ویدئوهای مربوط به ترند «آشوکا» تاکنون دهها میلیون بازدید داشتهاند و اینفلوئنسرهایی که این سبک آرایشی را امتحان میکنند بهسرعت در فضای مجازی دیده میشوند. نکته جالب اینکه اینفلوئنسرها و کاربران کانادایی بعضی از محبوبترین و پربازدیدترین ویدئوهای مرتبط با این ترند را تولید و منتشر کردهاند.
درباره ترند آرایشی «آشوکا» صدها هزار ویدئو در تیکتاک تولید شده است. در این ویدئوها، تولیدکنندگان محتوا با الهام از لباسها، آرایش چهره و مدل موی عروسهای هندی و با پسزمینهای از موسیقی فیلم بالیوودی «آشوکا»، محصول سال ۲۰۰۱ با بازی شاهرخ خان و کارینا کاپور خان، خودشان را آرایش میکنند.
بهنقل از وبسایت هندی «تایمز آو ایندیا»، این موج محبوب و فراگیر ادای احترامی به فیلم آشوکا و به زیبایی منحصربهفرد فرهنگ هند و تأثیر آن بر آرایش و مد در سطح جهان است. البته این ترند تیکتاکی با خود فیلم آشوکا، فیلمی زندگینامهای که نقدهای چندان مثبتی دریافت نکرده و امتیاز آیامدیبی آن زیر ۷ است، ربط زیادی پیدا نمیکند. این ترند در واقع نوعی ادای احترام به شخصیتهای این فیلم است که «لباسهای سنتی هندی میپوشند و با سرمه خط چشمهای کلفت میکشند». چیزی شبیه به این آرایش را در چهره و لباس عروسهای هندی هم میبینیم و به همین دلیل است که به این ترند «آرایش عروس هندی» نیز میگویند.
این ویدئوها تولید و سبکپردازی جالبی دارند که برشهای سریع، حرکتهای هماهنگ دست و سر، لبزدن هماهنگ و استفاده از رنگهای جسورانه از ویژگیهای آنها است. بعضی از تولیدکنندگان این ویدئوها گفتهاند که که فیلمبرداری و آمادهسازی کلیپهایشان گاهی اوقات هشت ساعت یا بیشتر زمان برده است.
دورکا موروگاناتان، اینفلوئنسر ۲۷ ساله اهل کانادا، اخیرا ویدئویی منتشر کرده که نزدیک به دو میلیون بازدید داشته است. از نظر موروگاناتان، صرفنظر از اینکه عنوان این ترند آرایشی آشوکا باشد یا چیز دیگر، توجه کاربران شبکههای اجتماعی به تعداد زیادی از اینفلوئنسرهای آسیای جنوبی و معرفی معیارهای زیبایی این منطقه به دنیای زیبایی فوق العاده بوده است. موروگاناتان میگوید: «ما به اندازه هر فرد دیگری سزاوار دیدهشدن در فضای زیبایی هستیم، اما احساس میکنم تازه شروع به شکستن آن سد کردهایم تجربه چنین لحظهای واقعا لذتبخش است.»
بعضی از محبوبترین ویدئوهای ترند آشوکا را اینفلوئنسرهای اهل آسیای جنوبی، مانند یک اینفلوئنسر زیبایی کانادایی بهنام دیویا سری که اصالت هندی دارد، تولید کردهاند. این ویدئو نزدیک به ۷ میلیون لایک داشته است و ویدئوی پشت صحنه ساخت آن بیش از ۳۷ میلیون بار دیده شده است. دیویا سری در ویدئوی دیگری توضیح میدهد که ساخت ویدئوی اصلی هشت ساعت طول کشیده است.
زیبایی بالیوودی
سینمای هند که با نام بالیوود نیز شناخته میشود، بزرگترین صنعت فیلمسازی جهان است و بهدلیل سکانسهای رقص و آواز، درامهای عاشقانه و فضای خیالیاش شهرت دارد. کارینا کاپور خان در این عرصه، هم بهخاطر نقشهایی که در بیش از هفتاد فیلم هندی بازی کرده و هم بهدلیل تأثیرگذاریاش بر فضای مد و زیبایی، یکی از مهمترین چهرههای بالیوود به شمار میآید.
فایز هیروجی، دانشیار گروه مطالعات ارتباطات و هنرهای رسانهای در دانشگاه مکمستر در همیلتون انتاریو، میگوید: «با توجه به اهمیت عنصر زیبایی در بالیوود و علاقه تیکتاک به روتینهای زیبایی و آرایش، ظهور ترند آشوکا چندان هم تعجبآور نیست.» برای نمونه، ویدئوهای پرطرفدار «با من آماده شو» را در نظر بگیرید که در آنها، اینفلوئنسرها روتینهای مراقبت از پوست و آرایش خودشان را نشان میدهند. یا مثلا به ترند «بچههای سفورا» فکر کنید که درباره ارتباط کودکان و نوجوانان با محصولات مراقبت از پوست است. پس تعجبی ندارد که ظاهری که بر آرایشهای سنگین و جذابیت تأکید دارد و به زیبایی اولویت میدهد (بسیاری از ستارگان بالیوودی قبل از ورود به سینمای هند، ملکه زیبایی بودهاند)، بتواند فراگیر شود.
فایز هیروجی که کتابی هم با نام «رؤیای کانادایی: جوانان آسیای جنوبی، بالیوود و تعلق خاطر» نوشته است، ادامه میدهد: «گاهی اوقات کمی تعجب میکنم که موضوع زیبایی تا این حد در تیکتاک مورد توجه قرار گرفته است. اما اگر قرار است زیبایی موضوع مورد توجه باشد، بهتر است که جنبههای متنوع و متفاوتی هم داشته باشد.»
بهگفته هیروجی، با افزایش تعداد زنانی که تصمیم میگیرند در شبکههای اجتماعی فعالیت کنند، اینفلوئنسرهای آسیای جنوبی نیز بیشتر شدهاند. برای نمونه، دباسری بانرجی، اینفلوئنسر و آرایشگر هندی، اکنون طرفداران و دنبالکنندگانی در سراسر جهان دارد.
موروگاناتان میگوید دختران زیادی به او و سایر اینفلوئنسرهای زیبایی آسیای جنوبی احترام میگذارند. برای او مهم است که به الگویی در فضای زیبایی تبدیل شود، زیرا چنین چیزی را در دوران کودکی خود تجربه نکرده است. موروگاناتان میگوید: «ما با چنین چیزی مواجه نمیشدیم. حتی در رسانههای جریان اصلی هم چنین چیزی را نمیدیدیم. هیچ جا هیچ خبری از الگوهای زیبایی نبود. اما اکنون میتوانیم این کار را حرفه خودمان بدانیم و به چیزی غیر از دکترشدن علاقهمند شویم. این فوقالعاده است.»
بهنقل از وبسایت هندی «تایمز آو ایندیا»، این موج محبوب و فراگیر ادای دین به فیلم آشوکا و به زیبایی منحصربهفرد فرهنگ هند و تأثیر آن بر آرایش و مد در سطح جهان است. این ترند در واقع نوعی ادای احترام به شخصیتهای این فیلم است که «لباسهای سنتی هندی میپوشند و با سرمه خط چشمهای کلفت میکشند.» چیزی شبیه به این آرایش را در چهره و لباس عروسهای هندی هم میبینیم و به همین دلیل است که به این ترند «آرایش عروس هندی» نیز میگویند.
آرایش مد روز یا میراث فرهنگی؟
فایز هیروجی با مثبتبودن این روند موافق است، ولی به این نکته هم اشاره میکند که افرادی که هندی نیستند، ظاهرو آرایشی را که برای بسیاری از مردم هند اهمیت فرهنگی دارد، صرفا به این دلیل که اگزوتیک یا مد روز است، بازتولید و تقلید میکنند. هیروجی معتقد است که این رفتار ممکن است مسئلهساز هم بشود.
این نکته شبیه به برخی از انتقادهایی است که در رسانههای اجتماعی مطرح شده است؛ بر اساس این انتقادها، برخی از ویدئوهایی که از سوی افراد غیرهندی تولید و منتشر میشود را میتوان نوعی «تصاحب فرهنگی» به شمار آورد.
هیروجی توضیح میدهد: «این موضوع چندان ساده نیست، زیرا اغلب هندیهایی که لباسهای سنتی میپوشند، مورد تمسخر یا انتقاد قرار میگیرند و بسیاری از افرادی که اصالتشان به آسیای جنوبی برمیگردد و در غرب بزرگ میشوند، یاد میگیرند که نسبت به خودشان و فرهنگشان آگاهی داشته باشند. اما وقتی افراد غیرهندی جواهرات و لباسهای هندی میپوشد، این نوع پوشش از نظر فرهنگی مقبولتر به نظر میرسد. به نظر من، مشکل از جایی شروع میشود که برخی افرادی که این لباسها را میپوشند، با واکنشهای نژادپرستانه مواجه میشوند و برخی دیگر نه.»
با این حال، بعضی از محبوبترین ویدئوهای ترند آشوکا را اینفلوئنسرهای اهل آسیای جنوبی، مانند یک اینفلوئنسر زیبایی کانادایی بهنام دیویا سری که اصالت هندی دارد، تولید کردهاند. این ویدئو نزدیک به ۷ میلیون لایک داشته است و ویدئوی پشت صحنه ساخت آن بیش از ۳۷ میلیون بار دیده شده است. دیویا سری در ویدئوی دیگری توضیح میدهد که ساخت ویدئوی اصلی هشت ساعت طول کشیده است.