مراقبت از پوست

اراف فرکشنال چیست؟ کاربردها و نکات مهم

پوست زیبا همان چیزی است که شما می‌خواهید و لیاقتش را دارید. سال‌هاست که بشر دنبال اکسیر جوانی می‌گردد و خوشبختانه توانسته است در این مسیر پر پیچ‌وخم به راهکارهای جادویی مثل اراف فرکشنال برسد. روشی معجزه‌گر و غیرتهاجمی که بسیاری از مشکلات پوستی مثل علائم پیری، چین‌وچروک، جای زخم و… را بهبود می‌بخشد. این روش در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از متخصصین پوست و زیبایی هم آن را تائید کرده‌اند. با توجه به محبوبیت این روش جوانسازی پوست، تصمیم گرفتیم این مقاله از مجله خانومی را به بررسی تمام زوایای فرکشنال‌تراپی اختصاص دهیم.

آر اف فرکشنال چیست؟

اراف فرکشنال (Fractional RF)، یک راه‌حل درمانی مؤثر برای جوانسازی پوست است. در این روش پوست با کمک فرکانس‌های رادیویی فرکشنال، لایه‌برداری می‌شود و همین موضوع تأثیری بی‌نظیر در بهبود مشکلات پوستی دارد. باید بگوییم این روش درمانی فقط برای برطرف کردن نواقص پوست مثل چین‌وچروک، جای جوش، اسکار، ترک پوستی و… نیست؛ بلکه تأثیراتی هم در کاهش وزن دارد.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت لیزر فرکشنال این است که در آن خبری از جراحی‌های سخت و سپری کردن دوران نقاهت نیست. در این روش جوانسازی از ترکیب سوزن‌های بسیار کوچک و فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌شود و به همین خاطر جزو درمان‌های غیرتهاجمی محسوب می‌شود. سوره‌ای این روش به تحریک سنتز کلاژن و الاستین کمک می‌کنند و گرمای امواج رادیویی، سلول‌ها و بافته‌ای مرده را از بین می‌برند یا بهبود می‌بخشند.

به بیان دیگر نیدلینگ یا سوزن‌های فرکشنال آر اف با ایجاد زخم‌های میکروسکوپی، بافت پوست را بهبود می‌بخشد که باعث تولید کلاژن و سفت شدن پوست می‌شود. در کنار این سوزن‌ها، امواج رادیویی هم یک واکنش حرارتی در دومین لایه پوستی، یعنی درم به وجود می‌آورد.

اراف فرکشنال

مزایای آر اف فرکشنال چیست؟

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم مکانیسم عملکرد لیزر فرکشنال، لایه‌برداری از پوست است. این عملکرد باعث می‌شود که فهرست مزایای این روش بسیار طولانی شود. در ادامه به مهم‌ترین خواص آر اف فرکشنال برای پوست اشاره می‌کنیم:

افزایش الاستیسیته و سفتی پوست

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی که به خاطر افزایش سن، کاهش وزن شدید و … رخ می‌دهد، شل شدن پوست است. اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم مهم‌ترین مزیت ار اف پوست چیست، باید بگوییم تأثیری چشم‌گیر در سفت شدن پوست در قسمت‌های مختلف مانند گونه، غبغب و… دارد. در واقع Fractional RF با بهبود کلاژن سازی، به داشتن پوستی سفت آن هم بدون جراحی کمک می‌کند.

آر اف فرکشنال

لیفت پلک و ابرو

درست است که برای لیفت این قسمت‌ها انواع دستگاه جوانسازی پوست مختلف وجود دارد؛ اما این روش به لیفت ابروها و پلک هم کمک می‌کند. با این اوصاف شما می‌توانید با آر اف، یک تیر و چند نشان بزنید.

بهبود چروک‌های پوست

معجزه آر اف فرکشنال صورت، افزایش کلاژن سازی است. کلاژن پروتئینی طبیعی است که در بدن تولید می‌شود؛ اما از اوایل دهه سی زندگی روند تولید آن کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که سر و کله چین‌وچروک‌ها پیدا شود. یکی دیگر از مزایای این روش، جوانسازی پوست در مدت‌زمانی کوتاه (بین 1 تا 2 ماه) است. توصیه می‌کنیم پیش از آن‌که چروک‌ها عمیق‌تر شوند، از این روش استفاده کنید تا مانند یک مبارز حرفه‌ای، به جنگ با پیری بروید.

لیزر فرکشنال

دستگاه لیفت و جوانسازی صورت آر اف مدل استار سه هندپیس

برای بهره‌گیری از خواص آر اف فرکشنال، انواع دستگاه‌های خانگی هم در بازار موجودند؛ البته شدت تأثیرگذاری این دستگاه‌ها به اندازه ابزارهای حرفه‌ای در کلینیک‌های زیبایی نیست. با این حال استفاده از آن‌ها در روتین پوستی، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد و به بهبود جای جوش، زخم و… کمک می‌کند. یکی از این دستگاه‌های خانگی، دستگاه لیفت و جوانسازی صورت آر اف مدل استار سه هندپیس است.

دستگاه لیفت و جوانسازی صورت آر اف مدل استار سه هندپیس

بهبود جای جوش

کسانی که پوستی چرب و مستعد آکنه دارند، همیشه دنبال راهی سریع و قطعی برای درمان این عارضه می‌گردند. یکی دیگر از خواص لیزر فرکشنال، بهبود جای جوش و … است که در بخش‌های بعدی بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

آر اف صورت

درمان تعریق

شاید به نظر عجیب برسد، اما باید بگوییم Fractional RF به درمان تعریق و از بین بردن بوی بد آن کمک می‌کند. کسانی که به دلایل مختلفی مثل اختلالات هورمونی، ژنتیک و… از تعریق زیاد خسته شده‌اند، می‌توانند برای درمان این معضل روی این روش درمانی حساب کنند و از نتایج آن لذت ببرند.

بهبود ترک‌های پوستی

افراد زیادی بعد از بارداری یا کاهش وزن ناگهانی، شاهد ترک‌های پوستی در قسمت‌های مختلف بدنشان هستند. اگرچه این ترک‌ها خطرناک نیستند، اما اعتمادبه‌نفس را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند ظاهر پوست ناخوشایند باشد. یکی دیگر از مزایای Fractional RF، بهبود و رفع سریع ترک های پوستی است.

تاثیر لیزر فرکشنال در درمان ترک پوستی

درمان لک و تیرگی‌های پوست

افزایش سن، ژنتیک و عدم استفاده از ضد آفتاب مهم‌ترین دلایلی هستند که به لک‌های پراکنده و تیرگی پوست منجر می‌شوند. آر اف صورت با لایه‌برداری از پوست و کمک به بهبود متابولیسم سلول‌های مرده و ناسالم، به از بین بردن این لک‌ها و یکدست کردن رنگ پوست کمک می‌کند.

دستگاه جوانسازی پوست یونی پاور مدل ماسک اولترا سونیک

این دستگاه با تکنولوژی مدرن طراحی شده است و استفاده از آن بسیار راحت است. دستگاه جوانسازی پوست یونی پاور مدل ماسک اولترا سونیک، برای پوست صورت و گردن و تقویت عضلات این نواحی بسیار مناسب است. سایر ویژگی‌های این دستگاه عبارت‌اند از:

  • درمان انواع مشکلات پوستی
  • دارای 7 LED مختلف
  • قابلیت تنظیم شدت و نوع LED
  • قابل استفاده در خانه، کلینیک زیبایی و مطب
دستگاه جوانسازی پوست یونی پاور مدل ماسک اولترا سونیک

عوارض آر اف فرکشنال

به طور کلی اراف فرکشنال یکی از روش‌های درمانی و جوان‌سازی بی‌خطر است؛ چرا که جزو راه‌های غیرتهاجمی است و نیازی به جراحی و… ندارد. به طور معمول 24 ساعت بعد از ار اف، پوست کمی قرمز و ملتهب خواهد بود. امکان دارد در بعضی از افراد این قرمزی تا چند روز بعد هم ادامه پیدا کند یا پوست کمی پوسته‌پوسته شود. با این حال جای نگرانی نیست و تمام این علائم بعد از یک هفته یا به مرور زمان از بین می‌روند.

انواع دستگاه های آر اف

دستگاه‌های جوان‌سازی پوست از میکرودرم گرفته تا آر اف، تنوع بسیار زیادی دارند و توسط شرکت‌های مختلف در کشورهای متفاوت تولید می‌شوند. در ادامه 3 مورد از بهترین دستگاه‌های Fractional RF را معرفی می‌کنیم؛ دستگاه‌هایی که اکثر متخصصین پوست حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند:

دستگاه Fractional RF ویواسه

اگر از آن دسته افرادی هستید که میزان مقاومت آن‌ها نسبت به درد بسیار کم است، توصیه می‌کنیم به مراکزی مراجعه کنید که از دستگاه ار اف ویواسه استفاده می‌کنند. برند ویواسه نسل جدیدی از دستگاه‌های فرکشنال آر اف را تولید کرده است که موتور آن‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها، درد کمتری به وجود می‌آورد. در ضمن اکثر کسانی که با این دستگاه برای جوان‌سازی پوست اقدام کردند، کمترین علائم پس از درمان، مثل قرمزی و التهاب را گزارش دادند. در ضمن در بین انواع مدل‌های این برند، دستگاه فرکشنال ار اف 36 محبوب‌تر است؛ چون با 36 سوزن با نوک طلا طراحی شده است و با نفوذ به لایه‌های عمقی پوست، در مدت‌زمانی کوتاه بهترین اثربخشی را دارد.

خواص آر اف فرکشنال

دستگاه لیزر فرکشنال اسکارلت

یکی دیگر از دستگاه‌های فرکشنال با درد بسیار کم، دستگاه‌های اسکارلت است. این دسته از دستگاه‌ها با لایه‌برداری از اپیدرم و درم، به جوانسازی پوست صورت و بدن و کاهش چین‌وچروک و افتادگی کمک می‌کنند.

دستگاه آر اف صورت ترمیا

دستگاه اراف فرکشنال ترمیا با سوزن‌هایی با ضخامت کم طراحی شده است. مزیت این دستگاه این است که فرکانس فرکشنال به طور جداگانه به هر سوزن انتقال پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مراحل این روش درمان لیزری، در همه قسمت‌های صورت یکنواخت باشد.

دستگاه میکرودرم خانگی میوتو

دستگاه‌های خانگی می‌توانند یک مکمل بی‌نظیر برای داشتن روتین پوستی ایده‌آل باشند. اگر می‌خواهید از شر جوش‌های سرسیاه و آلودگی‌های پوستی راحت شوید و پوستتان را به‌راحتی در منزل لایه‌برداری کنید، دستگاه میکرودرم خانگی میوتو مدل Lucca انتخاب مناسبی است. مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصول عبارت‌اند از:

  • پاکسازی کامل پوست
  • قابلیت تنظیم سرعت
  • داشتن 3 سَری متفاوت برای درمان‌های مختلف
  • قابل استفاده برای صورت
دستگاه میکرودرم خانگی میوتو

تاثیر آر اف فرکشنال برای جای جوش

در بخش‌های قبلی وعده داده بودیم که به طور مجزا در مورد تأثیر آر اف فرکشنال صورت برای پوست‌های جوش‌دار بگوییم. دلایل مختلفی باعث جوش زدن صورت می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها بلوغ، ژنتیک، رژیم غذایی ناسالم، استفاده از برخی داروها و اختلالات هورمونی است.

خبر خوب این است که اراف فرکشنال راه‌حلی بسیار خوب برای درمان این معضل است. بسیاری از کسانی که از این روش برای بهبود جای جوش استفاده کردند، رضایت بالایی داشتند. در ضمن باید بگوییم تأثیر این راه‌حل فقط در از بین بردن جای جوش‌های قدیمی نیست؛ بلکه برای جوش‌های فعال و تازه هم کاربرد دارد.

اراف فرکشنال روشی مؤثر برای درمان جای جوش
بیشتر بخوانید: از بین بردن جای جوش

تفاوت آر اف فرکشنال با میکرونیدلینگ

در سال‌های اخیر روش‌های جوانسازی پوست بسیار متنوع شده است و انتخاب میان بهترین راهکار با چالش‌هایی همراه است؛ چالش‌هایی مانند روش جوان‌سازی، میزان اثربخشی، طول درمان، قیمت و…

به طور کلی ار اف و میکرونیدلینگ هر دو جزو روش‌های غیرتهاجمی برای برطرف کردن مشکلات پوستی محسوب می‌شوند؛ با این حال مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بعد از درمان با میکرونیدلینگ تا چند روز زخم‌هایی بسیار سطحی روی پوست دیده می‌شود که در ار اف وجود ندارد.
  • ار اف در عمق‌های مختلف پوست نفوذ می‌کند و با انرژی لیزر و به شکل نواری، کلاژن سازی را فعال می‌کند؛ ولی میکرونیدلینگ با سوزن‌تراپی، سنتز کلاژن را افزایش می‌دهد.
  • ار اف تأثیر زیادی برای رفع شل شدن و افتادگی پوست دارد، اما میکرونیدلینگ بیشتر برای درمان چین‌وچروک و علائم پوستی است.
بررسی تفاوت اراف فرکشنال با میکرونیدلینگ

تفاوت لیزر فرکشنال با هایفو

با توجه به تنوع روش‌های جوان‌سازی پوست، افراد بسیاری این سؤال را دارند که هایفو بهتر است یا آر اف؟ در جواب باید بگوییم با این‌که هر دو روش غیرتهاجمی هستند، اما نحوه عملکرد آن‌ها متفاوت است.

  • اگر قصد برطرف کردن افتادگی پوست را دارید هایفو گزینه بهتری است، ولی ار اف روشی جدیدتر است و به درمان لک و تیرگی و حجم دادن پوست بسیار کمک می‌کند.
  • هایفو به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و بیشتر برای افراد بالای 40 یا 50 سال مناسب است.

نکات مهم قبل از شروع درمان با ار اف

مهم‌ترین مواردی که باید قبل از ار اف تراپی رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • حداقل 1 یا 2 هفته قبل از شروع درمان، از قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب یا برنزه کردن خودداری کنید
  • اگر داروی خاصی مثل رقیق‌کننده‌های خون مصرف می‌کنید، حتما پزشکتان را از قبل در جریان بگذارید.

نکته مهم: اگر برنزه کرده باشید، درمان با آر اف امکان‌پذیر نخواهد بود.

مراقبت بعد از آر اف فرکشنال

بعد از هر روش درمانی، احتمال این که پوست واکنش نشان دهد وجود دارد. البته در بخش‌های قبل گفتیم که عوارض آر اف تراپی کوتاه‌مدت است و فقط شامل قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود. با این حال بسیار مهم است که بعد از ار اف صورت، موارد زیر را رعایت کنید:

  • حداقل تا 24 ساعت بعد، از هیچ‌گونه لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • در روزهای اول بعد از درمان، در معرض اشعه آفتاب قرار نگیرید. اگر مجبور شدید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • به مدت 2 روز، ورزش یا فعالیت‌های سنگین انجام ندهید.
  • حداقل 2 تا 5 روز از رفتن به استخر و سونا خودداری کنید.
  • دوش آب گرم نگیرید.
  • به‌هیچ‌وجه از کرم، لوسیون، شوینده و هر نوع محصول لایه‌برداری استفاده نکنید.
  • اگر پزشک برایتان ترمیم‌کننده یا آبرسان تجویز کرد، حتما طبق دستور از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از بهبود علائم می‌توانید با خیال راحت روتین پوستی و فعالیت‌های همیشگی‌تان را از سر بگیرید.

آر اف فرکشنال صورت

با آر اف فرکشنال پوستی زیبا و درخشان داشته باشید

در این مطلب به بررسی یکی از پرطرفدارترین و بی‌خطرترین راه‌های جوان‌سازی پوست یعنی Fractional RF پرداختیم. باید بگوییم این روش بسیار محبوب است و شما می‌توانید در مدت‌زمان بسیار کوتاه، نتایج آن را مشاهده کنید.

در انتها باید بگوییم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس یک روتین پوستی مناسب داشته باشید، از لوازم آرایشی باکیفیت استفاده کنید، ضد آفتاب و آبرسان را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید و با پوستتان مهربان باشید.

سؤالات متداول

آر اف بهتر است یا هایفو؟

اگر هدف اصلی شما رفع افتادگی و شل شدن پوست است، هایفو گزینه مناسب‌تری است. در مقابل برای درمان چین‌وچروک و جای جوش، آر اف عملکرد بهتری دارد.

مراقبت‌های بعد از آر اف فرکشنال چیست؟

حداقل تا چند روز در معرض آفتاب قرار نگیرید و استخر و سونا نروید. از لوازم آرایشی هم تا 24 ساعت بعد استفاده نکنید.

آیا آر اف دردناک است؟

به هر حال به خاطر تحریک پوست با سوزن‌ها کمی درد احساس می‌شود؛ اما این روش نسبت به سایر راه‌های جوان‌سازی، درد بسیار کمتری دارد.

هزینه آر اف صورت چقدر است؟

به طور میانگین هزینه آر اف صورت در سال 1403، بین 1 تا 3 میلیون تومان برای هر جلسه است. با این حال تخمین هزینه به نوع دستگاهی که استفاده می‌شود، قسمت‌هایی که می‌خواهید درمان کنید و طول درمان بستگی دارد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا