژی‌زا، تولید زباله‌های مختلف را نیز به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهند.

استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی بدون شک یکی از بهترین، مناسب‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش جلوگیری از وقوع حساسیت پوستی است. کاپ قاعدگی یک وسیله ساخته شده با مواد کاملا امن سیلیکونی است و به شکل داخلی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این محصول، بدن با هیچ پارچه یا پد اضافه‌ای در تماس نخواهد بود و خیلی راحت می‌توانید در تمام فعالیت‌های سنگین ورزشی و بدنی، بدون نگرانی از احتمال وقوع نشتی، از آن استفاده کنید. در مطلب کاپ قاعدگی چیست، تمام اطلاعات مهم و کامل راجع به کاپ قاعدگی را با هم بررسی کردیم. خوشبختانه در ایران نیز انواع کاپ‌های قاعدگی وجود دارند که دو نمونه از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

کاپ قاعدگی لیوا فارما

کاپ قاعدگی لیوا یکی از برندهایی است که می‌توانید به‌عنوان یک جایگزین ایده‌آل برای انواع نوار بهداشتی از آن استفاده کنید. این کاپ قاعدگی در چندین سایز مختلف عرضه شده است. محصولات این برند فاقد لاتکس و مواد شیمیایی مضر هستند و با خیال راحت برای روزهای قاعدگی می‌توانید از آن استفاده کنید.

کاپ قاعدگی لیوا فارما

کاپ قاعدگی آندیا

کاپ قاعدگی آندیا با مواد کاملا امن تمام سیلیکونی ساخته شده است. دارای دو سایز مختلف در یک بسته‌بندی بوده و افراد با توجه به جثه، سابقه درمانی و میزان خونریزی، می‌توانند یکی از سایزهای عرضه شده را انتخاب کنند. عرضه دو کاپ با دو سایز مختلف به‌صورت هم‌زمان، دغدغه انتخاب سایز مناسب را از بین برده است. بدین شکل، با خرید یک محصول، به‌راحتی می‌توانید بهترین مدل و اندازه مناسب خود را در دوران قاعدگی انتخاب کنید.

کاپ قاعدگی آندیا

تامپون

یکی دیگر از محصولات جایگزین برای انواع نوار بهداشتی، تامپون است. تامپون‌ها جنسی مشابه به نوار بهداشتی دارند و به‌صورت داخلی استفاده می‌شوند. این محصولات به دلیل عدم تماس با پوست در نواحی اطراف واژن، احتمال بروز حساسیت‌های پوستی را کاهش می‌دهند. هر چند در صورت حساس‌بودن بدن، احتمال وقوع خارش یا عفونت داخلی وجود دارد. برای آشنایی بهتر با تامپون، پیشنهاد می‌کنیم که نیم‌نگاهی به مطلب نکات مهم برای استفاده از تامپون بیندازید.

تامپون

استفاده از لباس زیر اختصاصی بدون نیاز به پد

علاوه بر تمام محصولات معرفی شده، انواع لباس زیر اختصاصی وجود دارند که همراه با پد جذب‌کننده همراه با عایق پلاستیکی، ارائه شده‌اند. این لباس‌ها را می‌توانید در آخرین روزهای دوره قاعدگی و زمانی که میزان خونریزی به کمترین حد ممکن می‌رسد، استفاده کنید.

در صورتی که امکان استفاده از این روش‌ها را به هر دلیلی ندارید و ترجیح می‌دهید که در عین استفاده از نوار بهداشتی، روش‌های جلوگیری از وقوع حساسیت یا درمان آن را یاد بگیرید، در بخش بعدی ما را همراهی کنید.

درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی

چند روش ساده و خانگی برای درمان حساسیت به نوار بهداشتی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

استفاده از لباس زیر نخی

در صورتی که پس از اتمام دوره قاعدگی خود، احساس سوزش، التهاب، خارش یا اگزما بر کشاله ران و پوست اطراف آن دارید، اولین و مهم‌ترین کار این است که نوع لباس زیر خود را تغییر دهید. حتما در این شرایط از لباس زیر گشاد، نرم و نخی استفاده کنید. به هیچ عنوان لباس‌های تنگ با جنس پلاستیکی نپوشید، زیرا تعریق این ناحیه بدن با این مدل لباس‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. در ادامه نیز مرطوب‌ماندن پوست و تماس طولانی‌مدت آن با رطوبت ناشی از عرق، به التهاب بیشتر منجر می‌شود.

شست‌وشوی بدن با شوینده‌های اختصاصی

تغییر میزان pH بدن و ناحیه تناسلی، خود یکی از عوامل بروز حساسیت یا افزایش مدت زمان آن است. یکی از راه‌های خانگی که با استفاده از آن می‌توانید میزان حساسیت پوستی را کاهش دهید، شست‌وشوی بدن با شوینده‌های اختصاصی است. انواع ژل شستشو بانوان در بازار وجود دارد که پس از اتمام دوره قاعدگی و در صورت بروز حساسیت‌های مختلف، می‌توانید از آن کمک بگیرید.

در صورت نیاز به استفاده از انواع درمان‌های خانگی مثل روغن‌ها یا عصاره‌های طبیعی حتما بدن شما باید کاملا تمیز و بدون آلودگی باشد. در این شرایط، شستن بدن با این ژل‌ها، اولین گام برای درمان خانگی حساسیت بدن‌تان به نوار بهداشتی خواهد بود.

استفاده از روغن‌های تسکین‌دهنده طبیعی

یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی، استفاده از انواع روغن‌های طبیعی مناسب سوختگی پوست است. ناگفته نماند که این نوع درمان‌ها تنها برای التهاب و سوزش خارجی است و به هیچ عنوان برای درمان‌های پزشکی داخل بدن مناسب نیست.

برای کاهش التهاب، تورم، قرمزی و سوختگی ناشی از استفاده از نواربهداشتی، می‌توانید از روغن‌های ترمیم‌کننده پوست استفاده کنید. روغن کنجد، روغن بادام یا روغن نارگیل، بهترین گزینه‌ها برای درمان حساسیت و قرمزی پوست هستند. برای استفاده از این روغن‌ها، کشاله ران و بدن خود را به‌خوبی بشویید و سپس خشک کنید. پس از آن با یک پنبه تمیز یا یک پد سکه‌ای، مقداری روغن به بخش‌های ملتهب پوست بزنید. در صورت امکان پس از استفاده از روغن‌ها، لباسی راحت و گشاد بپوشید تا ناحیه ملتهب در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.

عصاره‌های گیاهان آرامش‌بخش و ضد التهاب

علاوه بر انواع روغن‌های طبیعی، عصاره‌های مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند باعث تسکین التهاب شوند. عصاره آلوئه‌ورا، یکی از این موارد است. می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا یا محصولات اختصاصی سوختگی حاوی ژل این گیاه را به بخش‌های سوخته و ملتهب بدن بزنید. ناگفته نماند که به هیچ عنوان این عصاره‌های طبیعی نباید نزدیک نقاط حساس و داخلی بدن شوند.

آلوئه‌ورا

کمپرس یخ

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای کاهش تورم، قرمزی و سوزش پوست پس از درگیر شدن با حساسیت نسبت به نوار بهداشتی، استفاده از کمپرس سرد است. برای این کار می‌توانید از یک پلاستیک فریزری و چند قطعه یخ استفاده کنید. یخ‌ها را در پلاستیک قرار داده، پلاستیک را گره بزنید و با یک پارچه نسبتا نازک، پلاستیک را بپوشانید. پس از آن، کمپرس را روی نواحی ملتهب بدن قرار دهید تا خنکی آن، باعث تسکین پوست شود.

پماد برای حساسیت به نوار بهداشتی

علاوه بر انواع درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی، امکان استفاده از برخی پمادهای تسکین‌دهنده و ضد التهاب هم وجود دارد. قبل از هر چیز باید به شما بگوییم که بهتر است بدون مشورت با پزشک، به هیچ عنوان از درمان‌های دارویی استفاده نکنید. هر چند مصرف برخی پمادهای تسکین‌دهنده و مختص سوختگی مثل پماد آلفا یا پمادهای حاوی مواد ضد حساسیت، می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از انواع پماد برای حساسیت به نوار بهداشتی با اثرگذاری بالا، باید به تجویز پزشک توجه کنید.

ناگفته نماند که در صورتی قارچی‌شدن محیط سوختگی و التهاب، استفاده از هر نوع پمادی می‌تواند به تشدید حساسیت پوستی منجر شود. از سوی دیگر، به هیچ عنوان این پمادها نباید به بخش داخلی بدن و اطراف واژن نزدیک شوند. بنابراین اگر درمان‌های ساده خانگی به بهبود شرایط شما کمک نکردند، بهتر است که در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

استفاده از بهترین نوار بهداشتی‌های ضد حساسیت

با وجود همه این روش‌ها برای مقابله با بروز حساسیت و آلرژی نسبت به نوار بهداشتی، یکی از بهترین راه‌های ممکن برای جلوگیری از وقوع این حساسیت، استفاده از برندهای معتبر و باکیفیت است. در ادامه، به بررسی سه مدل از بهترین نوار بهداشتی‌های ضد حساسیت خواهیم پرداخت:

مولپد

یکی از برندهای بسیار خوب ایرانی که با عرضه محصولات بسیار متنوع خود، انتخاب یک گزینه را برای اغلب مصرف‌کننده‌ها راحت‌تر کرده، برند مولپد است. انواع نوار بهداشتی مولپد با سایزهای مختلف، میزان ضخامت متنوع و شکل‌های گوناگون در بازار عرضه شده‌اند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند بهترین انتخاب افراد باشند. مولپد معمولا ضد حساسیت است و با داشتن مواد باکیفیت و استاندارد، به هیچ عنوان باعث ایجاد سوزش و خارش نمی‌شود.

مولپد

مای لیدی

در میان برندهای باکیفیت و جذاب ایرانی، مای لیدی در سال اخیر با عرضه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات با طراحی جدید خود، توانست به اولین انتخاب اغلب افراد تبدیل شود. ارائه محصولات جدید در کنار محصولات قدیمی، افزایش کیفیت محصولات و البته طراحی دوباره محصولات سابق، همه بخشی از فعالیت‌های اخیر این برند بودند. در حال حاضر، مای لیدی دارای بهترین محصولات با بالاترین کیفیت ممکن است که خرید و استفاده از انواع نوار بهداشتی‌های این برند را به یک روش ساده برای جلوگیری از وقوع انواع حساسیت تبدیل کرده است.

مای لیدی

تافته

تافته یکی از بهترین برندهای ایرانی است که ده‌ها محصول کاربردی و مناسب دارد. در میان انواع نوار بهداشتی تافته می‌توانید مدل‌های بسیار بزرگ، خیلی ضخیم یا خیلی نازک و کوچک را بیابید. استفاده از مواد داخلی باکیفیت همراه با طراحی بسیار عالی، احتمال وقوع حساسیت پس از مصرف انواع محصولات تافته را به‌شدت کاهش داده است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید یکی از محصولات این برند را برای روزهای قاعدگی خود انتخاب کرده و پس از آن، از شرایط عالی خود در این دوره نسبتا چالش برانگیز، لذت ببرید.

تافته

انتخاب بهترین نوار بهداشتی مناسب پوست برای جلوگیری از حساسیت

وقوع حساسیت پوستی، یکی از مشکلاتی است که مخصوصا در روزهای گرم تابستان، بیش از پیش رخ می‌دهد. استفاده از نوار بهداشتی بی‌کیفیت و غیر استاندارد، می‌تواند این شرایط را تشدید کرده و مشکلات بیشتری را ایجاد نماید. در این مطلب، دلایل وقوع حساسیت به نوار بهداشتی و علائم آن را با هم بررسی کردیم. حالا شما هم به‌خوبی می‌دانید که علائم این حساسیت چیست و از آن مهم‌تر این‌که انواع روش‌های درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی را هم می‌دانید. با در نظر گرفتن راه‌های جایگزین و البته استفاده از درمان‌های مختلف همراه با استفاده از نوار بهداشتی‌های باکیفیت، به‌خوبی می‌توانید بخش زیادی از مشکلات ناشی از آلرژی به پدها را از بین ببرید و دوره ماهانه‌ای آرام و نسبتا راحت پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

علائم حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

1. التهاب پوستی
2. تورم پوست بدن
3. سوزش و درد در حین رابطه جنسی
4. ترشحات غیر طبیعی پس از اتمام دوره قاعدگی

دلایل بروز حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

1. حساسیت به مواد نوار بهداشتی
2. تعریق بدن و گرما
3. عدم تعویض سریع پدها

راه‌های خانگی درمان حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

1. استفاده از لباس زیر خنک و نخی
2. شستن بدن با شوینده‌های اختصاصی
3. استفاده از روغن‌های طبیعی
4. استفاده از عصاره‌های گیاهی

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا