مراقبت صورت

از بین بردن لک صورت با خمیردندان امکان پذیر است؟

اغلب افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از محصولات باکیفیت و سالم ارائه شده در انواع سایت لوازم آرایشی و بهداشتی، به هدف خود دست پیدا کنند و برخی دیگر دوست دارند که نیم‌نگاهی به روش‌های خاص‌تر نیز بیندازند. از بین بردن لک صورت با خمیردندان، یکی از این روش‌های نسبتا عجیب است. اگر شما هم تا به حال توصیه‌های مختلفی راجع به این روش شنیده‌اید، همراه ما باشید تا همه جزئیات مرتبط به از بین بردن لک صورت با خمیر دندان و البته روش‌های آسان، کم‌هزینه و سریع جایگزین برای این کار را با هم بررسی کنیم!

خمیر دندان و لکه‌های صورت

ترفندهای عجیب برای رسیدن به پوستی صاف‌تر، موهایی پرپشت‌تر و مژه‌هایی بلندتر، همیشه طرفدار دارد. شاید شما هم از گوشه و کنار این خبر را شنیده باشید که خمیر دندان با داشتن مواد قوی برای سفیدکردن دندان‌ها، قطعا می‌تواند پوست را نیز سفید کند. به همین خاطر، ممکن است شما هم برای انجام این ترفند وسوسه شده باشید. در این شرایط و پیش از هر چیز باید یک مسئله مهم را به شما بگوییم: فرمولاسیون قوی خمیردندان، تنها برای تمیزکردن دندان‌ها مناسب است و به هیچ عنوان نباید از آن روی پوست خود استفاده کنید.

راز مرموز سفیدشدن پوست با خمیر دندان از آن‌جایی آغاز شد که برخی افراد متوجه شدند با کمی خمیر دندان می‌توان جوش‌های ملتهب و سرسفید را به‌سرعت درمان کرد. این ترفند عجیب، در چند مورد خاص نیز دقیقا به همان شکل عمل کرد و باعث ناپدیدشدن جوش‌ها شد. هر چند از همان لحظه به بعد، افراد زیادی برای رسیدن به پوست صاف‌تر و درخشان‌تر، تلاش کردند که دیگر فواید خمیردندان برای پوست را پیدا کنند.

بر طبق گفته کارشناسان، ترکیب مواد موجود در خمیردندان در کمتر از چند دقیقه می‌تواند بافت سطحی و نازک پوست شما را ملتهب کند. باعث قرمزی، سوزش یا خارش شود. در طولانی‌مدت، استفاده از این روش ممکن است نتایج بسیار بدتری نیز به بار آورد و باعث ایجاد لکه‌های تیره و ماندگار روی پوست شود. حالا و پس از این توضیحات اولیه، اجازه دهید که نیم‌نگاهی به مزایا و معایب استفاده از انواع خمیر دندان بر پوست بیندازیم.

مزایا و معایب استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن لک صورت

مهم‌ترین مزایای استفاده از خمیر دندان برای پوست شامل موارد زیر است:

کاهش سایز جوش‌های سرسفید

درمان جوش

برخی افراد پس از مصرف خمیر دندان بر جوش‌های ملتهب صورت، شاهد کاهش سایز جوش‌ها و از بین‌رفتن آن‌ها بودند. همین موضوع هم شایعه از بین بردن لک صور با خمیردندان را قوی‌تر کرد. احتمالا دلیل کارایی خمیر دندان بر کاهش سایز جوش‌ها، وجود برخی مواد و ترکیبات آنتی‌باکتریال در ساختار خمیر دندان بود. از آن‌جا که اغلب جوش‌ها به دلیل آلودگی‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند، مواد قوی و ضد باکتری موجود در خمیردندان در چند دقیقه می‌تواند باعث کوچک‌شدن جوش‌ها شود.

لایه‌برداری سریع

انواع خمیردندان علاوه بر مواد آنتی‌باکتریال، حاوی الکل، هیدروژن پروکساید (سفیدکننده قوی) و جوش شیرین هستند. این ترکیبات قوی می‌توانند باعث لایه‌برداری سریع پوست شده و ظاهر تیره لکه‌های قدیمی را کمی بهبود ببخشد.

قیمت مناسب و دسترسی راحت

ناگفته پیدا است که خمیر دندان نسبت به دیگر روش‌های از بین‌بردن لکه‌ها، بسیار ارزان‌قیمت و در دسترس است. همه به‌سادگی می‌توانند در خانه به این محصول دسترسی داشته باشند و احتمالا با جمله «سنگ مفت، گنجشک مفت»، حداقل یک بار این روش را امتحان کنند.

در این شرایط اما، باید یک موضوع مهم را به شما بگوییم: مضرات از بین بردن لک صورت با خمیردندان بدون شک بسیار بیشتر از مزایای آن است. در ادامه، مهم‌ترین معایب انجام این کار را با هم بررسی کنیم:

احتمال ایجاد حساسیت پوستی

فلوراید، هیدروژن پروکساید و سولفات موجود در خمیردندان همراه با pH بالاتر آن نسبت به پوست، در همان اولین دقایق مصرف می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. خشکی، التهاب، قرمزی، تورم و خارش شدید، همه در اثر تماس طولانی‌مدت این مواد با پوست صورت، ایجاد خواهند شد.

از بین‌رفتن تعادل pH پوست

خمیردندان

با از بین‌رفتن توازن pH پوست، فعالیت باکتری‌ها بیشتر شده و جوش‌های خیلی بیشتری روی پوست ظاهر می‌شوند. بنابراین استفاده از خمیردندان برای از بین‌بردن لکه‌ها می‌تواند به ظهور جوش‌های بیشتر و افزایش آثار جوش روی صورت منجر شود.

خشک‌شدن پوست و مشکلات ناشی از آن

ترکیبات قوی خمیردندان باعث از بین‌بردن چربی طبیعی پوست می‌شوند. پس از مدتی، این خشکی به‌شکل شوره و پوسته‌های نازک خود را نشان می‌دهد. با خشک‌شدن شدید پوست، دو حالت رخ خواهد: افزایش ترشح چربی پوست یا بروز بیماری‌هایی هم‌چون اگزما.

در حالت اول، پوست برای کمبود چربی طبیعی خود، به ترشح چربی بیشتر ملزم می‌شود. سپس به دلیل چربی بیش از حد، جوش‌های بیشتری روی پوست شما ظاهر می‌شوند، منافذ پوست بازتر شده و آثار ملتهب، قرمز و کبود جوش‌ها، ظاهر یک‌دست پوست‌تان را نابود می‌کنند. با وقوع حالت دوم نیز بافت پوست بسیار شکننده و ضعیف خواهد شد. به همین خاطر در برابر عوامل مضر خارجی هم‌چون آفتاب، آلودگی‌های محیطی و رادیکال‌های آزاد، خیلی شدیدتر واکنش نشان داده و ممکن است لکه‌های گسترده و مقاومی روی آن ایجاد شود. بنابراین از بین بردن لک صورت با خمیر دندان در همان اولین دفعات مصرف می‌تواند نتایج مخرب و ماندگاری از خود به جای بگذارد.

احتمال بروز آلرژی و حساسیت

تمام کرم‌های اختصاصی پوست صورت یا بدن، باید آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی را پشت سر بگذارند تا مجوز تولید و عرضه را به‌دست آورند. بدون شک هیچ‌کدام از خمیردندان‌ها چنین تست‌های اختصاصی برای بررسی اثرشان بر پوست را ندارند و بنابراین ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا بروز آلرژی روی پوست شما شوند. این شرایط می‌تواند خطرناک‌تر نیز باشد و به بروز کهیر و دیگر مشکلات مشابه نیز بینجامد.

بنابراین با توجه به همه این معایب، بهتر است هیچ‌گاه روش غیر استاندارد از بین بردن لک صورت با خمیر دندان را امتحان نکنید. نحوه مصرف خمیردندان برای لک صورت نیز روش‌های مختلفی دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها را در بخش بعد با هم مرور می‌کنیم.

نحوه استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن لک صورت

لکه‌بر

با در نظر گرفتن این نکته مهم که معایب از بین بردن لک صورت با خمیر دندان بسیار بیشتر و آسیب‌زاتر از دیگر روش‌ها است، بد نیست که با روش رایج استفاده از این ماسک سفیدکننده هم آشنا شوید. برای از بین بردن لک صورت با خمیر دندان در منابع مختلف، روش زیر عنوان شده است:

  • مقدار کمی از خمیردندان را بر لک صورت قرار دهید.
  • توجه کنید که خمیردندان را به چشم یا زخم‌های باز نزدیک ننمایید.
  • خمیردندان را حدودا 5 الی 10 دقیقه روی پوست بگذارید. مدت زمان بیشتر احتمال بروز حساسیت را بیشتر می‌کند.
  • پس از آن پوست را با آب ولرم بشویید. با یک دستمال نرم و بدون ماساژ قوی، پوست را خشک کنید.
  • یک مرطوب‌کننده یا آبرسان روی لک صورت بزنید تا احتمال خشکی پوست را کمتر کند.

این روش به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است آسیب‌های مختلفی را به دنبال داشته باشد. در عوض شما می‌توانید با استفاده از چند روش ساده و ارزان‌قیمت، لکه‌های مختلف موجود روی پوست‌تان را از بین ببرید. در ادامه، به بررسی کامل این روش‌های امن، ارزان، راحت و موفق، خواهیم پرداخت.

روش‌های صحیح از بین بردن لکه‌های صورت

لکه‌های صورت

برای موفقیت در از بین‌بردن لکه‌ها، ابتدا باید لکه‌های مختلف و دلیل ایجاد هر کدام را بدانید. هر لکه، به دلیل خاصی روی پوست ایجاد می‌شود و در نتیجه، روش از بین‌بردن آن نیز منحصر به همان مشکل است. در مطلب انواع لکه های پوستی، به بررسی مهم‌ترین لکه‌های پوستی و روش‌های درمان آن پرداختیم. با نیم‌نگاهی به آن، می‌توانید دلایل احتمالی بروز لکه‌های صورت خود را متوجه شوید.

به‌صورت کلی، برای صاف‌شدن پوست و از بین‌رفتن تیرگی‌های آن، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه، به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:

استفاده از ماسک‌های سفیدکننده

عصاره‌های طبیعی گیاهان و انواع ماسک‌های خانگی یا آماده، از ساده‌ترین روش‌ها برای از بین‌بردن لکه‌ها هستند. مواد طبیعی هم‌چون ماست، آب لیموی تازه، سرکه، آلوئه‌ورا و…، به‌سادگی می‌توانند به ماسک‌های اثرگذاری تبدیل شوند که لکه‌های تیره ناشی از آفتاب‌سوختگی، افزایش سن یا جای جوش و آکنه را از بین ببرند. در مطلب 7 ماسک خانگی روشن کننده پوست، انواع این ماسک‌ها را با هم بررسی کردیم.

مصرف مداوم و روتین این ماسک‌ها، می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی را در پی داشته باشد. افزایش طراوت و شادابی پوست، کاهش لکه‌ها، از بین‌بردن چین‌وچروک‌های نازک و افزایش استحکام و خاصیت ارتجاع‌پذیری پوست، همه از فواید این ماسک‌های روشن‌کننده هستند. به شکلی که تنها با چند بار مصرف و دیدن نتایج فوق‌العاده این ماسک‌های طبیعی، قطعا روش عجیب از بین بردن لک صورت با خمیردندان را به‌فراموشی خواهید سپرد.

ناگفته نماند که علاوه بر تهیه و استفاده از ماسک‌های خانگی، امکان خرید ماسک صورت آماده و استفاده از آن در روتین پوستی نیز وجود دارد. اغلب این ماسک‌ها با قیمت‌های مناسب و مقرون به‌صرفه در بازار عرضه شده‌اند و با مصرف مداوم آن‌ها، به‌خوبی می‌توانید فرآیند از بین‌رفتن لکه‌ها را ببینید.

لایه‌برداری روتین پوست

لایه‌بردار پوست

دیگر روش فوق‌العاده موثری که می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن لکه‌ها، صاف و یک‌دست شدن رنگ پوست شود، استفاده از محصولات متنوع اسکراب صورت است. در فرآیند اسکراب پوست، سلول‌های سطحی و مرده پوست از بین می‌روند. بدین شکل، یک لایه کدر و تیره از روی سطح پوست کاسته شده و رنگ بخش‌های تیره و لکه‌های پوستی، کمی روشن‌تر می‌شود. در ادامه، بدن شروع به ساخت سلول‌های جدید می‌کند و در نتیجه همه این فعالیت‌ها، لکه‌های تیره کم‌کم محو می‌شوند.

فواید لایه‌برداری پوست به کاهش تیرگی لکه‌های محدود نشده و مزیت‌های دیگری نیز دارد. کمک به جوان‌سازی پوست، جلوگیری از عمیق‌شدن چروک‌ها و افزایش خاصیت ارتجاع‌پذیری پوست، همه بخشی از فواید اسکراب پوست هستند. محصولات مختلفی به‌عنوان لایه‌بردارهای قوی و کارآمد در بازار وجود دارند که در مطلب کرم لایه بردار قوی برای لک صورت، به بررسی 5 برند خوش‌نام و مشهور پرداختیم. با کمک این مطلب، حتما می‌توانید بهترین محصول مناسب اسکراب صورت و بدن مناسب خود را بیابید. بنابراین پیش از امتحان‌کردن روش‌های عجیبی هم‌چون از بین بردن لک صورت با خمیردندان، حتما از روش لایه‌برداری پوست کمک بگیرید.

مصرف کرم‌های لکه‌بر و سفیدکننده پوست

کرم لکه‌بر

یک روش امن، مطمئن و اثبات‌شده برای از بین‌بردن تمام لک‌های صورت، استفاده از انواع کرم ضد لک است. کرم‌های ضد لک با ترکیبات تخصصی خود، وارد لایه‌های زیرین پوست شده و به‌صورت عمقی، باعث از بین‌بردن لکه‌ها می‌شوند. برخی از این کرم‌ها با کنترل ترشح ملانین به این هدف دست پیدا می‌کنند و برخی دیگر با افزایش ترشح میزان کلاژن، باعث صاف و یک‌دست‌شدن پوست خواهند شد.

خوشبختانه بر خلاف تصور اغلب افراد، انواع کرم‌های ضد لک با قیمت‌های مناسب و کارایی فوق‌العاده در بازار وجود دارند. شما به‌راحتی می‌توانید با توجه به نوع لکه‌های پوستی، میزان تیرگی و مقاومت آن‌ها به درمان و البته سن خود، بهترین کرم‌ها را خریداری کنید. در مطلب بهترین کرم ضد لک بدون بازگشت، چندین برند باسابقه و مشهور را با هم مرور کردیم. با استفاده از محصولات هر کدام از این برندها، به‌راحتی می‌توانید لک‌های مقاوم به درمان را کم‌کم از بین ببرید و پوستی زیبا، صاف و شفاف داشته باشید. در میان کرم‌های قوی ضد لک، یک محصول فوق‌العاده برای درمان لکه‌های تیره پوستی وجود دارد که در ادامه، به بررسی مهم‌ترین مشخصه‌های آن می‌پردازیم.

کرم ضد لک سیسپرسا

کرم ضد لک سیسپرسا

در اغلب موارد، هر محصول تنها برای از بین‌بردن نوع خاصی از لکه‌های پوستی مناسب است. در این میان اما، برخی محصولات کاربردی در بازار عرضه شده‌اند که قادر به درمان هر نوع لک پوستی هستند. ضد لک سیسپرسا، یکی از این محصولات است. این کرم ضد لک قوی، برای انواع لکه‌های پوستی شامل لکه‌های آفتاب‌سوختگی، هورمونی، بارداری، افزایش سن، آثار زخم و جوش و…، مناسب است.

این کرم حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی همراه با ویتامین‌های E و C است. بنابراین هم‌زمان با ترمیم بافت آسیب‌دیده پوست، به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از پوست شما در برابر عوامل مخرب محیطی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست، میزان ترشح ملانین را کنترل کرده و به یک‌دست‌شدن رنگ پوست صورت و بدن‌تان نیز کمک می‌کند.

هم‌زمان با استفاده از انواع روش‌های اصولی برای از بین‌بردن لک‌های پوستی، باید اصول مراقبت از پوست برای جلوگیری از ایجاد لکه‌ها یا افزایش میزان تیرگی آن‌ها را نیز جدی بگیرید. در بخش بعد، برخی از مهم‌ترین روش‌های مراقبتی پوست را با هم مرور خواهیم کرد.

مراقبت از پوست برای کاهش لکه‌ها

ناگفته پیدا است که جلوگیری از وقوع مشکل، بسیار آسان‌تر و منطقی‌تر از درمان مشکلات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین اصل مهم، برای مراقبت از پوست خود و جلوگیری از ظهور لکه‌های کوچک و بزرگ، این موارد را رعایت کنید:

استفاده از ضد آفتاب قوی

ضد آفتاب بی رنگ و ضد لک لافارر مناسب پوست چرب و آکنه‌دار

بدون هیچ تردیدی استفاده از ضد آفتاب، اولین و مهم‌ترین روش مراقبت از پوست صورت و بدن است. رادیکال‌های آزاد موجود در اشعه‌های آفتاب باعث سوختگی، پیری و آسیب به سلول‌های پوستی می‌شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از وقوع هر نوع مشکل پوستی مثل سوختگی، التهاب، ایجاد لک و حتی چین‌وچروک، باید از یک ضد آفتاب مناسب به‌صورت روزانه استفاده کنید.

در صورتی که چند لکه تیره و مزاحم به‌تازگی روی پوست شما ظاهر شده‌اند، ضد آفتاب‌های تخصصی حاوی ترکیبات ضد لک، مناسب‌ترین گزینه برای شما است. بدین شکل، هم‌زمان با محافظت از پوست خود در برابر تابش نور آفتاب، به کاهش تیرگی لکه‌ها و روشن‌شدن پوست خود نیز کمک خواهید کرد. ضد آفتاب بی رنگ و ضد لک لافارر مناسب پوست چرب و آکنه‌دار، بهترین محصول در این حوزه است. این کرم هم‌زمان با محافظت از پوست و البته کمک به روشن‌شدن لکه‌ها، میزان ترشح چربی پوست را نیز کنترل می‌کند. بدین شکل، احتمال بروز جوش و آکنه و باقی‌ماندن آثار ناخوشایند آن را نیز از بین خواهد برد.

داشتن روتین مناسب پوستی

شست‌وشوی صورت

هم‌زمان با استفاده از محصولات مراقبتی هم‌چون ضد آفتاب، حتما باید یک روتین مناسب پوستی نیز داشته باشید. برای مثال، خشکی بیش از حد پوست می‌تواند احتمال وقوع اگزما و باقی‌ماندن لکه‌های گسترده تیره ناشی از خشکی و التهاب پوست را افزایش دهد. بنابراین با توجه به نوع پوست و نیازی که دارید، حتما یک روتین مناسب برای خود برگزینید. استفاده از شوینده اختصاصی، تمیزکردن روزانه پوست با تونر یا میسلار واتر، استفاده از ماسک‌های مغذی و آبرسان همراه با لایه‌برداری هفتگی یا ماهانه، همه می‌توانند از بروز لکه‌های پوستی مقاوم به درمان جلوگیری کنند.

البته که باید بدانید انجام روتین پوستی، بایدها و نبایدهای مختلفی دارد که عدم رعایت آن‌ها هم می‌تواند مشکلات مختلفی را به بار آورد. بنابراین اگر هنوز یک روتین مناسب برای خود ندارید، با کمک مطلب مراحل روتین پوستی، بهترین و مناسب‌ترین روش مراقبت از پوست‌تان را برنامه‌ریزی کنید.

تغذیه اصولی

با وجود این‌که اغلب افراد تصور می‌کنند برای داشتن پوست سالم و زیبا تنها به استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی باکیفیت نیاز دارند، در این بخش باید به شما بگوییم که نوع تغذیه شما، اثر غیر قابل انکاری بر سلامت و زیبایی پوست‌تان خواهد گذاشت. مصرف انواع میوه، سبزیجات و مواد پروتئینی سالم، به داشتن پوستی سالم و شاداب منجر می‌شود. از سوی دیگر اما مصرف فست‌فودها، غذاهای چرب و فرآوری شده یا نوشیدن الکل و مصرف دخانیات، باعث بروز مشکلات متعدد پوستی خواهد شد.

به همین دلیل، اغلب پزشکان متخصص پوست هم‌زمان با تاکید بر داشتن یک برنامه غذایی سالم، مصرف انواع مکمل‌های خوراکی برای بهبود سلامت پوست را نیز توصیه می‌کنند. در مطلب ظهور مکمل‌های پوستی، به بررسی برخی از مهم‌ترین و کارآمدترین مکمل‌ها برای بهبود سلامت و زیبایی پوست پرداختیم. با کمک موارد گفته شده، شما هم می‌توانید مکمل‌های مناسب پوستی را شناسایی کنید و پس از مشورت با پزشک و با توجه به نیاز خود، بهترین مکمل‌ها را مصرف نمایید.

خمیردندان و از بین‌بردن لک‌های صورت

ترفندها و هک‌های زیبایی، گاهی اوقات به شکل دور از ذهنی، بازخورد خوبی دارند و به همین خاطر، اغلب افراد به تکرار تمام این ترفندها وسوسه می‌شوند. در آخرین ترند زیبایی روز، از بین بردن لک صورت با خمیر دندان شهرت یافت. در این مطلب به‌صورت دقیق و کامل با هم بررسی کردیم که چرا از بین بردن لک صورت با خمیر دندان خطرناک است و استفاده از این روش، چه مشکلاتی را برای پوست صورت و بدن ایجاد می‌کند. بنابراین اگر شما هم با مشکل و معضل لکه‌های تیره پوستی مواجه هستید، تنها کافی است از روش‌های مطمئن و اصولی هم‌چون کرم‌های ضد لک، محصولات لایه‌بردار و ماسک‌های روشن‌کننده استفاده کنید و پوستی سالم، زیبا و درخشان داشته باشید!

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا