مراقبت از پوست

مراحل روتین پوستی شبانه قبل از خواب

شب هنگام آرامش است و ساعات پیش از خواب فرصتی عالی برای انجام کارهایی است که ما را برای خواب و فردایی بهتر آماده می‌کند. دقایق قبل از خواب فرصت خوبی برای آرام کردن ذهن و مراقبت از بدن است. مراقبت از بدن در شب، بیشتر شامل شانه کردن موها، مسواک زدن دندان و توجه به پوست با موادی است که آن را تسکین می‌دهد، باطراوات می‌کند و در نهایت باعث درخشندگی‌اش می‌شود. اما روتین پوستی شب شامل چه مواردی است؟ در ادامه در مورد روتین شب بیشتر صحبت می‌کنیم.

روتین پوستی شب و روز چه تفاوتی دارند؟

تفاوت روتین پوستی شب و روز در مراحل و محصولاتی است که استفاده می‌کنیم. البته این محصولات هم هدفی را دنبال می‌کنند. در روتین پوستی روز سعی می‌کنیم پوست را در برابر اشعه‌ها و آلودگی‌ها محافظت کنیم و در روتین شبانه می‌خواهیم پوست را از آلودگی‌ها پاکسازی و آن را تغذیه کنیم.

در روتین پوستی شب از چه موادی استفاده کنیم؟

در روتین پوستی شبانه باید روی برطرف کردن آسیب‌هایی که در طول روز به پوست وارد شده است، تمرکز کنیم و فرصت خوبی است که از چند لایه محصول استفاده کنیم. همچنین شب هنگام فرصت خوبی است تا از محصولاتی مثل لایه‌بردارها که پوست را نسبت به پوست خورشید حساس می‌کند، بدون اینکه آسیبی به پوست برسد، استفاده کنیم. به طور کلی، انجام مراحل روتین پوستی، به شما کمک می‌کند که پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

روتین شبانه پوست ساده

اگر بنا باشد روتین شب را خیلی ساده برگزار کنیم، باید موارد زیر حتما در روتین وجود داشته باشد:

  • پاک‌کننده‌ آرایش: قبل از هر چیز باید لوازم آرایش را پاک کنیم. خوابیدن با مواد آرایشی روی صورت کاری آسیب‌زا برای پوست و البته روبالشی و ملحفه است.
  • پاک‌کننده: شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های صورت، آلودگی‌هایی که از صبح روی پوست نشسته را پاک می‌کند و آن را عاری از آلودگی می‌کند.
  • درمان لک: شب‌ها فرصت خوبی برای درمان بخش خاصی از صورت است که دچار عارضه‌ای مثل لک یا خشکی شده است. کرم ضد لک قوی می‌تواند نقش مهمی در بهبود لک‌ها ایفا کند.
  • کرم شب یا ماسک خواب: کرم شب یا ماسک خواب، مرطوب‌کننده‌ای غنی است که به بهبود سریع‌تر پوست کمک می‌کند و پوست را شاداب و درخشان می‌کند.
روتین پوستی شب

گام‌های روتین پوستی شبانه

روتین پوستی شب مانند روتین پوستی روزانه گام‌هایی دارد که می‌توانیم بنا به اولویت و نوع پوست این گام‌ها را کامل یا بنا به نیاز اجرا کنیم.

گام ۱ روتین شب: پاک‌کننده‌ آرایش بر پایه‌ روغن

پاک‌کننده‌ای بر پایه‌ روغن می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست را در خود حل کند و مواد آرایشی چرب را تجزیه کند. معمولا طرز استفاده از این پاک‌کننده‌ها روی آن نوشته شده است. بعضی را باید روی پوست خشک و بعضی را باید روی پوست مرطوب استفاده کرد و تا پاک شدن لوازم آرایشی ماساژ داد و در نهایت با آب شست.

اگر از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کنید، پوستتان چرب است یا ترجیح می‌دهید از پاک‌کننده‌ای با پایه‌ آب استفاده کنید، می‌توانید از آرایش پاک کن استفاده نکنید. مطمئن شوید حتما دستورالعمل پاک‌کننده را بخوانید چون ممکن است لازم باشد در قدم بعدی از آب یا میسلار واتر استفاده کنید. حسن استفاده از این نوع پاک‌کننده‌ها پاک کردن کامل لوازم آرایش و ناخالصی‌ها از روی پوست است و عیب آن این است که در صورت پاک نکردن کامل چربی اضافی پوست، منافذ پوست مسدود شود.

گام ۲ روتین شبانه پوست: پاک‌کننده مبتنی بر آب

پاک‌کننده صورت مبتنی بر آب به آلودگی و لوازم آرایش روی پوست واکنش نشان می‌دهد و کمک می‌کند تمام این موارد با آب شسته و پاک شود. طرز استفاده از ژل شستشو صورت ساده است و معمولا کافی است آن را روی پوست مرطوب بمالید، ماساژ دهید و بعد با آب بشویید.

اگر اهل شست‌وشوی صورت در دو مرحله نیستید می‌توانید این مرحله را رد کنید. مطمئن شوید از پاک‌کننده‌ای ملایم با PH خنثی استفاده کنید. ملایم بودن فرمول به حفظ سلامت سد طبیعی پوست کمک می‌کند. همچنین هنگام شست‌وشو، محکم روی پوست نکشید چون فشار آوردن زیاد می‌تواند پوست را تحریک کند.

حسن شست‌وشوی دو مرحله‌ای پاک شدن تمام آلودگی‌ها و باقی مانده‌ آرایش است و عیب آن در صورت استفاده نکردن از محصولی مناسب خشک شدن پوست است. اگر محصولی پوست شما را دچار خشکی کرد، محصول دیگری جایگزین کنید.

روتین شب

گام ۳ روتین پوستی شب: ماسک لایه‌بردار یا خاک رس

لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ پوست را از بین می‌برد و در عین حال منافذ را پاک می‌کند. ماسک خاک رس برای باز کردن منافذ پوست گزینه‌ خوبی هستند و می‌توانند چربی اضافی را هم جذب کنند. بهتر است این ماسک‌ها در روتین پوستی شب استفاده شوند تا آلودگی‌های باقی‌مانده را از بین ببرند و پوست بتواند محصولات دیگر را هم جذب کند. خرید ماسک صورت از سایت خانومی خیال شما را از بابت کیفیت محصول راحت می‌کند.

طرز کار اسکراب و لایه‌بردارها مختلف است و بهتر دستورالعمل روی محصول را مطالعه کنید. می‌توانید یک الی دو بار در هفته از ماسک رس استفاده کنید و برای مدت توصیه شده آن را روی پوست نگه دارید بعد با آب گرم بشویید و خشک کنید. البته اگر در حال حاضر پوست‌تان آسیب دیده و تحریک شده، بهتر است این مرحله را انجام ندهید.

از لایه‌بردارها بیش از حد استفاده نکنید، به‌خصوص اگر پوست حساسی دارید. همچنین اگر پوست‌تان واکنش بدی به لایه‌بردارها نشان داد دیگر آن را مصرف نکنید. همچنین پس از استفاده از لایه‌بردارها حتما در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. حسن لایه‌برداری این است که سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می‌کند و گاهی با پاک‌سازی مانع بروز جوش و آکنه می‌شود. عیب لایه‌برداری هم احتمال حساس شدن پوست و تحریک آن است.

گام ۴ روتین شب: تونر

تونر با داشتن ترکیبات مرطوب‌کننده مثل اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک و گلیسیرین به تقویت پوست کمک می‌کند. برای استفاده از تونر کافی است کمی از محصول را روی پد پنبه‌ای بمالید و روی پوست بکشید.

دقت کنید از تونرهایی که در ترکیب‌شان الکل زیادی به کار رفته است، استفاده نکنید چون تونرهایی با این ترکیبات باعث تحریک یا آسیب به سد پوستی می‌شود. حسن تونر این است که به حذف باقی‌مانده‌ مراحل دیگر روتین کمک می‌کند و PH پوست را متعادل می‌کند. ایراد آن هم در صورت داشتن الکل تحریک پوست است.

روتین پوستی شبانه

گام ۵ روتین پوستی شبانه: اسید درمانی

اسید درمانی می‌تواند گردش سلولی را تقویت کند. برای کسانی که تازه روتین پوستی را شروع کرده‌اند اسید گلیکولیک انتخاب مناسبی است. اسید سالیسیک ضد آکنه و اسید هیالورونیک مرطوب‌کننده گزینه‌های مناسب دیگر هستند. اگر اسید درمانی را دنبال می‌کنید پس از مدتی باید متوجه روشن‌تر و یکنواخت‌تر شدن پوست صورت‌تان بشوید.

در اسید درمانی بهتر است با هفته‌ای یک بار شروع کنید و بعد کم‌کم روزها را افزایش دهید. همچنین ۲۴ ساعت پیش از استفاده حتما محصول را تست کنید. برای استفاده هم چند قطره روی پد بریزید و روی صورت بکشید و البته دور چشم استفاده نکنید. اگر پوست حساسی دارید یا به اسید واکنش نشان می‌دهید، این مرحله را رد کنید. همچنین حتما برای این مرحله درمانی انتخاب کنید که متناسب با نیاز پوست‌تان باشد.

حسن اسید درمانی کمک به کاهش خطوط ریز، چین و چروک، جای زخم، آکنه و بهبود رنگ پوست است. عیب آن هم حساس‌تر کردن پوست نسبت به نور خورشید است و پس از اسید درمانی، حتما در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

گام ۶ روتین شبانه پوست: سرم‌ها

سرم‌ صورت مواد مغذی را مستقیم به پوست می‌رسانند. مثلا سرم ویتامین E برای پوست خشک عالی است و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل چای سبز به رفع کدری پوست کمک می‌کنند. همچنین اگر پوست‌تان مستعد جوش است گنجاندن رتینول یا ویتامین C در روتین پوستی شب به امتحانش می‌ارزد.

۲۴ ساعت پیش از استفاده از سرم آن را تست کنید. در صورتی که پوست‌تان مشکلی نداشت، محصول را روی دستتان بریزید و بعد به صورت بمالید. می‌توانید چندین محصول را باهم به صورت بزنید. فقط دقت کنید اول محصولات بر پایه‌ آب و بعد محصولات بر پایه‌ روغن را استفاده کنید و بین هر لایه‌ جدید ۳۰ ثانیه فاصله باشد.

سرم‌ها انواع مختلفی دارند پس سرمی را انتخاب کنید که به کار شما و پوست‌تان می‌آید. ممکن است برای یک نفر روشن‌کنندگی اولویت باشد و برای دیگری، کاهش پیری. حسن استفاده از سرم‌ها این است که منافع بسیاری برای پوست دارند و با غلظت بیشتر در عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کنند. ایراد سرم‌ها قیمت نسبتا بالاتر آن‌ها نسبت به سایر موارد روتین پوستی شبانه است که البته می‌توان گزینه‌های مقرون به صرفه هم انتخاب کرد.

گام ۷ روتین شب: درمان جوش

محصولات ضدالتهابی برای جوش‌ها مفید هستند. محصولاتی که برای خشک کردن جوش‌ها هستند هم مفیدند. برای استفاده از محصولات درمان جوش مطمئن شوید پوست‌تان تمیز است و کمی از محصول را روی قسمت مورد نظر بگذارید و منتظر شوید تا خشک شود. البته اگر جوش ندارید از این مرحله صرف نظر کنید.

یکی از نکات مهمی که باید برای درمان جوش رعایت کنید دست نزدن و به خصوص نترکاندن آن است. دست زدن به جوش باعث ایجاد زخم، وارد شدن باکتری و فشار بیشتر به زیر پوست می‌شود.

حسن استفاده از این محصولات اثرگذاری بسیار بالاست؛ حتی در صورت استفاده‌ کوتاه‌مدت. عیب چنین محصولاتی هم پوسته پوسته شدن، قرمزی یا سوزش پوست است به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

انواع ضد جوش که در شکل کرم، ژل، اسپری و سرم تولید می‌شوند کمک می‌کنند جوش‌ها کاهش پیدا کنند.

روتین شبانه پوست

گام ۸ روتین پوستی شبانه: سرم یا ماسک آبرسان

سرم‌های آبرسان بدون انسداد، باعث افزایش رطوبت پوست می‌شوند. آبرسان‌ها که مرطوب‌کننده‌هایی قدرتمند هستند در انواع مختلف تولید می‌شوند. بعضی به شکل سرم، بعضی به شکل ماسک شبانه و بعضی حالت کرمی دارند. اگر از ماسک آبرسان استفاده می‌کنید پیش از استفاده آن را در یخچال بگذارید و مزیت ضدالتهابی را به آبرسانی اضافه کنید.

حسن استفاده از آبرسان، رطوبت‌رسانی به پوست و از بین بردن سبوم اضافی است. عیب آن هم حساسیت برای برخی پوست‌هاست و بهتر است پیش از مصرف آن را تست کنید؛ به‌خصوص نوعی که به شکل ماسک تولید می‌شود.

گام ۹ روتین شب: کرم دور چشم

کرم دور چشم غنی می‌تواند مشکلاتی مثل خستگی و خطوط ریز دور چشم را رفع کند. پپتاید و آنتی‌اکسیدان‌ها جزو ترکیبات مفید کرم دور چشم هستند. برای استفاده از کرم دور چشم کافی است مقداری را دور چشم بمالید و با ضربه‌های آرام، تمام دور چشم را به کرم آغشته کنید.

اگر مرطوب‌کننده یا سرم‌تان قابل استفاده برای زیر چشم هم هست، می‌توانید از این مرحله عبور کنید. برای استفاده از کرم دور چشم حتما دست‌هایتان را بشویید یا از پد تمیز استفاده کنید. همچنین کرم دور چشم را با حرکات ضربه‌ای و نه به صورت مالشی، استفاده کنید. استفاده از کرم دور چشم به جلوگیری از پیری و آسیب به پوست دور چشم کمک می‌کند. مزیت استفاده از کرم دور چشم در روتین شب، نفوذ کامل به پوست است. همچنین فرمول‌های خاص در کرم دور چشم به تولید کلاژن و دیرتر نمایان شدن علائم پیری کمک می‌کند. ایراد این کرم‌ها هم قیمت بالای برخی انواع آن است. البته که نوع مناسب و مقرون به صرفه همیشه در دسترس است.

گام ۱۰ روتین پوستی شبانه: روغن صورت

روغن پوست در روتین شب برای پوست‌های خشک یا دهیدرانه عالی است. می‌توان در روتین پوستی شب از روغن‌های غلیظ‌تری استفاده کرد که شاید باعث درخشش بیش از حد صورت شوند. برای استفاده از این روغن‌ها کافی است چند قطره روی صورت بریزید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، پس از این محصول، از محصول دیگری استفاده نکنید.

پس از استفاده از روغن صورت، روز بعد حتما صورت را خوب بشویید تا بقایای آن پاک شود و باعث بسته شدن منافذ پوست نشود. همچنین روغن صورت ممکن است اثربخشی ضدآفتاب‌ها را تغییر دهد بنابراین بهتر است در روتین پوستی شب از آن استفاده کنید. اگر پوست‌تان چرب و مستعد آکنه است، ممکن است این محصول برای شما مناسب نباشد.

روتین پوستی شبانه

گام ۱۱ روتین شب: کرم شب یا ماسک خواب

کرم‌های شب آخرین مرحله و اختیاری هستند اما می‌توانند برای بعضی افراد مفید باشند. کرم‌های روز برای محافظت از پوست مفید هستند و کرم‌های شب، مرطوب‌کننده‌هایی قوی هستند که به ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند. ماسک شب نیز از تمام محصولات به کار رفته محافظت می‌کند و مرطوب‌کننده هم هست.

نحوه‌ استفاده از کرم شب بسیار ساده است و کافی است کمی در کف دست بریزید و بعد به‌صورت یکنواخت در سراسر صورت پخش کنید. اگر از پوست‌تان راضی هستید می‌توانید این مرحله را رد کنید. بهتر است پیش از استفاده، کمی از محصول را تست کنید تا از واکنش پوست‌تان مطمئن شوید. مزیت کرم شب این است که به‌خوبی به پوست نفوذ می‌کند و ایراد آن این است که برای برخی حس سنگینی ایجاد می‌کند.

چند نکته برای روتین پوستی شب

یکی از مهم‌ترین نکات روتین پوستی شب، استمرار است. همچنین انجام فعالیت‌هایی در کنار گام‌های روتین پوستی شبانه این فعالیت را لذت‌بخش‌تر می‌کند:

  • وقت‌تان را خالی کنید: برای انجام روتین شب زمان کافی اختصاص دهید تا عجله‌ای پیش نروید. حدود ۳۰ الی ۹۰ دقیق پیش از خواب زمان مناسبی برای روتین پوستی شب است.
  • موسیقی یا پادکست پخش کنید: یادتان باشد روتین پوستی در راستای رسیدگی به خودتان و داشتن حس خوب است. می‌توانید این فرآیند را که ممکن است طولانی باشد با پخش موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی لذت‌بخش کنید. روشن کردن شمع هم روش خوبی برای زیباتر کردن فضاست.
  • از جسم و روح مراقبت کنید: اگر زمان کافی دارید گام‌های دیگری به روتین شب اضافه کنید. تمرینات تنفسی، حمام آب گرم، ماساژ صورت و مراقبه می‌توانند بسیار آرامش‌بخش باشند. استفاده از لوسیون بدن هم می‌تواند گام دیگری در روتین شب باشد.
  • راهنمایی بگیرید: اگر روتین پوستی شب پس از مدتی نتیجه‌ی دلخواه را نداد، محصولاتی که استفاده می‌کنید را تغییر دهید و در صورت نیاز با پزشک مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا