روتین پوستی

طرز استفاده از سرم ویتامین سی + مهم‌ترین نکات استفاده

انسان‌ها از دیرباز و در میان افسانه‌های پیشینیان خود، به دنبال معجونی جادویی بودند تا بتواند آثار پیری را از بین ببرد، پوست را جوان و شاداب کند و لکه‌های تیره را یکی پس از دیگری محو کند. در حال حاضر، همه ما به‌راحتی به این معجون جادویی دسترسی داریم و سرم ویتامین سی، همان چیزی است که می‌تواند زیبایی، شادابی و طراوت را بدون مصرف انواع لوازم آرایشی و به شکلی کاملا طبیعی، به ما هدیه کند. تنها نکته مهمی که قبل از افزودن این سرم جادویی به روتین پوستی‌مان باید بدانیم این است که استفاده نادرست از این سرم، می‌تواند نتایج ناخوشایندی به جای بگذارد. بنابراین اگر قصد دارید که بهترین نتیجه را به‌دست آورید، همراه ما باشید تا طرز استفاده از سرم ویتامین سی، بهترین زمان مصرف آن، بایدها و نبایدها و هر نکته مهم مرتبط به این موضوع را با هم بررسی کنیم!

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی

پیش از بررسی نحوه استفاده از سرم ویتامین سی، باید زمان مناسب برای استفاده از این محصول را بدانید. با توجه به یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این محصول یعنی فعالیت به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد محیطی، اغلب پزشکان متخصص پوست توصیه می‌کنند که این سرم را صبح‌ها و با دیگر بخش‌های روتین پوستی صبح خود استفاده کنید. بدین شکل، سرم ویتامین سی همراه با ضد آفتاب، بیشترین میزان هماهنگی را خواهند داشت و به شکل کامل‌تری از پوست‌تان در مقابل اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کنند.

در این میان، برخی از پزشکان نیز به مراجعه‌کنندگان خود توصیه می‌کنند که برای جوان‌سازی، یک‌دست شدن پوست و از بین‌رفتن لکه‌های تیره، بهتر است که سرم ویتامین سی را شب‌ها مصرف کنند. بدین شکل، سرم ویتامین سی مدت زمان بیشتری روی پوست شما باقی می‌ماند و میزان جذب آن نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

طرز استفاده از سرم ویتامین سی

بنابراین باید بگوییم که بهترین زمان مصرف سرم ویتامین سی برای هر فرد، با توجه به نیاز پوستی او تعیین می‌شود. اگر قصد شما محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر و رادیکال‌های آزاد است، باید این سرم را در اولین ساعات روز مصرف کنید. برای از بین‌بردن لکه‌های تیره و افزایش طراوت و شادابی پوست، مصرف این سرم در شب‌ها پیشنهاد می‌شود.

تست آلرژی پیش از مصرف سرم ویتامین سی

حالا که بهترین زمان مصرف این سرم را می‌دانید، باید به شما بگوییم پیش از بررسی طرز استفاده از سرم ویتامین سی، حتما باید تست حساسیت سرم ویتامین سی را انجام دهید. با این‌که انواع سرم ویتامین سی، معمولا یک محصول کاملا امن و بدون ایجاد آلرژی است، اما برخی اوقات حساسیت‌های پوستی کاملا ناگهانی و بدون هیچ نشانه پیشین، خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل، اغلب کارشناسان و متخصصان پوست توصیه می‌کنند که پیش از مصرف انواع محصولات پوستی جدید، حتما تست حساسیت را انجام دهید. برای این کار، تنها کافی است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • برای انجام تست، بخش داخلی بازوی خود یا پشت گوش‌تان را به‌خوبی تمیز کنید.
  • یک یا دو قطره از سرم را روی این بخش‌ها بزنید.
  • با سر انگشت، کمی سرم را ماساژ دهید تا به پوست جذب شود.
  • نیم ساعت صبر کنید.
  • در صورت عدم ایجاد خارش، التهاب، حساسیت و قرمزی، استفاده از سرم برای شما امن است.

علاوه بر این تست، روش دیگری هم برای جلوگیری از ایجاد حساسیت وجود دارد. اگر پوست صورت شما حساس است و نسبت به مصرف سرم ویتامین سی نگران هستید، بهتر است از روش مرحله به‌مرحله کمک بگیرید. در این روش، می‌توانید از سرم‌های حاوی ویتامین سی با درصد پایین، کار خود را آغاز کنید. افزون بر این می‌توانید مقدار و حجم استفاده را خیلی کم کنید. بدین شکل، پوست شما به‌آهستگی با این محصول آشنا می‌شود و احتمال وقوع حساسیت، خیلی کمتر خواهد بود.

حالا و پس از بررسی این نکات مهم پیش از استفاده، وقت آن رسیده است که در بخش بعدی، تمام نکات مهم طرز استفاده از ویتامین سی را با هم مرور کنیم.

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی

مراحل استفاده از سرم ویتامین C

برای رسیدن به نتیجه بهتر و کامل‌تر، باید طرز استفاده از سرم ویتامین سی را در چهار مرحله پشت سر بگذارید که این مراحل، شامل گام‌های زیر هستند:

قدم اول: پاکسازی صورت

قبل از استفاده از سرم ویتامین سی یا هر محصول اختصاصی دیگر برای پوست، حتما باید صورت خود را به‌خوبی شسته و از هر نوع آلودگی پاک کنید. لوازم آرایش، ضد آفتاب یا هر نوع روغن و کرم یا حتی گرد و غبار، یک لایه میان صورت شما و سرم ویتامین سی ایجاد می‌کنند. با وجود این لایه، میزان جذب سرم کاسته شده و نتیجه کمتری از مصرف سرم به‌دست می‌آورید.

بنابراین در این گام، با در نظر گرفتن نوع پوست خود و نیازمندی آن، از یک شوینده مناسب کمک بگیرید. برند گارنیر معمولا گزینه‌های بسیار خوبی برای انواع پوست دارد. با کمی جست‌وجو در محصولات این برند، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین شوینده اختصاصی پوست خود را یافته و در گام اول، صورت خود را با کمک آن کاملا تمیز کنید.

قدم دوم: به‌کارگیری تونر

پس از شستن و خشک‌کردن پوست صورت خود، باید دومین گام را آغاز کنید. در این مرحله، از یک تونر اختصاصی کمک بگیرید تا پوست شما به‌صورت عمقی و کامل، تمیز شود. با کمک یک پد سکه‌ای و چند قطره تونر، پوست خود را از پیشانی تا چانه یا روی گردن، کامل تمیز کنید. برای این کار، حوصله به‌خرج دهید و با ماساژ ملایم و دورانی، این فرآیند را طی نمایید. به خاطر داشته باشید که ماساژ سریع و محکم، در طولانی‌مدت به بافت پوست شما آسیب می‌رساند و در شرایط بدتر، حتی باعث ایجاد چروک‌های بیشتر خواهد شد.

در این گام و پس از اتمام تمیزکردن صورت، نگاهی به پد بیندازید. در کمال تعجب و حتی بعد از شستن صورت، متوجه می‌شوید که ردی تیره بر پد باقی می‌ماند. این آلودگی‌های عمیق، همان چیزی است که از تمیزشدن کامل پوست شما و اثرگذاری سرم ویتامین سی، جلوگیری خواهد کرد. برای خرید تونر، گزینه‌های متنوعی در مقابل شما قرار دارد که برند بیتروی، یکی از بهترین آن‌ها است که با قیمت مقرون به‌صرفه، اثرگذاری خارق‌العاده‌ای دارد.

قدم سوم: استفاده از سرم ویتامین سی

حالا و با استفاده از بهترین سرم ویتامین سی متناسب با پوست خود، صورت خود را ماساژ دهید. برای این کار، چند قطره از سرم را روی پوست پیشانی، گونه‌ها، تیغه بینی، چانه و البته گردن، بگذارید. به‌آهستگی و با سر انگشتان خود، سرم را روی پوست ماساژ دهید. در حین ماساژ پوست با سرم ویتامین سی، مراقب باشید که سرم به ناحیه چشم‌ها زیاد نزدیک نشود.

ماساژ پوست را تا زمانی ادامه دهید که بخش قابل توجهی از سرم به پوست شما جذب شود. اغلب افراد، طریقه استفاده سرم ویتامین سی را تا همین جا انجام می‌دهند. هرچند باید به شما بگوییم که برای اثرگذاری بیشتر و بهتر، حتما باید مرحله چهارم و نهایی را نیز پشت سر بگذارید.

طرز استفاده سرم ویتامین سی

قدم چهارم: استفاده از کرم مرطوب کننده

پس از مصرف ویتامین سی و برای اثرگذاری بهتر، حتما باید از یک مرطوب کننده و آبرسان متناسب با پوست خود نیز استفاده کنید. برای این کار، چند دقیقه صبر کنید. پس از گذشت چند دقیقه و جذب‌شدن سرم به پوست، با کمک مقداری مرطوب کننده، پوست خود را ماساژ دهید. سرم ویتامین سی باعث می‌شود که مرطوب‌کننده شما خیلی بیشتر و کامل‌تر به پوست جذب شود و طراوت پوست شما افزایش یابد. علاوه بر این، مرطوب‌کننده یک لایه محافظتی کامل روی پوست ایجاد خواهد کرد و به ماندگاری هر چه بیشتر سرم ویتامین سی روی پوست کمک می‌کند.

به همین سادگی و در چهار گام، می‌توانید با آگاهی از طریقه استفاده از سرم ویتامین سی، به سلامت هرچه بیشتر پوست خود کمک کنید. اگر برای انتخاب یک مرطوب‌کننده خوب در میان ده‌ها برند ایرانی و خارجی، سردرگم شده‌اید، اصلا نگران نباشید. در مطلب بهترین کرم مرطوب کننده صورت، بهترین گزینه‌ها را به‌صورت کامل و دقیق بررسی کردیم. با نیم‌نگاهی به این مطلب، به‌راحتی می‌توانید مرطوب کننده مناسب خود را بیابید.

بایدهای مصرف ویتامین سی

با وجود این‌که ویتامین سی یک محصول کاملا امن بوده و احتمال وقوع حساسیت و آلرژی در حین مصرف آن به‌شدت کم است، اما باید به شما بگوییم که روش استفاده از سرم ویتامین سی بایدها و نبایدهای مهمی دارد. عدم توجه به این نکات ساده و در عین حال ضروری، می‌تواند مشکلات متعددی را به‌وجود آورد. بنابراین علاوه بر توجه به طرز استفاده سرم ویتامین C، این نکات مهم را نیز در حین استفاده به خاطر بسپارید:

استفاده از ضد آفتاب مناسب

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان و لایه‌بردار ملایم است که در حین مصرف، سلول‌های مرده پوست را کم‌کم از بین می‌برد. این فرآیند در برخی مواقع می‌تواند به حساس‌شدن پوست منجر شود. نفوذ این محصول به لایه‌های زیرین پوست و اثرگذاری بر میزان ترشح ملانین، دیگر دلیلی است که احتمال دارد به حساس یا نازک‌شدن پوست منجر شود. به همین خاطر، در حین مصرف سرم ویتامین سی، حتما و با دقت بسیار زیادی، باید از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب، ممکن است پوست شما نسبت به اشعه‌های خورشید واکنش نشان داده و لکه‌های جدیدی روی پوست شما ظاهر شود. با در نظر گرفتن نوع پوست خود و البته برندهای مناسب موجود در بازار مثل ژیناژن، یک ضد آفتاب قوی برای خود انتخاب کنید.

طریقه استفاده از سرم ویتامین سی

استفاده از سرم ویتامین سی متناسب با پوست

نوع پوست شما و میزان حساسیت آن، مهم‌ترین نکاتی است که باید در روش استفاده سرم ویتامین سی به آن توجه کنید. در مرحله اول، حتما یک سرم ویتامین سی متناسب با پوست خود بخرید. با وجود این‌که بافت سرم برای هر نوع پوستی مناسب است، اما خرید سرم اختصاصی متناسب با پوست خشک، چرب یا مختلط و نرمال، اثرگذاری بهتری برای هر فرد خواهد داشت.

از سوی دیگر، به میزان ویتامین سی موجود در هر سرم، توجه نمایید. محصولاتی را خریداری کنید که حاوی 10 الی 20 درصد ویتامین سی هستند. این میزان ویتامین سی بدون ایجاد حساسیت یا التهاب، بیشترین میزان اثرگذاری را خواهد داشت. علاوه بر این، میزان pH محصول منتخب خود را نیز در نظر بگیرید. محصولی را بخرید که pH آن حداکثر 3.5 باشد. این میزان pH، هیچ آسیبی به بافت پوست شما نخواهد زد و در عین حال، بیشترین میزان اثرگذاری را نیز خواهد داشت

استفاده از آبرسان یا مرطوب‌کننده

در برخی موارد، پس از مصرف ویتامین سی برخی افراد احساس خشکی و کشیدگی پوست دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، حتما پس از مصرف ویتامین سی از یک آبرسان، مغذی یا مرطوب‌کننده کمک بگیرید.

نبایدهای مصرف ویتامین C

هم‌زمان با در نظر گرفتن بایدهای استفاده از سرم ویتامین سی، بهتر است نکات مهمی را نیز در نظر داشته باشید که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند نتایج بدی به بار آورد. برخی از نبایدهای مهم در حین مصرف سرم ویتامین سی، شامل این موارد هستند:

عدم استفاده از کرم‌های حاوی رتینول و نیاسینامید

رتینول، نیاسینامید و هیدروکسی اسید، به‌عنوان ترکیبات لایه‌بردار شناخته می‌شوند. مصرف کرم‌ها و محصولات حاوی این ترکیبات یا کرم‌های لکه‌بر قوی و سفید کننده‌ها هم‌زمان با انواع سرم ویتامین سی، می‌تواند به التهاب، قرمزی، سوزش و حتی ایجاد لکه‌های بیشتر منجر شود. بنابراین در حین استفاده از سرم ویتامین سی، هیچ‌کدام از این محصولات را استفاده نکنید.

روش استفاده از سرم ویتامین سی

هرچند شما می‌توانید به‌صورت دوره‌ای و پس از مشورت با پزشک متخصص، روتین پوستی خود را به‌صورت دوره‌ای تنظیم کرده و پس از اتمام سرم ویتامین سی، از کرم‌های لکه‌بر و سفید کننده استفاده نمایید. نکته مهم این است که مصرف این محصولات نباید با هم تداخل زمانی داشته باشد. بنابراین پس از اتمام سرم ویتامین سی و گذشت چند روز، می‌توانید کرم سفید کننده قوی صورت را تهیه کرده و در روتین خود قرار دهید.

عدم لایه‌برداری قوی پوست

پاکسازی، لایه‌برداری و انجام انواع کارهای مشابه در کلینیک‌ها و سالن‌های تخصصی، می‌تواند پوست شما را احیا کند. هر چند اگر در حال مصرف سرم ویتامین سی یا دیگر محصولات مشابه هستید که حاوی رتینول و لایه‌بردارهای قوی هستید، باید از انجام این کار امتناع کنید. لایه‌برداری قوی پوست، باعث می‌شود که لایه سطحی صورت شما نازک‌تر شده و نسبت به عوامل خارجی، خیلی بیشتر و شدیدتر واکنش نشان دهد.

در حین مصرف کرم‌های قوی سفید کننده یا سرم‌های حاوی ویتامین سی، پوست حساس‌تر می‌شود. در صورت هم‌زمان بودن این دو عامل، احتمال وقوع حساسیت شدیدتر وجود دارد.

عدم قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب

تابش مستقیم و طولانی‌مدت آفتاب، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند به آسیب پوستی منجر شود. اگر در حال مصرف سرم ویتامین سی هستید، سعی کنید که با وجود مصرف ضد آفتاب قوی، از تابش مستقیم آفتاب دور بمانید. از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کرده و از پوست خود به شکل کامل‌تری محافظت کنید.

پوستی شاداب، باطراوت و صاف با مصرف سرم ویتامین سی

نحوه استفاده سرم ویتامین سی بسیار راحت است. شما برای این کار تنها باید پوست خود را به‌خوبی تمیز کنید و پس از آن، مقدار مناسبی سرم را استفاده نمایید. پس از آن نیز از یک مرطوب‌کننده کمک بگیرید و پوست خود را آبرسانی کنید. به همین سادگی و با در نظر گرفتن چند نکته مهم، می‌توانید شاهد اثرات معجزه‌آسای سرم ویتامین سی باشید و از طراوت، زیبایی، شادابی و یک‌دست شدن رنگ پوست صورت خود، حسابی لذت ببرید! حالا و بعد از این توضیحات درباره طرز استفاده از سرم ویتامین سی، شما به ما بگویید که از نظرتان، بهترین سرم ویتامین سی کدام است؟

سوالات متداول طرز استفاده از سرم ویتامین سی

طرز استفاده از سرم ویتامین سی چگونه است؟

۱. شست‌وشوی صورتپاکسازی با تونر
۲. ماساژ صورت با سرم ویتامین سی
۳. مصرف مرطوب‌کننده مناسب پس از آن

بایدهای مصرف ویتامین سی چیست؟

۱. استفاده هم‌زمان از ضد آفتاب مناسب
۲. خرید ویتامین سی متناسب بر اساس نوع پوست
۳. استفاده از آبرسان به‌صورت هم‌زمان

نبایدهای مصرف ویتامین سی چیست؟

۱. عدم استفاده از محصولات حاوی رتینول، هیدورکسی اسید و نیاسینامید
۲. عدم لایه‌برداری پوست و استفاده از محصولات لایه‌بردار
۳. دوری از تابش مستقیم آفتاب

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا