مکمل های زیبایی پوستمکمل های زیبایی مو

فواید قرص آهن؛ از درمان کم خونی تا سلامت پوست و مو

همه‌‌ی ما می‌دانیم که آهن یکی از مواد معدنی مهم برای سلامت بدن است و فواید زیادی دارد. از طرفی کمبود آهن در بدن امر شایعی است و می‌تواند علائم ناخوشایندی مثل خستگی، عدم تمرکز، ریزش مو و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار کمبود آهن هستند و برای به‌دست آوردن این عنصر ضروری باید سراغ مصرف مکمل‌هایی بروند که این نیاز را برطرف می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با فواید قرص آهن و تأثیر آن بر بدن، با این مطلب از مجله خانومی همراه باشید.

فواید و خواص قرص آهن

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تغذیه نمی‌توانند کمبود آهن بدن را جبران کنند، اصلا نگران نباشید! قرص‌های آهن مثل گنجینه‌ای از سلامتی به کمک شما می‌آیند و با جبران کمبود این عنصر حیاتی، طراوت و شادابی را به شما هدیه می‌دهند. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که خواص قرص آهن چیست و چرا باید آن را مصرف کنیم. در پاسخ باید گفت که آهن تقریبا در تمامی فعالیت‌های مهم بدن از تنفس تا حرکت عضلات نقش اساسی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند عملکرد کلی بدن را مختل کند.

مکمل های آهن مانند قرص ففول راهی عالی برای برطرف کردن کمبود آهن هستند، به خصوص اگر تغییر رژیم غذایی به تنهایی موفقیت آمیز نباشد.  

کپسول Fefol بسته 30 عددی
اینترافارم

کپسول ففول Fefol اینترافارم بسته 30 عددی

46%
162600 88489
تومان

در ادامه به صورت مختصر فواید کلی قرص آهن برای بدن را توضیح می‌دهیم:

تامین اکسیژن مورد نیاز بدن

آهن جزئی از ساختار گلبول‌های قرمز خون است که وظیفه حمل اکسیژن از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن را بر عهده دارد. قرص آهن می‌تواند کمبود آهنی را که موجب کم‌خونی می‌شود، جبران کند تا دیگر با مشکلاتی مثل تنگی نفس، رنگ‌پریدگی و خستگی روبه‌رو نشویم. همچنین آهن در میوگلوبین عضلات هم نقش مهمی ایفا می‌کند و به ذخیره و انتقال اکسیژن در آن‌ها کمک می‌کند. قرص‌های آهن کمک می‌کنند تا فعالیت‌های عضلانی بهبود پیدا کنند. این مسئله مخصوصا برای ورزشکاران می‌تواند بیشتر به‌چشم بیاید و اهمیت داشته باشد.

خواص قرص آهن

تقویت سیستم ایمنی

آهن برای عملکرد سیستم ایمنی بدن هم ضروری است و کمبود آن فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. همچنین آهن روی سلامت پوست و مو، تنظیم دمای بدن، رشد و تکامل بهتر کودکان هم تأثیر چشم‌گیری دارد و اصلا نباید از آن غافل شویم.

کپسول فرودین یکی از مکمل‌های مناسب برای تأمین آهن مورد نیاز بدن است. در فرمولاسیون این کپسول آهن به همراه اسید فولیک، ویتامین ۱۲‌B و ویتامین C استفاده شده است که باعث تقویت بدن می‌شوند. این کپسول می‌تواند باعث افزایش انرژی در طول روز شود و احساس خستگی را از بین ببرد، همچنین با مصرف این کپسول ریزش موی ناشی از کمبود آهن برطرف می‌شود و پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

کپسول فرودین
کپسول Ferrodin بسته 32 عددی
هولیستیکا

کپسول Ferrodin هولیستیکا بسته 32 عددی

36%
139600 89999
تومان

فواید قرص آهن برای پوست و مو

قرص آهن به طور کلی می‌تواند روی کم‌خونی و بهبود گردش خون تأثیرگذار باشد و این مسئله به‌ نوبه‌ خود نه‌تنها به بهبود سلامتی و وضعیت جسمانی کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود مشکلاتی مثل ریزش و نازک شدن تار موها هم تا حدی زیادی حل شود. همچنین کمبود آهن می‌تواند روی پوست هم اثرات زیادی بگذارد و باعث خشکی، اگزما و آکنه و ایجاد چین‌وچروک شود. مصرف قرص‌های آهن طبق دستور پزشک و متناسب با نیاز بدن کمک می‌کند تا مشکلات پوست و مو هم در کنار مسائل دیگر برطرف شوند.

کپسول Fefol بسته 30 عددی
اینترافارم

کپسول Fefol بسته 30 عددی

46%
162600 88489
تومان
کپسول Ferrodin بسته 32 عددی
هولیستیکا

کپسول Ferrodin بسته 32 عددی

36%
139600 89999
تومان
کپسول Ferro Fort Gyn بسته 30 عددی
عبیدی

کپسول Ferro Fort Gyn بسته 30 عددی

38%
177000 109989
تومان
قرص ACTI Iron بسته 30 عددی
لیبرتی سوئیس

قرص ACTI Iron بسته 30 عددی

54%
212000 98375
تومان
کپسول SiderAl Forte بسته 20 عددی
فارمانوترا

کپسول SiderAl Forte بسته 20 عددی

21%
380000 298995
تومان
قرص Feroral بسته 30 عددی
گلدن لایف

قرص Feroral بسته 30 عددی

57%
60500 26298
تومان
کپسول ویتا فرو بسته 30 عددی
نیچرز پلنتی

کپسول ویتا فرو بسته 30 عددی

53%
179900 85000
تومان
کپسول آیروویت بسته 30 عددی
ویتان

کپسول آیروویت بسته 30 عددی

53%
90000 42500
تومان
قرص آهن آیزن پلاس بسته 60 عددی
یوروویتال

قرص آهن آیزن پلاس بسته 60 عددی

26%
244200 180799
تومان

فواید قرص آهن برای موها

  • جلوگیری از ریزش مو: کم‌خونی یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو است. قرص آهن با افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین، به اکسیژن‌رسانی بهتر به فولیکول‌های مو کمک می‌کند و از این طریق جلوی ریزش موها را می‌گیرد.
  • رشد موی سالم: کمبود آهن می‌تواند باعث رشد تارهای ظریف و شکننده شود. مصرف قرص آهن به رشد موهای سالم و قوی‌تر کمک می‌کند و در دراز مدت موهای ضخیم‌ و زیباتری خواهید داشت.
  • جلوگیری از موخوره: موخوره، مشکلی شایع است که در اثر خشکی و شکنندگی مو ایجاد می‌شود و می‌تواند ظاهر موها را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود آهن می‌تواند منجر به خشکی مو و افزایش احتمال موخوره شود. مصرف قرص آهن در حفظ رطوبت موها و جلوگیری از موخوره نقش پررنگی ایفا می‌کند.
  • افزایش درخشش مو: آهن برای سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو ضروری است. کمبود آهن می‌تواند منجر به کدر شدن و از دست رفتن درخشش موها شود. مصرف مکمل‌های مناسب به حفظ سلامت پوست سر و افزایش درخشش موها هم کمک می‌کند.

شاید بد نباشد مطلب «معرفی بهترین مولتی‌ویتامین برای رشد مو» در مجله خانومی را هم ببینید تا با ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای تقویت و زیبایی موها بیشتر آشنا شوید.

فواید قرص آهن برای پوست صورت

پوست صورت هم مانند پوست سایر بخش‌های بدن، می‌تواند تحت تأثیر کمبود آهن قرار بگیرد و زیبایی و شادابی خود را از دست دهد. کمبود این عنصر ضروری ممکن است باعث بیماری‌های پوستی مختلفی شود، به همین دلیل مصرف قرص آهن در حفظ سلامتی و شادابی مو نقش چشمگیری دارد. در ادامه به بررسی این فواید می‌پردازیم.

  • جلوگیری از کم خونی: کم خونی، یکی از شایع‌ترین علل رنگ‌پریدگی، خشکی و خارش پوست است. قرص آهن با افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین، به اکسیژن‌رسانی بهتر پوست کمک می‌کند و به این ترتیب شادابی و طراوت پوست را تقویت می‌کند.
  • تقویت کلاژن‌سازی: آهن برای تولید کلاژن، پروتئینی که به حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند، ضروری است. کمبود آهن می‌تواند منجر به چین و چروک، افتادگی و شل شدن پوست شود. مصرف قرص آهن در افزایش تولید کلاژن و جوان‌تر شدن پوست تأثیر به‌سزایی دارد.
  • بهبود گردش خون در سطح پوست: آهن برای عملکرد صحیح سیستم گردش خون ضروری است و از طرفی گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به خشکی، تیرگی و کبودی پوست شود. قرص آهن با بهبود گردش خون، باعث می‌شود کار اکسیژن‌رسانی بهتر انجام شود و پوست‌تان شادابی و طراوت بیشتری داشته باشد.
  • کاهش التهاب: کمبود آهن می‌تواند منجر به التهاب پوست و تشدید بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آکنه شود، در نتیجه مصرف قرص آهن به کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی پوست کمک می‌کند.
  • مرطوب‌کنندگی: آهن به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و از خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • افزایش درخشش: قرص آهن به سلامت سلول‌های پوستی کمک می‌کند و باعث افزایش درخشش و شادابی پوست می‌شود.

فواید قرص آهن برای مردان

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که آیا مردان هم مثل خانم‌ها به قرص آهن نیاز دارند و دچار کمبود آهن می‌شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بدن مردان برای داشتن سیستم ایمنی سالم، کاهش خستگی و کوفتگی، انتقال اکسیژن و حمایت از متابولیسم طبیعی انرژی و عملکرد شناختی به آهن نیاز دارد. دریافت مقدار مناسب آهن می‌تواند عملکرد ذهنی مردان را در فعالیت‌های روزانه بهبود دهد، هرچند این کار همیشه آسان نیست. برخلاف زنان که به طور مرتب در دوران قاعدگی آهن از دست می‌دهند، برای مردان، به لطف یک رژیم غذایی سالم و متنوع، جذب سطوح مناسب آهن از غذا معمولا دشوار نیست. با این حال ممکن است رژیم غذایی به تنهایی برای حفظ سطح مطلوب آهن در بدن مردان کافی نباشد و برای همین بعضی افراد باید تحت نظر پزشک و متناسب با نیاز بدن قرص آهن مصرف کنند.

فواید قرص آهن برای مردان

فواید قرص آهن برای زنان

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریبا یک‌سوم از زنان غیرباردار جهان از کم‌خونی رنج می‌برند و نیمی از آن‌ها هم به دلیل کمبود آهن دچار کم‌خونی هستند. کمبود آهن می‌تواند به دلیل دریافت و جذب ناکافی آهن در رژیم غذایی، افزایش نیاز به آهن در طول دوره رشد و از دست دادن خون در دوران پریود باشد. از طرفی زنان در دوره باروری خون زیادی را در زمان قاعدگی از دست می‌دهند و ممکن است رژیم غذایی نادرست و فاقد آهن، باعث کمبود این عنصر حیاتی در بدن شود. شواهد نشان می‌دهند که مصرف روزانه مکمل‌های آهن خطر کم‌خونی و فقر آهن را به‌طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهند. مصرف به‌موقع و مرتب قرص آهن می‌تواند به جبران کمبود آهن از دست رفته در دوران قاعدگی، افزایش سطح انرژی و شادابی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد شناختی، حفظ سلامت مو و پوست و کاهش خطر زایمان زودرس کمک کند.

برای مطالعه بیشتر: قرص هماتینیک چیست؟

فواید قرص آهن در پریودی

آهن و پریود رابطه مستقیم و تنگاتنگی باهم دارند و در طول سال‌های قاعدگی ممکن است برای داشتن سطح مناسبی از آهن در بدن به استفاده از مکمل‌های مناسب نیاز داشته باشیم. قرص آهن می‌تواند کمک کند که دوران پریود را راحت‌تر پشت سر بگذاریم و کمتر دچار مشکل شویم. افرادی که خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می‌کنند ممکن است علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس و رنگ‌پریدگی را تجربه کنند. قرص آهن با افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین، به اکسیژن‌رسانی بهتر به عضلات و اندام‌ها کمک می‌کند و از این طریق علائم کم خونی را کم می‌کند.

فواید قرص آهن در پریودی

همچنین مصرف قرص آهن با تأمین اکسیژن کافی برای سلول‌ها، به افزایش سطح انرژی و شادابی زنان در دوران پریودی کمک می‌کند. آهن برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است و کمبود آن می‌تواند افراد را در معرض ابتلا به عفونت‌ها قرار دهد. مصرف قرص آهن مخصوصا در دوره پریود به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف مرتب قرص آهن می‌تواند مشکلات تمرکز و حافظه را در دوره قاعدگی کاهش دهد و علاوه بر تمام مواردی که گفتیم، به حفظ سلامت پوست و مو هم در این دوره کمک زیادی می‌کند.

فواید قرص آهن بارداری

در دوران بارداری، نیاز به آهن به دلیل افزایش حجم خون و تأمین اکسیژن برای مادر و جنین به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. کمبود آهن در این دوران می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی برای مادر و جنین شود و مصرف قرص آهن، به ‌خصوص در صورت کمبود این عنصر، فواید متعددی برای سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری خواهد داشت. از فواید مهم قرص آهن در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش خطر زایمان زودرس

 کمبود آهن در دوران بارداری می‌تواند خطر زایمان زودرس و کم‌وزنی نوزاد را افزایش دهد. مصرف قرص آهن در دوران بارداری نقش مهمی در کاهش احتمال زایمان زودرس و مشکلات ناشی از آن دارد.

رشد و تکامل بهتر جنین

 آهن برای رشد و تکامل مغز، سیستم عصبی و سایر اندام‌های جنین ضروری است. کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات رشدی و نقص مادرزادی در جنین شود.

کاهش خطر افسردگی پس از زایمان

کمبود آهن در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد بنابراین مصرف قرص آهن، به‌اندازه و طبق دستور پزشک در دوران بارداری به کاهش این خطر کمک می‌کند.

فواید قرص آهن بارداری

افزایش سطح انرژی

کمبود آهن می‌تواند منجر به افت انرژی و احساس خستگی مزمن در دوران بارداری شود. مصرف قرص آهن با تأمین اکسیژن کافی برای سلول‌ها، به افزایش سطح انرژی و شادابی در مادران باردار کمک می‌کند و از خستگی و افسردگی‌هایی که بسیاری از مادران در این دوران با آن مواجه می‌شوند، جلوگیری کند.

عوارض قرص آهن

در حالی که مصرف مکمل آهن با دوز مناسب برای اکثر افراد بی‌خطر است، در برخی موارد می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض جانبی شایع‌تر استفاده از قرص آهن، اسهال، یبوست، حالت تهوع، استفراغ و تیره شدن رنگ مدفوع است. معمولا این عوارض به‌تدریج کاهش می‌یابند و از بین می‌روند، اما اگر مشکلات مصرف قرص آهن ادامه‌دار باشد، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

مصرف بیش از حد قرص آهن می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. تجمع این عنصر در بدن می‌تواند به کبد آسیب جدی وارد کند و فرد را دچار سیروز کبدی، سرطان کبد و حتی بیماری قلبی کند. همچنین در موارد نادری، مصرف قرص آهن می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس و تورم صورت شود. بهتر است پیش از مصرف قرص و مکمل‌های آهن با پزشک مشورت کنید تا از مناسب بودن آن و دوز مورد نیاز برای بدن‌تان مطمئن شوید.

قرص آهن

روش مصرف درست قرص آهن

مصرف صحیح قرص آهن برای بهره‌مندی از فواید آن و کم‌کردن عوارض جانبی، بسیار مهم است. در ادامه نکاتی راجع به روش مصرف درست قرص آهن آورده‌ایم که بهتر است پیش از مصرف قرص آهن به آن‌ها توجه کنید.

  • بهترین زمان مصرف قرص آهن، ۱ تا ۲ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا است. این کار به جذب بهتر آهن توسط بدن کمک می‌کند.
  • از مصرف همزمان قرص آهن با چای، قهوه، لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم و فیبر خودداری کنید. زیرا این مواد می‌توانند جذب آهن را مختل کنند.
  • میزان مصرف قرص آهن باید طبق دستور پزشک تعیین شود. به طور کلی، دوز مصرفی برای افراد بالغ ۳۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در روز است.
  • از مصرف خودسرانه و بیش از حد مجاز قرص آهن خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مسمومیت با آهن شود.
  • قرص آهن را با یک لیوان آب مصرف کنید و از جویدن، خرد کردن یا شکستن قرص خودداری کنید.

قرص آهن و نقش موثر آن در سلامت بدن

همان طور که گفتیم آهن نقش پررنگ و ویژه‌ای در عملکرد کلی بدن دارد و کمبود آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد کند. تشخیص نیاز به مصرف و میزان قرص آهن برعهده‌ی پزشک متخصص شماست و باید از مصرف خودسرانه قرص آهن خودداری کنید. این مسئله را به خاطر داشته باشید که استفاده از لوازم آرایشی و لذت بردن از زیبایی باید در کنار توجه به سلامتی و تغذیه باشد. همراه مصرف قرص آهن حتماً به رژیم غذایی خودتان هم توجه کنید و محصولات و مواد غذایی مثل گوشت، سبزیجات و حبوباتی که آهن بیشتری دارند را به‌طور مرتب مصرف کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا