مکمل‌هامکمل‌های غذایی

کمبود کدام ویتامین باعث درد پاشنه پا می‌شود؟

 درد کف و پاشنه پا از آن دردهای آزاردهنده‌ای است که می‌تواند زندگی ما را به‌کلی مختل کند؛ چون پاشنه پا اولین قسمت از بدن است که هنگام راه‌رفتن با زمین برخورد می‌کند و دردناک شدن آن می‌تواند یکی از ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه را با مشکل مواجه کند. درد پاشنه پا و کمبود ویتامین دی، منیزیم و … ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و با افزایش مصرف این ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توان این درد را برطرف کرد.

البته گاهی اوقات این درد ناشی از یک بیماری است که به درمان تخصصی نیاز دارد. در این مطلب از مجله خانومی، قصد داریم به بررسی تمامی علل درد پاشنه پا و ویتامین‌های مؤثر در درمان درد پاشنه پا بپردازیم و به سؤالاتی مثل کمبود چه ویتامینی باعث درد پاشنه پا می‌شود؟ و درد پاشنه پا نشانه چه بیماری است؟ پاسخ بدهیم.

علت درد پاشنه پا چیست؟

پیش از هر چیزی، باید ببینیم علت درد پاشنه پا چیست. درست است که در مقدمه به ارتباط درد پاشنه پا و کمبود ویتامین اشاره کردیم؛ اما وضعیت بد فیزیکی، ضربه، التهاب و … هم می‌توانند در ایجاد این درد تأثیر داشته باشند. در این بخش، به آن دسته از علل درد پاشنه و کف پا اشاره می‌کنیم که با استراحت و درمان‌های ساده‌ای مثل فیزیوتراپی رفع می‌شوند.

وضعیت بد فیزیکی و فشار به پاشنه پا

گاهی اوقات برای پیدا کردن علت و درمان درد پاشنه پا باید به وضعیت نشستن و ایستادن خود توجه کنید. جمع کردن پا از مچ به داخل، اضافه‌وزن، انداختن وزن روی یک پا، وضعیت ایستادن نادرست یا ایستادن طولانی‌مدت می‌تواند منجر به ایجاد درد در پاشنه و کف پا شود.

این وضعیت در حالت پیشرفته‌تر تبدیل به فاشیا یا ورم کف پا می‌شود. فاشیای کف پا تورم و سفتی این ناحیه را به دنبال دارد و معمولا با تجویز ایبوپروفن، فیزیوتراپی، استفاده از کفش مناسب و کاهش وزن درمان می‌شود.

ضربه؛ ار مهم‌ترین علل درد پاشنه پا

ضربه، رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی

یکی از دلایل بدیهی درد و تورم پاشنه پا، ضربه به این ناحیه است. درصورتی‌که کف پایتان ضربه خورد، چند روز استراحت کنید و به آن فشار نیاورید و اگر با این راهکار دردتان کمتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین فعالیت بدنی سنگین و ناگهانی، وضعیت بد بدنی هنگام ورزش و گرم نکردن قبل از آن هم می‌تواند منجر به رگ‌به‌رگ شدن و درد پاشنه پا شود. برای درمان درد ناشی از این وضعیت، استراحت کنید و کمپرس سرد روی پاشنه پای خود قرار دهید.

رسوب کلسیم و خار پاشنه

همیشه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین با یکدیگر ارتباط ندارند و گاهی اوقات مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید منجر به بروز این درد می‌شود. خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که در اثر رسوب کلسیم در استخوان پاشنه پا رخ می‌دهد. این اتفاق منجر به التهاب استخوان پاشنه می‌شود و درد تیز و غیرقابل‌تحملی را هنگام راه‌رفتن ایجاد می‌کند.

برجستگی و التهاب استخوان پاشنه در این وضعیت با چشم قابل‌مشاهده نیست و به بررسی‌های عکس‌برداری نیاز دارد. درمان خار پاشنه پا یا تزریق کورتیکواستروئیدها، فیزیوتراپی و مصرف مسکن امکان‌پذیر است. 

برای جلوگیری از بروز این مشکل، توصیه می‌کنیم قرص کلسیم و سایر مولتی‌ویتامین‌های حاوی آن را بیشتر از اندازه توصیه شده نخورید و پیش از مصرف آن‌ها حتما با پزشک مشورت کنید.

فعالیت بدنی شدید و ضعف عضلات

درد پاشنه پا همیشه به استخوان آن مربوط نمی‌شود و گاهی اوقات هم ضعف عضلات این ناحیه می‌تواند منجر به ایجاد درد شود. فعالیت بدنی شدید، پیاده‌روی زیاد و ورزش سنگین بدون استراحت کافی و مصرف مواد مغذی، می‌تواند ضعف عضلات پاشنه و کف پا را ایجاد کند.

شکستگی استخوان پاشنه

در برخی مواقع ضربه به پاشنه پا عواقب جدی‌تری نسبت به التهاب و تورم دارد و منجر به شکستن استخوان پاشنه می‌شود. شکستن این استخوان تورم، درد و کبودی شدید را به دنبال دارد و فرد مصدوم به دلیل درد زیاد نمی‌تواند پای خود را روی زمین بگذارد. درمان این مشکل با عکس‌برداری و بستن آتل و گچ گرفتن انجام می‌شود.

آتل بستن و استراحت برای درمان درد پاشنه پا

التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل یکی از مهم‌ترین تاندون‌های بدن است که نقش مؤثری در حرکت و راه‌رفتن دارد. این تاندون ماهیچه‌های پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند و پیچ خوردن پا و راه‌رفتن و دویدن با کفش نامناسب می‌تواند منجر به التهاب آشیل شود.

التهاب تاندون آشیل از جمله عللی است که درد پاشنه پا و کمبود ویتامین را با یکدیگر مرتبط می‌کند؛ چون کمبود ویتامین B6 و B12 می‌تواند این التهاب را تشدید کند.

بورسیت پاشنه

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایع هستند که حرکت تاندون‌ها و عضلات هنگام فعالیت بدنی را آسان‌تر می‌کنند. راه‌رفتن با کفش نامناسب، فعالیت بدنی شدید یا مشکلات ساختاری پا می‌تواند منجر به التهاب این کیسه‌ها یا اصطلاحاً بورسیت پاشنه پا شود. برای درمان این درد می‌توانید از درمان‌های خانگی (کمپرس سرد) استفاده کنید. اگر با این روش به نتیجه نرسیدید، باید نزد پزشک ارتوپد بروید.

درد پاشنه پا نشانه کدام بیماری است؟

اگر درد پاشنه و کف پا برایتان نگران‌کننده شده، احتمالا این سؤال را از خود می‌پرسید که درد پاشنه پا نشانه چه بیماری است. معمولا علت این مشکل چندان جدی نیست و با مراجعه به پزشک و درمان‌های خانگی درمان می‌شود و خیلی کم پیش می‌آید که درد پاشنه پا ناشی از بیماری‌های جدی باشد.

در ادامه به تعدادی از بیماری‌هایی که منجر به درد پاشنه و کف پا می‌شوند اشاره می‌کنیم:

بیماری سِوِر

این بیماری رایج‌ترین علت درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانان 8 تا 14 ساله است. بیماری سور به دلیل سریع‌تر بودن رشد تاندون‌ها نسبت به رشد استخوان‌ها رخ می‌دهد و منجر به التهاب، تورم و قرمزی کف پا می‌شود که ممکن است لنگیدن و راه‌رفتن نادرست را هم به دنبال داشته باشد. این بیماری با فیزیوتراپی، استفاده از کفش‌های تخت و مصرف مسکن و داروهای ضد التهاب درمان می‌شود.

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

کم‌خونی

کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند در ایجاد و شدیدتر شدن برخی از علل درد پاشنه پا مؤثر باشد. این بیماری با فاشیای کف پا و التهاب آشیل در ارتباط است؛ چون باعث می‌شود اکسیژن کافی به بافت‌های ناحیه کف پا نرسد و انرژی و توان بازسازی بافت‌ها در این ناحیه کاهش پیدا کند. در صورت تشخیص تأثیر کم‌خونی در ایجاد درد پاشنه پا، پزشک مصرف قرص آهن را برای شما تجویز می‌کند.

با مصرف برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانید با کم‌خونی مبارزه کنید یا شدت آن را کاهش دهید. کپسول ففول یکی از مکمل های مؤثر در پیشگیری از کم‌خونی است که علاوه بر آهن ویتامین B9 هم دارد و به تأمین انرژی لازم برای بدن نیز کمک می‌کند.

مصرف قرص آهن ففول برای درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی نوعی بیماری است که به دلیل عفونت ناشی از خوردن غذای آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده و … ایجاد می‌شود. درد در آرنج، مچ پا، مچ دست و پاشنه پا از مهم‌ترین علائم این بیماری است و معمولا پزشک آن را با تجویز آنتی‌بیوتیک درمان می‌کند.

پوکی استخوان، از مهم‌ترین علل درد پاشنه پا

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری فراگیر است که ممکن است تمامی استخوان‌های بدن و از جمله استخوان پاشنه پا را درگیر کند. این بیماری معمولا در سنین 50 تا 60 سالگی خود را نشان می‌دهد و شیوع آن در میان خانم‌های یائسه بیشتر است. این بیماری اثبات‌کننده رابطه درد پاشنه پا و کمبود ویتامین است؛ چون معمولا به دلیل کمبود کلسیم در بدن رخ می‌دهد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این بیماری التهابی معمولا ستون فقرات را درگیر می‌کند؛ اما امکان دارد درد آن به پاها و پاشنه نیز منتقل شود. پوشیدن کف نامناسب و تغییر وزن ناگهانی و فعالیت بدنی سنگین بدون گرم کردن، از علل ایجاد این بیماری است. اسپوندیلیت آنکیلوزان با استفاده از کفش طبی و کاهش استرس درمان می‌شود.

استئوکندروس

در این بیماری یک تکه استخوان و غضروف بین پاشنه پا و تاندون آن قرار می‌گیرد و ایجاد درد می‌کند. استئوکندروس منجر به ورم کف پا و ناتوانی و ضعف مفصل مچ پا می‌شود و درمان آن به جراحی نیاز دارد.

سرطان استخوان پا

استئوسارکوم نوعی سرطان شایع است که استخوان‌هایی مثل پاشنه پا را درگیر می‌کند. این سرطان در اکثر موارد خوش‌خیم و قابل‌درمان است؛ اما ممکن است مشکلی مثل درد، تورم، مشکل در راه‌رفتن و خستگی مفرط را ایجاد کند. برای درمان استئوسارکوم از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

عامل درد کف پا کمبود کدام ویتامین است؟

بسیاری از علل و بیماری‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد با کمبود ویتامین‌ها ارتباط دارند و اگر برایتان سؤال است که کمبود کدام ویتامین باعث درد پاشنه پا می‌شود، نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا

اگر از یک پزشک متخصص سؤال کنید که علت درد پاشنه پا کمبود کدام ویتامین است، به احتمال زیاد اول به ویتامین دی اشاره می‌کند. کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا به دلیل تأثیر این ویتامین در جذب کلسیم و فسفر، ارتباط دارند. کلسیم و فسفر نقش زیادی در استحکام استخوان‌ها و سلامت عضلات دارند و کاهش جذب آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش ریسک التهاب و شکستگی در تاندون‌ها و استخوان پا شود.

مصرف قرص ویتامین ب برای درمان درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

ویتامین B6 و B12

انواع ویتامین ب نقش مؤثری در سلامت عمومی بدن دارند و کمبود ویتامین B6 و B12 بر سلامت سیستم اسکلتی عضلانی بدن تأثیر می‌گذارد. همچنین کمبود آن‌ها ضعف اعصاب و درد و سوزش در بسیاری از نقاط بدن و از جمله پاشنه پا را به دنبال دارد و ممکن است فاشیای کف پا و آسیب‌های عصبی این ناحیه را تشدید کند.

با مصرف گوشت ماهی، مرغ و گوشت قرمز می‌توانید کمبود ویتامین‌های B6 و B12 را جبران کنید. همچنین برای جبران کمبود آن می‌توانید سراغ انواع مولتی ویتامین حاوی ب کمپلکس بروید.

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین همه‌کاره در بدن است که مبارزه با التهاب یکی از کاربردهای مهم آن محسوب می‌شود. درصورتی‌که میزان این ویتامین در بدن کم باشد، التهاب عضلات، استخوان، اعصاب و تاندون‌های پا بیشتر و زودتر خود را نشان می‌دهند و علائم مشکلاتی مثل فاشیای کف پا و شکستگی استخوان پا دیرتر از بین می‌روند.

برای تأمین ویتامین سی موردنیاز بدن، می‌توانید انواع مرکبات یا مکمل‌هایی مثل قرص جوشان ویتامین سی یوروویتال را مصرف کنید. این مکمل تحت لیسانس شرکت آلمانی یوروویتال در ایران تولید می‌شود و یکی از باکیفیت‌ترین قرص جوشان ویتامین سی در ایران است.

مصرف قرص جوشان ویتامین سی برای درمان درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

مواد معدنی مؤثر در درد کف پا و پاشنه پا را بشناسید

حالا که متوجه شدید کمبود چه ویتامینی باعث درد کف پا می‌شود و علت درد پاشنه پا چیست، بدن نیست با مواد معدنی مؤثر در درد پاشنه پا نیز آشنا شوید. کمبود این مواد معدنی هم به‌صورت مستقیم روی درد پاشنه پا تأثیر دارد و هم ارتباط درد پاشنه پا و کمبود ویتامین را تشدید می‌کند.

منیزیم

بسیاری از ورزشکاران از منیزیم برای ریکاوری سریع‌تر عضلات خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل می‌توان این ماده معدنی را در سلامت و استحکام عضلات مؤثر دانست. همچنین تأثیر آن در سلامت سیستم عصبی و قلب هم اثبات شده است. با این اوصاف، کمبود منیزیم می‌تواند منجر به ضعف عضلات ماهیچه کف پا و التهاب اعصاب این ناحیه شود.

برای جبران کمبود منیزیم مورد نیاز بدن و جلوگیری از بروز مشکلاتی مثل درد پاشنه پا، می‌توانید از مکمل‌هایی مثل قرص جوشان منیزیم و ویتامین b6 یوروویتال کمک بگیرید. این قرص جوشان 2 ماده مؤثر در کاهش درد پاشنه پا یعنی ویتامین B6 و منیزیم را در ترکیبات خود دارد و برای رفع گرفتگی و التهاب در این ناحیه مفید است.

مصرف قرص جوشان منیزیم برای درمان درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

آهن

علاوه بر تأثیر روی درمان و کاهش کم‌خونی، آهن برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم مفید است و می‌تواند در درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان استخوان پا و آرتریت واکنشی نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: فواید قرص آهن

کلسیم

کلسیم یکی از حیاتی‌ترین مواد معدنی برای بدن است که بدن کمبود آن را از ذخایر استخوانی خود تأمین می‌کند. این موضوع کاهش مقاومت استخوان‌ها در برابر شکستگی را به دنبال دارد و در بروز پوکی استخوان نیز مؤثر است.

با رژیم غذایی درست و مصرف مکمل، جلوی درد پاشنه پا را بگیرید!

در این مقاله در مورد تمامی علل درد پاشنه پا، نحوه درمان آن‌ها، ارتباط درد پاشنه پا و کمبود ویتامین صحبت کردیم. بعد از اطلاع از این که کمبود چه ویتامینی باعث درد کف پا می‌شود و مکمل های مؤثر در تأمین آن، می‌توانید به یک سایت لوازم آرایشی معتبر مثل خانومی مراجعه کنید و این مکمل‌ها را بخرید. البته تأثیر رژیم غذایی مناسب در درمان و پیشگیری از این مشکل را دست‌کم نگیرید.

سؤالات متداول در مورد درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

کمبود ویتامین‌های B6 ،B12 ،D و C منجر به درد پاشنه پا می‌شود.

علت درد پاشنه پا در زنان چیست؟

پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم و یائسگی، اضافه‌وزن، ضعف عضلانی ناشی از فعالیت بدنی سنگین و … می‌تواند منجر به درد پاشنه پا در خانم‌ها شود.

علت درد پاشنه پا هنگام راه‌رفتن چیست؟

ضربه به پا، شکستگی استخوان پا، خار پاشنه، التهاب آشیل و … می‌تواند درد پاشنه پا هنگام راه‌رفتن را ایجاد کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا