بهداشت و سلامتسبک زندگی

افزایش طبیعی تستوسترون در مردان با 5 روش طبیعی

بدن در هر دوره از زندگی، تغییرات مختلفی را پشت سر می‌گذارد. شرایطی جسمی و هورمونی که در 20 سالگی عادی در نظر گرفته می‌شود، ممکن است در 60 سالگی یک وضعیت خطرناک ایجاد کند. به همین خاطر است که همه افراد باید با توجه به سن و البته جنسیت خود، همیشه مراقب کاهش یا حتی افزایش بی‌رویه هورمون‌های خود باشند. یکی از مهم‌ترین هورمون‌های مردانه که کاهش یا افزایش آن می‌تواند اثرات مختلفی بر جای بگذارد، تستوسترون است. در این‌جا قصد داریم بررسی کنیم که تستوسترون چیست، چرا کاهش آن خطرناک است و چه روش‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون در مردان وجود دارد؛ پس همراه ما بمانید.

تستوسترون چیست؟

تستوسترون یا هورمون مردانه، همان چیزی است که صفات ثانویه مردانه بر اساس افزایش آن در دوره بلوغ، ظاهر می‌شوند. افزایش عضله‌ها، رشد موهای صورت و بدن، تغییرات جسمی و افزایش سطح هورمون‌های جنسی، همه به دلیل افزایش تولید این هورمون است. اغلب افراد تصور می‌کنند که هورمون تستوسترون، یک هورمون کاملا جنسی است و با کاهش آن، تنها این بخش از زندگی مردان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

تستوسترون افزون بر اثرگذاری مستقیم بر عملکرد فعالیت‌های جنسی و جسمی، بر دیگر بخش‌های زندگی مردان نیز اثر می‌گذارد و باعث کاهش شدید انرژی و خستگی بی‌دلیل، کاهش عضله‌ها، افزایش توده چربی در بخش‌های مختلف بدن، تغییر روتین خواب و بیداری، افزایش یا کاهش شدید میزان خواب و احساس افسردگی و زودرنجی می‌شود. با توجه به مجموع این موارد، عجیب نیست که کاهش این هورمون، یک مشکل جدی برای مردان تلقی شود. برخی از افراد در این شرایط، با مصرف قرص افزایش میل جنسی مردان، بخشی از این مشکل را حل می‌کنند.

مهم‌ترین روش‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون در مردان

خوشبختانه انواع راه های افزایش تستوسترون به شکل طبیعی وجود دارد. برای بالا بردن تستوسترون پیش از مراجعه به پزشک و مصرف مکمل‌های دارویی، باید این روش‌ها را امتحان کنید:

اصلاح سبک زندگی

روتین نامناسب خواب، عدم تحرک و افزایش بی‌رویه ساعات نشستن، همه باعث کمبود این هورمون مهم می‌شوند. بنابراین ساده‌ترین روش برای بالا بردن تستوسترون در بدن، تغییر این شرایط است. در اولین گام، باید ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. بهتر است استفاده از وسایل الکترونیکی در ساعات انتهایی روز را کاهش دهید و قبل از ساعت 12 بخوابید.

علاوه بر آن، میزان فعالیت روزانه خود را نیز افزایش دهید. پیاده‌روی، انجام ورزش‌های قدرتی و مقاومتی، انجام فعالیت‌های خارج از منزل و برنامه‌ریزی کامل برای کاهش مدت زمان نشستن و افزایش فعالیت فیزیکی، از راه‌های افزایش تستوسترون در مردان است. در این راستا انواع ورزش‌های با شدت بالا در بازه‌های زمانی کوتاه برای افزایش میزان تپش قلب را امتحان کنید. از ورزش‌های مقاومتی و قدرتی مثل وزنه‌برداری و بدنسازی کمک بگیرید. برای حفظ روتین ورزشی خود و عدم کاهش مواد مغذی بدن در حین انجام این ورزش، مصرف پروتئین برای بدنسازی، پیشنهاد می‌شود.

مصرف غذاهای سالم

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌های طبیعی برای افزایش هورمون تستوسترون در مردان، تغییر عادات غذایی است. مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده، قندهای مصنوعی و کربوهیدرات، باعث کاهش این هورمون می‌شود. بنابراین باید غذاهای سالم مثل انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و چربی‌های مفید را در روتین غذایی خود بگنجانید.

مصرف خوراکی‌های حاوی زینک و ویتامین D همچون انواع آبزیان را افزایش دهید. چربی‌های سالم هم‌چون آجیل، روغن زیتون، روغن کنجد و میوه‌هایی هم‌چون آووکادو را در برنامه غذایی خود داشته باشید. از مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده همچون انواع کمپوت، تن ماهی، سس‌های آماده و… دوری کنید.

غذاهای سالم

کنترل استرس

تنش‌های روزمره، قرارگرفتن مداوم در معرض خبرها و افزایش سرعت زندگی، همه باعث افزایش ترشح کورتیزول در بدن می‌شوند. با بیشترشدن این هورمون، روند ترشح هورمون تستوسترون کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین شرایطی، باید استرس و اضطراب را کنترل کنید.

دوری از اخبار، انجام تکنیک‌های آرامش‌بخش مثل مدیتیشن و یوگا، کمک‌گرفتن از مشاوران و انجام فعالیت‌های مفید در کنار دوستان و اعضای خانواده، همه می‌توانند باعث کاهش ترشح کورتیزول شوند. شرایط خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن، روشی را انتخاب کنید که باعث کاهش استرس روزانه شما شود.

عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات

دیگر روشی که باعث افزایش تستوسترون می‌شود، عدم مصرف الکل و دخانیات است. با این‌که برخی تحقیقات به افزایش ترشح هورمون تستوسترون در مردان سیگاری اشاره دارند، اما مصرف مداوم دخانیات به افزایش ترشح هورمون کورتیزول نیز منجر می‌شود. به همین دلیل، دخانیات و آلودگی‌های محیطی، یکی از عوامل اصلی کمبود این هورمون به شمار می‌روند. مصرف مداوم الکل نیز از طریق مکانیزم‌های غیر مستقیم هم‌چون اثرگذاری بر غدد مختلف و کاهش مواد مغذی بدن، باعث کاهش تستوسترون در بدن مردان خواهد شد.

مصرف مکمل‌های طبیعی

انواع مواد غذایی در طبیعت وجود دارند که مصرف مداوم آن‌ها به‌راحتی باعث بالابردن تستوسترون می‌شود. زنجبیل و جنسینگ، دو ماده طبیعی مشهور در این زمینه هستند. شما می‌توانید زنجبیل تازه در غذاهای روزانه خود مصرف کنید و علاوه بر این، مصرف مکمل‌های ویتامینی هم‌چون زینک و قرص ویتامین دی یا قرارگرفتن در معرض آفتاب برای افزایش میزان این ویتامین در بدن، دیگر روش افزایش این هورمون در بدن مردان است.

برخی گیاهان دارویی همچون آشواگاندا، با کاهش میزان استرس می‌توانند اثر فوق‌العاده‌ای بر افزایش تستوسترون مردان بگذارند. مصرف دمنوش‌های گیاهی سالم و جایگزینی آن‌ها با کافئین بیش از حد، دیگر روش طبیعی برای بالابردن سطح این هورمون است. قرص جينسينگ از دیگر مکمل‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون است.

ناگفته نماند که برای رسیدن به نتیجه و افزایش قوای جسمانی، بیشترشدن انرژی، کاهش توده چربی بدنی و حتی بهبود عملکرد جنسی، باید حداقل 4 تا 6 هفته این موارد را رعایت کنید. در صورتی که حتی با گذر این مدت زمان، هیچ تغییری در شرایط جسمانی خود مشاهده نکردید، بهتر است که هر چه سریع‌تر با یک متخصص مشورت کنید. در کنار این موارد، می‌توانید مصرف کپسول مولتی ویتامین با تجویز پزشک را نیز امتحان کنید.

دلایل کاهش تستوسترون در بدن مردان

برخی از مهم‌ترین دلایل کاهش تستوسترون در مردان شامل این موارد هستند:

تغییر سبک زندگی

تغییر عادات سالم زندگی مثل روتین درست خواب و بیداری، مهم‌ترین عامل تغییر فرآیند ترشح هورمون‌هاست. استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی، مصرف غذاهای فرآوری شده و درگیرشدن با زندگی ماشینی، همه بخشی از مهم‌ترین دلایل کاهش تستوسترون در مردان است.

چاقی مفرط و کمبود تحرک

نحوه کارکردن، تفریحات و حتی کاهش فضاهای شهری، باعث کاهش تحرک انسان‌ها شده است. با کاهش تحرک و البته مصرف غذاهای ناسالم، چاقی نیز روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. افزایش میزان چربی بدن و نحوه پاسخ‌گویی بدن به انسولین، همه باعث کم‌شدن ترشح هورمون تستوسترون می‌شوند.

افزایش مصرف وسایل پلاستیکی

تولید وسایل پلاستیکی و میزان استفاده از آن‌ها در عصر حاضر، به شکل غیر قابل تصوری افزایش یافته است. این محصولات پلاستیکی که حاوی pba هستند، مثل بطری‌ها و ظروف پلاستیکی که در آن‌ها مواد غذایی قرار داده می‌شود، حاوی مواد شیمیایی متنوعی هستند که باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل ADHD، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، کاهش کیفیت اسپرم و حتی کمبود تستوسترون در مردان می‌شود.

در این شرایط، مصرف بهترین مولتی ویتامین برای تقویت اسپرم یک روش خوب خواهد بود که در کنار دیگر روش‌های طبیعی، اثرات بی‌نظیری بر سلامت کلی مردان دارد.

دخانیات و الکل

مصرف انواع دخانیات و نوشیدن الکل، باعث کاهش ترشح هورمون‌های مهم بدن هم‌چون تستوسترون می‌شوند. قرارگرفتن مداوم در معرض دود سیگار یا قلیان و زندگی در شهرهای آلوده نیز چنین اثری در پی دارد.

تنش و استرس

استرس، همان بیماری همه‌گیر دنیای مدرن است. با افزایش سطح کورتیزول در بدن، مشکلات مختلفی در بدن مردان و زنان رخ می‌دهد که کاهش سطح تستوسترون مردان، تنها یکی از آن‌هاست.

استرس و کمبود تستوسترون

افزایش سن

آخرین و احتمالا یکی از واضح‌ترین دلایل کاهش این هورمون در مردان، افزایش سن است. با افزایش سن، شرایط کلی جسمانی تغییر می‌کند و این تغییرات، به کاهش میزان تستوسترون منجر خواهد شد.

چرا روش‌های طبیعی افزایش تستوسترون در مردان را پیش بگیریم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دلایل کمبود تستوسترون در مردان که بسیار متنوع هستند. به همین دلیل، ابتدا باید دلیل اصلی این کاهش را بیابیم و پس از رفع آن، میزان این هورمون را در بدن بسنجیم. در صورتی که بدون توجه به این عوامل، مصرف داروها را در پیش بگیرید، ممکن است بدن شما با اختلال‌های گوناگونی مواجه شود.

با مصرف انواع داروهای هورمونی، توانایی بدن برای تولید طبیعی این هورمون کاهش یافته و کم‌کم کاملا از بین می‌رود. بدین شکل، بدن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های حیاتی خود را متوقف می‌کند و اثرات جانبی این موضوع، بسیار زیاد است. از سوی دیگر، مصرف مداوم مکمل‌های هورمونی، مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند که بروز انواع بیماری‌، یکی از آن‌هاست. این مصرف طولانی‌مدت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های متعددی مثل بیماری قلبی عروقی یا افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات شود. بنابراین در اولین گام، باید بتوانیم روش‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون مردان را در پیش بگیریم.

افزایش تستوسترون در مردان

چه زمان برای افزایش تستوسترون باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با انجام همه کارهای گفته‌شده یا حتی بدون آن‌ها، علائمی همچون کاهش میل جنسی، تورم پستان‌ها، خستگی بیش از حد و احساس غم و افسردگی شدید بدون دلیل قابل توجیه دارید، باید با یک پزشک مشورت کنید. در این شرایط، انجام یک یا چند آزمایش تخصصی برای شما تجویز می‌شود. سپس پزشک بر اساس نتایج آزمایش، مصرف یک یا چند مکمل را به شما پیشنهاد خواهد داد.

فراموش نکنید که مصرف سرخود انواع مکمل هورمونی مثل مکمل وی، ممکن است در روزها یا هفته‌های اول باعث افزایش سطح تستوسترون شما شود، اما در مدت زمان کمی فرآیند طبیعی ترشح این هورمون را متوقف می‌کند. باعث چاقی موضعی، کاهش شدید یا حتی از بین‌رفتن میل جنسی شده و به افزایش مشکلات روحی منجر خواهد شد.

بنابراین با پزشک متخصص مشورت کنید و راه های افزایش تستوسترون در مردان را به‌صورت طبیعی یا دارویی تحت نظر پزشک، ادامه دهید.

افزایش تستوسترون

بالا بردن تستوسترون به روش‌های طبیعی و نتایج آن

هورمون مردانه تستوسترون در اوایل جوانی و در بازه سنی 19 تا 25 سالگی، در بالاترین میزان ممکن قرار دارد. هر چند پس از آن و با افزایش سن، به‌صورت طبیعی کمتر می‌شود، این کمبود تستوسترون، مشکلات مختلفی در پی دارد. کاهش انرژی، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی، چاقی مفرط، کاهش میل جنسی و افزایش احتمال مرگ زودرس، بخشی از دلایل کاهش این هورمون است. روش‌های مختلفی برای افزایش تستوسترون در مردان وجود دارد که در این‌جا، 5 مورد از مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی کردیم. تنها کافی است با تغییر سبک زندگی خود، فرآیند بالا بردن تستوسترون را آغاز کنید تا زندگی سالم‌تری را در میانسالی و پیری تجربه کنید!

سوالات متداول

حداقل زمان برای مشاهده تغییرات سطح تستوسترون طبیعی در مردان چقدر است؟

پس از ایجاد تغییرات مختلف در سبک زندگی، حداقل 4 تا 6 هفته باید منتظر باشید تا اولین نشانه‌های افزایش سطح تستوسترون را ببینید.

مهم‌ترین دلایل کمبود تستوسترون چیست؟

– کاهش تحرک و روتین خواب و بیداری نادرست
– چاقی مفرط و مصرف غذاهای ناسالم، چرب، فرآوری شده و قندهای مصنوعی
– مصرف الکل و دخانیات
– افزایش سن
– بیشترشدن میزان تنش و استرس در زندگی روزمره

چه زمانی برای مشکلات ناشی از کمبود تستوسترون باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که با وجود رعایت راه‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون در مردان و گذر بیش از دو ماه، شاهد هیچ تغییری نبودید، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین علائمی مثل خستگی بی‌دلیل، کاهش یا از بین‌رفتن میل جنسی، تورم پستان‌ها و چاقی موضعی، دیگر نشانه‌هایی است که باید به‌سرعت با یک پزشک مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا