مراقبت از پوست

پماد زینک اکساید برای لک صورت چه تاثیری دارد؟ روش استفاده + مهم‌ترین نکات

در اغلب خانه‌ها، یک پماد زینک اکساید در گوشه کابینت مخصوص داروها یا کشوی پمادها در یخچال وجود دارد که برای سوختگی، التهاب و موارد مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جا که در بیشتر کرم‌هایی که به‌عنوان وسایل آرایشی و بهداشتی نیز به‌فروش می‌رسند هم می‌توانیم زینک را ببینیم، این سوال ایجاد می‌شود که زینک چیست و چه فوایدی دارد؟ اگر شما هم دقیقا نمی‌دانید که پماد زینک اکساید برای لک صورت چه کاربردی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است، همراه ما باشید تا در این مطلب به بررسی دقیق و کامل همه جزئیات مرتبط با این پماد جادویی و کارآمد بپردازیم!

زینک اکساید چیست؟

زینک اکساید یا همان اکسید روی، یک ماده قوی و پرکاربرد است که به‌صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد. پس از ایجاد تغییرات مختلف بر زینک، زینک اکساید به‌صورت مصنوعی تولید می‌شود. زینک یک ماده سفید رنگ و غلیظ است که معمولا یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد می‌کند. موارد مصرف زینک اکساید شامل موارد مختلفی است که از تسکین التهابات تا محافظت در برابر آفتاب را در بر می‌گیرد.

 به همین خاطر، در ترکیبات اغلب کرم‌های ضد آفتاب، زینک به چشم می‌خورد. کمک به ترمیم سریع زخم‌ها، کنترل میزان ترشح چربی پوست، درمان جوش و البته از بین‌بردن لکه‌های پوستی، دیگر دلایلی هستند که این کرم در میان انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، کاربرد فراوانی دارد. با وجود همه این خواص بی‌نظیر، بدون شک مصرف پماد زینک اکساید برای لک صورت، یکی از بهترین موارد مصرف این ماده مفید است که در بخش بعدی، به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم.

زینک اکساید برای لک صورت

خواص پماد زینک اکساید برای لک صورت

همان‌طور که در بخش پیش اشاره کردیم، زینک اکساید درست مثل یک محافظ قوی روی پوست صورت قرار می‌گیرد و از نفوذ اشعه آفتاب به پوست و لایه‌های زیرین آن، محافظت می‌کند. از آن‌جا که اشعه‌های آفتاب، خود یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد و البته پررنگ شده لکه‌های صورت هستند، ایجاد این لایه محافظتی اولین دلیلی است که از این ماده در انواع کرم‌های ضد لک و روشن کننده استفاده می‌شود.

مهار آنزیم تیروزیناز

دیگر خاصیت مهم زینک اکساید برای پوست، مهار آنزیم تیروزیناز است. این آنزیم، وظیفه ترشح ملانین در پوست را برعهده دارد و با افزایش فعالیت آن، پوست تیره می‌شود. از آن مهم‌تر این‌که لکه‌های مختلف، بر سراسر پوست صورت و بدن ایجاد خواهند شد. با مهار شدن این آنزیم توسط زینک اکساید، میزان ترشح ملانین کمتر می‌شود. در نتیجه، پوست به‌مرور روشن شده و لکه‌های تیره نیز کم‌رنگ شده و به‌مرور محو خواهند شد.

ضد التهاب و قرمزی

از سوی دیگر، زینک اکساید خاصیت ضد التهابی نیز دارد. التهاب و قرمزی پس از روزهای اول، به شکل لکه‌های تیره وسیع روی پوست باقی می‌مانند. حساس‌شدن پوست در شرایط التهاب و پس از آن تابش نور آفتاب بر پوست ملتهب، همه به ایجاد لکه‌ها منجر خواهند شد. خوشبختانه زینک اکساید با وجود خاصیت ضد التهابی خود، از قرمزی، تورم، خارش و ایجاد حساسیت‌های پوستی جلوگیری می‌کند. افزون بر این، حتی در صورت ایجاد این التهاب‌ها و مصرف زینک پس از آن، این پماد قوی با ایجاد لایه محافظ، از تیره‌شدن آثار التهاب پوستی ممانعت می‌کند.

زینک اکساید و التهاب صورت

افزایش سرعت ترمیم زخم‌ها

همراه با همه این خواص عالی پماد زینک اکساید برای لک صورت، دیگر فایده زینک اکساید، افزایش سرعت ترمیم زخم‌ها است. بنابراین جای جوش‌ها، زخم‌ها، سوختگی‌ها و… روی پوست، خیلی سریع‌تر بهبود می‌یابند و ظاهر تیره و لکه‌مانند به‌خود نمی‌گیرند. همه این مشخصه‌ها باعث شده که کرم زینک اکساید برای لک صورت، پرکاربرد باشد و در انواع محصولات بهداشتی مثل کرم ضد لک سیسپرسا، مورد استفاده قرار بگیرد.

اغلب برندهای خارجی و ایرانی مثل برند اوردینری، با توجه به همین کاربرد زینک اکساید در محصولات متنوع خود از این ماده استفاده کرده‌اند.

کرم ضد لک سیسپرسا

کرم ضد لک سیسپرسا ضد لک قوی است که علاوه بر زینک دارای دیگر مواد موثر برای کاهش لک هم‌چون ویتامین E، ویتامین C و نیاسینامید است. دارای یکی از قوی‌ترین فرمولاسیون‌های ضد لک بوده و می‌تواند هر نوع لک پوستی مقاوم به درمان هم‌چون لکه‌های دوره بارداری، لک کبدی و حتی لکه‌های گسترده نواحی تیره بدن را از بین ببرد.

کرم ضد لک سیسپرسا

با وجود همه این خواص بی‌نظیر زینک اکساید برای لکه‌های تیره و مقاوم، این سوال مهم برای همه ایجاد شده است که برای رسیدن به نتیجه مد نظر، باید چقدر از این پماد یا کرم‌های حاوی آن را استفاده کنیم؟

پماد زینک اکساید برای لک چه مدت روی پوست بماند؟

پیش از هر چیز، در این بخش باید به شما بگوییم که مصرف زینک اکساید و رسیدن به نتیجه مد نظر، درست مثل دیگر کرم‌ها و محصولات پوستی، به صبر و حوصله نیاز دارد. پوست صورت و بدن، حداقل در 12 هفته ترمیم و بازسازی می‌شود. به همین دلیل، برای رسیدن به نتیجه واقعی و ماندگار، شما باید حداقل 12 هفته مداومت داشته باشید تا اولین نتایج ظاهر شوند.

دیگر نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده از پماد زینک اکساید اختصاصی یا محصولات حاوی زینک، هر کدام دستورالعمل متفاوتی دارند. اغلب پزشکان متخصص پوست و زیبایی عقیده دارند که در زمان مصرف پماد زینک اکساید 25 درصد برای لک صورت، باید این پماد را به‌صورت ماسک در بازه‌های زمانی 30 دقیقه‌ای و روزی یک بار استفاده کنید. پس از آن نیز پوست خود را بشویید و روتین پوست خود را ادامه دهید.

هر چند روش مصرف پماد زینک اکساید برای لک صورت در دیگر محصولات بهداشتی حاوی زینک، متفاوت است. برخی محصولات را باید شب تا صبح استفاده کنید و برخی دیگر، برای مصرف روزانه هستند. نحوه مصرف پماد زینک برای از بین بردن لکه‌های پوستی با توجه به دیگر ترکیبات موجود در هر محصول، تعیین می‌شود. بنابراین اگر از کرم‌های آرایشی و بهداشتی حاوی زینک مثل انواع کرم ضد لک استفاده می‌کنید، باید دستورالعمل موجود در محصول را به‌دقت مطالعه کنید و بر اساس آن، کرم مخصوص ضد لک را استفاده کنید.

نحوه استفاده از زینک اکساید برای لک صورت

برای رسیدن به بهترین و کامل‌ترین نتیجه از زینک اکساید، باید روش مصرف دقیق آن را به کار ببرید. نحوه استفاده از زینک اکساید برای لک صورت بدین شکل است:

  • دستان خود را با یک شوینده مناسب، به‌خوبی بشویید.
  • پوست صورت و نواحی دارای لک را نیز با شوینده مناسب، بشویید و خشک کنید.
  • با توجه به دستورالعمل محصول یا توصیه پزشک، میزان مناسبی از زینک اکساید به نواحی دارای لک بزنید.
  • با حرکات آهسته و بدون عجله، زینک را روی پوست خود ماساژ دهید.
  • ماساژ پوست را تا زمانی ادامه دهید که بخش زیادی از کرم، به پوست شما جذب شود.
  • پس از آن، دست‌های خود را بشویید و اجازه دهید که کرم روی پوست شما بماند.

تنها در صورتی که از پماد خالص زینک به دستور پزشک استفاده می‌کنید، بهتر است که پس از مدت زمان مشخصی، پوست خود را تمیز کنید. در غیر این صورت، دیگر محصولات حاوی زینک باید روی پوست شما باقی بمانند. نکته بسیار مهم دیگر این است که پماد زینک و دیگر محصولاتی که در ترکیبات آن‌ها زینک استفاده شده است، فقط و فقط استفاده خارجی دارند. به هیچ عنوان نباید آن‌ها را به‌صورت داخلی یا در نزدیک چشم‌ها استفاده کنید.

استفاده از زینک اکساید

برای رسیدن به نتیجه بهتر و کامل‌تر، شما می‌توانید از دیگر محصولات برای از بین‌بردن لکه‌های پوستی هم کمک بگیرید. در مطلب بهترین کرم ضد لک بدون بازگشت، مهم‌ترین محصولات روشن‌کننده پوست را با هم مرور کردیم. با نیم‌نگاهی به این مطلب، می‌توانید با بهترین کرم‌هایی آشنا شوید که برای از بین‌بردن لکه‌های مقاوم به درمان، بی‌نظیر هستند.

سایر کاربردهای زینک اکساید برای پوست

زینک اکساید به جز از بین بردن لکه‌ها، با داشتن ده‌ها خاصیت بی‌نظیر، یک ماده فوق‌العاده برای پوست است که کاربردهای متعددی دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای زینک اکساید برای پوست شامل موارد زیر هستند:

ضد آفتاب و محافظت از پوست

زینک اکساید یک ماده قوی است که مقاومت بی‌نظیری در مقابل آفتاب دارد. در انواع ضد آفتاب‌های فیزیکال، از میزان مشخصی زینک استفاده می‌شود. زینک درست مثل یک محافظ فیزیکی، روی پوست باقی می‌ماند. اجازه نفوذ اشعه ماورابنفش و رادیکال‌های آزاد را به پوست نمی‌دهد و بخش زیادی از اشعه‌ها را از روی پوست منعکس می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین کاربردهای زینک اکساید، محافظت از پوست در مقابل تابش نور خورشید است.

ضد آفتاب حاوی زینک اکساید

هم‌زمان با استفاده از زینک اکساید یا ضد آفتاب‌های حاوی این ماده، می‌توانید از دیگر روش‌های مراقبت از پوست در مقابل آفتاب نیز کمک بگیرید.

درمان جوش و آکنه

برای افرادی که با جوش‌های آلوده مواجه هستند، استفاده از هر نوع کرم و پمادی می‌تواند به گسترش جوش‌ها بر دیگر مناطق صورت منجر شود. در این شرایط، استفاده از یک ماده ضد باکتری، بهترین گزینه ممکن به نظر می‌رسد. پماد زینک اکساید با داشتن خواص ضد عفونی و ضد التهابی خود، از گسترش جوش‌ها بر پوست جلوگیری کرده و از آن مهم‌تر این‌که به‌مرور زمان می‌تواند جوش‌ها را نیز از بین ببرد. بدین شکل، پوست صورت صاف و یک‌دست خواهد شد و با داشتن خواص ترمیم‌کنندگی، لکه‌های قرمز و ملتهب ناشی از جوش‌ها نیز از بین می‌روند.

کنترل میزان ترشح چربی

یکی از مهم‌ترین مشکلات اغلب افراد دارای پوست چرب، ترشح بیش از حد چربی پوستی است که خود به مشکلات متعددی منجر می‌شود. افزایش جوش‌ها، باز شدن منافذ پوست و برق‌افتادگی بیش از حد پس از چند دقیقه، همه بخشی از این مشکلات هستند. زینک اکساید می‌تواند بخش زیادی از چربی ترشح شده پوست را به خود جذب کند و بدین شکل، از باقی‌ماندن چربی روی پوست و تبدیل‌شدن آن به جوش، جلوگیری نماید. از سوی دیگر، التهاب پوستی و حتی تابش آفتاب، باعث افزایش میزان ترشح چربی می‌شوند. زینک با کنترل این دو مورد دیگر، به‌خوبی می‌تواند باعث کاهش ترشح چربی پوست شود.

نکات مهم استفاده از زینک اکساید

برخی از مهم‌ترین نکاتی که در حین استفاده از این پماد باید در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر هستند:

  • در صورت مصرف دیگر کرم‌های ضد لک، حتما به پزشک یا مشاور پوست اطلاع دهید.
  • قبل از مصرف زینک اکساید، حتما محل استفاده را به‌خوبی تمیز و خشک کنید.
  • در صورت بروز هر نوع عوارض جوانبی، مصرف را قطع کنید.
  • پماد زینک اکساید و محصولات حاوی این ماده را دور از نور خورشید نگه‌داری نمایید.
  • به هیچ عنوان از زینک و محصولات حاوی آن، بر زخم‌های باز استفاده نکنید.
  • در زمان مصرف، زینک اکساید را به دهان یا چشم‌ها نزدیک ننمایید.
استفاده از زینک اکساید

با در نظر گرفتن همه این موارد، باید به شما بگوییم که استفاده از محصولات حاوی زینک که با دیگر ماده‌های موثر دیگر ترکیب شده‌اند، بیشترین تاثیر را بر سلامت و زیبایی پوست دارند. برای مثال انواع سرم ضد لک و روشن کننده اوردینری با داشتن 13 محصول متفاوت، علاوه بر زینک از دیگر ترکیبات ضد لک نیز بهره برده است. بدین شکل، این محصولات روشن‌کننده، اثردهی سریع‌تر و بیشتری دارند و خیلی زود می‌توانند باعث روشن‌کنندگی پوست شما شوند. از سوی دیگر، نیاز به مصرف هم‌زمان چند محصول را هم از بین خواهند برد.

زینک اکساید، اکسیر جادویی برای سلامت پوست

التهاب، آکنه و جوش، لک‌های تیره و دیگر موارد مخرب پوست، در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان پوست پس از وقوع این مشکلات وجود دارد که استفاده از زینک اکساید، یکی از بهترین آن‌ها است. پماد زینک اکساید برای صورت، درست مثل معجزه‌ای کامل خواهد بود که باعث ترمیم پوست و روشن‌شدن آن می‌شود. محافظت از پوست در برابر آفتاب، کاهش التهاب و آفتاب سوختگی همراه با تنظیم میزان ترشح چربی، همه از فواید این ماده بی‌نظیر هستند!

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 2.8 / 5. مجموع آرا: 9

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا