مراقبت از پوست

لیزر فوتونا چیست؟ کاربردها و مزایای لیزر فوتونا

گذر عمر، آثار مختلفی از خود بر جای می‌گذارد و چین‌وچروک‌ها همراه افتادگی و شل‌شدن پوست، یکی از واضح‌ترین آن‌هاست. اغلب افراد، با دیدن اولین نشانه‌های پیری پوست، برای بازگشت به حالت سابق پوست خود، روش‌های مختلفی را به کار می‌برند که استفاده از انواع کرم‌ها یا لوازم آرایشی بهداشتی اختصاصی، جزو گام‌های اولیه است. در صورتی که این موارد هم به نتیجه مد نظر نرسید، انواع فرآیندهای درمانی مثل لیزرهای جوان‌سازی پوست، پیشنهاد می‌شود. یکی از جدیدترین و اثرگذارترین این فرآیندها که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به‌دست آورده است، لیزر فوتونا است. اگر دقیقا نمی‌دانید که لیزر فوتونا چیست، چه کاربردهایی دارد و برای چه مواردی باید از آن استفاده کنید، همراه ما باشید!

لیزر فوتونا چیست؟

فوتونا لیزر یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های حوزه زیبایی و سلامت پوست است که انقلاب کاملی در بخش جوان‌سازی پوست به وجود آورد. این روش توسط فوتونا، یکی از مشهورترین و معتبرترین مجموعه‌های شاغل در حوزه سیستم لیزر معرفی شده است. در این روش درمانی و زیبایی، دو مدل لیزر Er:YAG و Nd:YAg را با طول موج‌های مختلف، برای رسیدن به نتایج گوناگون درمانی، با هم ترکیب می‌کنند.

به این شکل، در حین انجام لیزر فوتونا، پوست در معرض دو مدل طول موج مختلف لیزر قرار می‌گیرد که عملکرد آن‌ها بدین شکل است:

  • Er:YAG لیزر با طول موج 2940nm: این طول موج توسط آب میان بافتی موجود در پوست جذب خواهد شد و باعث لایه‌برداری دقیق و سطحی پوست می‌شود.
  • Ns: YAG با طول موج 1064nm: این طول موج، به سطوح عمیق‌تری از پوست نفوذ می‌کند. به همین خاطر می‌تواند بافت‌ها، عروق و ساختار داخلی پوست را نیز تحت تاثیر بگذارد.

بدین شکل و با تاباندن طول موج مشخصی از لیزر به بخش‌های مختلف پوست، سلول‌های پوستی برای تولید کلاژن و فرآیند جوان‌سازی، تحریک می‌شود. با توجه به نیاز فرد و نوع پوست او، از یک یا هر دو طول موج به‌صورت هم‌زمان استفاده خواهد شد. فوتونا لیزر مُدهای متنوعی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل این موارد هستند:

  • SmothLifting: حرارت‌دهی به پوست با استفاده از لیزر Er:YAG
  • FRAC3: کاهش لکه‌های پوستی
  • TwinLight: استفاده از هر دو مدل لیزر برای تحریک کلاژن‌سازی
فرآیند لیزر فوتونا

مزایای لیزر فوتونا

مزایای فوق‌العاده لیزر فوتونا نسبت به دیگر روش‌های جوان‌سازی، همان چیزی است که به محبوبیت بسیار بیشتر این روش درمانی کمک کرده است. برخی از مهم‌ترین فواید فوتونا لیزر شامل موارد زیر است:

غیر تهاجمی و بدون نیاز به طول درمان

یکی از مهم‌ترین مزایای این روش درمانی، غیر تهاجمی بودن آن است. در طی پروسه انجام لیزر فوتونا، پوست صورت یا بدن شما به هیچ عنوان دچار زخم یا آسیب نمی‌شود. به همین خاطر، پس از آن نیز به‌راحتی می‌توانید به کارهای معمولی و روزمره خود بپردازید و به هیچ زمان استراحت خاصی پس از این لیزر نیاز ندارید.

امکان شخصی‌سازی بر اساس نیاز هر فرد

لیزر فوتونا کاربردهای متنوع و البته مُدهای گوناگونی دارد. به همین خاطر، می‌توان بر اساس نیاز هر فرد و نتایج مد نظر او، کاربرد دستگاه و نحوه اثردهی آن را تنظیم کرد. از بین‌بردن لک‌ها، جوان‌سازی، درمان آکنه و جوش و… همه بخشی از کاربردهای این لیزر هستند.

بیشتر بخوانید: آندولیفت چیست؟

ماندگاری طولانی‌مدت

لیزر فوتونا، فرآیند طبیعی تولید کلاژن پوست را تحریک می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که اثرات این مدل درمان، تا هفته‌ها و ماه‌ها باقی بماند. به همین خاطر، معمولا لیزر فوتونا هر سال فقط یک بار انجام می‌شود.

عوارض لیزر فوتونا

با وجود این‌که لیزر فوتونا یک روش درمانی کاملا امن و بی‌خطر به‌شمار می‌آید، بدون شک مثل هر فرآیند درمانی و زیبایی دیگر در صورت عدم توجه به نکات مهم می‌تواند عوارض احتمالی داشته باشد. برخی از محتمل‌ترین عوارض جانبی این روش درمانی، شامل موارد زیر هستند:

قرمزی و التهاب موقت

در برخی مواقع، ممکن است پس از انجام این لیزر پوست شما کمی ملتهب و قرمز شود. هر چند باید بدانید که این التهاب، اصلا ماندگار نیست و در طی چند ساعت یا نهایتا چند روز، از بین خواهد رفت.

لیزر فوتونا

درد یا گزگزشدن

از آن‌جایی که لیزر فوتونا با تاباندن طول موج به پوست، اثر درمانی خود را به جای می‌گذارد، ممکن است در حین انجام این لیزر، کمی درد، سوزش یا گزگزشدن پوست را احساس کنید. ناگفته نماند که این لیزر از تکنولوژی خنک‌کنندگی هم برای کاهش درد و سوزش استفاده می‌کند.

خارش و افزایش خشکی پوست

در روزهای پس از انجام لیزر، ممکن است احساس خارش یا خشکی پوست داشته باشید که بخشی از فرآیند درمان است. اغلب پزشکان برای عدم ایجاد این شرایط، استفاده از کرم‌های آبرسان، مرطوب‌کننده و تغذیه‌کننده را پیشنهاد می‌کنند. اگر دقیقا تفاوت میان انواع این کرم‌ها و دلیل استفاده از هر کدام را نمی‌دانید، مطلب تفاوت آبرسان و مرطوب‌کننده، اطلاعات خوبی در اختیارتان می‌گذارد.

افزایش حساسیت پوستی

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی فوتونا لیزر، حساس‌شدن پوست به نور آفتاب است. بنابراین بهتر است پس از انجام این کار، حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و در معرض تابش مستقیم و طولانی‌مدت آفتاب قرار نگیرید.

ناگفته نماند که روش‌های مختلفی برای کاهش عوارض احتمالی لیزر فوتونا وجود دارد. در اولین گام، حتما مجموعه‌ای را انتخاب کنید که از تکنسین حرفه‌ای و دارای مجوز کمک می‌گیرند تا احتمال وقوع خطاهای انسانی به حداقل ممکن برسد. هم‌زمان با این کار، مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر فوتونا را در نظر بگیرید. عدم استفاده از برخی داروهای خاص، استفاده از ضد آفتاب و انجام ندادن دیگر روش‌های زیبایی و درمانی پوست، از مهم‌ترین مراقبت‌های پوستی پیش و پس از فوتونا لیزر هستند.

انجام تست حساسیت و اطلاع‌دهی کامل به پزشک درباره تاریخچه بیماری‌ها، داروهای مورد استفاده و حتی روش‌های زیبایی و درمانی پوستی خود در ماه‌ها و هفته‌های پیش از انجام لیزر، همه برخی از مهم‌ترین نکاتی هستند که احتمال وقوع عوارض جانبی را به حداقل میزان ممکن می‌رسانند. برای مثال، انجام لایه‌برداری‌های عمیق پوستی با روش‌هایی همچون میکرودرم، می‌تواند احتمال وقوع عوارض جانبی را بیشتر کند.

کاربرد لیزر فوتونا

حالا و تا این بخش شما هم به‌خوبی می‌دانید که مزایای لیزر فوتونا چیست. برای درک بهتر اثرات این لیزر، همراه ما باشید تا نگاهی دقیق‌تر به کاربردهای لیزر فوتونا بیندازیم:

لیزر فوتونا برای اسکار

اولین و مهم‌ترین کاربرد لیزر فوتونا، نفوذ به لایه‌های زیرین پوست و تحریک ساخت سلول‌های جدید پوستی است. با افزایش سرعت ساخت سلول‌های جدید، آثار قدیمی زخم و اسکارها، کم‌کم از بین می‌روند. بدین شکل، پوستی صاف و سالم به‌دست می‌آورید.

لیزر فوتونا برای ترک پوستی

ترک پوستی یکی از مهم‌ترین مواردی است که با وجود طبیعی‌بودن، برای افراد زیادی ناخوشایند است. لیزر فوتونا با افزایش سرعت ساخت سلول‌ها و تحریک کلاژن‌سازی پوست، به از بین‌رفتن این ترک‌ها کمک می‌کند. هر چند برای رسیدن به نتیجه کامل، پشت سر گذاشتن چند جلسه فوتونا لیزر الزامی خواهد بود.

لیزر فوتونا

لیزر فوتونا برای جای بخیه

جای عمیق زخم‌ها و بخیه‌ها، با استفاده از لیزر فوتونا به‌راحتی قابل درمان است. برای درمان جای بخیه، ترکیبی از دو طول موج لیزر فوتونا به کار می‌رود که پوست در دو سطح، برای تسریع فرآیند ترمیم، تحریک شود. کمرنگ‌شدن قرمزی و التهاب جای بخیه و در ادامه، کاهش اثر آن، از کاربردهای اصلی فوتونا لیزر است.

یکی دیگر از روش‌های از بین‌بردن جای بخیه، استفاده مداوم از محصولات ترمیم‌کننده در کنار درمان‌های مختلف هم‌چون Fotona لیزر است.

کرم ترمیم کننده و کلاژن ساز صورت و بدن ایلابرت

برای از بین‌بردن جای سوختگی، زخم، اسکار و هر نوع مورد مشابه، می‌توانید از کرم ترمیم کننده و کلاژن ساز صورت و بدن ایلابرت استفاده کنید. این کرم التهاب و خارش در محل زخم را از بین می‌برد. آبرسان عمیق پوست بوده و باعث کاهش خشکی و ترک پوستی است. دارای عصاره‌های گیاهی است و با افزایش میزان کلاژن‌سازی پوست، به ترمیم بهتر آثار زخم کمک می‌کند.

کرم ترمیم کننده و کلاژن ساز صورت و بدن ایلابرت

لیزر فوتونا برای جای جوش

جای ملتهب جوش‌ها یا فرورفتگی ناشی از آن، می‌تواند تمام زیبایی صورت و بدن را تحت تاثیر بگذارد. خوشبختانه یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزر فوتونا، کاهش عمق این آثار و از بین‌بردن آن‌ها است. لیزر فوتونا می‌تواند بافت پوست را برای ترمیم کامل خود تحریک کند و بدین شکل، پوست را صاف و یک‌دست نماید.

لیزر فوتونا برای لک صورت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزر فوتونا، از بین‌بردن لکه‌ها و تیرگی‌های پوستی است. با استفاده از این روش درمانی می‌توانید لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌های هورمونی، آفتاب‌سوختگی و هر نوع تیرگی پوستی را از بین ببرید. این لیزر با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست، پیگمنتیشن سلول‌ها را تجزیه می‌کند و باعث کم‌رنگ شدن و در نتیجه محو لکه‌ها خواهد شد.

پس از لیزر فوتونا، با چند هفته فاصله و بعد از مشورت پزشک خود، می‌توانید از محصولات ضد لک نیز کمک بگیرید.

جای جوش

سرم ضد لک اکسیس وای مدل Dark Spot

برای از بین‌بردن انواع لکه‌های مقاوم به درمان، می‌توانید از سرم ضد لک اکسیس وای مدل Dark Spot استفاده کنید. این سرم برای مصرف روزانه یا شبانه مناسب است و همه افراد با هر نوع پوستی، می‌توانند از آن استفاده کنند. آبرسانی عمیق، تسکین پوست، از بین بردن لکه‌های تیره همراه با کاهش بیماری‌های التهابی مثل آکنه و جوش، همه از فواید این سرم هستند.

سرم ضد لک اکسیس وای

جوان‌سازی و از بین‌بردن چین‌وچروک

با تحریک کلاژن‌سازی در لایه‌های عمیق پوستی، لیزر فوتونا باعث کاهش عمق چین‌وچروک‌ها شده و از ایجاد چین‌های جدید جلوگیری می‌کند. این فرآیند، به جوان‌سازی پوست کمک کرده و ظاهری شاداب و باطراوت، در اختیار شما می‌گذارد.

ناگفته نماند که فوتونا لیزر، تنها یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است و علاوه بر آن، ده‌ها روش دیگر نیز وجود دارند. در مطلب روش‌های جوان‌سازی و درمان چروک‌های پوست، مهم‌ترین روش‌های انجام این کار را با هم بررسی کردیم. با نیم‌نگاهی به این مطلب، می‌توانید با روش‌های مختلف جوان‌سازی پوست آشنا شده و یک یا چند مورد مناسب خود را برگزینید.

جوان‌سازی پوست

درمان واریس و ظاهر آن

واریس بر اثر گشادشدن رگ‌های خونی به‌وجود می‌آید. از آن‌جا که فوتونا لیزر علاوه بر بافت پوست، بر ساختار و رگ‌های خونی بدن نیز تاثیر می‌گذارد، با استفاده از این لیزر می‌توان واریس‌های عنکبوتی را درمان کرد. ظاهر قرمز رنگ رگ‌ها روی پوست، رزاسه و حتی قرمزی پوست را نیز کاهش داد.

هزینه لیزر فوتونا

درست مثل انواع پروسه‌های درمانی و زیبایی، قیمت لیزر فوتونا نیز بر اساس عوامل مختلفی تغییر می‌کند. نیاز پوستی فرد، نوع درمان مد نظر، وسعت منطقه تحت درمان و حتی محل کلینیک، می‌تواند باعث تغییر قیمت این پروسه درمانی شود. معمولا قيمت ليزر فوتونا در سال ۱۴۰۳، برای هر جلسه، از 2 میلیون تومان آغاز می‌شود، هرچند این قیمت ثابت نیست و ممکن است با هزینه کمتر یا خیلی بیشتر هم این لیزر انجام شود.

ماندگاری لیزر فوتونا

دیگر موضوع مهمی که اغلب افراد پیش از انجام این لیزر می‌خواهند بدانند، میزان ماندگاری اثر فوتونا لیزر است. در اغلب تحقیقات، ثابت شده که ماندگاری این پروسه درمانی، یک ساله است. در همان اولین جلسه و حدودا یک هفته الی ده روز پس از آن، می‌توانید نتایج لیزر فوتونا را ببینید و اثردهی آن تا ماه‌ها باقی می‌ماند.

پس از گذشت حدودا یک سال، میزان اثردهی این روش درمانی کمتر شده و برای تحریک دوباره پوست به کلاژن‌سازی بیشتر و سریع‌تر، به یک جلسه جدید نیاز خواهید داشت. هر چند استفاده از دیگر محصولات مناسب برای جوان‌سازی، مراقبت کامل از پوست با استفاده از ضد آفتاب، داشتن روتین سالم زندگی و در نظر گرفتن مهم‌ترین روش‌ها برای محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب‌زا، همه می‌توانند به طولانی‌تر شدن اثر این فرآیند درمانی کمک کنند.

کرم ضد آفتاب درماتیپیک بی رنگ مدل Hydra

با استفاده از یک کرم ضد آفتاب قوی مثل کرم ضد آفتاب درماتیپیک بی رنگ مدل Hydra، به‌خوبی می‌توانید از پوست خود در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب، محافظت کنید. این محصول کاملا بدون رنگ است و با SPF 50، بیشترین میزان محافظت از پوست شما را دارد. ماندگاری بسیار زیاد همراه با خواص ضد پیری، ضد التهابی و استفاده از عصاره‌های گیاهی، همه از فواید بی‌نظیر این محصول هستند.

کرم ضد آفتاب درماتیپیک بی رنگ مدل Hydra

لیزر فوتونا، بهترین روش برای زیبایی و سلامت پوست

بدون شک یافتن بهترین و اثرگذارترین روش‌ها برای بهبود شرایط پوستی، همان چیزی است که اغلب افراد به دنبال آن هستند. در حال حاضر، لیزر فوتونا با ترکیب دو طول موج مختلف و استفاده از جدیدترین روش‌های تکنولوژی برای جوان‌سازی پوست، توانسته طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی را از بین ببرد. تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر، از بین بردن لکه‌ها و تیرگی‌ها همراه با کاهش چین و چروک‌ها، تنها بخشی از کاربردهای بی‌نظیر فوتونا لیزر است. حالا شما هم به‌خوبی می‌دانید که لیزر فوتونا چیست و چرا به‌عنوان یکی از بهترین راه‌های جوان‌سازی پوست مشهور شده است. بنابراین پس از در نظر گرفتن نیازهای پوستی خود، می‌توانید از این درمان بی‌نظیر استفاده کرده و از دیدن نتیجه‌های شگفت‌انگیز آن، لذت ببرید!

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 1

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا