مکمل های زیبایی پوستمکمل های زیبایی مو

فواید امگا ۳ برای پوست، مو و لاغری

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، فشار خون بالایی دارید و یا ریزش مو دارید، احتمال اینکه شما کمبود امگا 3 داشته باشید بسیار زیاد است. اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های سالمی هستند که از سلامت قلب شما محافظت می‌کنند و دارای خواص بسیار مهمی برای بدن هستند. از آن‌جایی که این قرص، از جمله قرص‌های مفید و مهم برای بدن به‌شمار می‌رود، ما در این مطلب از مجله خانومی، به بررسی فواید امگا 3 پرداخته‌ایم؛ با ما تا آخر مطلب همراه باشید.

امگا 3 چیست و کمبود امگا 3 چه عوارضی دارد؟

امگا 3 به گروهی از سه اسید چرب مورد نیاز بدن ما اشاره دارد که از چربی‌های حیوانی و گیاهی به دست می‌آیند و رشد سلولی و فعالیت‌های ماهیچه‌ای در بدن را تنظیم می‌کنند. یکی دیگر از عملکردهای مهم امگا 3، تبدیل چربی موجود در بدن به انرژی است. کمبود امگا 3 در بدن که از اجزای سازنده بدن حمایت می‌کند، می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

  • ضعیف شدن و شکستگی بیش از حد در ناخن‌ها
  • خشک شدن، سفت شدن و پوسته پوسته شدن پوست
  • ریزش مو و مشکل شوره سر در نتیجه خشکی ریشه مو
  • احساس سرما در دست و پا
  • عدم تمرکز و حواس پرتی
  • داشتن مشکلات بینایی
  • اختلال در الگوی خواب و پیدایش مشکل بی خوابی
  • احساس غم و اندوه و ناراحتی و خلق و خوی افسرده
  • مشکلات قلبی عروقی
  • احساس ضعف و خستگی مداوم
  • درد مفاصل

همانطور که می‌بینید اسیدهای چرب امگا 3 اهمیت و تاثیر زیادی بر فعالیت‌های حیاتی بدن دارند. اگر فکر می‌کنید چندین مورد از این موارد را همزمان تجربه می‌کنید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید و میزان مصرف امگا 3 خود را افزایش دهید.

فواید امگا ۳

انواع اسیدهای چرب موجود در امگا 3

پیش‌تر گفته شد که امگا 3 از سه نوع اسید چرب تشکیل شده است. در این قسمت به بررسی انواع آن‌ها پرداخته‌ایم. انواع اسیدهای چرب موجود در امگا 3 عبارتند از:

  • اسید آلفا لینولنیک (ALA):این اسید عمدتا از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید و بدن ما نمی‌تواند آن را بسازد. برای دریافت مقادیر مناسب باید ALA را در غذا یا مکمل‌های خود مصرف کنیم. دانه کتان و سویا نمونه‌هایی از گیاهان حاوی ALA هستند.
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA): این اسید از چربی‌های حیوانی گرفته می‌شود و برای سلامت عصبی و قلبی عروقی حیاتی است.
  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA): DHA از منابع حیوانی به دست می‌آید و همچنین برای سلامت مغز و قلب، حتی در رشد جنین ضروری است.
فواید امگا 3

فواید امگا 3 چیست؟

امگا 3 فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. از مزایای اصلی امگا 3 می‌توان به کاهش التهاب در بدن، حمایت از سلامت چشم و مغز، بهبود آرتریت روماتوئید و بهبود سلامت روان با کاهش اثرات افسردگی اشاره کرد. به طور کلی فواید امگا 3 به شرح زیر است:

  • به محافظت از عملکردهای شناختی در برابر زوال عقل و زوال ذهنی مرتبط با سن کمک می‌کند.
  • از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند و می‌تواند التهاب موجود را تسکین دهد.
  • با حمایت از سلامت چشم، خطر ابتلا به بیماری خشکی چشم را کاهش می‌دهد.
  • مصرف امگا 3 باعث کاهش میزان چربی در کبد می‌شود.
  • به کاهش التهاب مرتبط با درد قاعدگی کمک می‌کند.
  • به رشد سالم جنین در دوران بارداری کمک کند.
  • علائم ADHD را در کودکان کاهش می‌دهد.
  • موجب حفظ سلامت پوست می‌شود.

فواید قرص امگا 3

قرص‌های امگا ۳ به ویژه شربت امگا 3 یوروویتال حاوی اسیدهای چرب اساسی هستند که به سلامتی بدن و عملکرد سیستم عصبی ما کمک می‌کنند. از آنجایی که بدن ما قادر به تولید این اسیدهای چرب به میزان کافی نیست، مصرف قرص‌های امگا ۳ می‌تواند یک راه موثر برای تأمین نیازهای بدن به این مواد مغذی مهم باشد. اگر قصد دارید از امگا ۳ به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید، بهتر است به توصیه پزشک خود عمل کنید و برای خرید امگا 3 از داروخانه‌های معتبر و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر استفاده کنید. در ادامه به بررسی کامل‌تر فواید قرص امگا 3 پرداخته‌ایم.

کاهش خطر حمله قلبی

علاوه بر کاهش فشار خون و تری گلیسیرید، قرص امگا 3 می‌تواند از لخته شدن خون که  منجر به حملات قلبی می‌شود، جلوگیری کند. مقالات مایو کلینیک در سال 2021 از 40 کارآزمایی بالینی نشان داد افرادی که مکمل‌های DHA/EPA مصرف می‌کردند 13 درصد کمتر در معرض حمله قلبی قرار داشتند و کسانی که این کار را انجام دادند 35 درصد کمتر در معرض خطر مرگ بودند. پیشنهاد می‌کنیم اگر بیماری قلبی دارید، هر شش ماه، توسط پزشک متخصص چکاپ شوید و در صورت نیاز از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنید.

بهبود عملکرد مغز

مغز تقریبا 60٪ چربی دارد و 10٪ تا 20٪ از آن چربی DHA است. امگا 3 به کمک DHA غشاهای ظریفی را که از سلول‌های مغز شما محافظت می‌کنند، تقویت می‌کند. و از افسردگی و آلزایمر جلوگیری می‌کند.

امگا 3

تقویت بینایی

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از قرص امگا 3 می‌تواند از خشکی چشم جلوگیری کند و تولید اشک را برای دید بهتر افزایش دهد.

داشتن بارداری سالم

اگر باردار هستید، امگا 3 برای سلامت مغز و قلب شما حیاتی است. اسیدهای چرب موجود در قرص امگا 3 از رشد طبیعی مغز جنین پشتیبانی می‌کنند. مصرف میزان مناسب امگا 3 از طریق غذا یا مکمل‌ها می‌تواند خطر زایمان زودرس و زایمان نوزادی با وزن کم را کاهش دهد.

فواید قرص امگا 3 برای مردان

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف امگا ۳ می‌تواند به افزایش سطح هورمون تستوسترون در برخی مردان کمک کند. تستوسترون یک هورمون مهم است که برای سلامت جنسی، عملکرد عضلات، سطح انرژی و روحیه مردان ضروری است. همچنین امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهابات مرتبط با بیماری‌های مختلف کمک کند. در برخی موارد، التهابات مزمن می‌توانند به کاهش سطح هورمون تستوسترون منجر شوند. با کاهش التهابات، سطح تستوسترون بهتر می‌شود. تأثیرات قرص امگا ۳ روی هورمون‌های مردان، در هر فرد متفاوت است و نتایج به عوامل فردی و شرایط سلامتی خاص هر فرد بستگی دارد. قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک یا متخصص مشورت کنید.

فواید قرص امگا 3 برای زنان

پس از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن، زنان نسبت به مردان، در معرض خطر بیشتر ابتلا به پوکی استخوان هستند. قرص امگا 3 می‌‌تواند در پیشگیری و کاهش پوکی استخوان در زنان کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که‌ میزان مصرف قرص امگا 3 باید توسط پزشک متخصص تعیین شود. همچنین قرص امگا 3 خطر ابتلا به سرطان آندومتر، سینه و کولورکتال را کاهش می‌دهد زیرا به کاهش چربی بدن، کاهش سطح استروژن در گردش خون و التهاب مزمن کمک می‌کند.

فواید قرص امگا 3 برای پوست و مو

2 تا 4 درصد از تار مو از اسیدهای چرب تشکیل شده است. به عبارت دیگر، در واقع یکی از اجزای سازنده تارهای مو امگا 3 است. با افزایش سن، گردش خون پوست سر ضعیف می‌شود. در این شرایط قرص امگا 3 جایگاه مهمی در تنظیم گردش خون پوست سر دارد. از خشک شدن و بی روح ماندن و شکستن موها جلوگیری می‌کند. یکی از فواید قرص امگا 3 برای پوست و مو این است که موها را درخشان‌تر می‌کند. همچنین تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری می‌کند. کمبود امگا 3 در رژیم‌های غذایی سنگین، می‌تواند باعث مشکلات ترمیم زخم، خشکی پوست و مشکلات مو شود.

فواید قرص امگا 3 برای لاغری

اسیدهای چرب امگا 3 متابولیسم بدن را تسریع می‌کنند. با افزایش میزان متابولیسم، شما کالری بیشتری می‌سوزانید؛ در نتیجه کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی برای شما آسان‌تر می‌‌شود. امگا ۳ می‌تواند در فرآیند لاغری به عنوان یکی از عوامل کمکی نقش داشته باشد، یعنی مصرف امگا 3 به تنهایی و نداشتن رژیم غذایی مناسب، منجر به کاهش وزن شما نمی‌شود. در واقع امگا 3 می‌تواند حس سیری را افزایش دهد. این امر به شما کمک می‌کند که کمتر خوراکی مصرف کنید و در نتیجه، میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهید. قرص امگا ۳ خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند به کنترل التهابات در بدن کمک کند. التهابات مزمن می‌توانند فرآیند لاغری را مختل کنند و با کاهش التهابات، روند لاغری بهبود می‌یابد.

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3 با توجه به شرایط و نیازهای هر شخص متفاوت است. پزشکان توصیه می‌کنند قرص‌های امگا 3 را با شکم سیر، صبح یا عصر مصرف کنید. همچنین می‌توانید قرص امگا 3 را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید. مصرف قرص در کنار غذا، عوارض آن را کاهش می‌دهد و به جذب بهتر آن‌ کمک می‌کند.

چه کسانی نباید امگا 3 مصرف کنند؟

مصرف مکمل‌ها و غذاهای حاوی امگا 3 برای برخی افراد ممکن است مناسب نباشد. در ادامه به بررسی برخی از مواردی که مصرف امگا 3 برای آن‌ها توصیه نمی‌شود پرداخته‌ایم.

افراد در معرض خطر خونریزی

روغن ماهی یک ضد انعقاد طبیعی است، به عبارت دیگر، امگا 3 می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهند که امگا 3 لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، اما خطر خونریزی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد. به افرادی که از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود از امگا 3 استفاده کنند مگر اینکه پزشک توصیه کند.

کسانی که حساسیت گوارشی دارند

مانند بسیاری از داروها و مکمل‌های غذایی، برخی افراد ممکن است پس از استفاده از امگا 3 دچار مشکلات معده و روده شوند. اگرچه کاهش دوز یا مصرف مکمل‌های امگا 3 همراه با غذا در چنین مواردی می‌تواند مفید باشد، اما بهتر است که قبل از ادامه مصرف با پزشک مشورت کنید.

افرادی که مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند

برخی از افراد امکان دارد به هر غذا یا مکملی از جمله روغن ماهی حساسیت داشته باشند. افرادی که به ماهی یا صدف‌ها حساسیت دارند، در برابر واکنش‌های آلرژیک آسیب‌پذیرتر هستند.

مصرف روغن ماهی حاوی امگا 3 در دوزهای 3 گرم یا کمتر از 3 گرم در روز برای اکثر افراد بی‌خطر است و عوارض خاصی ندارد. اما استفاده در دوزهای بالاتر منجر به شرایطی می‌شود که به عنوان مضرات امگا 3 شناخته می‌شود. مصرف مکمل‌های امگا 3 همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند.

آیا می‌توان به نوزادان مکمل امگا 3 داد؟

استفاده از امگا 3 از سنین پایین برای رشد عملکردهای مغزی کودکان بسیار مفید است. در واقع مکمل‌های امگا 3 برای نوزادان زیر 1 سال توصیه نمی‌شود مگر اینکه طبق دستور پزشک ضروری باشد. چرا که باعث می‌شود کودک در آینده دچار آلرژی غذایی شود.

منابع غذایی امگا 3

منابع غذایی امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی در غذاهای گیاهی و دریایی یافت می‌شوند. با این حال، نوع اسید امگا 3 که وارد بدن می‌شود بسته به ماهیت غذای مصرفی متفاوت است. به عنوان مثال، اگر غذاهای دریایی مصرف می‌کنید عمدتا اسیدهای امگا 3 بر اساس EPA و DHA را دریافت می‌کنید. اسیدهای چرب امگا 3 مبتنی بر DHA و EPA موجود در غذاهای دریایی سریع‌تر از اسیدهای چرب امگا 3 مبتنی بر ALA موجود در محصولات گیاهی با خون مخلوط می‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت که بهترین راه برای افزایش میزان امگا 3 در بدن، مصرف غذاهای دریایی است. دلیل این امر این است که اسید چرب امگا 3 گرفته شده از گیاهان باید به EPA یا DHA تبدیل شود تا با خون مخلوط شود. با این وجود، اگر به دلایل مختلف غذاهای دریایی مصرف نمی‌کنید یا نمی‌توانید مصرف کنید، می‌توانید نیازهای امگا 3 خود را با مکمل‌های غذایی مختلف یا محصولات گیاهی تامین کنید. ماهی‌هایی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند، بزرگ‌ترین منبع امگا 3 را تشکیل می‌دهند. مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، قزل آلا، ماهی تن.

در میان منابع گیاهی امگا 3، رایج‌ترین گروه مصرفی آجیل است. به خصوص گردو و فندق یکی از مهم‌ترین منابع امگا 3 بدن هستند. علاوه بر این، روغن‌ها و دانه‌های گیاهی مختلف (بذر کتان، روغن بذر کتان، دانه چیا، روغن کانولا) نیز حاوی اسیدهای امگا 3 هستند. همچنین سبزیجات برگ سبز مانند تره، اسفناج، خرفه، کلم، آووکادو و محصولات سویا نیز حاوی مقادیر قابل توجهی امگا 3 هستند.

روش مصرف قرص امگا 3

دستور مصرف قرص امگا ۳ باید توسط پزشک تعیین شود. اما به طور کلی، معمولاً قرص امگا ۳ با دوز ۱۰۰۰ میلیگرم روزانه یک عدد مصرف می‌شود. برای مصرف قرص، بهتر است آن را همراه با غذا و یک لیوان آب بخورید. قرص امگا ۳ بهترین جذب را همراه با غذاهای چرب دارد. بنابراین، مصرف قرص امگا ۳ همراه با غذاهای چرب می‌تواند منجر به جذب بهتر در بدن شود. در ضمن، توجه داشته باشید که دوزهای دیگری از قرص امگا ۳ نیز وجود دارد. بنابراین، بهتر است با پزشک خود درباره روش دقیق مصرف قرص امگا 3 مشورت کنید.

امگا 3 در لوازم آرایشی

امگا ۳ در برخی موارد در تولید برخی از لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه کنید که استفاده از امگا ۳ در لوازم آرایشی معمولا به منظور بهبود خواص آن‌هاست، نه برای جذب امگا ۳ توسط بدن. در برخی محصولات مراقبت از پوست، مثل کرم‌ها و روغن‌های پوست، امگا ۳ به‌عنوان یک عنصر موثر در فرمولاسیون آنها استفاده می‌شود. امگا ۳ می‌تواند به حفظ رطوبت پوست، کاهش التهابات و افزایش نرمی و لطافت پوست شما کمک کند. همچنین، در برخی لوسیون‌ها و کرم‌های ضد آفتاب، امگا ۳ می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV استفاده شود. به هرحال، قبل از استفاده از هر محصول آرایشی حاوی امگا ۳، بهتر است برچسب محصول را مطالعه کنید و بررسی کنید که آیا واقعاً این عنصر در آن وجود دارد یا خیر.

امگا ۳؛ مکملی قدرتمند برای سلامت بدن

امگا 3 یکی از مواد ضروری بدن است که بدن ما به تنهایی نمی‌تواند آن را تولید کند. به همین علت مصرف قرص‌ها و مکمل‌های امگا 3 طبق دستور پزشک برای بدن ضروری است. اگر باردار یا شیرده هستید پیشنهاد می‌کنیم در مورد نحوه مصرف و میزان مصرف هرگونه مکمل از جمله امگا 3 با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا