آرایشآرایش مو

معرفی انواع سشوار؛ از سشوارهای چرخشی تا یونی و سرامیکی

سشوارها دهه‌هاست که به یکی از لوازم ضروری خانه‌های ما تبدیل شده‌اند و با وجود توصیه‌های فراوان در مورد استفاده کمتر از آن‌ها، هنوز جایگاه خود را پیش ما حفظ کرده‌اند. البته از آن زمانی که تنها یک مدل سشوار جانسون در بازار وجود داشت، این ابزارهای حرارتی مو، تغییر و تحول زیادی داشته‌اند و در حال حاضر انواع سشوار مو برای کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند. اتفاقاً برخی از آن‌ها هم به نحوی ساخته شده‌اند که به موها آسیبی نرسانند.

در این مطلب از مجله خانومی قصد داریم تا شما را با دسته‌بندی انواع سشوار و کاربرد هر کدام آشنا کنیم. در انتها نیز به نکات لازم در خرید و انتخاب سشوار پرداخته‌ایم.

با دسته‌بندی انواع سشوار بر اساس شکل آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم، سشوارها در طول سالیان اخیر، تغییر و تحول زیادی داشته‌اند و بیشتر از همه شکل آن‌ها دستخوش تغییر شده است. به همین دلیل است که انتخاب بهترین سشوار برای استفاده‌های مختلف کمی دشوار به نظر می‌رسد.

با توجه به این که سشوارهای کلاسیک تقریباً در هر خانه‌ای وجود دارند و به احتمال قوی با آن‌ها و نحوه کارکردشان آشنایی دارید، در این بخش سعی کرده‌ایم تا انواع سشوار با طراحی جدید را معرفی کنیم. همچنین می‌توانید قیمت انواع سشوار را در فروشگاه‌ خانومی مشاهده کنید.

انواع سشوار

سشوار برسی (برس حرارتی)

سشوار برسی نسل جدید سشوارهای مو است که کارایی برس و ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را یکجا دارد. این سشوارها با استفاده از المنت‌هایی که زیر دندانه‌های آن‌ها قرار دارد، موها را همزمان خشک و حالت دار (صاف، فر، مجعد و …) می‌کنند. برس‌های حرارتی با شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. مثلاً برس حرارتی توپی برای حالت دادن به موهای فر مناسب‌تر است و برس حرارتی استوانه‌ای برای حالت دادن و فر کردن موهای صاف کارایی بیشتری دارد.

همچنین سَری این نوع سشوار هم با جنس‌های مختلف تولید می‌شود که سری سرامیکی بهترین نوع آن است. در برخی از انواع برس‌های حرارتی از تکنولوژی یونیزاسیون برای افرایش سرعت خشک کردن مو استفاده می‌شود. برند سشوار مک یکی از بهترین برندهای تولیدکننده ابزارهای حرارتی مو است که انواع برس حرارتی هم تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: فر كردن مو با اتو مو

سشوار چرخشی

سشوارهای چرخشی یکی از پرکاربردترین انواع سشوار در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها محسوب می‌شود. شکل ظاهری این نوع سشوار شبیه به برس‌های حرارتی استوانه‌ای است؛ اما نحوه عملکرد آن با برس حرارتی کاملاً متفاوت است. در این نوع سشوار از جریان هوا و چرخش برس برای خشک کردن و حالت دادن به موها استفاده می‌شود. همچنین قدرت حالت‌دهی این نوع سشوار از برس حرارتی بیشتر است و می‌توانید از آن برای حالت دادن آرایشگاهی مو استفاده کنید.

یکی از بهترین سشوارهای چرخشی موجود در بازار، سشوار چرخشی والوروس سری Swiss مدل VL 508 است که 4 عدد سری متفاوت برای ایجاد حالت‌های مختلف دارد و به دلیل داشتن تکنولوژی یونیزاسیون، موهای شما را سریع‌تر حالت می‌دهد.

سشوار چرخشی والوروس؛ از بهترین انواع سشوار چرخشی

در جدول زیر برس حرارتی و سشوار چرخشی را از زوایای مختلف مقایسه کرده‌ایم:

نوع سشوار
برس حرارتیسشوار چرخشی
نحوه عملکردالمنت‌ها و دندانه‌های گرم برای حالت دادن و خشک کردن موها در یک مرحله

جریان هوا و چرخش برس برای خشک کردن و حالت دادن موها در یک مرحله

مزایابراق‌تر کردن موها به دلیل حرارت مستقیموزن سبک و قابل‌حملآسان بودن نحوه کار

قیمت پایین نسبت به سشوار چرخشی

تنوع مدل‌های حالت‌دهیکمک به حجم‌دار کردن موخشک کردن کامل مو

معایبعدم توانایی در خشک کردن کامل موامکان آسیب به موهای ظریف و نازکتنوع حالت‌دهی کم

قدرت پایین

قیمت بالا نسبت به برس حرارتینیاز به آموزش و تمرین برای کاروزن بالا

کاربرد

موهای کوتاه تا متوسط و برای صاف کردن و حالت دادن مو

موهای بلند، ضخیم، مجعد و فر و برای ایجاد حالت‌های مختلف

اگر می‌خواهید از سشوار چرخشی برای فر کردن موهای خود استفاده کنید، باید روش صحیح انجام این کار را یاد بگیرید. در مطلب «چگونه موی فر حلقه‌ای ماندگار داشته باشید؟» روش صحیح فر کردن مو را آموزش داده‌ایم.

سشوار دیسپانسر دار، سشوار مخصوص موی فر

سشوار دیسپانسر دار در اصل همان سشوار کلاسیک است که با یک سَری مخصوص به نام دیسپانسر عرضه می‌شود. کار این قطعه پخش کردن حرارت است و دقیقاً برعکس سری متمرکزکننده حرارت عمل می‌کند. استفاده از دیسپانسر باعث می‌شود که بافت و حالت طبیعی موهای فر و مجعد خود را حفظ کنید و جلوی خشک شدن بیش از حد آن بعد از سشوار کشیدن را بگیرید.

یکی از بهترین انواع سشوار دیسپانسردار موجود در بازار، سشوار مک استایلر مدل MC6850 است که با توجه به توان مصرفی بالا و امکاناتی مثل تنظیم دما و یونیزاسیون، قیمت مناسبی دارد.

سشوار مک استایلر با دیسپانسر، از بهترین انواع سشوار برای موی فر

دسته‌بندی انواع سشوار بر اساس تکنولوژی ساخت را بشناسید

احتمال آسیب دیدن موها با سشوارهایی که المنت فلزی دارند زیاد است و اگر دنبال سشواری هستید که موهایتان را اصولی و بدون آسیب زدن خشک کند، یکی از سشوارهایی که تکنولوژی‌های زیر را دارند، بخرید:

سشوار یونی، از بهترین انواع سشوار برای موی فر

سشوار با تکنولوژی یونیزاسیون؛ مناسب موی فر و کدر

بسیاری از سشوارهای نسل جدید با تکنولوژی تولید یون یا یونیزاسیون تولید شده‌اند. این سشوارها یون‌هایی با بار منفی تولید می‌کنند که به یون‌های بار مثبت موجود در مولکول‌های آب موی خیس می‌چسبند و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که لایه محافظ مو یا همان کوتیکول مو باز نشود و علاوه بر این، موها با سرعت بالاتری خشک شوند. همچنین لطافت و درخشندگی موها از بین نمی‌رود. این مزایا، سشوار دارای تکنولوژی یونیزاسیون را به انتخابی ایده‌آل برای موهای فر و کدر تبدیل می‌کند.

یکی از بهترین تولیدکنندگان سشوارهای یونی برند سشوار پروویو است که اکثر سشوارهای آن برای استفاده حرفه‌ای و سالن‌های زیبایی تولید می‌شوند؛ اما به دلیل داشتن قیمت مناسب، می‌توانید برای استفاده خانگی هم آن‌ها را بخرید.

سشوار سرامیکی؛ مخصوص موهای نازک و آسیب دیده

این نوع سشوار نوعی لایه محافظ سرامیکی روی المنت و جداره داخلی خود دارد و به همین دلیل گرما را به‌صورت یکنواخت روی موها پخش می‌کنند. همچنین این تکنولوژی به سشوار کمک می‌کند تا دمای باد خود را بر اساس دمای اتاق تنظیم کند و در نتیجه سشوار دارای بدنه سرامیکی به موها آسیب کمتری می‌زند.

سشوارهای سرامیکی بهترین گزینه برای موهای نازک و آسیب دیده محسوب می‌شوند و برای برخی از روش‌های درمان و احیای مو مثل کراتین کردن هم کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: کراتین مو چیست؟

سشوار تورمالین؛ سرعت بالا و محافظت از مو

تورمالین نوعی ماده معدنی است که از آن برای تولید همزمان بار منفی و گرمای مادون‌قرمز در انواع سشوار استفاده می‌شود. کاربرد این ماده در ساخت سشوار 2 روش رایج دارد و ممکن است از آن روی بدنه سشوار یا روی المنت حرارتی دستگاه استفاده شود. انواع سشوار مو تورمالین مزایای سشوارهای سرامیکی و یونی را یکجا دارند؛ یعنی علاوه بر جلوگیری از آسیب به موها، سرعت خشک کردن آن‌ها را هم بالا می‌برند.

سشوار تیتانیومی؛ از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع سشوار

سشوار تیتانیومی؛ مخصوص موهای حجیم و ضخیم

سشوارهای تیتانیوم حرفه‌ای‌ترین نوع سشوار موجود در بازار محسوب می‌شوند و المنت آن‌ها از فلز تیتانیوم ساخته شده است. استفاده از این فلز وزن سشوار را تا حد چشمگیری پایین می‌آورد و در کنار آن، سرعت خشک کردن موها را نیز افزایش می‌دهد؛ به حدی که سرعت خشک کردن سشوار تیتانیومی به‌مراتب از سشوارهای یونی و تورمالین بیشتر است.

ویژگی‌های یک سشوار خوب چیست؟

حال که با انواع سشوار موجود در بازار و کاربرد هر کدام آشنا شدید، بد نیست مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب یک سشوار باکیفیت و کارآمد را هم بشناسید:

کاربرد سشوار

کاربرد سشوار روی انتظاری که از عملکرد آن دارید تأثیر زیادی دارد. به عنوان مثال از یک سشوار مسافرتی سبک نمی‌توانید توقع داشته باشید که مثل یک سشوار سالنی عمل کند یا نباید فکر کنید که کاربرد برس حرارتی لوله‌ای و سشوار دیسپانسر دار یکی است. البته اگر فکر می‌کنید که در آینده ممکن است برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر و ایجاد حالت‌های پیچیده به سشوارهای قدرتمندتر نیاز پیدا کنید، سراغ مدل‌های معمولی نروید.

توان سشوار

توان مصرفی یا قدرت موتور سشوار تأثیر زیادی روی کارایی و سرعت آن دارد. معمولا توان مصرفی حداکثر 1400 وات برای خشک کردن موهای فر، مجعد و صاف مناسب است؛ اما اگر دوست دارید سشوار همه‌کاره‌ای داشته باشید که در حالت دادن سریع موها به شما کمک کند، باید سراغ توان‌های مصرفی بالاتر بروید.

به عنوان مثال، سشوار حرفه‌ای وی جی آر مدل V-450 با توان مصرفی 2400 وات تولید شده و با داشتن سری‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به مدل دلخواه خود برسید.

سشوار حرفه‌ای وی جی آر؛ از بهترین انواع سشوار سالنی و حرفه‌ای

تکنولوژی تنظیم دما

این قابلیت به‌ نوعی مکمل توان بالای سشوار است و به شما کمک می‌کند تا برای خشک کردن معمولی و ایجاد مدل‌های ساده‌تر، دمای سشوار را پایین بیاورید و جلوی آسیب به موها را بگیرید. برخی از تولیدکنندگان پا را فراتر گذاشته‌اند و قابلیت ایجاد باد سرد را هم به برخی از سشوارها اضافه کرده‌اند. قابلیت ایجاد باد سرد باعث می‌شود که کوتیکول‌ها هنگام خشک شدن بسته بمانند و موها وز نشود.

اگر دنبال خرید بهترین سشوار دارای قابلیت تنظیم دما هستید، توصیه می‌کنیم سراغ انواع سشوار وی جی آر بروید.

وزن سشوار

وزن سشوار تأثیر زیادی روی ارگونومی آن دارد و هرچقدر سشوار سبک‌تر باشد، کار با آن راحت‌تر است و دستتان را خسته نمی‌کند. البته حواستان باشد که سبک بودن وزن دستگاه به معنای کاهش توان یا بی‌کیفیت بودن آن نباشد. البته اگر می‌خواهید سشوار مسافرتی بخرید، می‌توانید از کاهش توان دستگاه چشم‌پوشی کنید تا سشوار سبک‌تری نصیبتان شود.

سری متمرکزکننده؛ از مهم‌ترین متعلقات انواع سشوار

داشتن متمرکزکننده

سری متمرکزکننده تقریباً روی هر سشواری وجود دارد؛ اما حتماً هنگام خرید سشوار از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، از وجود آن در بسته‌بندی محصول اطمینان حاصل کنید. سری متمرکزکننده به حالت دادن سریع‌تر و بهتر موها کمک می‌کند و با هدایت حرارت به یک سمت، جلوی گره خوردن مو را می‌گیرد.

انواع مختلف سشوار را بر اساس انتظار خود انتخاب کنید

در این مقاله به معرفی انواع سشوار و دسته‌بندی آن بر اساس شکل و تکنولوژی ساخت پرداختیم. همچنین گفتیم که مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب یک سشوار خوب چیست. یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب نوع سشوار، توجه به انتظارات خودتان از کارایی و قابلیت‌های آن است که البته این عامل بر قیمت انواع سشوار تأثیر مستقیم دارد.

سؤالات متداول در مورد انواع سشوار

پرکاربردترین انواع سشوار کدام‌اند؟

برس‌های حرارتی، سشوارهای چرخشی، سشوارهای دیسپانسردار و سشوارهای سرامیکی و یونی از پرکاربردترین انواع مختلف سشوار محسوب می‌شوند.

قیمت انواع سشوار به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی مثل برند تولیدکننده، توان دستگاه، وجود تکنولوژی‌های مختلف (مثل یونیزاسیون)، جنس المنت و … روی قیمت سشوار تأثیر می‌گذارند.

هنگام انتخاب سشوار مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام خرید سشوار حتماً به نکاتی مثل قدرت موتور، وزن، کاربرد، تکنولوژی تنظیم دما و وجود سری متمرکزکننده توجه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا