بهداشت و سلامت

از این 3 دستگاه بخور برای سرماخوردگی استفاده کنید

پاییز با طبیعت هزار رنگ و میوه‌های خوشمزه به عنوان پادشاه فصل‌ها لقب گرفته و به‌خوبی شایسته این عنوان است؛ اما این فصل زیبا با خود سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع بیماری‌های تنفسی را هم می‌آورد. شیوع ناگهانی این بیماری‌ها، ذهن افراد را برای پیدا کردن بهترین درمان و روش پیشگیری مشغول می‌کند و به عقیده بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی، استفاده از دستگاه بخور برای سرماخوردگی تأثیر زیادی دارد. در این مطلب از مجله خانومی، به بررسی میزان تأثیر دستگاه بخور روی سرماخوردگی، انواع دستگاه‌های بخور موجود در بازار و کاربرد آن‌ها برای سرماخوردگی، بهترین مارک‌های دستگاه بخور و مفیدترین انواع بخور برای درمان این بیماری می‌پردازیم.

چرا دستگاه بخور برای سرماخوردگی خوب است؟

کاهش دما در فصول سرد احتمال ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. از طرف دیگر کاهش رطوبت هوا در این فصول باعث خشک شدن مخاط بینی و دهان می‌شود که این اتفاق حرکت عوامل بیماری‌زا به داخل بدن را آسان‌تر می‌کند.

دستگاه بخور با تولید بخار آب رطوبت هوایی که تنفس می‌کنیم را افزایش می‌دهد و از این طریق به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر از عصاره گیاهان مفیدی مثل نعناع و آویشن در مخزن این دستگاه استفاده کنید، تأثیر دستگاه بخور برای سرماخوردگی بیشتر هم می‌شود. البته نحوه تأثیر انواع دستگاه بخور روی سرماخوردگی با یکدیگر تفاوت دارد که در بخش بعدی به این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

به غیر از درمان سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه تنفسی، استفاده از دستگاه بخور برای درمان آسم و همچنین رفع خشکی پوست در پاییز هم مفید است.

دستگاه بخور برای سرماخوردگی

انواع دستگاه بخور برای سرماخوردگی

دستگاه‌های بخور در اشکال و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند؛ اما از نظر عملکرد به 2 نوع دستگاه بخور سرد و گرم تقسیم می‌شوند.

دستگاه بخور گرم

دستگاه‌های بخور گرم مثل بخورهای سنتی عمل می‌کنند و المنتی دارند که آب موجود در مخزن دستگاه را به جوش می‌آورد. بعد بخار آب از طریق مجرای خروجی دستگاه وارد محیط می‌شود. دستگاه بخور گرم نسبت به بخور سنتی مزایایی مثل تولید بخار در مدت‌زمان طولانی‌تر، قابلیت تنظیم شدت خروج بخار و … را دارد.

این دستگاه با تولید بخار گرم، علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد، مجاری تنفسی را باز می‌کند و میزان التهاب و چسبندگی مجاری تنفسی را پایین می‌آورد. این دستگاه‌ها بیشتر به درد محیط‌های بزرگ (مثل اتاق پذیرایی) می‌خورد و می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در فضا را هم با گرمای خود از بین ببرند.

تأثیر دستگاه بخور گرم برای سرماخوردگی

دستگاه بخور سرد

انواع دستگاه‌های بخور سرد با 2 تکنولوژی متفاوت ساخته می‌شوند. دستگاه‌های بخور سرد پروانه‌ای، با استفاده از یک پروانه و عبور دادن آب از یک فیلتر آن را به شکل قطرات ریز در می‌آورند و دستگاه‌های التراسونیک هم با ارسال فرکانس التراسونیک به آب موجود در مخزن، آن را تجزیه و به بخار تبدیل می‌کنند.

دستگاه بخور سرد با افزایش رطوبت مخاط، به گیر انداختن باکتری‌ها و ویروس‌ها در بینی و گلو کمک می‌کند و برای درمان سرفه‌های خشک و تحریکی مناسب‌تر است. همچنین می‌توان از آن در آب‌وهوای گرم و محیط‌های کوچک استفاده کرد. همچنین این دستگاه برای سالمندان و کودکان که دستگاه تنفسی حساس‌تری دارند، مناسب‌تر است.

دستگاه بخور سرد در دسته روش‌های درمان پوست دهیدراته قرار می‌گیرد و به درمان خشکی پوست چرب کمک زیادی می‌کند.

تأثیر دستگاه بخور سرد گرم برای سرماخوردگی

بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی

در این قسمت بهترین مارک‌های دستگاه بخور سرد و گرم برای سرماخوردگی و کاربردهای مختلف را معرفی می‌کنیم. پیش از انتخاب دستگاه بخور برای سرماخوردگی، حتماً به وسعت فضا، کاربرد موردنظر، برند سازنده و قابلیت‌های دستگاه (مثل قابلیت تنظیم توان، نمایشگر دما، تایمر و … توجه کنید.

دستگاه‌های بخور عروسکی، ارزان و قابل‌حمل

دستگاه‌های بخور عروسکی تنوع زیادی دارند و به‌راحتی در بازار، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی پیدا می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولاً بخور سرد تولید می‌کنند و این تکنولوژی در کنار ظاهر جذاب و ابعاد کوچک باعث می‌شود که دستگاه‌های بخور عروسکی برای اتاق کودک مناسب‌تر باشند.

دستگاه بخور رومیزی مدل خرس یکی از جذاب‌ترین دستگاه‌های بخور موجود در بازار است که قابلیت تنظیم رطوبت و خواص ضدمیکروبی دارد و استفاده از به شما کمک می‌کند تا خیالتان از بابت سلامت کودکتان در فصول سرد آسوده‌تر باشد.

دستگاه بخور رومیزی مدل خرس؛ بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی

دستگاه بخور حرفه‌ای مدل Vapour838

به‌تازگی دستگاه‌هایی که می‌توانند هم بخور سرد و هم گرم تولید کنند، وارد بازار شده‌اند. این قابلیت باعث می‌شود دستگاه بخور برای سرماخوردگی، مشکلات پوستی، آسم و همچنین فصول مختلف و انواع پوست مناسب باشد. دستگاه بخور سرد و گرم مدل Vapour838 یکی از حرفه‌ای‌ترین دستگاه‌های بخور موجود در بازار است که به دلیل داشتن طراحی خاص، می‌توانید از آن در هر محیطی استفاده کنید و قدرت بالای آن باعث می‌شود که برای افزایش رطوبت کل خانه مناسب باشد.

این دستگاه بخور علاوه بر سرماخوردگی، برای درمان خشکی پوست و جوان‌سازی و لایه‌برداری آن نیز مفید است.

دستگاه بخور سرد و گرم مدل Vapour838؛ بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی

دستگاه بخور سرد کالیندا

اگر به دنبال دستگاه بخوری هستید که به عنوان یک اکسسوری هم عمل کند و با دکوراسیون خانه شما هماهنگ شود، می‌توانید دستگاه‌های بخور سرد برند کالیندا را تهیه کنید. این دستگاه‌های بیضی‌شکل و جمع‌وجور در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و با وجود ابعاد کوچک، می‌توانند فضاهایی تا 25 مترمربع را پوشش بدهند.

دستگاه بخور سرد کالیندا طرح سنگ میوتو؛ بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی

دستگاه بخور سرد کالیندا طرح سنگ میوتو یکی از دستگاه‌های پرفروش این برند است که می‌توانید در مخزن آن از عصاره‌ها و اسانس‌های گیاهی مفید هم استفاده کنید. سایر ویژگی‌های این دستگاه را در ادامه می‌خوانید:

  • جلوگیری از انتشار باکتری و ویروس
  • کمک به یونیزاسیون هوا
  • قابلیت 8 ساعت کار مداوم
  • مجهز به چراغ LED با امکان تغییر رنگ
  • خاموش شدن خودکار بعد از اتمام آب
  • تکنولوژی تولید بخار اولتراسونیک

برای سرماخوردگی از چه بخوری استفاده کنیم؟

بسیاری توصیه می‌کنند که در دستگاه‌های بخور فقط آب بریزید و با نظافت دوره‌ای قطعات و از جمله فیلترها، عمر دستگاه را بالا ببرید. با این وجود امکان اضافه کردن اسانس و عصاره‌های گیاهی به برخی از این دستگاه‌ها وجود دارد. در ادامه گیاهانی را معرفی می‌کنیم که بخور دادن آن‌ها برای سرماخوردگی بسیار مفید است و به درمان و تسکین علائم بیماری کمک زیادی می‌کنند.

اگر نتوانستید عصاره یا اسانس این گیاهان را به دستگاه بخور خود اضافه کنید، نگران نباشید؛ چون به شیوه سنتی و با استفاده از حوله هم می‌توانید از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید.

بخور نعناع

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از خواص نعناع برای سرماخوردگی اطلاع نداشته باشد. نعناع مجاری تنفس را ضدعفونی و باز می‌کند و استفاده از اسانس آن در دستگاه بخور برای سرماخوردگی، گرفتگی بینی را از بین می‌برد. با اضافه کردن عصاره آویشن به نعناع، می‌توانید اثرگذاری آن را افزایش دهید. همچنین بخور نعناع برای درمان آکنه هم مفید است.

استفاده از عصاره نعناع در دستگاه بخور برای سرماخوردگی

بخور اکالیپتوس

اکالیپتوس هم مثل نعناع خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و علاوه بر این، خلط‌آور هم هست. این خاصیت به تخلیه مجاری تنفسی از عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند و جلوی بسته شدن آن‌ها و احتقان را می‌گیرد. علاوه بر درمان سرماخوردگی، می‌توانید از بخور اکالیپتوس برای تسکین بیماری‌های تنفسی و آسم هم استفاده کنید.

استفاده از عصاره بابونه در دستگاه بخور برای سرماخوردگی

بخور بابونه

عصاره یا اسانس بابونه خواص ضد اسپاسم دارد و با کاهش دادن اسپاسم‌های ناشی از سرماخوردگی، به درمان این بیماری کمک می‌کند. این خاصیت سرفه و علائم تنفسی ناشی از سرماخوردگی را تسکین می‌دهد و التهاب مجاری تنفسی را هم کمتر می‌کند. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن سرعت بهبود سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

برای استفاده از خواص بابونه برای سرماخوردگی، می‌توانید دم‌نوش آن را هم میل کنید.

بخور آویشن

آویشن یکی از تجویزهایی است که در درمان سرماخوردگی جواب خود را پس داده و به همین دلیل بیشتر افراد آن را در اولویت درمان‌های خانگی سرماخوردگی قرار می‌دهند. بخور آویشن هم مثل اکالیپتوس و نعناع مجاری تنفسی را باز می‌کند و احتقان آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این علائمی مثل گلودرد را هم کمتر می‌کند.

آویشن شیرازی خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد و استفاده از بخور آن باعث می‌شود سرماخوردگی شما زودتر خوب شود.

بخور سرکه

تأثیر سرکه در کاهش التهاب و عفونت اثبات شده است و استفاده از آن در دستگاه بخور برای سرماخوردگی، به تسکین سردرد هم کمک می‌کند. همچنین سرکه خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارد و بخور آن رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. استفاده از بخور سرکه برای پیشگیری از سایر بیماری‌های ویروسی هم مؤثر است.

به جز بخور، سایر روش‌های درمان سرماخوردگی را هم جدی بگیرید

در این مقاله به بررسی تأثیر دستگاه بخور برای سرماخوردگی پرداختیم و انواع و بهترین مارک‌های دستگاه بخور برای درمان این بیماری را معرفی کردیم. همچنین به شما گفتیم که استفاده از بخور کدام گیاهان دارویی به درمان زودتر سرماخوردگی کمک می‌کند. در کنار خرید دستگاه بخور از فروشگاه‌ها و سایت‌های لوازم آرایشی، توصیه می‌کنیم مصرف مرکبات و از همه مهم‌تر مراجعه به پزشک را هم برای درمان سرماخوردگی جدی بگیرید.

سؤالات متداول در مورد بهترین دستگاه بخور برای سرماخوردگی

بهترین بخور برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی چیست؟

می‌توانید با افزودن عصاره نعناع و اکالیپتوس به دستگاه بخور خود، سرماخوردگی و گرفتگی بینی را درمان کنید.

بهترین گیاهان مناسب برای بخور سرماخوردگی کدام‌اند؟

نعناع، اکالیپتوس، آویشن و بابونه از مؤثرترین گیاهان دارویی در درمان سرماخوردگی محسوب می‌شوند.

برای سرماخوردگی دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

هر کدام از این دستگاه‌ها به شیوه‌ای متفاوت به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کنند. بخور گرم علائم بیماری را تسکین می‌دهد و بخور سرد رطوبت مجاری تنفسی را بیشتر می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا