ویکی بیوتی

راهنمای اصطلاحات دنیای زیبایی

اسید منتل
Acid mantle
پوششی اسیدی یا اسید منتل که برای توصیف ماهیت اسیدی سطح پوست استفاده می‌شود. اسید منتل لایه بسیار نازکی است که پوست را می‌پوشاند و به عنوان سدی در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر آلاینده‌ها عمل می‌کند. اسید منتل مخلوطی از عرق و سبوم ترشح شده از غدد چربی است. پوشش اسیدی همچنین در حفظ رطوبت و تنظیم پی‌اچ پوست نقش به‌سزایی دارد.
اسید آلفا هیدروکسی
Alpha hydroxy acid
گروهی از اسیدهای گیاهی و حیوانی هستند که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. از مزایای اسیدهای آلفا هیدروکسی می‌توان به لایه‌برداری و پاکسازی سلول‌های مرده، افزایش رطوبت، تحریک تولید کلاژن و روشن‌کردن پوست اشاره کرد. اسیدهای آلفا هیدروکسی انواع محتلفی مثل اسید مالیک، اسید لاکتیک، اسید سیتریک و اسید گلیکولیک دارند.
اسید بتا هیدروکسی
Beta hydroxycarboxylic acid (BHA)
این ماده برای کنترل ترشح چربی اضافی و کاهش میزان چربی طبیعی پوست که باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش می‌شود، عمل می‌کند. در عین حال، اسید بتا هیدروکسی با لایه‌برداری سطح پوست به پاکسازی آن و درخشندگی بیشتر پوست کمک خواهد کرد. یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع این ماده، اسید سالیسیلیک است که در بسیاری از شوینده‌های مخصوص آکنه، کرم‌ها و لایه بردارهای پوستی وجود دارد.
آنتی‌اکسیدان
Antioxidant
به‌طور ساده آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که مانع از اکسیداسیون می‌شوند. اکسیداسیون به واکنش شیمیایی می‌گویند که می‌تواند رادیکال‌های آزاد تولید کند. نتیجه این واکنش منجر به واکنش‌های زنجیره‌ای می‌شود که احتمال دارد به سلول‌های موجودات زنده آسیب برساند. پس آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. برای مثال آب لیمو که حاوی آنتی‌اکسیدان ویتامین C است، می‌تواند از قهوه‌ای شدن یک تکه سیب جلوگیری کند. به همین ترتیب نوشیدن آبمیوه‌ای حاوی ویتامین‌های C، A و E برای جلوگیری از آسیب و ترمیم سلول‌های پوست مؤثر است.
روغن آرگان
Argan oil
روغنی که از هسته‌ میوه درخت آرگان گرفته می‌شود. این درخت بومی مراکش است و روغن آن هم به طلای مایع مراکش شهرت دارد. روغن آرگان به‌دلیل خواص درمانی و زیبایی‌اش شناخته شده است. روغن آرگان سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است و از ویژگی‌های آن می‌توان به تقویت موها، درمان خشکی پوست، کاهش چین‌وچروک و تقویت ناخن‌ها اشاره کرد.
آکوا فیشال
Aqua facial
آکوا فشیال یا فیشیال، که به عنوان آکواپیل نیز شناخته می‌شود، درمانی است که از ژل بر پایه آب برای پاکسازی عمیق منافذ و لایه‌برداری استفاده می‌کند. دستگاهی با مکش ملایم همزمان با این فرآیند، ناخالصی‌ها را بیرون کشیده و به پوست رطوبت می‌رساند. این روش، جایگزینی ملایم‌تر برای لایه‌بردارهای شیمیایی است و پوست را جوان و شاداب می‌کند و حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها هم هیچ آسیبی به‌وجود نمی‌آورد.
بی‌بی کرم
BB Cream
بی‌بی کرم یا «BB Cream» مخفف عبارت «Beauty Balm» یا «Blemish Balm» است. این محصول آرایشی چندکاره که ابتدا متخصصان پوست در آلمان و کره آن را به‌وجود آوردند، ترکیبی از کرم مرطوب‌کننده، ضدآفتاب، کانسیلر و پرایمر است. بی‌بی کرم‌ها به طور معمول پوشش‌دهی سبک تا متوسطی دارند و برای ایجاد یک آرایش طبیعی و روزانه مناسب هستند.
بیوتین
Biotin
بیوتین یا ویتامین B7 یکی از ویتامین‌های گروه B است که برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. این ویتامین محلول در آب بوده و بدن انسان نمی‌تواند آن را ذخیره کند، بنابراین باید به طور مداوم از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها تامین شود. این ویتامین در شیر، بادام، هویج، ماهی و مواد غذایی دیگری پیدا می‌شود. بیوتین در کاهش ریزش مو، جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها و درمان اگزما و شادابی پوست نقش اساسی دارد.
سرامید
Ceramide
سرامیدها مولکول‌های چربی مهمی هستند که تقریباً ۵۰درصد از لایه بیرونی پوست یا همان اپیدرم را تشکیل می‌دهند. این ترکیبات نقش کلیدی در حفظ سلامت و شادابی پوست دارند. از ویژگی‌های مهم این مولکول‌ها می‌توان به حفظ رطوبت، تقویت سد دفاعی پوست، کاهش چین و چروک و ایجاد ظاهری صاف و یکدست روی پوست اشاره کرد. با افزایش سن تولید سرامید در بدن کم می‌شود، بنابراین برای جبران این مولکول مهم در بدن باید از مرطوب‌کننده‌ها، سرم های صورت و لوسیون‌های حاوی این مولکول مهم استفاده کرد.
سلولیت
Cellulite
سلولیت یا تجمع بافت چربی وضعیتی است که تا ۹۰درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گفته می‌شود این عارضه پوستی بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود، مخصوصاً در نواحی ران‌ها، باسن و شکم و به صورت فرورفتگی‌هایی روی پوست. این حالت به دلیل تجمع چربی در زیر پوست و فشار آن روی بافت‌های همبند ایجاد می‌شود. ساختار بافت چربی، ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغذیه‌ی نامناسب، کم‌تحرکی و افزایش سن از عوامل اصلی ایجاد سلولیت هستند.
آدنوزین
Adenosine
آدنوزین مولکول کوچک اما قدرتمندی که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین ترکیبات در صنعت زیبایی تبدیل شده است از مخمر گرفته می‌شود. این ماده که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد، به دلیل خواص ضد پیری و ترمیم‌کنندگی‌اش، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. علاوه بر این مولکول در تقویت تولید کلاژن، کاهش التهاب، روشن‌کنندگی و آبرسانی پوست نقش پررنگی ایفا می‌کند.
سی‌سی کرم
CC Cream
کرم اصلاح‌کننده رنگ یا «Color Correcting Cream» مانند بی‌بی‌کرم محصول آرایشی چندکاره است که ترکیبی از مرطوب‌کننده، ضد آفتاب و پوشش‌دهنده سبک است. این محصول به منظور یکدست‌سازی رنگ پوست، پوشاندن لک‌ها، قرمزی‌ها و تیرگی‌ها و ایجاد ظاهری شفاف و طبیعی طراحی شده است. به طور کلی سی‌سی کرم‌ها نسبت به بی‌بی کرم‌ها پوشش‌دهی بیشتری دارند و برای اصلاح رنگ پوست بهتر عمل می‌کنند. همچنین سی‌سی کرم‌ها معمولاً حاوی ترکیبات بیشتری برای مراقبت از پوست مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدها هستند.
آلانتوئین
Allantoin
آلانتوئین که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست ایفا می‌کند. این ترکیب طبیعی، علاوه بر تسکین و ترمیم پوست، به حفظ رطوبت و نرمی پوست هم کمک می‌کند. آلانتوئین یک ترکیب آلی است که به صورت طبیعی در برخی گیاهان مانند چغندر قند، بابونه و آلوئه‌ورا یافت می‌شود. آلانتوئین مرطوب‌کننده‌ای قوی است و جلوی خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست را می‌گیرد. همچنین این ترکیب لایه‌برداری ملایم است و باعث تسریع روند بهبودی زخم‌ها و سوختگی می‌شود.
آمونیاک
Ammonia
کلرید آمونیوم شکل محبوب آمونیاک در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی است که در شامپوها، رنگ مو، صابون دست و شستشوی بدن برای ایجاد کف غلیظ‌تر استفاده می‌شود. استفاده از آمونیاک در رنگ مو باعث تثبیت و نفوذ رنگ می‌شود. هرچند آمونیاک می‌تواند به مو آسیب هم برساند و باعث آسیب به فولیکول‌های مو و تحریک پوست سر شود.
اسید اسکوربیک
Ascorbic acid
اسید آسکوربیک یا همان ویتامین C که در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، یکی از مهم‌ترین ترکیبات مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو است. این ماده با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی خود، به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ جوانی و شادابی پوست و مو دارد. این ویتامین در محصولات مراقبت از پوست مختلفی مثل کرم‌های ضدچروک، سرم‌های مراقبت از پوست و ضدآفتاب‌ها وجود دارد و نقش پررنگی در تولید کلاژن، روشن‌کنندگی پوست و محافظت پوست در برابر آفتاب ایفا می‌کند.
آووبنزن
Avobenzone
آووبنزون فیلتر جاذب اشعه فرابنفش است. این ماده با جذب اشعه فرابنفش قبل از اینکه به سلول‌های پوست برسد، از آسیب رسیدن به DNA و ایجاد سرطان پوست جلوگیری می‌کند. این ترکیب مهم مورد استفاده در کرم‌های ضدآفتاب نقش چشمگیری در جلوگیری از پیری زودرس هم دارد. آووبنزون به طور خاص طیف وسیعی از اشعه فرابنفش، از جمله اشعه UVA و UVB را جذب می‌کند که هر دو برای پوست مضر هستند.
کانابیدیول
Cannabidiol
یکی از ترکیبات فعال موجود در گیاه شاهدانه است. این ماده در بسیاری از کشورها قانونی شده است و در سال‌های اخیر، کانابیدیول به دلیل خواص درمانی و مراقبتی فراوان خود، به طور گسترده‌ای در صنعت زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که این ماده آنتی‌اکسیدانی قو است در سرم‌ها، بالم‌های لب و لوسیون‌ها به‌کار گرفته می‌شود. از ویژگی‌های مهم کانابیدیول می‌توان به آبرسانی، کاهش آکنه، مبارزه با پیری و تسکین درد اشاره کرد.
ضدآفتاب شیمیایی
Chemical sunscreen
ضدآفتاب‌های شیمیایی یکی از دو نوع اصلی ضدآفتاب است که برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید استفاده می‌شوند. هنگامی که شما ضدآفتاب شیمیایی را روی پوست خود می‌مالید، مولکول‌های موجود در آن با اشعه‌های UV واکنش نشان می‌دهند. این واکنش باعث می‌شود که انرژی این اشعه‌ها به گرما تبدیل شود و به جای اینکه به پوست آسیب برساند، به صورت گرما آزاد شود. آووبنزن، اکتینوکسات و اکسی بنزون از ترکیبات رایج این نوع از ضدآفتاب‌ها هستند.
ضدآفتاب فیزیکی
Mineral sunscreen
ضدآفتاب‌های فیزیکی یا معدنی، نوع دیگری از محافظت در برابر اشعه‌های مضر خورشید هستند که مکانیسم عملکرد متفاوتی نسبت به ضدآفتاب‌های شیمیایی دارند. این ضدآفتاب‌ها به جای جذب اشعه‌های UV و تبدیل آن‌ها به گرما، مانند یک آینه عمل کرده و این اشعه‌ها را از روی پوست منعکس می‌کنند. ترکیبات رایج در ضدآفتاب فیزیکی اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم است.
کلاژن
Collagen
کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بدن است که به عنوان داربست اصلی پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها عمل می‌کند. این پروتئین به پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد و از آن در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. لیزر درمانی و رتینوئیدها باعث افزایش کلاژن می‌شوند، درحالی‌که اشعه فرابنفش و رادیکال های آزاد باعث ازبین رفتن این پروتئین می‌شوند.
آکنه کیستیک
Cystic acne
جدی‌ترین نوع آکنه که ناشی از ترکیبی از باکتری‌ها، چربی و سلول‌های مرده پوست است که در عمق بافت پوست به دام می‌افتند. این مسئله منجر به عفونت و التهاب می‌شود که معمولاً نمی‌توان آن را با داروهای بدون نسخه آکنه درمان کرد و نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی دارد.
بوتاکس
Botox
بوتاکس در واقع نام تجاری نوعی سم عصبی است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این سم با فلج کردن عضلات، از انقباضات عضلانی جلوگیری می‌کند. در پزشکی زیبایی، بوتاکس برای کاهش چین و چروک‌های پوستی، به خصوص در نواحی پیشانی، اطراف چشم و بین ابروها استفاده می‌شود.
پوست مختلط
Combination Skin
یکی از انواع پوستی که بسته به تعداد غدد چربی در هر ناحیه از صورت، دو یا چند ویژگی پوستی متفاوت دارد. برای مثال پوست مختلط می‌تواند روی قسمت گونه خشک باشد و در قسمت‌های دیگر صورت حالتی چرب یا معمولی داشته باشد.
پپتیدهای مس
Copper peptides
ترکیبی مسی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و می‌تواند باعث بهبود زخم شود. در ضمن خواص ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم دارد. پپتیدهای مسی به اندازه کافی کوچک هستند تا بتوانند در فرمولاسیون‌های مبارزه با خطوط چین و چروک به پوست نفوذ کنند و تولید کلاژن را افزایش دهند.
شوره سر
Dandruff
دندروف یا شوره سر، یک مشکل پوستی رایج است که با تولید بیش از حد سلول‌های مرده پوست سر همراه است. این سلول‌ها به صورت پولک‌های کوچک سفید یا خاکستری رنگ از پوست سر جدا شده و روی موها و لباس می‌ریزند. علت دقیق ایجاد شوره سر کاملاً شناخته شده نیست، اما عواملی مانند تکثیر بیش از حد قارچ مالاسزیا، خشکی پوست سر، بیماری‌های پوستی و بعضی از محصولات مراقبت از مو می‌توانند باعث ایجاد شوره‌ی سر شوند.
درماتیت
Dermatitis
درماتیت به التهابات پوستی گفته می‌شود که معمولاً با خارش، قرمزی و بثورات همراه است. در موارد کوتاه‌مدت ممکن است تاول‌های کوچک ایجاد کند، اما در موارد طولانی‌مدت پوست ممکن است ضخیم شود. درماتیت پوست می‌تواند بخشی کوچک یا کل بدن را درگیر کند. درماتیت آتوپیک همچنین به عنوان اگزما شناخته می‌شود. درماتیت تماسی هم التهاب پوست ناشی از تماس مستقیم با یک ماده تحریک‌کننده است.
درمارولر
DermaRoller
غلتک کوچکی که سوزن‌های ریزی با طول ۰.۲ تا ۱.۵ میلی‌متر روی آن تعبیه شده است. با استفاده از این محصول میکرو آسیب‌هایی به پوست وارد می‌شود که چندان دردناک نیست. هدف از این کار تحریک تولید کلاژن، جریان خون و جریان سلولی است. درمارولرها برای پوست سر و صورت استفاده می‌شوند.
شامپوی خشک
Dry shampoo
شامپوی خشک یک محصول مراقبت از مو است که بدون نیاز به آب، موهای شما را تمیز و تازه می‌کند. این محصول به صورت پودر یا اسپری است و در فرمولاسیون آن از موادی مانند نشاسته ذرت و نشاسته تالک و یا خاک استفاده می‌شود. این مواد جاذب چربی هستند و وقتی روی موهای چرب اسپری می‌شوند، چربی اضافی را جذب کرده و موها را مات و تمیز نشان می‌دهند. از شامپوهای خشک برای حجم‌دادن به موها هم استفاده می‌کنند.
دیسپورت
Dysport
دیسپورت یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین انواع سم بوتولینوم است که برای کاهش چین و چروک‌های صورت استفاده می‌شود. این محصول مانند بوتاکس، با فلج کردن موقت عضلات، از انقباضات عضلانی جلوگیری کرده و در نتیجه ظاهر پوست را صاف‌تر و جوان‌تر می‌کند. تفاوت دیسپورت و بوتاکس در سرعت اثرگذاری، ماندگاری و نحوه‌ی پخش این مواد روی عضلات است.
اگزما
Eczema
یکی از اختلال‌های مزمن و غیر واگیر پوستی است. شایع‌ترین نوع اگزما، درماتیت آتوپیک است که با لکه‌های خارش‌دار، قرمز و پوسته‌دار شناخته می‌شود که اغلب روی آرنج‌ها، پشت زانوها و اطراف گردن و چشم‌ها ظاهر می‌شوند. برانگیخته شدن اگزما معمولاً با قرار گرفتن در معرض صابون‌های قوی، عطرها و غذاهایی تحریک‌کننده‌ی پاسخ آلرژیک رخ می‌دهد.
الاستین
Elastin
الاستین هم مثل کلاژن، پروتئینی است که در بافت‌های همبند پوست یافت می‌شود. الاستین‌ها که از پپتیدها، فیبروبلاست‌ها و آمینو اسیدها تشکیل شده‌اند، مسئول خاصیت ارتجاعی پوست هستند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زمان بیشترین آسیب را به شبکه رشته‌های الاستین وارد می‌کند و به همین دلیل کرم ضد آفتاب برای محافظت از خاصیت ارتجاعی پوست و الاستن اهمیت ویژه‌ای دارد.
اپیدرم
Epidermis
اپیدرم یا روپوست، بیرونی‌ترین لایه پوست است که بدن ما را در برابر عوامل خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. این لایه نازک و شفاف بوده و عمدتاً از سلول‌های مرده تشکیل شده است. تنظیم دمای بدن و تولید ویتامین دی هم از دیگر ويژگی‌های اپیدرم است. لایه‌ی شاخ، لایه‌ی شفاف، لایه‌ی دانه‌ای، لایه‌ی خاردار و لایه‌ی بازال از بخش‌های مختلف اپیدرم هستند.
اسانس
Essential oil<br />
محصولات مراقبت از پوستی که بیشتر حالتی مایع و سرمی دارند و بعد از تمیز کردن سطح پوست، برای آبرسانی بیشتر و مصرف سایر محصولات آرایشی بهداشتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسانس‌ها اغلب حاوی ترکیبات فعالی مثل آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می‌توانند به بهبود سلامت و زیبایی پوست کمک کنند.
لیزر ای‌تو
eTwo
درمانی غیر سایشی پوست که از نور فروسرخ و انرژی فرکانس رادیویی برای تحریک رشد کلاژن در عمق درم استفاده می‌کند. این درمان به طور انتخابی بخش‌هایی از درم فوقانی را با RF فرکشنال گرم می‌کند تا ظاهر چین و چروک، خطوط ریز، جای آکنه و رنگ ناهموار پوست را بهبود بخشد.
لیزر فرکشنال
Fractional laser
لیزر Co2 یا لیزر فرکشنال، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های جوانسازی پوست است که به طور گسترده‌ای برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی استفاده می‌شود. در این روش، لیزر پرتوهای خود را به صورت کسری یا فرکشنال و به صورت ستون‌های بسیار ظریفی به عمق پوست می‌تاباند. این عمل باعث ایجاد هزاران ستون کوچک از آسیب حرارتی در پوست می‌شود. بعد از خوب شدن آسیب حرارتی، بافت و رنگ ناحیه‌ی هدف بهبود پیدا می‌کند.
لیفت صورت
Facelift
لیفت صورت یا فیس لیفت یک عمل جراحی است که برای بهبود ظاهر صورت و جوان‌تر نشان دادن آن انجام می‌شود. با افزایش سن، پوست صورت خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده، شل می‌شود و چین و چروک‌های عمیقی در آن ایجاد می‌شود. لیفت صورت با کشیدن پوست و بافت‌های زیرین، به صورت ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر می‌بخشد. بهبودی کامل بعد از این عمل معمولاً ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.
یوگای صورت
Face yoga
یوگای صورت روشی طبیعی و غیرتهاجمی برای جوان‌سازی پوست و تقویت عضلات صورت است. این تمرینات با الهام از حرکات یوگا طراحی شده‌اند و با هدف تقویت عضلات صورت، سفت شدن پوست، بهبود گردش خون و افزایش تولید کلاژن انجام می‌شوند.
فیبروبلاست
Fibroblast
یکی از مهم‌ترین سلول‌های بدن است که در بافت همبند یافت می‌شود. این سلول‌ها نقش بسیار مهمی در تولید و نگهداری ماتریکس خارج سلولی دارند. ماتریکس خارج سلولی، ماده‌ای است که سلول‌ها را احاطه کرده و به بافت‌ها استحکام و شکل می‌دهد. فیبروبلاست تولیدکننده‌ی کلاژن و الاستین هستند، در ترمیم زخم‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند و فاکتورهای رشد مختلفی را هم تولید می‌کنند.
فیلر
Fillers
فیلر به طور کلی به هر ماده‌ای گفته می‌شود که برای پر کردن حجم از دست رفته در یک ناحیه از بدن استفاده می‌شود. در زمینه زیبایی، فیلرها معمولاً به ژل‌هایی گفته می‌شود که به زیر پوست تزریق می‌شوند تا چین و چروک‌ها را پر کنند، حجم از دست رفته را برگردانند و به طور کلی ظاهر جوان‌تری به پوست ببخشند. فیلرها معمولاً از موادی مانند اسید هیالورونیک، یا مواد محرک زیستی مثل عامل رشد کلاژن ساخته شده‌اند.
رادیکال‌های آزاد
Free radical
مولکول‌های بسیار ناپایدار که عواملی مانند نور خورشید، دود سیگار و آلودگی باعث ایجاد آن‌ها در بدن می‌شوند و به سلول‌ها می‌چسبند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند. رادیکال‌های آزاد توانایی‌های جوان‌سازی طبیعی پوست را کاهش می‌دهند و منجر به زبری، افتادگی و چین و چروک می‌شوند. آنتی اکسیدان ها با تقویت سیستم دفاعی پوست از فعالیت رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
گالوانیک تراپی
Galvanic facial
یک روش درمانی زیبایی است که از جریان الکتریکی مستقیم با ولتاژ پایین برای تحریک پوست و تزریق مستقیم مواد محلول در آب مانند سرم‌ها به پوست استفاده می‌کند. این جریان الکتریکی بسیار ضعیف است و هیچ دردی ندارد. از گالوانیک تراپی برای پاکسازی عمیق پوست، کاهش چین و چروک، بهبود گردش خون و افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
جنیستئین
Genistein
یک فیتواستروژن یا هورمون گیاهی که به طور طبیعی در سویا، شبد و یونجه وجود دارد. این هورمون در مراقبت از پوست، به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی و آنتی‌اکسیدانی پوست شناخته شده است و با تحریک تولید کلاژن و الاستین، به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک کمک می‌کند.
اسید گلیکولیک
Glycolic acid
اسید گلیکولیک نوعی اسید آلفا هیدروکسی است که عمدتاً از نیشکر استخراج می‌شود و در بازسازی سطح پوست اهمیت ویژه‌ای دارد. این اسید به دلیل اندازه مولکولی کوچک خود، به راحتی می‌تواند به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کند و به طور مؤثر سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.
اسید هیالورونیک
Hyaluronic acid
ماده‌ای طبیعی است که به طور گسترده در بدن، به ویژه در پوست، مفاصل و چشم‌ها یافت می‌شود. این ماده به دلیل خاصیت آبرسانی فوق‌العاده‌ای که دارد، به عنوان یک مرطوب‌کننده قوی برای پوست شناخته شده است. از ویژگی‌های اسید هیالورنیک می‌توان به حفظ رطوبت و افزایش حجم پوست، بهبود الاستیسیته و تسهیل ترمیم پوست اشاره کرد.
روغن هسته انگور
Grapeseed Oil
روغنی سبک که از دانه‌های انگور استخراج می‌شود. فرمولاسیون موضعی و خوراکی عصاره هسته انگور دارای سطوح آنتی‌اکسیدانی قوی تر از ویتامین E و C است و معمولاً برای محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه فرابنفش و سایر آلاینده‌های محیطی استفاده می‌شود. از دیگر خواص روغن هسته انگور می‌توان به خاصیت ضدپیری، تقویت مو و آبرسانی عمیق اشاره کرد.
فاکتور رشد
Growth factor
مولکول‌هایی طبیعی با ساختار پروتئینی یا استروئیدی هستند. این پروتئین‌های بزرگ که توسط سلول‌های بنیادی در سراسر بدن تولید می‌شوند، پیام‌های حیاتی برای رشد و تقسیم سلولی را منتقل می‌کنند. فاکتورهای رشد در فرایندهای بیولوژیکی مهمی مثل تکثیر سلولی، تعمیر بافت‌ها و توسعه‌ اندام‌ها دخیل هستند.
سنگ گواشا
Gua Sha
این سنگ ماساژ صورت که چند سالی است در دنیا رواج پیدا کرده، ابزار ماساژ ضدچروک و افتادگی پوست صورت است. این تکنیک ایمن برای جوانسازی پوست با بهبود گردش خون و تخلیه لنفاوی و دفع سموم باعث پیش‌گیری و درمان افتادگی و شلی پوست و کاهش چروک پوست می‌شود.
هایفو
HIFU
مخفف عبارت «High-Intensity Focused Ultrasound» است که به معنای «امواج فراصوت متمرکز با شدت بالا» است. این فناوری از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند که به صورت متمرکز به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کنند. با این کار، گرمای شدیدی در این لایه‌ها ایجاد شده و باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می‌شود. این درمان غیرتهاجمی اعماق مختلف بافت را برای سفت‌کردن پوست، هدف قرار می‌دهد.
کلاژن هیدرولیز شده
Hydrolyzed collagen
پروتئین‌های کلاژنی هستند که به پپتیدهای کوچک‌تری شکسته شده‌اند تا راحت‌تر در جریان خون جذب شود. کلاژن‌های هیدرولیز شده به طور معمول در مکمل‌های زیبایی با هدف‌ آبرسانی به پوست استفاده می‌شوند. علاوه بر بهبود سلامت پوست، این کلاژن‌ها در بهبود سلامت مو ناخن‌ها و تقویت مفاصل و استخوان‌ها هم نقش دارند.
هیدروکسی پیناکولون رتینوات
Hydroxypinacolone Retinoate
یکی از مشتقات رتینول است که به دلیل خواص ضد پیری قدرتمند و تحریک پوست کمتر و پایداری بیشتر نسبت به رتینول خالص، به سرعت در دنیای مراقبت از پوست محبوب شده است. از مزایای دیگر این ویتامین A می‌توان به کاهش لکه‌های پوستی و تنظیم چربی پوست اشاره کرد.
بره‌موم
Propolis
ماده‌ای چسبناک و رزینی که زنبورهای عسل آن را تولید می‌کنند. زنبورها این ماده را از رزین گیاهان جمع‌آوری کرده و با مواد دیگر مانند موم زنبور عسل ترکیب می‌کنند. بره‌موم هزارن سال است که برای خواص دارویی‌اش مورد استفاده بود و حالا این ماده سرشار از فلاونوئیدها به عنوان آنتی‌اکسیدان تکسین‌دهنده در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی از پروپلیس در تولید کرم‌ها، لوسیون‌ها و بالم‌های لب کمک می‌گیرند.
فرکانس رادیویی
Radio Frequency
آر اف یا «Radio Frequency» همان انرژی امواج رادیویی است که در صنعت زیبایی از آن برای تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست بهره می‌برند. کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند و با افزایش سن تولید آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع امواج رادیویی با نفوذ به لایه‌های عمقی پوست، باعث گرم شدن بافت‌ها و تحریک سلول‌های پوست برای تولید کلاژن و الاستین جدید می‌شوند.
رتینول
Retinol
یکی از مشتقات ویتامین A که به عنوان ماده‌ای فعال در محصولات مراقبت از پوست، به ویژه محصولات ضد پیری شناخته می‌شود. این ماده با تحریک تولید کلاژن و سلول‌های پوستی جدید، به بهبود بافت پوست، کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. همچنین رتینول در کاهش آکنه و افزایش روشنی پوست هم اثر دارد. حداکثر غلظت رتینول در محصولات بدون نسخه یک درصد است.
رتینوئیدها
Retinoids
دسته ای از ترکیبات شیمیایی که شامل انواع مختلفی از مشتقات ویتامین A است. در مراقبت از پوست، رتینوئیدها می توانند بسیاری از مشکلات پوستی مانند بزرگ شدن منافذ، خطوط قابل مشاهده و رنگ ناهموار پوست را برطرف کنند. رتینوئیدها می‌توانند باعث حساس شدن پوست در برابر نور آفتاب شوند، بنابراین هنگام استفاده از رتینوئیدها روزانه از ضدآفتاب با طیف گسترده UVA/UVB استفاده کنید.
روزاسه
Rosacea
بیماری پوستی مزمن که باعث قرمزی، التهاب و ظاهر شدن جوش‌های کوچک روی صورت می‌شود. برخلاف آکنه معمولی که بیشتر در دوران نوجوانی دیده می‌شود، روزاسه معمولاً در بزرگسالی و بیشتر در نواحی مرکزی صورت مانند بینی، گونه‌ها و پیشانی رخ می‌دهد. هرچند هیچ درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد، کنترل محرک‌هایی مثل الکل و گرما بسیار مهم است.
اسید سالیسیلیک
Salicylic Acid
یکی از اسیدهای بتا هیدروکسی شناخته شده که به صورت موضعی برای درمان آکنه استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک یکی از پرکاربردترین ترکیبات در محصولات مراقبت از پوست است که به خاطر خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و لایه برداریش مورد استفاده است. این اسید به طور طبیعی در برخی گیاهان مانند پوست بید وجود دارد و به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود.
غده سباسه
Sebaceous Gland
غدد سباسه یا چربی، غدد کوچکی هستند که در پوست پستانداران، از جمله انسان، وجود دارند. وظیفه اصلی این غدد تولید ماده‌ای روغنی به نام سبوم است. سبوم از ترکیباتی مانند چربی‌ها، موم‌ها و اسیدهای چرب تشکیل شده است. این ماده روغنی، پوست و مو را نرم و مرطوب نگه می‌دارد و از آن‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.
سبوم
Sebum
ماده روغنی و مومی شکل که غدد سباسه در پوست انسان آن را تولید می‌کنند. این غدد در سرتاسر بدن به جز کف دست و پا وجود دارند، اما در نواحی مانند صورت، پشت و قفسه سینه متراکم‌تر هستند. سبوم نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد و از فواید آن می‌توان به خاصیت مرطوب‌کنندگی، ایجاد یک سد محافظتی و نرم‌کنندگی پوست و مو اشاره کرد.
سیلیکون
Silicone
سیلیکون ماده‌ای مصنوعی است که از ترکیب عناصر سیلیسیم، اکسیژن و اغلب کربن و هیدروژن ساخته می‌شود. این ترکیب معمولاً در محصولات آرایشی و بهداشتی برای ایجاد بافتی ظریف، ابریشمی و قابل پخش استفاده می‌شود. از سیلیکون در کرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، فاوندیشن، پرایمر و رژ لب استفاده می‌کنند. سیلیکون‌ها می‌توانند باعث نرمی و لطافت، ایجاد لایه محافظ و بهبود ظاهر پوست شوند.
اسکین‌مالیسم
Skinmalism
یکی از رویکردهای جدید در حوزه زیبایی است که به جای آرایش تمام و کمال و بی‌نقص، روی استفاده حداقلی از لوازم آرایش برای تمرکز روی افزایش زیبایی طبیعی تأکید دارد. این رویکرد در رابطه با تمرکز روی مراقبت از پوست و ایجاد چهره‌ای سالم و درخشان است. و در کنار مراقبت از پوست با آرایشی ملایم و کافی و برجسته کردن بخش‌های مورد نظر و دلخواه پیش می‌رود.
هایپوآلرژنیک
Hypoallergenic
هایپوآلرژنیک به معنای کم حساسیت‌زا است و برای اولین بار در کمپین مواد آرایشی در سال ۱۹۵۳ از آن استفاده شد. این کلمه‌ برای توصیف محصولاتی (به‌ويژه آرایشی و منسوجات) استفاده می‌شود که احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در افراد حساس را کاهش می‌دهند. به عبارت ساده‌تر، این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حاوی کمترین مقدار ممکن از موادی باشند که می‌توانند باعث حساسیت شوند.
هومکتانت
Humectant
هومکتانت یا هیومکتانت موادی هستند که به دلیل خاصیت جذب رطوبت بالا، در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. این مواد، رطوبت را از هوا یا لایه‌های زیرین پوست جذب کرده و در سطح پوست نگه می‌دارند، در نتیجه به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و از خشکی و پوسته‌پوست شدن جلوگیری می‌کنند. موادی مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، پانتنول و سوربیتول در این دسته جای می‌گیرند.
هیدروکینون
Hydroquinone
ماده‌ای شیمیایی است که به طور گسترده در محصولات روشن‌کننده پوست استفاده می‌شود. این ماده با کاهش تولید ملانین یا رنگدانه پوست به روشن شدن لکه‌های تیره، کک‌ومک، لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی و سایر انواع هایپرپیگمنتاسیون کمک می‌کند. هیدروکینون بدون نسخه تا قدرت ۲درصد و در موارد با نسخه تا مقدار ۴درصد در دسترس است.
هایپرپیگمنتاسیون
Hyperpigmentation
یا همان لک و تیرگی پوست به وضعیتی می‌گویند که در آن ناحیه‌ای از پوست تیره‌تر از نواحی اطراف خود می‌شود. این تیرگی به دلیل تولید بیش از حد ملانین، رنگدانه‌ای که به پوست رنگ می‌دهد، بروز می‌کند. از دلایل تیرگی پوست می‌توان به قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، التهاب پوست، تغییرات هورمونی، ژنتیک و آسیب به پوست اشاره کرد.
نور شدید پالسی
Intense Pulsed Light
«Intense Pulsed Light» یا به اختصار «IPL» روش درمانی غیر تهاجمی است که از پالس‌های کوتاه نور شدید برای بهبود مشکلات پوستی استفاده می‌کند. «IPL» از طیف گسترده‌ای از طول موج‌های نور استفاده می‌کند که به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. این فناوری از سال ۱۹۹۰ برای درمان مشکلات پوستی مانند موهای زائد، لکه‌های تیره، عروق خونی قابل مشاهده و جوانسازی پوست استفاده می‌شود.
روغن جوجوبا
Jojoba oil
روغن جوجوبا، یک استر مومی طلایی رنگ و سبک است که از دانه‌های گیاهی به همین نام استخراج می‌شود. این گیاه بومی مناطق خشک و بیابانی آمریکای شمالی است و روغن آن به دلیل خواص شگفت‌انگیزش، در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار محبوب شده است. از خواص فوق‌العاده این روغن می‌توان به آبرسانی عمیق، تنظیم چربی پوست، خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی، کاهش چین‌وچروک و محافظت از پوست اشاره کرد.
کی بیوتی
K-beauty
«Korean Beauty» که با عنوان کی‌ بیوتی شهرت پیدا کرده، به روتین‌های مراقبت از پوست و زیبایی اشاره دارد که ریشه در فرهنگ کره جنوبی دارند. این روتین‌ها در سال‌های اخیر به شدت محبوب شده‌اند و در سراسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. روتین‌های کی‌ بیوتی مراحل متعددی دارند، روی محصولات طبیعی و گیاهی تمرکز دارند و به بافت و نوع پوست خیلی توجه می‌کنند.
کراتین
Creatine
ترکیبی طبیعی که در بدن انسان، به خصوص در عضلات اسکلتی، یافت می‌شود. این ماده که از ترکیب آرژنین، گلیسین و متیونین ساخته می‌شود، نقش مهمی در تولید انرژی برای انقباض عضلات ایفا می‌کند. به عبارت ساده‌تر، کراتین مانند یک باتری کوچک برای عضلات عمل می‌کند و به آن‌ها انرژی سریع و قدرتمندی می‌دهد که برای فعالیت‌های شدید و کوتاه‌مدت مانند وزنه‌برداری یا دو سرعت بسیار مفید است.
اسید کوژیک
Kojic acid
اسید کوژیک یا کوجیک محصول جانبی تخمیر برنج مالتی است و ماده‌ای رایج در محصولات مراقبت از پوست موضعی برای روشن کردن پوست رنگدانه‌دار. اسید کوژیک با مهار آنزیمی به نام تیروزیناز، تولید ملانین را کاهش می‌دهد و کاهش تولید ملانین باعث روشن شدن لکه‌های تیره، کک‌ومک، لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی و سایر انواع هایپرپیگمنتاسیون می‌شود.
ال‌ای‌دی
LED
«LED» مخفف عبارت انگلیسی «Light Emitting Diode» به معنی دیود ساطع‌کننده نور است که روشی درمانی برای پوست با اهداف مختلفی مثل از بین بردن آکنه و کاهش چین‌وچروک است. طول موج‌های مختلف نور، مشکلات پوستی مختلفی را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال، نور قرمز تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند، چین و چروک را کاهش می‌دهد و به جوانسازی پوست کمک می‌کند.
ملانین
Melanin
ملانین رنگدانه‌ی طبیعی است که در بدن انسان و بسیاری از جانوران دیگر تولید می‌شود. این رنگدانه به پوست، مو و چشم رنگ می‌بخشد و نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر اشعه‌های مضر خورشید، به ویژه اشعه فرابنفش، ایفا می‌کند. تولید اضافه‌ی ملانین که ممکن است بر اثر قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید رخ دهد، باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.
ملانوما
Melanoma
جدی‌ترین شکل سرطان پوست که در سلول‌هایی به نام ملانوسیت یا سلول‌های تولید کننده رنگدانه شروع می‌شود. درحالیکه شانس و میزان درمان در صورت تشخیص زودهنگام آن بسیار بالا است، موارد کنترل نشده می‌تواند به سرعت به سایر اندام‌های بدن مثل گره‌های لنفاوی، کبد و ریه‌ها گسترش یابد. ژنتیک و اختلالات ایمنی قطعاً یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری این بیماری هستند، اما بزرگترین علت ملانوم، سابقه قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب یا برنزه شدن است.
ملاسما
Melasma
اختلال شایع پوستی است که با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری روی پوست مخصوصاً در نواحی مانند صورت که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود. این لکه‌ها اغلب به صورت متقارن روی گونه‌ها، پیشانی، بینی و بالای لب ظاهر می‌شوند. علت دقیق ملاسما هنوز مشخص نیست اما عواملی مانند تغییرات هورمونی، داروها، ژنتیک و نور خورشید را از دلایل اصلی آن می‌دانند.
میکروبیوم
Microbiome
به مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هایی گفته می‌شود که در بدن ما زندگی می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر موجودات تک‌سلولی هستند. آن‌ها در قسمت‌های مختلف بدن ما، از جمله روده، پوست، دهان و دستگاه تنفسی، زندگی می‌کنند. چرب‌ترین قسمت‌های بدن از جمله صورت، سینه و پشت اغلب دارای بیشترین میزان باکتری هستند و آنها را مستعد ابتلا به آکنه می‌کند.
میسلار واتر
Micellar water
پاک‌کننده‌ی آرایشی و پوستی ملایم است که با استفاده از فناوری میسل‌ها عمل می‌کند. میسل‌ها مولکول‌های کوچکی هستند که یک سر آب‌دوست و یک سر روغن‌دوست دارند. این ساختار خاص باعث می‌شود که میسل‌ها بتوانند آلودگی، چربی، آرایش و حتی ذرات ریز آلودگی را به خود جذب کنند و در این زمینه حتی از پاک‌کننده‌های معمولی هم بهتر عمل می‌کنند. میسلار واتر به دلیل فرمولاسیون ملایمش پوست را تحریک نمی‌کند و برای پوست‌های حساس هم مناسب است.
میکرودرم ابریژن
Microdermabrasion
یک روش درمان با لایه‌برداری است که کمترین میزان آسیب و تهاجم را دارد و رنگ و بافت کلی پوست را بهبود می‌بخشد. در این روش درمان اپلیکاتوری مخصوص با سطح ساینده برای از بین بردن بیرونی‌ترین لایه اپیدرم استفاده می‌شود.
میکرونیدلینگ
Microneedling
روش درمانی زیبایی با آسیب و تهاجم کم که در آن با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز، آسیب‌های کنترل‌شده در سطح پوست ایجاد می‌شود. این کار باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست شده و علاوه بر آن به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست هم کمک می‌کند. از مزایای این میکرونیدلینگ می‌توان به کاهش چین و چروک و خطور ریز، بهبود جای زخم و روشن شدن لک‌ها اشاره کرد.
مرطوب‌کننده
Moisturizer
مرطوب‌کننده‌ها محصولاتی هستند که برای حفظ رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از خشک شدن آن استفاده می‌شوند. پوست ما به عنوان یک سد محافظتی، برای حفظ سلامت خود به رطوبت کافی نیاز دارد. مرطوب‌کننده‌ها با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست، از تبخیر آب جلوگیری کرده و رطوبت را در لایه‌های پوست حبس می‌کنند. مرطوب‌کننده‌ها معمولاً امولسیون‌هایی از آب، روغن و مواد ضروری برای اهداف مختلف مانند ضد پیری یا محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش هستند.
نیاسینامید
Niacinamide
یکی از مشتقات ویتامین B3 است که در محصولات مراقبت از پوست جای خود را به خوبی باز کرده است. این ماده ارزشمند به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و آبرسانی‌اش، به یک از اجزای ضروری در روتین مراقبت از پوست تبدیل شده است. از خواص این ماده می‌توان به کنترل چربی و کاهش منافذ، روشن‌کنندگی و کاهش لک‌ها و کاهش التهاب و قرمزی و همچنین افزایش کلاژن پوست اشاره کرد.
غیر کومدوژنیک
Non-comedogenic
یکی از اصطلاحات حوزه مراقب از پوست است که در رابطه با محصولاتی به کار می‌رود که احتمال مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه را ندارند. کومدون‌ها در واقع همان جوش‌های سرسیاه یا سرسفید هستند که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده ایجاد می‌شوند. محصولات غیرکومدوژنیک به دلیل پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه و داشتن پوستی سالم‌تر و احتمال بروز مشکلات پوستی کمتر حائز اهمیت‌اند.
پاکسازی سونیک
Sonic Cleansing
پاکسازی سونیک یا صوتی روشی مدرن و مؤثر برای پاکسازی عمیق پوست است. در این روش با استفاده از ارتعاشات صوتی با فرکانس بالا که با حرکت نوسانی و نرم براشی مخصوص کار همراه است، پاکسازی انجام می‌شود. این نوسان‌ها به همراه پاک‌کننده‌ای ملایم، آلودگی‌ها، چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست و آرایش را به طور عمیق از منافذ پوست پاک می‌کنند.
اس‌پی‌اف
SPF
اس‌پی‌اف مخفف عبارت «Sun Protection Factor» و به معنای فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. این عدد روی محصولات ضد آفتاب نشان داده می‌شود و به مصرف‌کننده می‌گوید که این محصول تا چه حد از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. این فاکتور در برابر اشعه‌ی UVB از پوست محافظت می‌کند و هرچه عدد اس‌پی‌اف بالاتر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا پوست‌تان در معرض آفتاب بسوزد.
اسکوآلن
Squalene
مرطوب کننده روغن‌مانندی که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، اما با افزایش سن از بین می‌رود. اسکوالن سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان بوده و برای اهداف مراقبت از پوست مناسب است. اسکوآلن را می‌توان از برخی گیاهان و حیوانات مانند کبد کوسه استخراج کرد. با این حال، به دلیل نگرانی‌های اخلاقی در مورد استفاده از کبد کوسه، امروزه بیشتر اسکوآلن مورد استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی از منابع گیاهی مانند زیتون، نیشکر و گندم تهیه می‌شود.
اسکوالین
Squalane
نسخه‌ی هیدروژنه‌ی اسکوآلن که نسبت به آن مقاوم‌تر است و با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید نمی‌شود. این ترکیب هم در محصولات مراقبت از پوستی مثل مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و روغن‌های صورت استفاده می‌شود. اسکوالین به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی، آبرسانی و غیرحساسیت‌زا بودنش در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سولفات
Sulfate
ترکیب شیمیایی که به طور گسترده در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپوها، شوینده‌های صورت و محصولات حمام استفاده می‌شوند. این ترکیب به دلیل خاصیت کف‌کنندگی و پاک‌کنندگی قوی خود، محبوبیت زیادی دارد. با این حال، در سال‌های اخیر، نگرانی‌هایی در مورد تأثیرات منفی سولفات‌ها بر پوست و مو مطرح شده است.
سولفور
Sulfur
عنصری است که به شکل‌های مختلف در طبیعت یافت می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف، از جمله صنعت آرایشی و بهداشتی دارد. سولفور به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و لایه بردارش، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. این عنصر در درمان آکنه، پسوریازیس و قارچ‌های پوستی نقش پررنگی دارد.
برنزه شدن
Tan
برنزه شدن در واقع واکنش دفاعی پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، سلول‌های خاصی در پوست به نام ملانوسیت‌ها تحریک می‌شوند. این سلول‌ها رنگدانه‌ای به نام ملانین تولید می‌کنند که به عنوان سپری محافظتی عمل کرده و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. این افزایش تولید ملانین باعث می‌شود پوست تیره‌تر یا برنزه شود.
تری کلرواستیک اسید
Trichloroacetic Acid (TCA)
تری‌کلرواستیک‌اسید یا تری‌کلرواتانوئیک‌اسید ماده اصلی لایه‌برداری شیمیایی برای درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید و هایپرپیگمنتاسیون است. لایه‌برداری تی‌سی‌ای باعث ریزش خارجی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست می‌شود تا راه رسیدن سلول‌های جدید به سطح پوست باز شود. از تی‌سی‌ای برای درمان عفونت‌های پوستی و درمان میخچه و زگیل هم استفاده می‌شود.
ترماژ
Thermage
روشی غیرتهاجمی و محبوب برای جوانسازی پوست که در آن از انرژی فرکانس رادیویی استفاده می‌کند. در روش ترماژ، دستگاهی مخصوص، امواج فرکانس رادیویی را به لایه‌های عمیق پوست می‌تاباند و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. این روش به عنوان جایگزینی برای جراحی لیفت صورت شناخته می‌شود و بدون نیاز به برش یا بخیه، نتایج چشمگیری در سفت شدن و جوانسازی پوست ایجاد می‌کند.
دی‌اکسید تیتانیوم
Titanium Dioxide
ماده‌ی معدنی طبیعی که به دلیل خواص منحصر به فردش در صنعت زیبایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به صورت پودر سفید رنگی است که در آب نامحلول بوده و به عنوان رنگدانه سفید، روی رنگ و پوشش‌دهی محصولات آرایش اثر می‌گذارد. مهمترین کاربرد دی‌اکسید تیتانیوم در محصولات آرایشی، به عنوان فیلتر UV است. دی‌اکسید تیتانیوم با جذب اشعه‌های مضر UVA و UVB خورشید، از پوست در برابر آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست محافظت می‌کند.
پوست معمولی
Normal skin
پوست معمولی به پوستی گفته می‌شود که تعادل مناسبی بین چربی و رطوبت دارد. این نوع پوست معمولاً نرم، صاف و بدون مشکل خاصی است. منافذ پوست در این نوع پوست قابل مشاهده است، اما بزرگ و برجسته نیستند. پوست معمولی معمولاً کمترین مشکل را نسبت به سایر انواع پوست دارد و به مراقبت‌های خاصی نیاز ندارد. هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست، برای پوست معمولی باید بیشتر بر محافظت از عوامل آسیب‌زای محیطی مانند آسیب اشعه فرابنفش تمرکز کنید.
اسیدها چرب امگا ۳
Omega-3 fatty acid
اسیدهای چرب امگا ۳، یک نوع چربی ضروری هستند که بدن ما قادر به تولید آن‌ها نیست و باید از طریق رژیم غذایی و از موادی همچون ماهی، گردو و روغن زیتون تأمین شود. این اسیدهای چرب به حفظ عملکرد غشای سلولی در سراسر بدن کمک می‌کنند و نقش بسیار مهمی در سلامت قلب، مغز و سایر اندام‌ها دارند.
اکسی‌بنزون
Oxybenzone
اوکسی بنزون یک ترکیب شیمیایی مشتق شده از بنزوفنون است که به عنوان یکی از مؤثرترین مواد فعال در کرم‌های ضد آفتاب شناخته می‌شود. این ماده با جذب اشعه‌های مضر UVA خورشید، از نفوذ آن‌ها به عمق پوست جلوگیری کرده و در نتیجه از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست محافظت می‌کند.
آزمایش حساسیت
Patch Test
«Patch Test» یا آزمایش حساسیت روشی است که از آن برای تشخیص آلرژی‌های پوستی استفاده می‌شود. در این آزمایش، مواد مشکوک به ایجاد آلرژی به صورت مستقیم روی پوست قرار می‌گیرند تا واکنش پوستی فرد را بررسی کنند. برای این آزمایش معمولاً تکه‌های کوچکی از مواد مورد نظر را روی پوست دست یا پشت می‌گذارند.
پارابن
Paraben
نوعی ماده شیمیایی است که به طور گسترده به عنوان نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی استفاده می‌شود. هدف اصلی از استفاده از پارابن‌ها، جلوگیری از رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها و افزایش ماندگاری محصولات است. در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی در مورد ایمنی پارابن‌ها مطرح شده و به دلیل جذب پوستی بالا، ارتباط با سرطان و برهم زدن عملکرد هورمونی بدن، استفاده از آن‌ها در محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش پیدا کرده است.
پپتید
Peptide
پپتید مولکول‌هایی هستند که از اتصال چندین اسید آمینه به یکدیگر تشکیل می‌شوند. زمانی که تعداد اسیدهای آمینه در یک زنجیره زیاد شود، به آن پروتئین می‌گویند. در واقع پپتیدها مولکول‌های سازنده پروتئین‌های مهمی مثل کلاژن، الاستین و کراتین هستند. سرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌های حاوی پپتید می‌توانند با تحریک رشد کلاژن برای پوست مفید باشند.
فوتوایجینگ
Photoaging
پیری زودرس پوست به دلیل نور خورشید یا فوتو ایجینگ، به علائم پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه UVA خورشید گفته می‌شود. اشعه‌های خورشید که به اعماق درم نفوذ می‌کنند، باعث آسیب جبران ناپذیری به فیبرهای کلاژن می‌شوند و در نتیجه آسیب‌هایی مثل افتادگی پوست، چین و چروک و لکه‌های خورشیدی را رقم می‌زنند.
لیزر پیکوثانیه
Picosecond
لیزر پیکوثانیه یا پیکوسکند یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های لیزر در حوزه زیبایی و پزشکی پوست است. این لیزر با تولید پالس‌های بسیار کوتاه و پر انرژی، به طور موثر مشکلات مختلف پوستی را درمان می‌کند. لیزر پیکوثانیه، دستگاه لیزری است که انرژی را در تریلیونم ثانیه به پوست می‌رساند تا خوشه های رنگدانه را از هم جدا و رشد کلاژن را تحریک کند. این لیزر که در اصل برای پاک کردن خالکوبی طراحی شده بود، هزار برابر سریع‌تر از لیزر سنتی نانوثانیه است.
پلاسما تراپی
Plasma therapy
یکی از روش‌های نوین و غیرتهاجمی در حوزه زیبایی پوست است که برای رفع مشکلات مختلف پوستی مانند چین و چروک، افتادگی پوست، جای جوش و لک استفاده می‌شود. در این روش از دستگاه پلاسما جت استفاده می‌شود که با ایجاد جرقه‌های کوچک و کنترل شده روی سطح پوست، باعث تحریک کلاژن‌سازی، سفت شدن پوست و بهبود بافت آن می‌شود.
پروبیوتیک
Probiotic
باکتری‌های زنده و مخمرهای مفیدی که به طور طبیعی در بدن وجود دارند. این باکتری‌های «خوب» به از بین بردن باکتری‌های بد اضافی بدن کمک می‌کنند و آن را به تعادل مناسب باز می‌گردانند. پروبیوتیک‌ها را می‌توان از طریق غذاهای تخمیر شده و مکمل‌ها مصرف کرد یا به صورت موضعی برای بهبود سلامت پوست استفاده کرد. از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها می‌توان به ماست، کفیر و کلم ترش اشاره کرد.

اصطلاحی که جست‌و‌جو کرده اید در دانشنامه خانومی وجود ندارد!

دکمه بازگشت به بالا