مراقبت صورت

ضدآفتاب استیکی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

همه نکته‌هایی که باید قبل از استفاده از ضدآفتاب‌های استیکی بدانید.

در یکی دو سال اخیر، ضدآفتاب‌های استیکی به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل شده‌اند که می‌خواهند از پوست‌شان در برابر نور خورشید محافظت کنند و در عین حال، از دردسرهای لوسیون‌های ضدآفتاب خلاص شوند. ضدآفتاب استیکی محصولی جمع‌و‌جور و کاربردی است و برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر «UV»، راه‌حلی منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد. برخلاف ضدآفتاب‌های معمولی، ضدآفتاب‌های استیکی حالت جامد دارند و حمل و استفاده از آن‌ها آسان است.

 یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بهترین ضد آفتاب استیکی، قابلیت حمل آسان آن‌ها است. این استیک‌ها کوچک و جمع‌و‌جورند و به‌راحتی در جیب، کیف پول یا کوله پشتی جا می‌گیرند. بنابراین، کسانی که می‌خواهند همیشه و همه جا به ضدآفتاب دسترسی داشته باشند و به‌آسانی ضدآفتاب‌شان را تجدید کنند، ضدآفتاب‌های استیکی گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آیند. برخلاف لوسیون‌های ضدآفتاب که ممکن است کثیف‌کاری به بار بیاورند یا لایه‌ای ناهموار روی پوست ایجاد کنند، ضدآفتاب‌های استیکی این امکان را فراهم می‌کنند که بدون اینکه لازم باشد دستان‌تان را کثیف کنید، به نواحی خاصی مانند اطراف بینی و گوشه‌وکنار چشم‌ها ضدآفتاب بزنید.

کرونا و محبوبیت لوازم آرایشی استیکی

اگر بخواهیم زمان آغاز محبوبیت ضدآفتاب‌های استیکی را مشخص کنیم، باید تا سال‌های کرونا و پیامدهای آن برای صنعت زیبایی عقب برویم. در دوره «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «شست‌وشوی مداوم دست‌ها»، یکی از جذاب‌ترین ترندهای صنعت زیبایی نوآوری در زمینه محصولات آرایشی استیکی بود که با برندهای کره‌ای آغاز شد. ضدآفتاب‌های استیکی هم یکی از همین محصولات آرایشی استیکی بود که همراه با موج روز مورد توجه قرار گرفت. نکته اینجا بود که بدون اینکه لازم باشد کف دست یا انگشتانِ آلوده به ویروس و میکروب‌مان با پوست صورت یا گردن تماس مستقیم داشته باشد، می‌شد از این استیک‌های آرایشی استفاده کرد. به‌این‌ترتیب بود که استیک‌های آرایشی همه‌کاره و به‌ویژه ضدآفتاب‌های استیکی به یکی از داغ‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۱ تبدیل شد.

کرونا و محبوبیت لوازم آرایشی استیکی

بعد از دوران کرونا، این روند ادامه پیدا کرد و بسیاری از مصرف‌کنندگان جهان به‌دلیل سهولت استفاده از ضدآفتاب‌های استیکی و نوآوری‌های صنعت زیبایی در تولید انواع ضدآفتاب‌های استیکی، مجذوب این محصول شدند و ضدآفتاب‌های استیکی به یکی از پرطرف‌دارترین محصولات آرایشی جدید تبدیل شد. در حال حاضر هم ضدآفتاب‌های استیکی کره‌ای انتخاب اول بسیاری از مصرف‌کنندگان به شمار می‌آید. از میان محبوب‌ترین برندهای کره‌ای برای ضدآفتاب استیکی نیز می‌توانیم به برندهایی مانند ضد آفتاب استیکی بیوتی آف جوسان، ایزنتری، ابیب، توکوبو و میشا اشاره کنیم.

در حال حاضر، بسیاری از برندهای آرایشی، از برندهای داروخانه‌ای گرفته تا برندهای لوکس، کرم‌های ضدآفتاب استیکی تولید می‌کنند، اما سؤال این است که آیا کرم‌های ضدآفتاب استیکی به‌اندازه لوسیون‌های ضدآفتاب‌های معمولی اثرگذاری دارند، یا اینکه در مورد کارایی آن‌ها بیش از حد اغراق شده است؟ در این مطلب، ضمن معرفی ضدآفتاب‌های استیکی، تلاش کرده‌ایم به پرسش پاسخ بدهیم و در پایان هم سراغ تعدادی از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین ضدآفتاب‌های استیکی رفته‌ایم.

ضدآفتاب استیکی چیست؟

کرم ضدآفتاب استیکی دقیقا همان چیزی است که از اسمش پیدا است: نوعی ضدآفتاب جامد که معمولا در داخل یک تیوپ چرخشی زیبا در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. ضدآفتاب‌های جامد و مایع برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های یووی، از مواد فعال یکسانی مانند آووبنزون و اکتوکریلن استفاده می‌کنند و تفاوت اصلی آن‌ها به فرمولاسیون آن‌ها برمی‌گردد. کرم‌های ضدآفتاب استیکی برای اینکه حالت جامد خود را حفظ کنند، حاوی موم یا ترکیبات دیگری هستند که حالت ژلاتینی ایجاد می‌کنند. برای مقایسه، می‌توان به تفاوت رژ لب مایع و رژ لب جامد اشاره کرد.

آیا کرم‌های ضدآفتاب استیکی به‌اندازه ضدآفتاب‌های معمولی اثرگذاری دارند؟

پاسخ دقیق به این سؤال نکته‌های ظریفی دارد. زیرا اثرگذاری کرم ضدآفتاب به نحوه صحیح استفاده از آن بستگی دارد. دکتر ناتاشا مزینکوفسکا، متخصص پوست و معاون رئیس تحقیقات بالینی پوست در دانشگاه اروین کالیفرنیا، می‌گوید:

کرم‌های ضدآفتاب استیکی و ضدآفتاب‌های معمولی

«اگر کرم‌های ضدآفتاب استیکی را به مقدار مناسب استفاده کنید، پوشش کافی را فراهم می‌کنند، ولی چالش اصلی این است که هیچ نشانگر بصری واضحی برای میزان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.»

این متخصص پوست توضیح می‌دهد:

«معمولا توصیه می‌شود که به ازای هر سانتی‌متر مربع از پوست، ۲ میلی‌گرم کرم ضدآفتاب استفاده شود که تقریبا معادل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری است. اگرچه تخمین و تصور این مقدار در مورد کرم‌های ضدآفتاب مایع نسبتا آسان است، ولی هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب استیکی ممکن است دشوار باشد.»

دکتر مزینکوفسکا ادامه می‌دهد:

«به همین دلیل، بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌قدر کافی از ضدآفتاب استیکی استفاده نمی‌کنند و به مقدار «SPF» اشاره‌شده در روی محصول نمی‌رسند و در نتیجه به پوشش کامل در برابر اشعه‌های مضر آفتاب دست پیدا نمی‌کنند.»

این متخصص خاطرنشان می‌کند که برای رسیدن به مقدار مطلوب 2 میلی‌گرم، باید ضدآفتاب استیکی را چندین بار روی پوست‌تان بمالید. دکتر مزینکوفسکا توضیح می‌دهد:

«کسانی که ضدآفتاب استیکی را فقط یکی دو بار روی پوست‌شان می‌مالند، بعید است که در مقایسه با ضدآفتاب مایع، پوشش کامل را دریافت کند.»

رامون پگان، شیمی‌دان و توسعه‌دهنده محصولات زیبایی، با نظر دکتر مزینکوفسکا موافق است. او توضیح می‌دهد:

«بزرگ‌ترین مزیت ضد‌آفتاب‌های مایع این است که می‌توانید مطمئن شوید که به‌اندازه کافی از آن استفاده می‌کنید. از آنجایی که میزان پوشش ضدآفتاب به میزان مصرف بستگی دارد، باید در بازه‌های زمانی مشخص، مقدار مشخصی از کرم ضدآفتاب را استفاده کنید تا به مقدار «SPF» موردنظر برسید. تضمین این نکته هنگام استفاده از ضدآفتاب‌های استیکی دشوار است، زیرا باید بسیار سخاوتمند باشید و اندازه‌گیری مقدار دقیق مصرف نیز کار سختی است.»

بسیاری از افراد، به‌خصوص در هنگام استفاده از فرم‌های غیرمایع کرم‌های ضدآفتاب، در اندازه‌گیری مقدار مناسب مشکل دارند. دکتر کریستینا کالینز، متخصص پوست و بنیان‌گذار برند «Foy»، می‌گوید:

«با فناوری‌های ضد آفتاب غیرمایع، از جمله ضد‌آفتاب‌های استیکی، پودری و اسپری‌های ضدآفتاب، افراد اغلب از محصول کمتری استفاده می‌کنند و نمی‌توانند تمام سطح پوست را بپوشانند. بنابراین، در حالی که خود ضدآفتاب به‌اندازه ضدآفتاب مایع مؤثر است، اما نحوه استفاده از آن درست نیست و در نتیجه، پوشش کامل و متراکمی ایجاد نمی‌شود.»

مزیت‌های کرم‌های ضدآفتاب استیکی

با وجود نکته‌هایی که دکتر مزینکوفسکا در مورد نحوه مصرف ضدآفتاب‌های استیکی مطرح می‌کند، به برخی از مزایای فرمولاسیون‌های استیکی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:

«ضدآفتاب‌های استیکی کثیف‌کاری ندارند، محتویات‌شان بیرون نمی‌ریزد و تجدیدشان هم آسان اشت.»

رامون پگان هم اضافه می‌کند:

«این نوع کرم‌ها اغلب در برابر آب و تعریق نیز مقاومند که یک مزیت محسوب می‌شود.»

مزیت‌های کرم‌های ضدآفتاب استیکی

دکتر کالینز به این نکته پی برده است که برخی از گروه‌های جمعیتی به ضدآفتاب‌های استیکی تمایل بیشتری دارند. دکتر کالینز می‌گوید:

«در بین کسانی که به من مراجعه می‌کنند متوجه شده‌ام مردان و خردسالان تمایل بسیار بیشتری به ضد‌آفتاب‌های استیکی دارند. فکر می‌کنم به‌دلیل قابلیت حمل آسان و سهولت استفاده، افراد بیشتری تمایل دارند که ضدآفتاب استیکی با خودشان داشته باشند و ضدآفتاب‌شان را واقعا تجدید کنند.»

از نظر دکتر کالینز، برای ترمیم و تجدید پوشش ضدآفتاب پوست، کرم‌های ضدآفتاب استیکی احتمالا مناسب‌ترند. او می‌گوید:

«به نظر می‌رسد که اگر در ابتدای روز از یک ضد آفتاب مایع استفاده کنیم و سپس در طول روز، برای تجدید ضدآفتاب‌مان، از یک ضدآفتاب استیکی کمک بگیریم، به نتیجه مطلوب‌تری دست پیدا خواهیم کرد.»

چگونه از ضدآفتاب استیکی استفاده کنیم؟

برای استفاده از ضدآفتاب استیکی، بهترین کار این است که مراحل ذکرشده روی بسته‌بندی محصول را دنبال کنید. اما به‌عنوان یک پیشنهاد کلی، دکتر کاران لال، متخصص پوست، می‌گوید:

«ضدآفتاب استیکی را دو تا سه بار به تمام قسمت‌های پوست‌تان بزنید و سپس آن را مانند ضدآفتاب‌های مایع معمولی، با دست روی پوست‌تان بمالید.»

چگونه از ضدآفتاب استیکی استفاده کنیم؟

همه متخصصان پوستی که به تهیه این مطلب کمک کرده‌اند با یکدیگر هم‌نظرند که بهترین ضدآفتاب برای هر کسی، ضدآفتابی است که به‌طور مداوم استفاده شود. اگر از یک ضدآفتاب استیکی به‌طور مداوم استفاده می‌کنید، بسیار هم عالی است! فقط مطمئن شوید که به‌مقدار کافی و به نحو صحیح از آن استفاده می‌کنید.

بهترین ضدآفتاب‌های استیکی

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید ضدآفتاب استیکی باید به آن توجه کنید، میزان «SPF» و طیف پوشش آن است، به این معنا که از پوست‌تان در برابر اشعه‌های «UVB» (که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود) و «UVA» (که عامل هایپرپیگمانتاسیون و چین‌وچروک است) محافظت کند. از اینجا به بعد، همه چیز به ترجیح شخصی شما بستگی دارد و بهترین ضدآفتاب، ضدآفتابی است که خودتان دوست دارید و بافت آن احساس خوشایندی برایتان دارد.

ضد آفتاب استیکی توکوبو

ضد آفتاب استیکی توکوبو

ضد آفتاب استیکی توکوبو (Tocobo Bio Watery Sun Cream SPF50+ PA++++) محصولی نوآورانه از برند کره‌ای توکوبو است که با ارائه طیف وسیعی از مزایا، به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان ضد آفتاب‌های استیکی تبدیل شده است. این ضد آفتاب با «SPF 50+» و «PA++++»، محافظتی قوی در برابر اشعه‌های مضر «UVB» و «UVA» خورشید ارائه می‌دهد و از پوست شما در برابر آفتاب‌سوختگی، هایپرپیگمانتاسیون و چین‌و‌چروک زودرس محافظت می‌کند. استفاده از این محصول، به‌دلیل طراحی استیکی، بسیار آسان است و می‌توانید به‌راحتی آن را روی صورت، لب‌ها و حتی نواحی حساس مانند دور چشم بمالید. این ضد‌آفتاب با فرمولاسیون ملایم و فاقد عطر، برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس، مناسب است.

ضد آفتاب استیکی وازلین

ضد آفتاب استیکی وازلین

ضد آفتاب استیکی وازلین (Vaseline UV Protection Sun Stick with SPF 50) محصولی از برند آمریکایی وازلین است و یکی دیگر از پرطرف‌دارترین ضد‌آفتاب‌های استیکی به شمار می‌آید. این ضدآفتاب با «SPF 50+» و محافظتی قوی در برابر اشعه‌های مضر «UVB» و «UVA» ارائه می‌دهد. فرمولاسیون این ضدآفتاب حاوی ژل مرطوب‌کننده وازلین است که به حفظ رطوبت پوست در طول روز کمک می‌کند. اندازه جمع‌و‌جور و وزن سبک این ضدآفتاب نیز آن را به گزینه‌ای ایدئال برای حمل در کیف یا جیب تبدیل کرده است و می‌توانید در هر مکانی به‌راحتی از آن استفاده کنید. این ضدآفتاب تا 80 دقیقه در برابر آب مقاوم است و می‌توانید با خیال راحت در هنگام فعالیت‌های ورزشی از آن استفاده کنید. علاوه بر این مزایا، ضد‌آفتاب استیکی وازلین در دو رنگ بژ طبیعی و روشن عرضه می شود تا با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد.

ضد آفتاب استیکی سنتلا

ضد آفتاب استیکی سنتلا

ضد آفتاب استیکی سنتلا (Centella Sun Cream Stick Silky Fit Sun Stick) با مواد مغذی برای پوست غنی شده است و رطوبت پوست را حفظ و آن را ترمیم می‌کند. این ضد آفتاب استیکی پایه آبی دارد و بافت نرم به‌راحتی روی پوست می‌نشیند و هیچ‌گونه باقی‌مانده چسبناک ندارد. ضدآفتاب استیکی سنتلا با فرمولاسیونی سبک، در برابر تعریق مقاوم است و به تنظیم چربی پوست کمک می‌کند و باعث چرب یا براق‌شدن پوست نمی‌شود. این ضدآفتاب پوششی مناسب در برابر اشعه‌های «UVA» و «UVB» ارائه می‌دهد. این ضدآفتاب استیکی برای همه انواع پوست هم مناسب است و می‌تواند در روتین روزانه مراقبت از پوست شما گنجانده شود.

ضد آفتاب استیکی بیوتی آو جوسان

ضد آفتاب استیکی بیوتی آو جوسان

ضدآفتاب استیکی بیوتی آف جوسان مات (Beauty of Joseon Matte Sun Stick Mugwort + Camelia (SPF 50+ PA++++)) با عصاره بومادران و کاملیا محصولی نوآورانه است که برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر «UV» و ایجاد روکشی مات برای پوست طراحی شده است. این ضدآفتاب با ترکیب مواد طبیعی بومادران و کاملیا، فرمولاسیونی مؤثر و در عین حال ملایم ارائه می‌دهد. این ضدآفتاب  محافظتی قوی در برابر اشعه‌های مضر «UVB» و «UVA» خورشید ایجاد می‌کند و از پوست شما در برابر آفتاب‌سوختگی، هایپرپیگمانتاسیون و چین‌وچروک زودرس محافظت می‌کند. ضدآفتاب استیکی بیوتی آو جوسان با ایجاد یک روکش مات و مخملی، ظاهری لطیف و بدون درخشش به پوست می‌دهد و از آنجایی که به تنظیم ترشح چربی پوست کمک می‌کند و از ایجاد چربی اضافی روی پوست جلوگیری می‌کند، برای افرادی که پوست چرب یا براق دارند ایدئال است.

ضدآقتاب استیکی ابیب

ضدآقتاب استیکی ابیب

ضد آفتاب استیکی ابیب (Abib Quick Sunstick Protection Bar SPF50+ PA++++) محصولی جدید و محبوب از برند کره‌ای «Abib» است که با ارائه طیف وسیعی از مزایا، به یکی از گزینه‌های ایدئال برای محافظت از پوست در برابر آفتاب به شمار می‌آید. این ضدآفتاب با «SPF 50+» و «PA++++»، محافظتی قوی در برابر اشعه‌های مضر «UVB» و «UVA» خورشید ارائه می‌دهد و از عوارض ناشی از این اشعه‌ها جلوگیری می‌کند. طراحی استیکی این محصول استفاده از آن را بسیار آسان کرده است و در طول روز، به‌راحتی می‌توانید به کمک آن لایه ضدآفتاب پوست‌تان را تجدید کنید. ضدآفتاب استیکی ابیب با فرمولاسیون ملایم و فاقد عطر، برای انواع پوست، حتی پوست‌های حساس، مناسب است. علاوه بر این مزایا، ضد آفتاب استیکی ابیب از عصاره‌های گیاهی مانند عصاره چای سبز و عصاره گل ختمی نیز بهره می‌برد که به آب‌رسانی، تسکین و التیام پوست کمک می‌کنند.

ضد افتاب استیکی ایزنتری

ضد افتاب استیکی ایزنتری

ضدآفتاب استیکی ایزنتری (ISNtree, Hyaluronic Acid Airy Sun Stick, SPF 50+ PA++++) با «SPF50+» و «PA++++» محافظتی قوی در برابر اشعه‌های مضر «UVB» و «UVA» خورشید ارائه می‌دهد. این ضدآفتاب استیکی حاوی عصاره بامبو، عصاره جلبک دریایی، عصاره آلوئه ورا و عصاره ریشه یام برای تسکین و آب‌رسانی پوست است. در فرمولاسیون ضدآفتاب استیکی ایزنتری از هشت نوع اسید هیالورونیک برای افزایش میزان رطوبت پوست استفاده شده است. طراحی منحنی این محصول هم استفاده از آن را برای قسمت‌های مختلف پوست آسان‌تر می‌کند. این ضدآفتاب بافتی نرم و پودری دارد و روی پوست احساس سنگینی ایجاد نمی‌کند.

ضد آفتاب استیکی کلارنس

ضد آفتاب استیکی کلارنس

ضد آفتاب استیکی کلارنس (Clarins Sun Care Stick SPF 50+) که یکی از ضدآفتاب‌های لوکس موجود در بازار است، محافظتی عالی برای پوست‌های حساس در برابر آفتاب است و به‌راحتی می‌توانید آن را با خود حمل کنید. فرمولاسیون غیرچسبناک و سبک این محصول حاوی عصاره درخت چنار است که از پوست در برابر پیری ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. این محصول برای پوست صورت و برای استفاده در طول روز ایدئال است. بسته‌بندی این محصول هم با استفاده از مواد بازیافتی و برای کمک به مبارزه با مشکل پلاستیک‌ها طراحی شده است.

ضد آفتاب استیکی شیسیدو

ضدآفتاب استیکی شیسیدو

ضدآفتاب استیکی شیسیدو (SHISEIDO Stick Protecteur Uv Transparent) یکی دیگر از گزینه‌های لوکس است که با بهره‌گیری از فناوری جدید و فوق‌مدرن «SynchroShieldT»، محافظتی بسیار مناسب در برابر اشعه‌های مضر آفتاب ایجاد می‌کند. نکته جالب اینکه خاصیت این ضد‌آفتاب در تماس با آب، گرما و تعریق افزایش می‌یابد تا به‌این‌ترتیب، به انتخابی فوق‌العاده برای استفاده در طول فعالیت‌های ورزشی و آبی تبدیل شود. علاوه بر این، ضدآفتاب استیکی شیسیدو با حفظ رطوبت پوست، از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. این ضدآفتاب استیکی از فرمول ضدآلودگی نیز بهره می‌برد که از چسبیدن آلاینده‌ها به پوست و آسیب‌های ناشی از آن‌ها جلوگیری می‌کند. ضدآفتاب شیسیدو بافتی سبک و نامرئی دارد که به‌راحتی روی پوست پخش می‌شود و احساس سنگینی یا چربی روی پوست ایجاد نمی‌کند. 72درصد از مواد به کار رفته در بسته‌بندی این ضدآفتاب هم از مواد زیست‌تخریب‌پذیر و دوست‌دار محیط‌زیست تشکیل شده است.

ضد آفتاب استیکی نوتروژینا، ضد آفتاب استیکی اوریاژ و ضد آفتاب استیکی ساینیک از دیگر انواع ضد آفتاب استیکی محبوب هستند. ضد آفتاب استیکی ایرانی از میان ضد آفتاب‌های استیکی موجود، هنوز تولید نشده است.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا