مراقبت از پوست

سولار چیست؟ آفتاب گرفتن یا سولاریوم؟

برنزه کردن پوست یکی از فعالیت‌های محبوب چند سال اخیر در میان بسیاری از افراد است. بسیاری با روش‌های مختلف از آفتاب گرفتن تا دستگاه سولاریوم رنگ پوست‌ را برنزه می‌کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید رنگ پوست‌تان را تغییر دهید اما اطلاع زیادی درمورد اینکه سولار چیست ندارید و دوست دارید در مورد تفاوت آن با آفتاب گرفتن و مزایا و معایب آن آشنا شوید در این مطلب با ما همراه شوید

فهرست مطالب

سولار چیست؟

در پاسخ به این سوال که سولاریوم چیست باید بگوییم که دستگاه سولاریوم یا تخت آفتاب وسیله‌ای الکترونیکی است که پوست را به تولید ملاتونین تحریک می‌کند. کسانی به تابش شدید نور آفتاب دسترسی ندارند یا دوست دارند در زمانی سریع‌تر برنزه شوند از این دستگاه استفاده می‌کنند. دستگاه سولاریوم معمولا چند لامپ برنزکننده دارد که دوره‌ای خاموش و روشن می‌شوند و اشعه UV را به سطح پوست می‌رسانند. نور فرابنفشی که در دستگاه سولاریوم به کار می‌رود دو نوع اصلی دارد: UV-A و UV-B
اشعه‌ UV-A و UV-B چه تفاوتی دارند؟

UV-A غالبا برای برنزه شدن پوست و ایجاد رنگ طبیعی استفاده می‌شود و UV-B برای تحریک و تولید ویتامین D.

سولار چیست؟

روش کار با سولاریوم چگونه است؟

حالا که جواب سوال سولاریوم چیست را گرفتیم، روش کار با سولاریوم را بررسی می‌کنیم. روش کار با سولاریوم به این شکل است که باید بدون لباس روی تخت دراز بکشید. اپراتور عینک مخصوصی به شما می‌دهد تا اشعه به چشم‌ها آسیب نرساند. پس از اینکه آماده شدید، در  دستگاه بسته می‌شود و اشعه از سمت بالا به بدن تابیده می‌شود.

زمان استفاده از دستگاه سولار چقدر است؟

مدت زمان قرار گرفتن در دستگاه بستگی به درجه‌ تیرگی پوست دلخواه‌تان دارد و اپراتور آن را تنظیم می‌کند.

اقدامات لازم پیش و پس از سولاریوم

  • پیش از جلسه‌ی سولاریوم از هیچ‌گونه مواد یا لوازم آرایشی، روغن، عطر، ادکلن و اسپری ضدتعریق استفاده نکنید.
  • اکسسوری‌ها، جواهرات، ساعت و لنز را پیش از ورود به دستگاه خارج کنید.
  • پس از جلسه‌ سولاریوم که احتمال تعریق بالاست آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته جبران شود.
  • بعد از هر جلسه از لوسیون سولاریوم و روغن سولاریوم استفاده کنید.
سولاریوم چیست

استفاده از لوسیون سولاریوم برای تاثیر بیشتر

استفاده از لوسیون‌های سولاریوم کمک می‌کند پوست بهتر برنزه و تیره شود و رنگ بهتری به خود بگیرد. همچنین لوسیون سولاریوم پوست را درخشان و شفاف می‌کند. بنابراین خوب است پیش از سولاریوم از این روغن استفاده کنید.

روغن سولاریوم برای رطوبت‌رسانی

روغن سولاریوم نیز محصول دیگری است که علاوه کمک به برنزه شدن پوست برای رطوبت‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چند نمونه از انواع روغن سولاریوم آشنا شویم:

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل شاین دارای SPF4

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل شاین دارای SPF4 که برای استفاده‌ی راحت‌تر به شکل اسپری در دسترس است، مانع از خشکی پوست می‌شود و رطوبت پوست را تامین می‌کند. همچنین برای بدن و صورت مناسب است.

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل شاین دارای SPF4

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل ویتامینه با SPF6

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل ویتامینه با SPF6 روند برنزه شدن را تسریع می‌کند و روی پوست هم چربی ایجاد نمی‌کند. همچنین محافظ خوبی در برابر اشعه فرابنفش است.

روغن برنزه‌کننده سی گل مدل ویتامینه با SPF6

مزایای برنزه کردن با سولار

مدت زمان کم و عدم نیاز به قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر خورشید و در فضای بیرون، مزایای اصلی برنزه کردن با سولار هستند. سایر مزایای برنزه کردن با سولار از این قرار است:

برنزه شدن سریع

به مهمانی دعوت هستید و نیاز دارید سریع پوست‌تان را برنزه کنید؟ حسن دستگاه سولاریوم برنزه شدن سریع پوست است و این دستگاه به سرعت رنگدانه‌های پوست را افزایش می‌دهند.

کاهش دردهای خفیف عضلانی

حین استفاده از دستگاه سولار، گرما به بافت‌های داخلی پوست نفوذ می‌کند و دردهای خفیف عضلانی را کاهش می‌دهد.

احساس زیبایی و اعتماد به نفس

زیبایی در افزایش اعتماد به نفس تاثیر زیادی دارد. بسیاری رنگ طبیعی پوست‌شان را دوست ندارند و با برنزه کردن پوست احساس زیبایی بیشتری می‌کنند که رضایت و اعتماد به نفس‌شان را افزایش می‌دهد.

کنترل شدت و زمان تابش نور

شدت و زمان تابش نور در دستگاه‌های سولاریوم قابل تنظیم است و این قابلیت کمک می‌کند نتیجه‌ دلخواه را بگیرید و از آسیب پوستی هم جلوگیری کنید.

عوارض سولاریوم

حرف از سولار که می‌شود بسیاری به معایب آن اشاره می‌کنند و از خطراتی که ممکن است برای سلامتی داشته باشد صحبت می‌کنند. اما کدام یک از این خطرات واقعی و کدام شایعه است؟ در ادامه معایب برنزه کردن با سولار را باهم بررسی می‌کنیم:

خطر سوختگی پوست

گاهی در صورت داشتن پوست حساس، استفاده از دستگاه‌های سولاریوم ممکن است منجر به سوختگی پوست شود. اشعه UV اضافی می‌تواند به سلول‌های پوستی آسیب برساند و در موارد حاد باعث سوختگی و التهاب پوست شود.

پیری زودرس پوست

استفاده‌ بیش از حد از دستگاه سولاریوم می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. زمانی که اشعه UV مضر به عمق پوست نفوذ کند، رادیکال‌های آزاد پوست را آزاد می‌کند که باعث ایجاد چین‌وچروک و پیری زودرس پوست می‌شود.

افزایش خطر سرطان

استفاده‌ مداوم و طولانی مدت و با درجه‌ بالای سولاریوم به عنوان عامل ریسکی برای سرطان پوست شناخته می‌شود.

سولاریوم چیست

آسیب به چشم

تابش نور UV از دستگاه سولاریوم ممکن است به چشم‌ها آسیب برساند و باعث مشکلات چشمی مثل آب مروارید و ملانوم چشمی شود. به همین دلیل لازم است حتما پیش از ورود به دستگاه از عینک‌های محافظتی استفاده کنیم.

ماندگاری کوتاه‌مدت

اگرچه با استفاده از دستگاه سولاریوم خیلی زود پوست برنزه می‌شود اما این رنگ زود هم از بین می‌رود. ماندگاری رنگ برنزه به دست آمده از سولاریوم معمولا بین یک تا دو هفته است. به همین دلیل معمولا افرادی که به برنزه کردن پوست‌شان علاقه دارند مدام از دستگاه سولاریوم استفاده می‌کنند که باعث آسیب به پوست می‌شود.

آفتاب گرفتن، روش دیگری برای برنزه کردن پوست

حالا که به پاسخ پرسش سولار چیست رسیدیم و از مزایا و معایب سولاریوم آگاه شدیم بد نیست درمورد برنزه کردن پوست با آفتاب و نور خورشید هم بیشتر بدانیم. یکی دیگر از روش‌های برنزه کردن پوست آفتاب گرفتن است که مانند برنزه کردن با سولاریوم مزایا و معایبی دارد. در ادامه با نحوه‌ آفتاب گرفتن و مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم.

مراحل آفتاب گرفتن

برای برنزه شدن پوست با آفتاب بهتر است طبق مراحل زیر پیش برویم تا پوست آسیب نبیند:

  • لایه‌برداری پوست: بهتر است پیش از برنزه کردن با آفتاب، پوست را با لایه‌برداری مناسب آغشته کنیم و لایه‌برداری را انجام دهیم. در صورت انجام ندادن این مرحله به احتمال زیاد پوست بعد از برنزه شدن خشک می‌شود و پوسته‌ریزی می‌کند.
  • پوشیدن لباس مناسب: برای برنزه کردن پوست با آفتاب لازم است لباسی مناسب مثل مایو، شلوارک، تاپ و لباس‌هایی از این دست بپوشیم که در عین کمک به برنزه شدن پوست بدن را دچار آسیب نکند.
  • استفاده از روغن برنزه و ضد آفتاب: پیش از دراز کشیدن زیر آفتاب لازم است حتما از روغن برنزه و ضد آفتاب استفاده کنیم. روغن برنزه رنگ گرفتن پوست را تسریع می‌کنند و ضد آفتاب کمک می‌کند پوست آسیب نبیند. همچنین لازم است پس از استفاده از این روغن و کرم، بدن را با آب‌پاش مرطوب کنید.
  • زمان مناسب آفتاب گرفتن: بهتر است قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعد از ۴ بعد از ظهر آفتاب بگیرید. بازه‌ ۱۲ تا ۱۵ بدترین زمان است چون نور خورشید بسیار شدید است و پوست دچار سوختگی می‌شود.
  • دراز کشیدن مقابل خورشید: بعد از استفاده‌ از روغن برنزه و ضد آفتاب می‌توانید ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید باشید. البته بعد از ۱۵ دقیقه باید ضد آفتاب را تجدید کنید. بعد بچرخید تا همه جای بدن یک‌دست رنگ بگیرد.
  • استفاده از کرم و لوسیون بعد از آفتاب گرفتن: بعد از برنزه کردن پوست با آفتاب بهتر است از کرم و لوسیون‌های افترسان استفاده کنید تا اثر اشعه‌های خورشید به حداقل برسد. ضمنا بلافاصله بعد از آفتاب گرفتن دوش نگیرید.

ضد آفتاب مخصوص آفتاب گرفتن

اولین نکته‌ای که پیش از آفتاب گرفتن باید به خاطر داشته باشید استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF مناسب است. پیش از آفتاب گرفتن روی مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند، کرم ضدآفتاب بمالید. از جمله انواع ضدآفتاب مخصوص آفتاب گرفتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضدآفتاب بی‌رنگ و ضدلک لافارر مناسب پوست چرب و آکنه‌دار با SPF50

ضدآفتاب بی‌رنگ و ضدلک لافارر مناسب پوست چرب و آکنه‌دار با SPF50 پوست را در برابر UVB و UVA محافظت می‌کند و با کنترل چربی پوست، باعث کاهش آن و جلوگیری از آکنه شود.

ضدآفتاب بی‌رنگ و ضدلک لافارر مناسب پوست چرب و آکنه‌دار با SPF50

ضد آفتاب فلوئید مای مدل هیالورونیک اسید SPF50

حسن ضد آفتاب فلوئید مای مدل هیالورونیک اسید SPF50 این است که بر پایه‌ی آب ساخته شده و پس از مصرف احساس سنگینی یا چربی روی پوست ایجاد نمی‌کند.

ضد آفتاب فلوئید مای مدل هیالورونیک اسید SPF50

ضد آفتاب سان سیف کرم پودری و پرایمری مکیسان با SPF50 رنگی

ضد آفتاب سان سیف کرم پودری و پرایمری مکیسان با SPF50 رنگی علاوه بر محافظت در برابر نور خورشید پوست را یکدست می‌کند و به عنوان کرم‌پودر هم قابل استفادع است. این محصول ۶ رنگ شامل: بژ عاجی و بژ طلایی مناسب تناژ پوست سرد (زمینه پوست صورتی، قرمز و آبی)، بژ ابریشمی و بژ رزگلد مناسب تناژ پوست گرم (زمینه پوست زرد، هلویی و طلایی) و بژ وانیلی و بژ طبیعی مناسب تناز پوست طبیعی یا خنثی (ترکیبی از رنگ پوست سرد و گرم) دارد.

ضد آفتاب سان سیف کرم پودری و پرایمری مکیسان با SPF50 رنگی

ضدآفتاب بی‌رنگ ژیناژن مدل Fusion Liquid مناسب پوست چرب

ضدآفتاب بی‌رنگ ژیناژن مدل Fusion Liquid مناسب پوست چرب، بافت بسیار سبکی دارد که خیلی سریع جذب پوست می‌شود و برای استفاده‌ی روزانه بسیار مناسب است.

ضدآفتاب بی‌رنگ ژیناژن مدل Fusion Liquid مناسب پوست چرب

کرم ضدآفتاب درماتیپیک بی‌رنگ مدل Hydra با SPF50

کرم ضدآفتاب درماتیپیک بی‌رنگ مدل Hydra با SPF50 برای افرادی که پوست خشک و نرمال دارند مناسب است. ترکیبات این کرم رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند و از خطوط و چین‌وچروک سطحی پوست جلوگیری می‌کند.

کرم ضدآفتاب درماتیپیک بی‌رنگ مدل Hydra با SPF50

کرم ضدآفتاب بی‌رنگ سینره مدل Oil Free با SPF50

این کرم با بافت سبکی که دارد برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است. همچنین ضدجوش و آکنه هم هست و این مشکل رایج بین کسانی که پوستی چرب دارند را رفع می‌کند.

کرم ضدآفتاب بی‌رنگ سینره مدل Oil Free با SPF50

این ضدآفتاب‌ها و دیگر لوازم آرایشی در سایت خانومی موجود هستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را سفارش دهید.

استفاده از روغن محصوص آفتاب گرفتن، کاملا ضروری

در قدم بعدی برای برنزه کردن بدن با نور خورشید از کرم‌های آفتاب، روغن آفتاب یا وازلین استفاده کنید. این محصولات بدون ایجاد حساسیت از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند و ماندگاری تیرگی پوست را افزایش می‌دهند.

آفتاب گرفتن

برای تاثیر بیشتر روغن آفتاب یا وازلین می‌توان آن را با موادی مثل پودر قهوه و پودر کاکائو ترکیب کرد بعد روی پوست مالید. با چند نمونه از این روغن‌ها آشنا شویم:

لوسیون ضدآفتاب آردن مدل آکوا نیوژن SPF50 مناسب انواع پوست

لوسیون ضدآفتاب آردن مدل آکوا نیوژن SPF50 مناسب انواع پوست قابلیت استفاده روی پوست مرطوب را دارد و به همین دلیل لوسیونی کاربردی هنگام شنا یا حمام آفتاب پس از شنا است و باعث سوزش پوست یا عرق‌سوز شدن نمی‌شود.

لوسیون ضدآفتاب آردن مدل آکوا نیوژن SPF50 مناسب انواع پوست

وازلین حاوی روغن آرگان ۳۴۳ میل دافی

وازلین حاوی روغن آرگان ۳۴۳ میل دافی باعث نرمی و صافی پوست می‌شود و در درمان خشکی و ترک پوست هم موثر است. همچنین در درمان لک‌های پوستی هم موثر است. تمام این موارد این وازلین را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده حین آفتاب گرفتن تبدیل می‌کند.

وازلین حاوی روغن آرگان ۳۴۳ میل دافی

چند نکته برای برنزه کردن پوست با آفتاب گرفتن

به جز استفاده از ضدآفتاب مناسب بهتر است حین برنزه کردن پوست با نور خورشید چند نکته را رعایت کنید تا سلامت پوست و بدن‌تان به خطر نیفتد:

  • در ساعات اوج تابش آفتاب در معرض نور آن نباشید.
  • مرتب به سایه بروید و مدت طولانی زیر نور آفتاب نباشید.
  • از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم‌ها آسیب نبیند.

مزایای برنزه کردن پوست با آفتاب گرفتن

استفاده از نور خورشید برای برنزه کردن پوست مزایایی دارد که به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند، از جمله:

دریافت ویتامین دی

سطح ویتامین دی در بدن اغلب خانم‌ها پایین است و به همین دلیل به مصرف مکمل‌ها روی می‌آورند. اگرچه استفاده از مکمل ویتامین دی روش خوبی برای جبران کمبود این ویتامین است اما استفاده از نور خورشید هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. آفتاب منبع طبیعی تولید ویتامین دی است. فواید ویتامین دی و نقش آن در سلامت استخوان، سیستم ایمنی و عضلات هم بر کسی پوشیده نیست.

بهبود خلق‌وخو

شاید شنیده باشید افراد ساکن کشورهایی که در آن‌ها اغلب روزها هوا ابری است و نور خورشید روزهای کمی می‌تابد، افسرده و کج‌خلق هستند. این گزاره تا حدود زیادی درست است. تابش نور خورشید ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند سروتونین را افزایش می‌دهد و در نتیجه به بهبود خلق‌وخو و حتی خواب کمک می‌کند.

کاهش فشار خون

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از این طریق باعث سلامت قلب و عروق می‌شود.

مزایای آفتاب گرفتن

درمان برخی بیماری‌ها

شاید شنیده باشید آفتاب خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. به جز این خاصیت نور خورشید برای درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی فصلی و اگزما موثر است.

معایب برنزه کردن پوست با آفتاب گرفتن

ممکن است تصور غالب این باشد که نور خورشید از دل طبیعت برآمده پس هیچ ضرری ندارد و تا حد ممکن باید از آن استفاده کرد. اما این‌طور نیست. قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور خورشید معایبی دارد که می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. در ادامه با معایب برنزه کردن پوست با آفتاب آشنا می‌شویم:

سوختگی پوست

قرار گرفتن زیر نور خورشید برای مدت طولانی باعث آفتاب سوختگی، قرمزی، درد و التهاب پوست می‌شود. لازم است بدانیم چگونه از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم تا از عوارض قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید جلوگیری شود.

پیری زودرس

اشعه UV خورشید، کلاژن و الاستین پوست را از بین می‌برد و باعث می‌شود چین‌وچروک و لک‌های قهوه‌ای روی پوست ایجاد شود و پوست دچار افتادگی شود.

سرطان پوست

اشعه‌ی فرابنفش یا همان UV خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خطرات زیادی دارد.

استفاده از ضد آفتاب

آسیب به چشم‌ها

اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند باعث آسیب قرنیه و عدسی چشم شود و خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.

بالاخره آفتاب گرفتن یا سولاریم؟

هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. در یک کلام آفتاب گرفتن با سولاریوم سریع‌تر است اما ویتامین دی کمتری به بدن می‌رسد و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. آفتاب گرفتن با نور خورشید روش خوبی برای دریافت ویتامین دی است اما ممکن است باعث آسیب به پوست شود. در هر دو حالت بهتر است زیاد در معرض اشعه نباشیم و حتما از ضدآفتاب، عینک آفتابی یا مخصوص سولاریوم و روغن‌های مناسب استفاده کنیم.

چه کسانی نمی‌توانند از سولاریوم استفاده کنند؟

  • افرادی که بیماری و مشکلات پوستی دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افراد باردار چرا که اشعه UV برای جنین خطرناک است.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا