اخبار سلامتی و زیباییمراقبت از پوست

روشن‌کننده هگزیل رزورسینول؛ راز پوستی درخشان و یکدست

وقتی تلفظ اسم ماده‌ای سخت باشد معمولاً به آن توجهی نمی‌کنیم، اما هگزیل رزورسینول ماده‌ای است که آشنایی با آن می‌توانند به دردتان بخورد. این ماده پوست شما را از جهات مختلف بهبود می‌بخشد و می‌تواند نقش به‌سزایی روی درخشش و زیبایی پوست داشته باشد. در این مطلب قصد داریم مزایای روشن‌کننده هگزیل رزورسینول را بررسی کنیم تا هنگام خرید محصولات آرایشی، مخصوصاً سرم‌های پوست و محصولات روشن‌کننده، حواس‌تان به این ماده‌ی مهم هم باشد.

هگزیل رزورسینول چیست؟

هگزیل رزورسینول (Hexylresorcinol) نوعی چربی فنولیک است که در گندم سبوس‌دار و سیاه یافت می‌شود و به طور سنتی به عنوان ضدعفونی‌کننده و بی‌حس‌کننده در دهان‌شویه‌ها و قرص‌های گلو درد استفاده می‌شود. در گذشته از این ماده برای درمان بریدگی‌ای کوچک، خراش‌ها و عفونت‌های پوستی هم استفاده می‌شده است و بیش از یک قرن است که با آن سروکار داریم.

هگزیل رزورسینول چیست

هگزیل رزورسینول مدت زیادی نیست که وارد عرصه‌ی مراقبت از پوست و محصولات آرایشی شده است اما در همین مدت این ماده به سرعت جای خود را در این حوزه باز کرده است. هگزیل رزورسینول به عنوان عامل مبارزه با پیری و ضد گلیکاسیون شناخته می‌شود که به یکدست شدن رنگ پوست کمک می‌کند و در عین حال از تغییر رنگ پوست در آینده هم جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای هگزیل رزورسینول می‌توان به محافظت از DNA و خاصیت ضدالتهابی آن اشاره کرد.

خواص هگزیل رزورسینول

حالا که با ویژگی‌های کلی این ماده آشنا شده‌اید، شاید بد نباشد سراغ جزییات دیگر و خواص مهمی برویم که هگزیل رزورسینول همراه خود دارد.

آنتی‌اکسیدان قدرتمند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هگزیل رزورسینول به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و جمع‌کنندگی این ماده به یکدست شدن رنگ پوست و درخشان‌تر شدن آن کمک می‌کند. متخصصان پوست معتقدند هنگامی که هگزیل رزورسینول با سایر ترکیبات روشن‌کننده پوست مانند نیاسینامید ترکیب شود، اثرات قوی‌تر و ماندگارتری خواهد داشت.

روشن‌کننده لکه‌ها

خواص هگزیل رزورسینول

در محصولات مراقبت از پوست، هگزیل رزورسینول به عنوان یک ماده‌ی «ضد تیرگی» شناخته می‌شود. این ماده می‌تواند به روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند و در نتیجه رنگ پوست را یکدست‌تر کند. مبارزه با «هایپرپیگمنتاسیون» یا همان «لک‌های تیره پوستی» شاید مهم‌ترین خاصیت هگزیل رزورسینول باشد که آن را مشهور کرده است. در واقع هگزیل رزورسینول با ایجاد تغییر در چندین نقطه از مسیر تولید رنگدانه‌های پوست باعث روشن شدن پوست می‌شود.

مبارزه با علائم پیری

هگزیل رزورسینول می‌تواند با علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک مبارزه کند. علاوه بر این، هگزیل رزورسینول باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود که به پر شدن خطوط ریز و جوان‌تر به نظر رسیدن پوست هم کمک می‌کند.

محافظت در برابر آسیب نور خورشید

همه ما می‌توانیم از کمی محافظت بیشتر در برابر نور خورشید بهره‌مند شویم و از این مسئله استقبال می‌کنیم. هگزیل رزورسینول به محافظت در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند. این ماده می‌تواند محافظت در برابر اشعه‌های UVB و UVA را افزایش دهد و جلوی نفوذ آن‌ها به پوست را بگیرد.

کمک به بهبود سد دفاعی پوست

محققان زیبایی بر این باورند که این ماده چندکاره می‌تواند به تقویت سد دفاعی پوست کمک کند. هنگامی که سد دفاعی پوست قوی‌تر باشد، بهتر می‌تواند از عوامل خارجی مانند آلودگی و نور خورشید محافظت کند.

هگزیل رزورسینول عوارضی هم دارد؟

هگزیل رزورسینولی که در صنعت زیبایی استفاده می‌شود، هیچ‌گونه خطری ندارد، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید. حساسیت به این ماده می تواند باعث ایجاد جوش‌های ریز، قرمزی یا سوزش در ناحیه شود. اگر نگران حساسیت به هگزیل رزورسینول هستید، مقدار کمی از محصول را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید و برای اطمینان ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید.

عوارض هگزیل رزورسینول

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی این ماده روشن کننده پوست، ایجاد هاله در اطراف لکه های تیره درمان شده است. برای جلوگیری از این مسئله، محصول را خارج از نقاط تیره نزنید. همچنین محصولات هگزیل رزورسینول در صورت استفاده زیاد ممکن است باعث تحریک نواحی اعمال شده شوند. برای جلوگیری از این مشکل هم می‌توانید محصولات حاوی این ماده را در روتینی متناسب با پوست و نیازهای خود بگنجانید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4.3 / 5. مجموع آرا: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا