مکمل های زیبایی پوستمکمل های زیبایی مو

بهترین زمان مصرف قرص آهن و نحوه استفاده از آن

زمان مصرف قرص آهن در کنار نحوه مصرف آن اهمیت زیادی دارد و در واقع میزان جذب آهن در بدن کاملا به این عوامل وابسته است. میزان دوز مصرفی قرص آهن چیزی است که پزشک شما مشخص می‌کند، اما زمان مصرف و شرایط استفاده از این قرص را باید حتما با دقت رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف قرص آهن بگیرید. در این مطلب از مجله خانومی قصد داریم بهترین زمان مصرف قرص آهن در شرایط مختلف و نحوه استفاده از آن را بررسی کنیم تا از مکمل‌های آهن به بهترین نحو بهره ببرید و دیگر با مشکلات ناشی از کمبود آهن مواجه نشوید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

بهترین زمان برای مصرف قرص آهن به شرایط فردی شما بستگی دارد. در ادامه، شرایط مختلفی را بررسی می‌کنیم و بهترین زمان مصرف قرص آهن را برای هر شرایط به شما می‌گوییم.

زمان خوردن قرص آهن

بهترین زمان مصرف قرص آهن در پریودی

اگرچه در دوران قاعدگی سیستم طبیعی بدن میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از افراد ممکن است به دلیل از دست دادن مقدار خون، بیشتر به مصرف قرص آهنی مثل قرص ففول نیاز داشته باشند. اگر قصد استفاده از قرص‌های آهن در دوران پریود را دارید، حتما سراغ محصولی بروید که عوارض و مشکلات کمتری برای معده ایجاد می‌کنند و جذب بهتری دارند. بهترین زمان مصرف در دوران پریود ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذاست. اگر مصرف قرص آهن به صورت ناشتا برای‌تان دشوار است می‌توانید از انواع قرص آهن به صورت فومارات استفاده کنید که جذب بهتری همراه غذا دارند.

کپسول Fefol بسته 30 عددی
اینترافارم

کپسول ففول Fefol اینترافارم بسته 30 عددی

46%
162600 88489
تومان

بهترین زمان مصرف قرص آهن در بارداری

فواید قرص آهن در دوران بارداری بر کسی پوشیده نیست و همه از اهمیت آن آگاهند. در دوران بارداری، بدن حداقل به ۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارد که تقریبا دو برابر مقدار مورد نیاز در شرایط عادی است. این مسئله به دلیل افزایش حجم خون بدن در بارداری اتفاق می‌افتد. حدود ۴۰درصد از زنان باردار در طول بارداری دچار کمبود آهن هستند و برای جبران آن به مکمل‌های آهن نیاز دارند. مصرف مکمل آهن می تواند به افراد باردار در تأمین نیاز روزانه آهن کمک کند. به خاطر داشته باشید که کمبود طولانی مدت آهن می‌تواند منجر به کمبود ذخایر آهن در بدن شود که در نهایت باعث تولد نوزاد با وزن کم یا زایمان زودرس می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در بارداری

زنان باردار که دچار تهوع صبحگاهی می‌شوند یا معده حساس دارند، برای کمک به هضم بهتر، می‌توانند مکمل آهن را در اواخر روز مصرف کنند. در دوران شیردهی، حداقل به ۹ میلی گرم آهن در روز نیاز است. با این حال، نیاز برخی از زنان بعد از زایمان ممکن است بیشتر باشد. اگر مشکل معده (تهوع صبحگاهی، رفلاکس و غیره) ندارید، مکمل آهن را صبح و به صورت ناشتا مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: مولتی ویتامین بارداری

بهترین زمان مصرف قرص آهن در بدنسازی

در میان ورزشکاران استقامتی مانند سه‌گانه کارها، دوندگان ماراتن و غیره، کمبود آهن شایع است. تقریبا ۶۰درصد از کل ورزشکاران زن و ۴۰ تا ۵۰ درصد از ورزشکاران مرد در هر سال تحت تأثیر کمبود آهن قرار دارند. محققان بر این باورند که ممکن است ورزشکاران و بدنسازان برای حمل اکسیژن در طول تمرین به گلبول‌های قرمز بیشتری نیاز داشته باشند.

اگر ٰرژیم غذایی سرشار از آهن ندارید، با مصرف مکمل‌هایی مثل قرص‌های هماتینیک می‌توانید سطح انرژی و همچنین عملکرد فیزیکی و ذهنی خودتان را بهبود دهید. اگر سطح آهن خود را بررسی کرده‌اید و متوجه شده‌اید که نیاز به مصرف مکمل آهن دارید، برای اطمینان از جذب بهینه، کپسول را حداقل یک ساعت قبل از تمرین یا دو ساعت بعد از تمرین مصرف کنید تا از مصرف مکمل آهن نتیجه‌ بهتری بگیرید.

بیشتر بخوانید: قرص هماتینیک چیست؟

بهترین زمان مصرف قرص آهن در روز

مکمل‌های خوراکی آهن، راهی آسان و بی‌دردسر برای تأمین آهن روزانه بدن هستند و باعث می‌شوند بدن انرژی مورد نیازش را به‌دست آورد و در طول روز احساس ضعف و خستگی نکند. بیشترین میزان جذب آهن در بدن در صورتی رخ می‌دهد که معده خالی باشد. در حالت ایده‌آل، بهترین زمان خوردن قرص آهن یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از آن همراه یک لیوان آب است. همچنین توصیه می‌شود که قرص را صبح به صورت ناشتا بخورید تا جذب آهن در بدن بهتر و بیشتر انجام شود. از طرفی آخر شب و قبل از خواب هم می‌تواند زمان مناسبی برای خوردن مکملی مثل قرص Ferrodin باشد.

کپسول Ferrodin هولیستیکا

نخوردن غذا دو ساعت پیش از زمان خواب هم مزایای زیادی برای بدن دارد. با وجود تمام نکاتی که گفتیم خوردن قرص با معده خالی برای همه ممکن نیست و در صورت احساس ناراحتی، درد و حالت تهوع می‌توان قرص آهن را همراه با غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کرد. 

کپسول Ferrodin بسته 32 عددی
هولیستیکا

کپسول Ferrodin هولیستیکا بسته 32 عددی

36%
139600 89999
تومان

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای کودکان

آهن برای رشد و تکامل کودکان بسیار حائز اهمیت است و برای همین باید تأمین آهن مورد نیاز بدن کودکان را چه با غذا و چه به کمک مکمل‌های آهن جدی گرفت. کودکان تازه متولد شده تا ۳ سال به ۶ تا ۱۰میلی‌گرم و ۴ تا ۱۰ سال به ۱۰ میلی‌گرم آهن به صورت روزانه نیاز دارند. اگر این آهن با تغذیه روزانه دریافت نشود، باید سراغ قرص یا شربت‌های آهن برای کودکان برویم.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای کودکان

بهترین موقع خوردن قرص آهن برای کودکان هم با معده خالی و ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذاست. آنتی‌اسید، شیر یا نوشابه‌های کافئین‌دار مانع جذب آهن می‌شوند، برای همین با فاصله کمتر از دو ساعت این خوراکی‌ها را به فرزندان خود ندهید. ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید قرص آهن را همراه با یک لیوان آب پرتقال یا سایر غذاهای حاوی ویتامین C بالا به کودک خود بدهید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین قرص آهن

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای افراد گیاه‌خوار

افراد گیاهخوار یا وگان، به احتمال زیاد نسبت به افرادی که رژیم غذایی همه‌چیزخوار دارند، آهن کمتری در بدن خود دارند. بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی آهن، به دلیل سطوح بالای اگزالات موجود در آنها که جذب آهن را مختل می‌کند، آهن کمتری به بدن می‌رسانند. این مورد برای مکمل‌های آهن نیز صادق است، بنابراین توصیه می‌کنیم آهن را جدا از وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند که گیاهخواران و وگان‌ها هر صبح به صورت ناشتا یک مکمل آهن مصرف کنند. برای جذب بهتر، آن را با نوشیدنی حاوی ویتامین C میل کنید.

کپسول Fefol بسته 30 عددی
اینترافارم

کپسول Fefol بسته 30 عددی

46%
162600 88489
تومان
کپسول Ferrodin بسته 32 عددی
هولیستیکا

کپسول Ferrodin بسته 32 عددی

36%
139600 89999
تومان
کپسول Ferro Fort Gyn بسته 30 عددی
عبیدی

کپسول Ferro Fort Gyn بسته 30 عددی

38%
177000 109989
تومان
قرص ACTI Iron بسته 30 عددی
لیبرتی سوئیس

قرص ACTI Iron بسته 30 عددی

54%
212000 98375
تومان
کپسول SiderAl Forte بسته 20 عددی
فارمانوترا

کپسول SiderAl Forte بسته 20 عددی

21%
380000 298995
تومان
قرص Feroral بسته 30 عددی
گلدن لایف

قرص Feroral بسته 30 عددی

57%
60500 26298
تومان
کپسول ویتا فرو بسته 30 عددی
نیچرز پلنتی

کپسول ویتا فرو بسته 30 عددی

53%
179900 85000
تومان
کپسول آیروویت بسته 30 عددی
ویتان

کپسول آیروویت بسته 30 عددی

53%
90000 42500
تومان
قرص آهن آیزن پلاس بسته 60 عددی
یوروویتال

قرص آهن آیزن پلاس بسته 60 عددی

26%
244200 180799
تومان

نحوه مصرف قرص آهن

تا اینجا توضیح دادیم که بهترین زمان مصرف قرص آهن در سنین و شرایط جسمانی مختلف چه زمانی است. در کنار مسئله زمان، نحوه مصرف و نکات نهایی برای مصرف درست قرص آهن را شرح می‌دهیم:

مواد مغذی مختل کننده

برخی مواد مغذی موجود در غذا مانند فیتات‌ها (در غلات سبوس‌دار، حبوبات و آجیل) و اگزالات‌ها (در اسفناج و ریواس) می‌توانند جذب آهن را مختل کنند. مصرف همزمان قرص آهن با غذا، ممکن است جذب آهن را تحت الشعاع قرار ‌دهد و آن را مختل کند.

اهمیت ویتامین سی

ویتامین C جذب آهن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.  مصرف قرص آهن همراه با یک لیوان آب پرتقال یا سایر غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای و مرکبات، کلید جذب حداکثری آهن و بهره‌مندی از فواید آن است. بد نیست این را هم فراموش نکنید که اگر دلتان نمی‌خواهد قرص آهن را با معده خالی بخورید، می‌توانید از میوه‌های حاوی ویتامین C کمک بگیرید.

مصرف همزمان سایر مکمل‌ها

اگر شیر، قهوه، چای و مکمل‌های کلسیم مصرف کردید، مکمل آهن را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از آن‌ها بخورید. همچنین آنتی‌اسید‌ها جذب آهن را به شدت مختل می‌کنند و در صورت استفاده از آن‌ها مکمل آهن باید حداقل دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از آن‌ها مورداستفاده قرار بگیرد.

زمان مصرف قرص آهن

مصرف شربت‌های آهن

شربت‌های آهن به این معروفند که باعث تیرگی و خراب شدن دندان‌ها می‌شوند. برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید شربت را با آب یا آب‌میوه مخلوط کنید و از نی کمک بگیرید. در مورد کودکان که باید از قطره چکان استفاده کرد، قطره آهن را روی انتهای زبان بریزید و سپس به کودک‌تان آب یا آبمیوه بدهید.

در نهایت این مسئله را فراموش نکنید که برای استفاده از قرص و مکمل‌های آهن باید پیش از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

شاید بد نباشد در مورد بهترین زمان مصرف مولتی‌ویتامین‌ها هم بدانید تا مکمل‌های غذایی خود را به بهترین شکل ممکن مصرف کنید.

تاثیر زمان مصرف قرص آهن بر جذب آن در بدن

جذب درست مکمل‌ها و قرص‌های آهن در بدن مسئله حساسی است که نباید نادیده گرفت. شاید پیش خودتان بگویید قرص آهن را هروقت که بخواهم می‌خورم. اما واقعیت این است که مصرف بی‌موقع این دارو می‌تواند جذب آن را با مشکل مواجه کند و تلاش‌تان برای به‌دست آوردن آهن بی‌اثر شود. اگر در کنار رسیدگی به زیبایی ظاهری و خرید لوازم آرایشی به سلامتی خودتان هم اهمیت می‌دهید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که قرص آهن را در زمان مناسب و به شکل صحیح مصرف کنید تا علاوه بر وضعیت جسمی و درونی مساعد، ظاهری شاداب و سرحال داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 4.2 / 5. مجموع آرا: 5

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا