مراقبت از پوست

جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن و صورت

چیکار کنم بعد اصلاح جوش نزنم؟ اگر شما هم جزء افرادی هستید که معضل جوش زدن بعد اصلاح برایتان دغدغه شده است، قطعا این سؤال بارها برایتان پیش آمده است. ابتدا بهتر است بدانید علت جوش زدن بعد از اصلاح چیست تا بتوانید از آن پیشگیری کنید. سپس روش‌های درمانی و طبیعی مناسب برای جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن و صورت به شما معرفی می‌کنیم تا هرچه زودتر این استرس را از خودتان دور کنید.

در این مطلب از مجله خانومی به معرفی محصولات تخصصی پوست، داروهای درمان جوش بعد از اصلاح و انواع ماسک خانگی نیز می‌پردازیم که می‌توانید از آن‌ها برای از بین بردن التهاب بعد از جوش زدن و از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح استفاده کنید.

فهرست مطالب

چرا بعد اصلاح جوش می‌زنیم؟ + روش‌های پیشگیری

علت جوش بعد از اصلاح صورت متفاوت است؛ مثلا بعضی جوش‌ها جوش دوران بلوغ هستند، برخی هم به خاطر رژیم غذایی یا در دوران قاعدگی اتفاق می‌افتند. اما طرف حساب ما در این مقاله جوش‌هایی هستند که بعد از اصلاح ناگهان یا کم‌کم روی صورت ظاهر می‌شوند. لازم است بدانیم برای درمان جوش صورت چه بخوریم تا به بهبود آن کمک شده و از تشدید آن جلوگیری شود.

برای اینکه بتوانید با مسئله جوش صورت کنار بیایید، ابتدا بهتر است اطلاعاتی درباره علت بروز آن داشته باشید. این آگاهی می‌تواند اولین قدم در درمان جوش بعد از اصلاح صورت و جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن باشد. مهم‌ترین دلیل جوش بعد از اصلاح، درماتیت تماسی است. این عارضه می‌تواند دلایلی مثل وسیله اصلاح آلوده (تیغ، ژیلت، بند، اپیلاتور و …)، دمای آب نامطلوب و استفاده از محصولات نامناسب برای جنس پوست باشد.

فهرست زیر، دلایل ریشه‌ای جوش بعد از اصلاح را نشان می‌دهد:

  • التهاب ریشه مو (فولیکولیت): در پوست‌های حساس، استفاده از تیغ، ژیلت، اپیلاتور و بند می‌تواند منجر به التهاب ریشه مو شود.
  • موهای زیر پوستی: گاهی پس از اصلاح، مو به جای رشد به سمت بیرون به داخل پوست بر می‌گردد و زیرپوستی رشد می‌کند، این مسئله موجب ایجاد تورم، التهاب و جوش روی صورت یا بدن می‌شود.
  • باکتری و میکروب: وسیله اصلاح آلوده می‌تواند باکتری و میکروب را به پوست منتقل کند.
  • چربی اضافی: اصلاح صورت یا بدن می‌تواند فرایند تولید چربی در پوست‌های چرب را تحریک کند. این اتفاق منجر به بسته شدن منافذ پوست و جوش می‌شود.
  • سلول‌های مرده پوست: بعضی از روش‌های اصلاح صورت و بدن باعث می‌شوند که سلول‌های مرده در منافذ پوست به دام بیفتند و منجر به ایجاد جوش شوند.
جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن

دلایل جوش‌های ناشی از روش‌های مختلف اصلاح صورت و بدن متفاوت است و در ادامه به هر کدام به‌صورت جداگانه می‌پردازیم:

علت جوش بعد از اصلاح صورت با تیغ

ابتدا توصیه می‌کنیم از تیغ برای اصلاح صورت خود استفاده نکنید؛ چراکه باعث ایجاد التهاب و در نتیجه بروز جوش می‌شود. اگر تیغ شما کند یا بی‌کیفیت باشد، به مرور زمان باعث می‌شود بسیاری از موها در رشد دوباره خود تمایل به رویش به سمت داخل پوست داشته باشند و همین اتفاق برآمدگی‌هایی روی پوست  ایجاد می‌کند که در تماس با تیغ باعث التهاب پوستی می‌شوند.

گاهی اوقات به دلیل کمبود وقت چاره‌ای جز اصلاح با تیغ نیست و به همین دلیل این سؤال پیش می‌آید که بعد از اصلاح صورت با تیغ چه کنیم جوش نزنیم؟ در صورت استفاده از تیغ، اول پوست را کامل تمیز کنید، سپس با ژل یا فوم اصلاح، پوست را مرطوب کنید تا تیغ به‌راحتی حرکت کند. بعد از اصلاح و شستشوی صورت، از یک مرطوب‌کننده برای نرم کردن و آبرسانی به پوست خود استفاده کنید.

مرطوب‌کننده عمیق پوست سینره یک مرطوب‌کننده فاقد چربی برای بعد از اصلاح صورت است که فرمولاسیون آن برای پوست چرب طراحی شده است. این مرطوب‌کننده بافت سبکی دارد و بدون ایجاد حس چربی روی پوست، به کنترل رشد باکتری‌های مولد آکنه و جوش کمک می‌کند.

مرطوب‌کننده عمیق پوست سینره

علت جوش بعد از اصلاح صورت و بدن با بند

فرایند اصلاح موهای زائد صورت یا بند انداختن معمولا با به‌سرعت خارج کردن مو از پوست همراه است. خارج شدن ریشه مو از عمق پوست، در بعضی مواقع موجب التهاب، حساسیت و مسدود شدن مجرای ساقه مو می‌شود و زمینه نفوذ باکتری و میکروب به مجرا افزایش پیدا می‌کند؛ این تغییرات در نهایت جوش بعد از اصلاح با بند را به دنبال دارد.

افرادی که به اصلاح صورت و بدن خود با بند عادت کرده‌اند و آن‌هایی که برای از بین بدن موهای زائد تکی به این روش رو می‌آورند، همیشه این سؤال را از خود می‌پرسند که بعد از اصلاح صورت با بند چه کنیم؟

برای جلوگیری از این اتفاق، بلافاصله بعد از بند انداختن از شستشوی صورت یا بدن با آب گرم خودداری کنید و سعی کنید تا 2 ساعت بعد از اصلاح حمام نروید و بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

علت جوش بعد از اصلاح صورت و بدن با بند

علت جوش بعد از اصلاح با نوره (واجبی)

ناسازگاری مواد نوره با نوع پوست و عدم استفاده صحیح از آن، مهم‌ترین علت جوش بعد از اصلاح به این روش است. متخصصان طب سنتی معتقدند استفاده از حنا به از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح با نوره کمک می‌کند.

علت جوش بعد از اصلاح با ژیلت

مهم‌ترین علت جوش بعد از اصلاح با ژیلت، آلودگی این وسیله است. همچنین ژیلت به دلیل داشتن چند تیغ، یک لایه از پوست را بر می‌دارد و جوش‌های زیر پوستی را نمایان می‌کند. از طرف دیگر، منافذ پوست را باز می‌کند و این موضوع باعث می‌شود چربی پوست یا پوست‌های مرده در این منافذ به دام بیفتند و منجر به ایجاد جوش شوند.

آقایان بیشتر با جوش‌های بعد از اصلاح به ژیلت درگیر هستند و از خودشان می‌پرسند که بعد اصلاح صورت چی بزنیم؟ استفاده از افترشیو متناسب با نوع پوست و مرطوب‌کننده مناسب، به جلوگیری از جوش بعد از اصلاح با ژیلت کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت جوش چانه

علت جوش بعد از اصلاح ناحیه تناسلی

ناحیه تناسلی و کشاله ران پوست بسیار حساسی دارد و به همین دلیل استفاده از وسایل اصلاح تمیز برای این ناحیه اهمیت زیادی دارد. همچنین خود این ناحیه باید کاملا تمیز باشد تا باکتری‌های موجود در آن منجر به ایجاد جوش نشوند. استفاده از صابون و ژل اصلاح ملایم به پیشگیری از ایجاد جوش ناشی از اصلاح در ناحیه تناسلی کمک می‌کند.

علت جوش بعد از اصلاح با اپیلاتور و ریش‌تراش

مهم‌ترین علت جوش بعد از اصلاح با اپیلاتور و ریش‌تراش، آلودگی خود ناحیه مورد اصلاح یا این وسایل است. استفاده از مرطوب‌کننده مناسب و پماد ضد جوش (برای پوست‌های چرب و حساس) نیز به جلوگیری از جوش ناشی از اصلاح با اپیلاتور و ریش‌تراش کمک می‌کند.

5 روش درمان جوش بعد از اصلاح صورت

حالا که دیگر به مرحله‌ای رسیده‌اید که جوش روی صورتتان ایجاد شده است، بهتر است ناراحتی را کنار بگذارید و با صبر و حوصله فکر پیدا کردن راه‌حل باشید. راه‌حل‌های پیشنهادی ما در این مطلب، چند روش ساده است که به از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح کمک می‌کنند یا حتی در بعضی مواقع منجر به جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن می‌شوند.

راه‌حل‌های از بین بردن التهاب بعد از جوش صورت شامل درمان‌های خانگی، مراقبت‌های ساده و محصولات تخصصی مراقبت از پوست است که در ادامه به معرفی گام‌به‌گام این راه‌حل‌ها می‌پردازیم.

از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح

روش اول: درمان جوش بعد اصلاح به روش طبیعی

اگر برایتان سؤال شده که بعد از اصلاح صورت چه کنیم جوش نزنیم؟ یا جوش زده‌اید و می‌خواهید با روش‌های کم عارضه و کم‌هزینه آن را درمان کنید، می‌توانید از روش‌های خانگی زیر کمک بگیرید:

  • اگر در مرحله‌ای هستید که صورتتان جوش زده است، بهتر است اصلا آن را دست‌کاری نکنید.
  • از کمپرس آب سرد برای کاهش التهاب و درمان خانگی جوش صورت خود استفاده کنید. اگر کمپرس آب سرد ندارید، کافی است چندتکه یخ را داخل پلاستیک فریز انداخته و آن را روی پوست خود قرار دهید.
  • جوش شیرین خاصیت ضدالتهابی دارد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک پیمانه آب حل کنید و آن را با پنبه روی پوست خود بزنید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • آب‌لیمو یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کردن و درمان جوش بعد از اصلاح است.
  • آلوئه‌ورا به‌صورت ژل، پماد و کرم قابل‌ تهیه است و یکی از بهترین روش‌های درمان طبیعی جوش و آکنه محسوب می‌شود. می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را از عطاری‌ها تهیه کنید، روی پوست تمیز خود بمالید و بعد از چند دقیقه پوست را با آب سرد بشویید.
  • روغن درخت چای هم یکی دیگر از بهترین روش‌های از بین بردن جوش بعد از اصلاح است و به‌عنوان یک ضد جوش قوی شناخته می‌شود.
  • عسل یک مسکن و ترمیم‌کننده قوی برای جوش بعد از اصلاح محسوب می‌شود. عسل با داشتن خاصیت ضدباکتریایی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین B به کاهش تورم،  التهاب و قرمزی صورت بعد از اصلاح بسیار کمک می‌کند.
  • هر روز به پوستتان گلاب بزنید. بعد از اصلاح کل صورت را با گلاب بپوشانید و بگذارید تا جذب پوست شود. برای این کار از پنبه یا یک قوطی اسپری‌دار استفاده کنید. گلاب یکی از بهترین راه‌های پاکسازی، روشن شدن پوست و داشتن پوستی صاف و شاداب است.

روش دوم: انواع ماسک خانگی برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح

اگر اهل مصرف دارو یا خرید محصولات مراقبتی نیستید و نگران عوارض آن‌ها هستید، استفاده از ماسک صورت بهترین راه‌حل برای بهبود جوش ناشی از اصلاح صورت یا جلوگیری از بروز آن محسوب می‌شود. فقط کافی است کمی با دقت به مواد غذایی موجود در آشپزخانه نگاهی بیندازید تا از پتانسیل بالقوه این مواد برای درمان جوش‌های صورت خود بهره‌مند شوید.

ماسک خواب صورت و گردن 50میل
ژنو بایوتیک

ماسک خواب صورت و گردن 50میل

13%
548,800 475,630
تومان

در ادامه به معرفی چند ماسک خانگی برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح خواهیم پرداخت تا در اولین فرصت این ماسک‌های آسان و مؤثر را امتحان کنید.

1. ماسک خیار

ماسک خیار همان ماسکی است که در بچگی روی صورت مادرها زیاد می‌دیدیم ولی علت آن را نمی‌دانستیم. اگر صورت خود را اصلاح کردید، بلافاصله بعد از اصلاح، مقداری خیار رنده‌شده را روی پوست خود قرار دهید. ماسک خیار را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود نگه داشته و سپس با آب ولرم بشویید. ترکیبات موجود در خیار به بهبود التهاب پوست کمک می‌کند.

2. گلاب

گلاب یکی از ترکیبات طبیعی ضدعفونی‌کننده است که در هر خانه‌ای هم پیدا می‌شود. مقداری گلاب را روی یک تکه پنبه ریخته و صورت خود را به آن آغشته کنید تا جذب شود. البته می‌توانید گلاب را با ماسک خیار نیز ترکیب کنید.

3. ماسک لیمو تازه و عسل

برای تهیه این ماسک، مقداری آب‌لیموی تازه را با یک قاشق عسل ترکیب کنید. این ماسک طبیعی را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده و در نهایت با آب بشویید. عسل با خاصیت ضدباکتری و ضد التهاب خود به درمان جوش زیر پوستی کمک می‌کند و گزینه مناسبی برای ساخت ماسک خانگی است.

 ماسک لیمو تازه و عسل

روش سوم: اصلاح صورت با استفاده از کرم موبر

راحت‌ترین راه‌حل برای پیشگیری از جوش ناشی از اصلاح، استفاده از محصولات تخصصی ضدالتهابی و ضد جوش اصلاح صورت مانند کرم‌های موبر است که برای جلوگیری از جوش صورت بعد از اصلاح طراحی و فرموله شده‌اند.

محصولی که برای اصلاح صورت خود انتخاب می‌کنید، باید در دسته محصولات ضدالتهابی بوده و ترکیبات ضد حساسیت داشته باشند. عصاره گیاهان طبیعی مثل آلوئه‌ورا، آلانتوئین، نوترازن، مرطوب‌کننده‌ها، آب‌رسان‌ها و …  از جمله ترکیباتی  هستند که در ساختار این نوع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد اول ما کرم موبر صورت حاوی آلوئه‌ورا و گلیسیرین هیدرودرم است که علاوه بر از بین بردن موهای زائد صورت، پوست حساس صورت شما را مرطوب نگه می‌دارد و با آبرسانی به آن مانع ایجاد حساسیت، قرمزی و التهاب می‌شود.

کرم موبر صورت حاوی آلوئه‌ورا و گلیسیرین هیدرودرم

اصلاح صورت و بدن منجر به خشکی پوست و بروز جوش خواهد شد که آبرسانی و حفظ رطوبت به جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن و صورت کمک می‌کند. در این خصوص، پیشنهاد دوم ما کرم مو بر سینره است که برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم با داشتن عصاره پاپایا، روغن گل همیشه‌بهار و آلوئه‌ورا، باعث نرمی و لطافت پوست شده و از ایجاد خارش و التهاب جلوگیری می‌کند.

کرم مو بر سینره
کرم مو بر
سینره

کرم مو بر سینره

18%
150,000 123,000
تومان

اگر پوست حساسی دارید، حتما ابتدا مقدار کمی از کرم موبر را روی پوست دست خود امتحان کنید و اگر دچار حساسیت نشدید، از آن برای اصلاح صورت و نواحی حساس استفاده کنید. همچنین حواستان به مدت زمانی که روی بسته‌بندی برای ماندن کرم توصیه شده، باشد.

روش چهارم: از بین بردن جوش بعد از اصلاح با 2 محصول حیاتی

اگر اصلاح صورت انجام داده‌اید و صورتتان دچار جوش و التهاب شده است؛ این محصولات را در روتین پوستی خود نادیده نگیرید تا هرچه زودتر از شر جوش و آکنه صورت خلاص شوید:

ژل شستشوی صورت

ژل شستشوی صورت اولین قدم در سلامت و روتین پوست شماست که باید روزانه از آن استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم سعی کنید قبل از اصلاح، صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید.

ژل شستشو صورت ضد جوش و آکنه نوتروژینا پوست صورت را به‌صورت عمقی پاکسازی می‌کند و جلوی خشکی پوست و ایجاد جوش را می‌گیرد. اگر پوستی مستعد جوش و آکنه دارید، شوینده صورت نوتروژینا انتخابی به‌غایت مناسب برای بعد از اصلاح و روزهای عادی است.

ژل شستشو صورت ضد جوش و آکنه نوتروژینا

کرم ضد جوش یا پماد برای جوش بعد از اصلاح

ژل یا پماد ضد جوش قوی از جمله محصولات پرفروشی هستند که برای درمان جوش صورت بدون تجویز پزشک هم استفاده می‌شوند و می‌توانید برای از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح روی آن‌ها حساب کنید.

کرم ضد جوش لامینین با دارا بودن اولئانولیک اسید و نوردی هیدروگواریتیک اسید، به کنترل چربی پوست و جذب چربی‌های زائد از سطح پوست کمک می‌کند و در درمان جوش بعد از اصلاح صورت و بدن مؤثر است. بعد از شستن و خشک کردن صورت و بدن، این کرم را روی جوش‌ها بزنید.

کرم ضد جوش لامینین
کرم ضد جوش
لامینین

کرم ضد جوش لامینین

40%
176,000 105,600
تومان

روش پنجم: داروهای درمان جوش بعد از اصلاح صورت

در کنار محصولات مراقبت پوست، داروها و پمادهایی هستند که فرایند بهبود جوش صورت را تسهیل می‌کنند. اغلب این داروها حاوی مقدار قابل‌توجهی آنتی‌بیوتیک بوده و علائم جوش و التهاب آن را از بین می‌برند. پیش از مصرف این داروها و پمادها برای جوش بعد از اصلاح، حتما از یک پزشک متخصص راهنمایی بگیرید:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • کرم رتینوئید
  • کورتیکواستروئیدها
  • ایزوترتینوئین خوراکی
  • پماد هیدروکسی زین
  • پماد هیدرو کورتیزون

روش ششم: از بین بردن سریع جوش بعد از اصلاح

استفاده از کرم‌های مخصوص اصلاح یا افترشیوها می‌تواند به از بین بردن سریع جوش‌های بعد از اصلاح بدن و صورت و همچنین پیشگیری از بروز آن‌ها جلوگیری کند. این محصولات را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید و حواستان باشد که در ترکیبات آن‌ها مواد مرطوب‌کننده و آبرسان هم به کار رفته باشد تا با خشکی صورت بعد از اصلاح مقابله کنند.

بیشتر بخوانید: علت جوش زیر پوستی

بایدها و نبایدهای قبل و بعد از اصلاح صورت

  • با توجه به اینکه چربی یکی از علل اصلی جوش ناشی از اصلاح منافذ پوستی است، بهتر است صورت خود را در طول روز با شوینده‌های ملایم بشویید و از چرب شدن و آلودگی آن جلوگیری کنید.
  • اگر با تیغ یا ژیلت اصلاح می‌کنید، سعی کنید از برندهای باکیفیت استفاده کنید تا از بروز حساسیت یا التهاب جلوگیری کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اصلاح صورت خود را با یک شوینده آنتی‌باکتریال بشویید تا سطح پوست برای اصلاح کاملا تمیز شود، در نهایت هم برای خشک کردن پوست خود از حوله یا پارچه تمیز استفاده کنید.
  • پس از اصلاح با کمک انواع آبرسان و مرطوب‌کننده صورت خود را مرطوب نگه دارید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید.
  • اگر پس از اصلاح صورتتان جوش زد، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که اصلا جوش‌ها را دست‌کاری نکنید. خارش یا التهاب جوش‌ها طبیعی است اما باید جلوی خودتان را بگیرید.
  • پس از اصلاح، کمپرس یخ نیز جلوی بروز جوش‌ها را می‌گیرد. فواید یخ برای صورت بسیار گسترده است.
ژل آبرسان قوی 50میل
پرایم

ژل آبرسان قوی 50میل

30%
560,000 392,000
تومان

مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن

تقریباً تمامی روش‌های جلوگیری از جوش ناشی از اصلاح صورت برای بدن هم جواب می‌دهد؛ اما رعایت یک سری نکات اختصاصی می‌تواند به جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن کمک کند:

  • حتی‌الامکان از تیغ و ژیلت برای اصلاح بدن استفاده نکنید.
  • برای اصلاح بدن از تیغ، ژیلت و اپیلاتور تمیز استفاده کنید.
  • برای اصلاح بدن وقت بگذارید و به آرامی این کار را انجام دهید تا از بریدن و تحریک پوست جلوگیری شود.
  • همیشه پیش از اصلاح با تیغ یا ژیلت، به ناحیه موردنظر ژل اصلاح یا صابون بزنید.
  • بعد از اصلاح بدن از تونر، ژل بعد از اصلاح، افترشیو، گلاب و … استفاده کنید. در انتخاب محصولات کارخانه‌ای، حواستان باشد که الکل نداشته باشند. 

روش‌ها و محصولات جایگزین برای اصلاح صورت و بدن

با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای درمان جوش صورت پس از اصلاح ارائه دادیم، شاید هنوز دنبال راه‌حل جایگزین برای اصلاح صورت باشید. امروزه روش‌های مختلفی جایگزین اصلاح یا وکس صورت شده‌اند که از جمله این موارد می‌توان به درماپیلینگ، لیزر یا استفاده از کرم‌های بی‌رنگ‌کننده اشاره کرد. در این روش‌ها، ریشه مو به‌طور کامل از پوست خارج نمی‌شود و همین موضوع از بروز عفونت و جوش نیز جلوگیری خواهد کرد.

برای درمان و جلوگیری از جوش بعد از اصلاح، وقت بگذارید

در این مطلب در مورد علل جوش بعد از اصلاح صورت و بدن و همچنین روش‌های درمان و جلوگیری از جوش بعد از اصلاح بدن و صورت صحبت کردیم. با توجه به اطلاعاتی که به شما دادیم، حالا دیگر می‌توانید بدون استرس سراغ اصلاح صورت و بدن خود بروید و نگران حساسیت و جوش بعد از آن نباشید. بسیاری از راه‌حل‌های پیشنهادی ما در خانه قابل‌اجراست و کافی است فقط کمی از زمان خود را به آن اختصاص دهید. اگر حوصله و فرصت استفاده از روش‌های خانگی معرفی شده را ندارید، می‌توانید سراغ لوازم آرایشی و بهداشتی معرفی شده بروید.    

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4.2 / 5. مجموع آرا: 40

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا