مراقبت از پوست

درمان ترک پوستی با روش‌های معجزه‌آسا

کسانی که تجربه تغییرات وزنی ناگهانی و بارداری را داشته‌اند، حتما با ترک‌های پوستی آشنا هستند. این ترک‌ها ظاهر پوست را ناخوشایند می‌کنند و دیدن آن‌ها آزاردهنده است؛ بنابراین حتما بارها در موتور جست‌وجوی گوگل دنبال روش‌های درمان ترک پوستی گشته‌اند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید یا به خاطر مشکلات هورمونی، می‌خواهید ترک‌های پوستی‌تان را برطرف کنید، به خواندن این مطلب از مجله خانومی ادامه دهید؛ چون در ادامه همه‌چیز را درباره رفع سریع ترک های پوستی گفته‌ایم.

فهرست مطالب

ترک پوستی چیست؟

ترک‌های پوستی یا استریا، نوعی اسکار پوستی محسوب می‌شوند که در اثر کشیدگی‌های ناگهانی پوست و پارگی کلاژن و الاستین به وجود می‌آیند؛ به همین خاطر است که معمولا در دوران بارداری یا بعد از افزایش یا کاهش وزن شدید، روی پوست ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها شبیه خطوطی با رنگ بنفش یا قرمز هستند و بیشتر روی شکم، سینه، باسن و… به وجود می‌آیند. در ضمن باید بگوییم همه افراد ترک پوستی را تجربه نمی‌کنند. برای رفع ترک پوستی یا پیشگیری از آن، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ با این حال باید بگوییم این ترک‌ها مضر و دردناک نیستند.

درمان ترک پوستی

مهم‌ترین دلایل بروز ترک‌های پوستی یا استرچ مارک عبارت‌اند از:

  • افزایش یا کاهش وزن سریع و غیراصولی
  • بارداری
  • تمرینات مقاومتی و سنگین مثل وزنه‌برداری در مدت‌زمان کوتاه به‌منظور رشد سریع عضلات
  • رشد سریع بدن در دوران بلوغ

البته عوامل  مؤثر دیگری هم هستند که در بخش‌های بعدی کاملا توضیح می‌دهیم.

انواع ترک های پوستی

وقتی سنتز کلاژن (پروتئینی طبیعی در بدن) کاهش پیدا کند، پوست شل و نازک می‌شود و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلی از جمله تغییرات هورمونی، ترک بخورد. شایع‌ترین انواع ترک‌های پوستی با توجه به رنگ، عمق و دلیل به وجود آمدنشان به 2 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

ترک‌های رنگی و قرمز

ترک‌های رنگی بیشتر در شکم و پهلوها به وجود می‌آیند. این ترک‌ها یا استرچ مارک‌ها، ابتدا بنفش، قرمز، صورتی، قهوه‌ای مایل به قرمز یا قهوه‌ای تیره هستند و بعد به مرور زمان کمرنگ‌تر می‌شوند. البته رنگ پوست هم در رنگ این ترک‌ها مؤثر است.

ترک‌های عمیق

این دسته از ترک‌ها در قسمت‌هایی از بدن که پوست نازک‌تری دارند مانند سینه، ران و بازوها ظاهر می‌شوند. همان‌طور که از نامشان پیداست این ترک‌ها عمیق‌تر هستند و علت رایج به وجود آمدنشان، کاهش الاستیسیته یا خاصیت کشسانی پوست است، طوری که اگر دستتان را روی یکی از ترک‌های کهنه بکشید، معمولا کمی فرورفتگی را احساس خواهید کرد. امکان دارد این ترک‌ها در ابتدا کمی برجسته باشند و خارش داشته باشند؛ اما این علائم بعد از گذشت زمان برطرف می‌شوند.

رفع سریع ترک های پوستی

علت ایجاد ترک‌های پوستی چیست؟

اگر دنبال رفع سریع ترک های پوستی هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن‌که گول تبلیغات اشتباه را بخورید و محصولات بی‌کیفیت و گران را بخرید، اول با علت ایجاد ترک‌های پوستی آشنا شوید تا نوع استرچ مارک پوستتان را بهتر تشخیص دهید. به‌جز مواردی که در قسمت‌های قبل گفتیم، سایر علل ایجاد ترک پوستی شامل موارد زیر می‌شود:

پوست خشک

به طور طبیعی یک پوست سالم، مقداری رطوبت و چربی دارد؛ اما ممکن است به دلایل مختلفی مثل تغییرات آب‌وهوایی، ژنتیک، کم‌آبی، مصرف بعضی داروهای خاص یا در ارتباط بودن با مواد شیمیایی، خشک شود. یکی از عارضه‌های رایج خشکی پوست، ترک‌ها هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از ترک خوردن ناشی از خشکی، حتما پوستتان را با محصولات برندهای مختلف مانند پرایم ، آبرسانی کنید تا رطوبت از دسته رفته آن تأمین شود.

اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که اصلی‌ترین علائم آن، خشکی بیش‌ازحد، خارش، التهاب و قرمزی پوست است. این بیماری می‌تواند باعث به وجود آمدن ترک‌های پوستی به‌خصوص در قسمت‌هایی مانند صورت، پشت زانو، بازو، ساعد و دست شود.

پسوریازیس

یکی از دلایل بیماری پسوریازیس، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن است که باعث به وجود آمدن لکه‌های سرخ و خارش در قسمت‌های مختلف می‌شود. در این بیماری پوستی، سلول‌های پوست به‌صورت غیرطبیعی و در مدت‌زمانی کوتاه، رشد سریع دارند و همین موضوع می‌تواند منجر به ترک خوردن پوست شود.

دیابت نوروپاتی

یکی از عوارض شایع در دیابت نوع 1 و 2، ترک‌های پوستی به‌خصوص در پاشنه پا است که یکی از علائم نوروپاتی دیابتی است. در این بیماری که ناشی از دیابت است، اعصاب آسیب می‌بینند و یکی از نتایج این آسیب عصبی، از دست دادن رطوبت طبیعی پوست و در نتیجه ترک خوردن آن است.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و … یکی دیگر از دلایلی هستند که باعث به وجود آمدن ترک‌های پوستی می‌شوند. البته همان‌طور که قبلا هم گفتیم، تمام افراد این عارضه پوستی را تجربه نمی‌کنند و سابقه خانوادگی هم در آن مؤثر است.

رفع سریع ترک های پوستی

کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها یک گروه دارویی هستند که برای درمان مشکلات مختلف مثل فشارخون، قند خون، بی‌خوابی یا مشکلات مربوط به خواب، التهاب و… تجویز می‌شوند. یکی از عوارض جانبی این دارو در طولانی‌مدت، خشکی پوست و به وجود آمدن ترک‌های پوستی است.

سندروم مارفان و سندرم کوشینگ

این دو اختلال ژنتیکی و هورمونی، می‌توانند عوارضی مانند ترک پوستی را ایجاد کنند. به همین دلایل بود که در ابتدا گفتیم پیش از هرگونه اقدام برای از بین بردن ترک های پوستی، حتما علل مختلف آن را بررسی کنید؛ چراکه رفع ترک پوستی، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و برای هرکس متفاوت است.

علت ترک خوردن قسمت‌ های مختلف بدن

تا این قسمت از مقاله به طور کلی درباره علل به وجود آمدن ترک‌های پوستی گفتیم. در این بخش می‌خواهیم کمی جزئی‌تر به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم چرا قسمت‌های مختلف بدن ترک می‌خورند.

علت ترک خوردن پشت کمر و بدن

پشت کمر یکی از آن قسمت‌هایی است که رسیدگی به آن مثل تأمین رطوبت و … کمی سخت است؛ در ضمن در دوران بارداری و با برجسته شدن شکم، به این قسمت هم فشار وارد می‌شود و پوست آن نازک می‌شود. در نتیجه خیلی طبیعی است که ترک بارداری در ناحیه شکم و کمر به وجود بیایند. البته انجام ورزش‌های سنگین و مصرف برخی داروها مثل کورتیکواستروئید هم مؤثر است.

علت ترک های پوستی قرمز در نوجوانان

نوجوانان در دوران بلوغ، حساسیت بیشتری روی ظاهرشان دارند و به همین خاطر بروز ترک‌های پوستی قرمز روی قسمت‌های مختلف بدن، برایشان آزاردهنده است؛ بنابراین به احتمال زیاد دنبال رفع سریع ترک های پوستی می‌گردند.

در ابتدا باید بگوییم مهم‌ترین علت ترک خوردن پوست در این دوره، تغییرات هورمونی و افزایش یا کاهش وزن سریع است؛ بنابراین برای رفع ترک پوستی در دوران بلوغ، بهتر است تغذیه مناسبی داشته باشید تا از تغییرات وزنی ناگهانی پیشگیری کنید.

علت ترک های قرمز روی شکم

مهم‌ترین عامل به وجود آمدن ترک‌های قرمز روی شکم، بارداری و کاهش یا افزایش وزن سریع است. این 2 مورد باعث می‌شوند پوست شکم در مدت‌زمان کوتاهی، خاصیت کشسانی یا الاستیسیته خود را از دست بدهد و ترک بخورد. همچنین امکان دارد عمل‌های کاهش وزن هم باعث به وجود آمدن ترک پوستی شکم شوند.

روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان ترک شکم در بارداری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از محصولات مناسب (با مشورت پزشک)، داشتن رژیم غذایی سالم و… است.

درمان ترک های پوستی

علت قرمز شدن ناگهانی پوست شکم

ترک‌های قرمز ناگهانی روی پوست یعنی این‌که پوست شما بسیار نازک شده است و در حال ترک خوردن است. در واقع هر چقدر ترک‌ها قرمزتر باشند، یعنی تازه‌تر هستند. رسیدگی به‌موقع به این ترک‌ها، شانس درمان ترک پوستی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

در ضمن قرمز شدن ناگهانی اگر با علائم دیگری مانند التهاب، درد شکم، تغییر ظاهر پوست و… همراه باشد، ممکن است ناشی از عفونت‌های داخلی، حساسیت‌های پوستی و… باشد؛ پس در صورت مشاهده این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت ترک خوردن دست و پا

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، شایع‌ترین دلیل ترک خوردن پا و دست، خشکی و دیابت نورورپاتی است. با این حال سایر عوامل مثل مصرف برخی داروها، خشکی پوست، نازک بودن پوست این نواحی و… هم می‌توانند باعث ترک خوردن پوست این قسمت‌ها شود.

رفع ترک های پوستی قدیمی

به طور کلی احتمال به وجود آمدن ترک‌های پوستی در خانم‌ها و افرادی که به دلایل ژنتیکی پوست نازک‌تری دارند، بیشتر است.

روش های پیشگیری از ایجاد ترک پوستی

ترک‌های پوستی خطری ندارند؛ اما به خاطر ظاهر نه‌چندان خوشایند می‌توانند در اعتمادبه‌نفس ما تأثیر بگذارند. حالا که با دلایل به وجود آمدن آن‌ها آشنا شدیم، بهتر است به‌موقع برای درمان ترک پوستی یا پیشگیری از آن اقدام کنیم. مؤثرترین روش‌ها برای پیشگیری از ترک‌های پوستی عبارت‌اند از:

  • مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن
  • داشتن رژیم غذایی صحیح برای پیشگیری از افزایش یا کاهش وزن سریع
  • بهره‌گیری از روش‌های مختلف برای افزایش کلاژن سازی پوست
بیشتر بخوانید: کلاژن چیست؟

توصیه می‌کنیم پیش از آن‌که ترک‌ها ظاهر شوند یا موقعی که تازه هستند (رنگ آن‌ها قرمز است)، به فکر درمان و پیشگیری از کهنه شدن و عمیق شدن آن‌ها باشید. روش زیر، یکی از کم‌ضررترین راه‌ها برای پیشگیری و درمان ترک های پوستی است.

استفاده از کرم از بین بردن ترک های پوستی

از آنجایی که انواع ترک‌های پوستی یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی به حساب می‌آیند، برندهای مختلف انواع کرم برای درمان و پیشگیری از ترک پوستی را تولید کرده‌اند. 3 تا از پرطرفدارترین انواع این کرم‌ها عبارت‌اند از:

کرم ترک پوست بدن پرایم

کرم ترک پوستی پرایم، یکی از محصولات محبوب برای پیشگیری و کمک به رفع ترک های پوستی قدیمی است. این محصول حاوی ترکیبات آبرسان و مغذی، ویتامین E و ویتامین B5 است که به افزایش رطوبت پوست و بهبود ترک‌ها کمک می‌کند؛ بافت سبکی دارد و روی پوست احساس چربی و سنگینی به وجود نمی‌آورد. در ضمن در دوران بارداری هم می‌توان از آن استفاده کرد.

کرم ترک پوست بدن پرایم

کرم ضد ترک بدن هیدرودرم

یکی دیگر از کرم‌های محبوب برای درمان ترک های پوستی، کرم ترک پوستی هیدرودرم است. مهم‌ترین مزایای این محصول عبارت‌اند از:

  • فاقد پارابن و اسانس است.
  • برای انواع پوست و خانم‌های باردار مناسب است.
  • استفاده منظم و صحیح از آن، به تحریک سنتز کلاژن کمک می‌کند.
  • تأثیر محسوسی در کاهش و بهبود ترک‌های پوستی دارد.
کرم ضد ترک بدن هیدرودرم

کرم ترک بدن اسکین شیک

کرم ترک بدن اسکین شیک، یکی دیگر از کرم‌های مناسب برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی و… است. این محصول ساختار سبکی دارد و به‌سرعت جذب پوست می‌شود؛ حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده قوی است که به تأمین و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و برای انواع پوست هم قابل استفاده است.

کرم ترک بدن اسکین شیک

درمان ترک پوستی

مثل اکثر مشکلات پوستی، برای رفع ترک های پوستی هم راه‌حل‌های مختلفی از درمان‌های خانگی گرفته تا درمان‌های دارویی و … وجود دارد. این روش‌ها برای همه انواع ترک‌های پوستی و افراد مختلف، عملکرد مشابه ندارند و برای هر کس متفاوت است.

اگر دنبال رفع سریع ترک‌ های پوستی هستید، باید بگوییم این کار چندان عملی نیست؛ چراکه ترک‌ها به مرور زمان شکل گرفته‌اند و هرچقدر قدیمی‌تر باشند، درمان آن‌ها مشکل‌تر است.

اگر زمانی که ترک‌ها تازه و به رنگ قرمز هستند برای درمان اقدام کنید، احتمالا زودتر به نتیجه می‌رسید؛ اما نگران نباشید. معروف‌ترین روش‌های درمان ترک پوستی شامل موارد زیر می‌شود که اگر به‌موقع اقدام کنید و درمان را ادامه دهید، می‌توانند تأثیر محسوسی در کاهش و بهبود استرچ مارک‌ها داشته باشند:

درمان خانگی ترک پوستی

خیلی از افراد به درمان خانگی ترک‌های پوستی فکر می‌کنند و این مدل درمانی را بیشتر می‌پسندند. معمولا درمان‌های خانگی، تأثیر سریع و محسوس ندارند و باید برای مدت طولانی آن‌ها را به کار برد. فهرست زیر شامل نمونه‌هایی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی ترک پوستی است:

  • استفاده موضعی از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل، روغن‌زیتون و روغن آلوئه ورا
  • ماساژ دادن مرتب پوست موقع استفاده از این روغن‌ها
  • داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین D و E
  • نوشیدن آب به‌اندازه کافی (اگر برایتان سخت است، دیتاکس واتر درست کنید)
  • ماساژ دادن خمیر دندان بدون عطر و مواد افزودنی برای ترک‌های شکم
بیشتر بخوانید: خواص روغن نارگیل

درمان ترک پوستی در طب سنتی

در طب سنتی هم روش‌های مختلفی برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی وجود دارد؛ روش‌هایی که معمولا عوارض جانبی کمتری دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند، مانند:

  • 2 تا 3 بار در هفته از ترکیب شکر، کمی آب لیمو با روغن نارگیل یا بادام قبل از حمام استفاده کنید. (برای لایه‌برداری ملایم پوست)
  • استفاده روزانه از ژل گیاه آلوئه ورا برای افزایش رطوبت پوست و کاهش خارش
  • مصرف هویج و سیب‌زمینی شیرین در رژیم غذایی
  • استفاده موضعی از ترکیب جوش‌شیرین و گلاب (2 تا 3 بار در ماه)
درمان ترک پوستی ناشی از چاقی

درمان تخصصی ترک های پوستی

2 روش قبل، راهکارهایی سنتی و خانگی برای رفع ترک های پوستی قدیمی بودند؛ اما اگر دنبال راه‌هایی با تأثیرگذاری سریع‌تر و محسوس‌تر هستید، می‌توانید سراغ درمان‌های تخصصی مثل میکرونیدلینگ، مزوتراپی و… بروید.

درمان ترک پوستی با میکرودرم ابریژن

اگر دنبال روش‌های غیرتهاجمی هستید، میکرودرم ابریژن می‌تواند روشی مؤثر برای درمان ترک پوستی ناشی از چاقی و… باشد. در این روش با یک اپلیکاتور مخصوص، کریستال‌هایی روی پوست اسپری می‌شوند که در نتیجه آن، یک لایه مرده از پوست برداشته و کلاژن سازی تقویت می‌شود. معمولا برای اثربخشی محسوس‌تر، بهتر است دوره‌های درمان را با نظر متخصصین تکرار کنید.

کرم برای از بین بردن ترک های پوستی

برای کسانی که به رفع سریع ترک های پوستی فکر نمی‌کنند و نمی‌خواهند هزینه زیادی هم برای درمان آن‌ها صرف کنند، کرم‌ ترک پوستی انتخاب مناسبی است. هیالورونیک اسید و رتینوئیدها ماده مؤثر اکثر کرم‌های ضد ترک است. استفاده از کرم‌های حاوی این 2 ماده، به کاهش خشکی و ترک‌های پوستی و تقویت کلاژن سازی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئید در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست؛ مگر با نظر پزشک.

درمان ترک پوستی با استفاده از لیزر

لیزر درمانی یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان ترک پوستی ناشی از چاقی و… به حساب می‌آید؛ حتی اگر ترک‌ها کهنه نشده باشند، احتمال دارد که به درمان قطعی ترک ‌های پوستی هم منجر شوند.

بالاخره بهترین روش های درمان ترک پوستی چیست؟

به طور کلی نمی‌توان گفت بهترین درمان ترک پوستی چیست؛ چراکه علت به وجود آمدن ترک‌ها و شرایط پوستی هر فرد متفاوت است. باید بگوییم متأسفانه روشی تضمینی برای درمان قطعی ترک های پوستی وجود ندارد؛ اما به کار بردن روش‌های زیر می‌تواند تأثیر چشمگیری در کمرنگ کردن آن‌ها داشته باشد:

درمان‌های خانگی

این روش شامل استفاده از روغن‌های گیاهی و خوراکی‌هایی مانند موارد زیر می‌شود:

  • سیب‌زمینی شیرین
  • هویج
  • نوشیدن آب به‌اندازه کافی
  • استفاده موضعی از روغن‌زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام و آلوئه ورا
بیشتر بخوانید: روغن زیتون برای پوست

درمان‌های دارویی

برای درمان ترک پوستی، داروی خاصی وجود ندارد؛ اما از آنجایی که خشکی پوست و کاهش کلاژن بدن، تأثیر زیادی در به وجود آمدن ترک‌های پوستی دارد، راهکارهای دارویی زیر می‌توانند مؤثر باشند:

  • استفاده از مکمل‌های خوراکی برای تقویت کلاژن سازی با انتخاب بهترین مارک پودر کلاژن
  • مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین E ،D ،A و C (با مشورت پزشک)

درمان‌های لیزری

درمان‌های لیزری برای ترک‌های کهنه و قدیمی موثق‌ترند و البته گران‌تر هستند. این روش‌ها می‌توانند تهاجمی یا غیرتهاجمی باشند؛ اما قطعا به رفع سریع ترک های پوستی کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید منظور از سریع، درمان ترک در طول یک هفته نیست!

درمان ترک پوستی با استفاده از لیزر

 اگر از محصولات مراقبت پوستی مانند انواع مرطوب‌کننده و… استفاده کنید، احتمال به وجود آمدن این ترک‌ها کمتر می‌شود. هر چقدر ترک‌های پوستی قرمزتر باشند، یعنی این‌که تازه‌تر هستند و هرچقدر کمرنگ‌تر باشند، به این معناست که حداقل یک سال یا بیشتر از ظاهر شدن آن‌ها می‌گذرد.

products prdctid=”” catid=”291″ prdctcount=”6″ sort=”” brandname=”” design=”h”

ترک‌های پوستی ترسناک نیستند!

در این مقاله تمام نکات مهم و روش‌های کاربردی برای درمان ترک پوستی را بررسی کردیم. در انتها باز هم می‌گوییم ترک‌های پوستی مضر نیستند، ولی اعتمادبه‌نفس ما را کم می‌کنند. توصیه می‌کنیم با داشتن رژیم غذایی صحیح، داشتن یک روتین پوستی صحیح و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت، از به وجود آمدن ترک‌های پوستی پیشگیری کنید؛ چراکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

سؤالات متداول

برای رفع سریع ترک های پوستی چه کاری کنیم؟

سریع‌ترین روش برای بهبود ترک‌های پوستی، لیزر درمانی است.

آیا می‌توان ترک‌ های پوستی را به طور کامل از بین برد؟

هیچ روشی نمی‌تواند صد در صد به درمان ترک پوستی منجر شود؛ اما می‌تواند به کمرنگ‌تر شدن آن‌ها کمک کند.

چه بیماری‌هایی باعث ترک پوستی می‌شوند؟

پسوریازیس و نوروپاتی دیابتی می‌توانند باعث به وجود آمدن ترک پوستی شوند.

آیا خارش ترک های پوستی طبیعی است؟

اگر ترک‌ها تازه باشند و پوست هم خشک باشد، خارش آن‌ها طبیعی است؛ با این حال اگر این خارش‌ها اذیت کننده بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.7 / 5. مجموع آرا: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا