آموزشیاخبار سلامتی و زیبایی

۶ روش محافظت از پوست در برابر آفتاب (در کنار استفاده از ضد آفتاب)

ضد آفتاب مهم‌ترین محصول مراقبتی-آرایشی تابستانی است که باید در کیف خود داشته باشیم و هر روز از آن استفاده کنیم. برای جلوگیری از آسیب خورشید به پوست که می‌تواند به صورت لکه‌های تیره، خطوط ریز و چین و چروک، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و موارد دیگر ظاهر شود، استفاده از ضد آفتاب ضروری است. با این حال، ضد آفتاب تنها ابرقهرمان تابستانی ما نیست! هنگامی که صحبت از بالا بردن محافظت در برابر آفتاب در میان باشد، می‌توانید کنار استفاده از ضد آفتاب از موارد دیگر هم کمک بگیرید. چه مواردی؟ در ادامه این مطلب می‌گوییم با رعایت چه نکاتی می‌توانید به پوست یک لایه محافظت اضافی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و همچنین مبارزه با چین و چروک، پوست چرب و موارد دیگر اضافه کنید.

۱. پودر ضد آفتاب معدنی

پودر ضد آفتاب معدنی

مواد معدنی موجود در یک ضد آفتاب، فیلتری روی پوست و روی SPF معمولی شما ایجاد می‌کنند تا اشعه فرابنفش خورشید را بهتر مسدود کنند و لایه محافظتی اضافی شکل دهند. این پودرها مانند یک پودر فیکس‌کننده، عرق و چربی صورت را جذب می‌کنند و باعث مات‌شدن آرایش می‌شوند و بدون ایجاد چسبندگی لوسیون‌های سنتی، تجدید ضد آفتاب را در طول روز آسان می‌کنند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هرچه محصولات دارای SPF بیشتری استفاده کنید بهتر است.

۲. مصرف مکمل

مصرف یک مکمل حاوی عصاره پلی پودیوم لئوکو یا همان عصاره سرخس سرشار از آنتی‌اکسیدان و سایر مکمل‌های آنتی‌اکسیدان، در برنامه روزانه شما به تدریج تحمل پوست در برابر اشعه فرابنفش را برای جلوگیری از آسیب خورشید افزایش می‌دهد.

۳. سرم ویتامین C

سرم ویتامین C

سرم ویتامین C نه تنها به صاف کردن چین و چروک کمک می‌کند، بلکه استفاده از این سرم، قبل از استفاده از ضد آفتاب، به عملکرد بهتر کرم ضدآفتاب کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد این لایه آنتی‌اکسیدانی اضافی رادیکال‌های آزاد را که کلاژن سفت‌کننده پوست را تجزیه می‌کنند، خنثی می‌کند و توانایی محافظت از پوست توسط SPF را به حداکثر می‌رساند.

۴. برچسب تست اشعه فرا بنفش

برچسب تست اشعه فرا بنفش

استفاده از برچسب تست اشعه فرا بنفش مانند برچسب‌های تشخیص اشعه فرابنفش می‌تواند تا حدی جلوی آفتاب‌سوختگی را بگیرد. مخصوصاً زمانی که برای مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید هستید می‌توانید از این برچسب‌ها استفاده کنید تا یادتان نرود که به‌موقع کرم ضدآفتاب خودتان را تجدید کنید. نحوه‌ی کار این برچسب‌ها به این صورت است که باید آن را روی بخشی از پوست‌تان بچسبانید و بعد روی آن را هم ضدآفتاب بزنید. حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از اولین باری که از ضد آفتاب استفاده کردید، برچسب به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید تا به شما هشدار دهد که دوباره ضد آفتاب بزنید و احتمال سوختگی را کاهش دهید.

۵. مصرف توت‌فرنگی

خوردن توت‌فرنگی به طور روزانه به جلوگیری از آسیب اشعه‌ی فرابنفش کمک می‌کند. توت‌فرنگی یکی از میان‌وعده‌‌های جذاب تابستانی است و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو ناشی از نور خورشید مبارزه می‌کند. همچنین، محتوای ویتامین C آن‌ها با تقویت تولید کلاژن و عملکرد سد سلول‌های پوست، از ایجاد چین و چروک ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کند.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی‌ها حاوی آنتوسیانین هستند، یعنی همان فلاونوئیدهایی که به گفته‌ی دانشمندان به سرکوب رشد سلول‌های سرطانی پوست و محافظت از سطح کلاژن و الاستین پوست کمک می‌کنند. البته، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب حداقل با SPF ۳۰ همچنان ضروری است، اما خوردن این میوه هم می‌تواند ضد آفتاب را تقویت کند.

۶. نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب بزنید

نظر پزشکان این است که برای تأثیر هرچه بیشتر ضد آفتاب، این محصولات باید به سد پوستی نفوذ کنند. ضد آفتاب باید جذب لایه‌ی سطحی پوست یعنی لایه‌یر شاخی شود، نه اینکه فقط روی آن بنشیند. برای همین توصیه می‌شود ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضد آفتاب بزنید تا به پوست نفوذ کند. در غیر این صورت، خطر از بین رفتن اثر محافظتی آن به دلیل پاک شدن یا عرق کردن وجود دارد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا